Rozwiązujesz dyktando:
Egzamin dojrzałości
Każdy z nas w pewnym czasie będzie zmuszony do „egzaminu dojrzałości”, który wysunie nam życie. Chcąc go dobrze zdać, zdobywamy wiedzę, poznajemy ludzi i ich zwyczaje. Tym „egzaminem dojrzałości”, może być ciężka sytuacja w kraju, rodzinie, pracy, szkole. Nawet niektórzy z autorów książek opisują, jak bohaterowie ich radzą sobie zaliczając ten sprawdzian. Przykładem są dzieła pt. „Kamienie na szaniec” Aleksandra Kamińskiego oraz „Syzyfowe prace” Stefana Żeromskiego.
W książce Aleksandra Kamińskiego bohaterami są: Alek – Aleksy Dawidowski, Rudy – Jan Bytnar i Zośka – Tadeusz Zawadzki. Byli oni dorastającymi nastolatkami, którzy musieli zmierzyć się z wojenną rzeczywistością. Stanęli przed wyborem: walczyć o ojczyznę albo ulec okupantowi, jednak ci chłopcy wybrali walkę. Przykładem tego jest ich brawurowa akcja pod Arsenałem, gdzie ratowali nie tylko swojego przyjaciela – Rudego, ale też innych ludzi. Los ich nie ułatwiał im życia. Chcąc bronić swojej polskości, paru z nich straciło życie. Przeprowadzali liczne akcje dywersyjne oraz sabotażowe. Wymyślali przyrządy, które ułatwiały im wykonywanie wymienionych akcji. Starania tych osób oraz wielu innych ludzi doprowadziły do uwolnienia Polski spod okupacji niemieckiej. Moim zdaniem ci bohaterowie zdali „egzamin dojrzałości”, ponieważ w ciężkim czasie byli zgraną drużyną. Nie myśleli o zostawieniu swoich rodaków w potrzebie, przeprowadzali akcje prowokacyjne i za to jesteśmy im wdzięczni.
Drugą książką, o jakiej na początku wspomniałem, są „Syzyfowe prace”. W czasach, kiedy toczy się akcja utworu, Polacy są poddani rusyfikacji. W Polsce panuje zakaz mówienia i pisania w języku polskim. Bohaterowie książki, którzy chodzą do szkoły, mają trudności z przyswojeniem języka rosyjskiego, ale stopniowo poddają się rusyfikacji. Zmienia się to podczas lekcji języka polskiego, jak jeden z uczniów wyrecytował ”Redutę Ordona” . Wznowiła się w młodych Polakach wola walki o polską kulturę, tradycję oraz język. Zrozumieli, że Rosjanie chcą zniszczyć Polskę. Uczestnicy wydarzeń przedstawionych w utworze wykazali się patriotyzmem i odwagą, więc moim zdaniem – celująco zdali „egzamin dojrzałości”.
Reasumując, bohaterowie każdej z tych lektur zdali wzorowo „egzamin dojrzałości”. Zmagali się z wieloma trudnościami. Nie tracili woli walki i bronili naszego kraju, narażając przy tym swoje życie. Niektórzy dorośli poddawali się, a oni będąc młodymi ludźmi przeciwstawiali się okupantowi, co miało na celu utrudnienie niszczenia naszego kraju. Pokazali wszystkim, że warto walczyć o prawdę
i wolną Polskę.