Rozwiązujesz dyktando:
Noc i jutrzenka
Ciekawym przykładem na wykorzystanie piękna i brzydoty są rzeźby „Jutrzenka” i „Noc” Michała Anioła. Kobiety są częściami rzeźby nagrobków w Kaplicy Medyceuszy. Prezentują one inne pory dnia, ale także inne typy budowy ciała „Jutrzenka” jest bardziej kobieca, kształtna, delikatniejsza, „Noc” natomiast – wydaje się bardziej męska, zamknięta w sobie. Najbardziej w budowie ciała „Nocy” zwracają uwagę zniekształcone piersi. Niektórzy sądzą, że „Noc” została stworzona na podstawie męskiego modela, któremu Michał Anioł „dokleił” kobiece atrybuty, jednak Michał Anioł nie był przecież nieumiejętny, przeciwnie, był genialnym artystą i jak widzimy na podstawie „Jutrzenki” – potrafił odwzorować kobiecą anatomię. Najprościej wyjaśnić wygląd „Nocy” chęcią pokazania kontrastu, przeciwieństwa – „Jutrzenka” symbolizuje początek dnia, a „Noc” koniec, stąd różnice w wyglądzie i pozach kobiet. „Jutrzenka” jest narodzinami, zmartwychwstaniem, a „Noc” – śmiercią. Inna interpretacja mówi, że „Jutrzenka” ma symbolizować początek życia, a „Noc” – jego koniec, co zresztą wpasowuje się w poprzednie pojęcie. Doktor onkolog James J. Stark posunął się nawet dalej w swojej interpretacji „Nocy” i postawił jej diagnozę na podstawie obserwacji lewej piersi rzeźby – zaawansowane stadium raka piersi. Jeśli Michał Anioł celowo przedstawił figurę kobiety chorej, byłoby to tylko potwierdzeniem interpretacji „Nocy” jako symbolu śmierci. Wszystkie te rozważania pokazują tylko, że artyści świadomie stosowali brzydotę w celu przekazania konkretnego komunikatu w swoich dziełach, a nie dlatego, że nie znali czy nie potrafili przedstawić pięknych form.