Rozwiązujesz dyktando:
Konkurs historyczny
W lutym w naszej szkole zorganizowano konkurs historyczny dla uczniów klas starszych. Chętni zgłaszali się już od rana do sali numer trzydzieści, położonej przy holu, na północno-wschodniej części budynku.
Pierwszy etap poświęcono życiu w starożytnym Egipcie. Padły pytania o wysokość piramidy Cheopsa, mumie, hieroglify i pismo hieratyczne. Kolejne dotyczyły Grecji w okresie hellenistycznym, starożytnych herosów oraz mitów o stworzeniu świata. Odrębną kategorię stanowiło opowiadanie o wybranym bohaterze i jego czynach. Ja wybrałem Herkulesa i jego przygody podczas wykonywania dwunastu prac. Moja koleżanka Hania przedstawiła sylwetkę biblijnego Hioba.
Trzecia część konkursu zawierała pytania że średniowiecza: o zamkach, rycerzach, bitwach, wyprawach krzyżowych, tworzeniu się warstw społecznych (od zamożnych szlachciców do ubogich chłopów). Należało też dopasować daty ważnych wydarzeń (z różnych epok) do ich opisów, np. bitwy pod Grunwaldem, Hołdu Pruskiego czy wybuchu II wojny światowej. Następnie, podzieleni na drużyny, mieliśmy za zadanie zainscenizować jedno najważniejsze (według nas) wydarzenie. Drużyny spisały się na medal – każda scenka mogłaby posłużyć za wzorzec dla etiud teatralnych.
Komisja konkursowa długo wahała się, komu przyznać wyróżnienia, a komu pierwsze miejsce i nagrodę pieniężną. Obrady trwały do północy. Ostatecznie nazajutrz ogłoszono, że najlepsza trójka uczniów pojedzie w nagrodę na wycieczkę „Śladami starożytnych cywilizacji”.