Język polski

Język polski jest jednym z przedmiotów, których uczymy się od pierwszej klasy szkoły podstawowej, aż do końca edukacji w szkole średniej. Na jego zgłębianie składa się nauka ortografii i gramatyki, czytanie lektur, poznawanie i rozróżnianie różnych rodzajów literackich… Przechodzimy przez wszystkie epoki literackie: od starożytności, przez średniowiecze, renesans, barok, oświecenie, romantyzm, pozytywizm, aż po Młodą Polskę, dwudziestolecie międzywojenne i współczesność. Na planie lekcyjnym uczniów szkoły podstawowej język polski widnieje codziennie lub prawie codziennie, ponieważ przewidziano 5 godzin lekcyjnych tygodniowo. A od jakich zagadnień rozpoczyna się program nauczania tego przedmiotu?

Już w klasie 4 uczniowie poznają poszczególne części mowy: czasowniki, rzeczowniki, przymiotniki i przysłówki. Dowiadują się, że język polski wyróżnia czas teraźniejszy, przeszły i przyszły. Uczą się prawidłowo odmieniać czasowniki przez osoby, poznają formy osobowe i nieosobowe. Do tego dochodzą liczba i rodzaj kolejno czasownika, rzeczownika i przymiotnika. Następnym zagadnieniem, które język polski ma w zanadrzu, są części zdania. Niekiedy wskazanie podmiotu, orzeczenia, dopełnienia czy okolicznika sprawia na lekcjach trudności. Podobnie dzieje się przy przekształcaniu zdań złożonych w pojedyncze i odwrotnie. 

Uczniowie dowiadują się też w szkole, że język polski może przybierać formę oficjalną i nieoficjalną. A umiejętność posługiwania się każdą z nich, i dobierania ich stosownie do sytuacji, jest niezwykle istotna. Dalej uczniowie zaznajamiają się ze zdrobnieniami i zgrubieniami, poznają słowa wartościujące i neutralne, bliskoznaczne i przeciwstawne, dowiadują się o wyrazach wieloznacznych. Nie wspomnieliśmy jeszcze o fonetyce. To też obszerny temat, decydujący o tym, jak brzmi język polski. Począwszy od podstawowego podziału na samogłoski i spółgłoski, poprzez sylaby i akcent wyrazowy. Sprawa się komplikuje, gdy dochodzi temat regionalizmów. Uczniowie na lekcjach dowiadują się także, że część wyrazów trafiła do języka polskiego jako zapożyczenia z języków obcych, między innymi z angielskiego, niemieckiego, francuskiego, a także z łaciny. 

Kolejne zagadnienie programowe z powodzeniem można ćwiczyć w naszej aplikacji ZDAY. Mowa o trudnej ortografii, z której wręcz słynie język polski. Składa się na nią pisownia wyrazów z u/ó, h/ch, rz/ż, pisownia wyrazów małą lub wielką literą, czy też pisownia “nie” z różnymi częściami mowy. Dostępne w aplikacji dyktanda pozwalają ponadto na ćwiczenie interpunkcji, pisowni wyrazów z ą/om/on i ę/en/em, a nawet końcówek ii/i/ji.

Do tego dochodzą oczywiście lektury, których liczne opracowania, zarówno w formie nagrań wideo, jak i w wersji tekstowej, znajdziesz w naszym serwisie oraz w aplikacji ZDAY. A język polski jest jednym z kilku przedmiotów, których możesz się u nas uczyć. Wracając jednak do lektur – w każdej klasie uczniowie mają do przeczytania kilka utworów z listy lektur obowiązkowych, a także co najmniej dwie lektury uzupełniające. O wyborze lektur realizowanych w danej klasie decyduje nauczyciel przedmiotu. Autorzy tych dzieł są reprezentantami różnych epok literackich, a same utwory stanowią, dobraną w sposób przemyślany, mieszankę różnych gatunków literackich. Część tych dzieł została napisana przez naszych rodaków, a reszta została przetłumaczona na język polski.

Oprócz poznawania różnorakich dzieł literackich, uczniowie w ramach lekcji języka polskiego rozwijają również własne kompetencje tekstotwórcze. Począwszy już od klasy 4 uczą się, jak napisać list, opowiadanie albo opis miejsca lub przedmiotu. Piszą także ogłoszenia, życzenia i zaproszenia. W klasie 5 dowiadują się, jakimi zasadami kierować się przy pisaniu pamiętnika, co powinna zawierać charakterystyka, jak stworzyć sprawozdanie z wydarzenia. Zaznajamiają się także z tworzeniem instrukcji, zawiadomień czy podziękowań. Następnie, uczniowie uczęszczający na język polski w klasie 6 powinni umieć napisać streszczenie, list oficjalny, dialog, a nawet przygotować dedykację. W kolejnej klasie poznają reguły tworzenia recenzji oraz piszą pierwsze rozprawki. Kończąc naukę w szkole podstawowej powinni także wiedzieć, jak przeprowadzić wywiad, a także mają praktyczne doświadczenie w pisaniu CV i listu motywacyjnego. 

To, czy uczeń opanowuje język polski na odpowiednim poziomie, jest regularnie monitorowane. Nauczyciel ma w zanadrzu różne formy sprawdzania wiedzy: kartkówki, sprawdziany wiedzy, dyktanda, prace pisemne, w tym rozprawki na zadany temat. Na zakończenie szkoły podstawowej zdobyta na lekcjach języka polskiego wiedza jest dodatkowo weryfikowana w ramach egzaminu ósmoklasisty. Z kolei uczniowie kończący szkołę średnią przystępują do matury. I tutaj już mogą sami dokonać wyboru: czy wolą zdawać język polski na poziomie podstawowym, czy też rozszerzonym. Skoro już jesteśmy przy szkole średniej: ten etap nauki powinien uwzględniać szerszy kontekst kulturowy, filozoficzny i historyczny omawianych dzieł literackich. Program przewiduje też, że w ostatniej klasie liceum (lub w dwóch ostatnich klasach technikum) uczniowie zapoznają się już wyłącznie z literaturą współczesną, czyli dziełami, które powstały po zakończeniu II Wojny Światowej. Nauczyciel prowadzący język polski powinien zatem omówić w trzech pierwszych klasach szkoły średniej wszystkie epoki od starożytności po dwudziestolecie międzywojenne

Zobacz też inne przedmioty

Ads Blocker Image Powered by Code Help Pro

Wykryto AdBlocka

Wykryto oprogramowanie od blokowania reklam. Aby korzystać z serwisu, prosimy o wyłączenie go.