Rozwiązujesz dyktando:
Metody werbalne w pracy nauczyciela
Metody werbalne inaczej zwane metodami słownymi stosowane są w wielu szkołach. Ich popularność jest ogromna. Do metod werbalnych zaliczamy: wyzwalanie pomysłów, sondaż opinii o uczniach, swobodna ekspresja słowna, techniki decyzji grupowej oraz trening spotkaniowy. Najwięcej korzyści przyniesie stosowanie dwóch z nich, które dokładnie opiszę. Każdy nauczyciel w swojej pracy przede wszystkim powinien stosować metodę wyzwalania pomysłów lepiej znaną jako metodę „burzy mózgów”. Polega ona nie tylko na wysuwaniu pomysłów przez uczniów, ale również na ustosunkowaniu się do tych pomysłów i wybraniu najlepszych. Popieram stosowanie tej metody, ponieważ każdy uczeń może w niej uczestniczyć, nie obawiając się krytyki nauczyciela oraz kolegów. Ważna jest również w niej ilość pomysłów, ponieważ im jest ich więcej, tym większe występuje prawdopodobieństwo osiągnięcia sukcesu. Oprócz tej metody moim zdaniem każdy nauczyciel powinien w swojej pracy stosować technikę decyzji grupowej. Technika decyzji grupowej może być z inicjatywy uczniów, gdzie uczniowie wybierają problem, na którym się skupią, następnie omawiają go i wysuwają pomysły rozwiązania, bądź technika z inspiracji nauczyciela, gdzie nauczyciel wysuwa problem oraz bierze udział w jego rozwiązaniu. Różnica w tych technikach związana jest z osobą nauczyciela, który albo obserwuje prace uczniów lub bierze w niej bezpośredni udział. Technika ta różni się od metody „burzy mózgów” tym, że uczniowie zastanawiają się również nad konsekwencjami, jakie niesie ze sobą nierozwiązanie omawianego problemu.