Rozwiązujesz dyktando:
Trudny język
Jak ma biedny uczeń zapamiętać znaczenie różnych zwrotów i określeń używanych w nauce o języku? Czym zajmuje się słowotwórstwo? Czy jacyś uczeni w schludnych laboratoriach produkują nowe słówka? A przysłówek? Czy to jakiś ekspert od wymyślania przysłów? A czy końcówka to taka osóbka, która zawsze idzie na końcu? Z kolei imiesłów to nie jest chyba ,,imię słów” . No bo które słowa mają nadawane imiona? Mogę przypuszczać, co znaczy dwukropek. Pewnie to jakiś podwójny kropek. Ale jedyny Kropek, którego znam, to tłuściutki kundelek mojego wujka Józka. A moja biedna główka nie pojmuje już zupełnie, co to ,,partykuła” albo ,,koniugacja” . Może ta partykuła to jakąś ważna dama z partii? Ale z której? Może koniugacja to stacja, gdzie hoduje się koniki? Jeśli jest ,,cudzysłów” , to czy może być i ,,swójsłów” ? Mój jest całkiem duży nawet bez tych upiornych gramatycznych dziwolągów. Któż mi to wszystko wytłumaczy, żebym w końcu zrozumiała i nie dostawała jedynek ani dwój?