Rozwiązujesz dyktando:
Dyktando o żużlu
Choć sport żużlowy nie jest tak popularny, jak piłka nożna czy koszykowa, od początku swojego istnienia ma grono zwolenników. W niektórych miastach osiąga wyjątkowo wysoką popularność, o czym świadczy częstotliwość rozgrywanych zawodów i udział kibiców. Polscy żużlowcy biorą udział w zawodach na terenie Polski, a od 1956 roku uczestniczą także w mistrzostwach świata. Polacy dość dobrze radzili sobie z rywalami z Europy Wschodniej i Południowej, jednak przegrywali z rywalami z północy, zwłaszcza ze Szwecji. W 1959 roku pierwszy w historii Polak, M. Połukard, uzyskał awans do światowego finału. Osoby, które uczestniczą w zawodach żużlowych, muszą dysponować odpowiednim sprzętem. Jedną z podstawowych różnic, które występują między motocyklem klasycznym a żużlowym, jest brak hamulców i skrzyni biegów. Dodatkowo jest on przystosowany do jazdy na torze w taki sposób, że może jeździć wyłącznie w lewo, za pomocą ślizgu kontrolowanego. Silniki żużlowe posiadają wyłącznie jeden cylinder, gaźnik, świecę zapłonową oraz nie więcej niż cztery zawory. Motocykl napędzany czystym spirytusem metylowym – metanolem, a bak ma pojemność do 6 litrów. Dzięki temu silnik potrafi rozpędzić motocykl do prędkości ponad 100 km/h. Czas rozpędzania maszyny do setki wynosi 3 sekundy. Silnik wymaga bardzo często tuningu, który polega na rozłożeniu silnika na części składowe i zastąpieniu niektórych z nich takimi, które umożliwią zwiększenie fabrycznej mocy. Silniki takie są bardzo drogie i trzeba je kontrolować co jakiś czas. Ważnym elementem żużlowego motocykla jest rama. Żużlowcy najczęściej korzystają z angielskich ram firm Antoc lub PJ lub też czeskich Jawa lub Stuha. Motocykl musi być wyposażony w układ wydechowy i nie może przechodzić żadnych korekt. Nie może wystawać poza obrys opony tylnego kola i nie może się kończyć przed osią tylnego koła. Musi także posiadać osłony przy kole zębatym tylnego koła, na którą nachodzi łańcuch. Szerokość kierownicy musi wynosić od 70 do 90 cm. Koniecznym wymogiem jest zakaz naprawianie kierownic wykonanych z lekkich stopów za pomocą spawania. Podnóżek musi być umiejscowiony po prawej stronie, musi wystawać ponad 32 cm od głównej osi motocykla. Jeszcze innym wymogiem dotyczącym motocykla żużlowego jest konieczność posiadania włącznika zapłonu. W przypadku, gdy dojdzie do oderwania dłoni od pokrętła gazu, przepustnica gaźnika musi zamykać się samoczynnie.