Podchodząc do tej pracy, zastanawiałem się, od czego zacząć. Czy przedstawić sprawę kalifatu ogólnie, jako państwa arabskiego, z całą jego specyfiką itp., czy też opisać konkretny byt państwowy. Z racji, że Kalifat Kordoby przez pewien czas był najpotężniejszym państwem Starego Kontynentu, zdecydowałem się opisać właśnie to państwo. Na czele państwa stoi kalif, który jest odpowiednikiem zachodnioeuropejskiego cesarza. Wcześniej państwo, o którym piszę, było emiratem, na czele którego stał emir, czyli książę. Zwróćmy uwagę, że dziś też istnieje emirat, pod nazwą Zjednoczone Emiraty Arabskie, po angielsku UAE (czyli United Arab Emirates).Umajjadzi byli tą dynastią, która sprawowała władzę w Kalifacie Kordoby w czasach, kiedy Arabowie podbili znaczną część Hiszpanii. Meczety które tworzone były za panowania Umajjadów, wywołują monumentalne wrażenie, jak choćby meczet w Damaszku, na terytorium dzisiejszej Syrii.Emirat Kordoby, który z czasem przekształcił się w kalifat, funkcjonował w latach 756-929. Stolicą tego państwa była Córdoba, która po dziś dzień jest ważnym miastem. Hiszpańskie Towarzystwo Samochodów Osobowych SEAT wypuściło na rynek już wiele lat temu Cordobę, Cordoba FC to towarzystwo sportowe, zaś klub piłkarski z tego miasta grał przez kilka kilka sezonów w najwyższej lidze.Emirat Kordoby powstał za panowania Abd Ar-Rahmana I. Jeden z jego następców, Abd Ar-Rahman III, zdecydował się powołać w miejsce emiratu wspomniany kalifat.Religią dominującą był rzecz jasna islam. Arabowie, którzy przybyli do Hiszpanii, początkowo byli ludnością z Libii oraz z Tunezji. Muwalladowie uważający się za Arabów, byli w Kordobie najbardziej znaczącą grupą. Abd ar-Rahman, który przybył do Kordoby, opierał się na poparciu miejscowej, osiadłej tutaj od niedawna ludności arabskiej.Ubolewam trochę nad tym, że brakuje nam informacji co do tego, jak wyglądało życie Wizygotów pod panowaniem arabskim. Arabowie prawdopodobnie brali ich w niewolę, sprzedając następnie do innych państw. Przejmowali też ich domostwa, zamieniając je następnie na meczety. Dwór kordobański, na którym panowała struktura scentralizowana, był dość dobrze opisany, przynajmniej ja w mojej pracy naukowej odnalazłem wiele materiałów na wspomniany temat. Gdy Arabowie opanowali Kordobę, kontynuowali swoje podboje, chcąc zająć Galię i całą Iberię. Siły arabskie mogły wydawać się niewielkie, jednak z racji wielkiej determinacji oraz chęci walki Arabów, często zwyciężały w toczonych przez siebie potyczkach. Z czasem jednak miejscowi zaczęli zdawać sobie sprawę z tego, że celem Arabów jest podbój i zniewolenie Europejczyków. Wtedy postanowili się zbuntować, co w końcu doprowadziło do sytuacji, w której Arabowie zaczęli tracić swoją dominującą pozycję. Przyczyną upadku Arabów jest panujący pomiędzy nimi konflikt wewnętrzny oraz fakt, że Berberowie również w pewnym momencie zaczęli przejawiać swe ambicje, co z kolei doprowadziło do otwartego konfliktu. W chwili, kiedy na czele emiratu Kordoby stanął Abd ar-Rahman, Arabowie nie byli już bardzo potężni. Ważna była w tym rola Franków, którzy walczyli z arabską dominacją. „Młotem” na Arabów był Karol Młot. Zauważmy, że w chwili, kiedy Arabowie utracili swe ziemie w Katalonii, nie próbowali już ich odzyskać.W pewnym momencie historycznym emirat zaczął chylić się ku upadkowi, dlatego też Abd ar-Rahman III postanowił, że w Kordobie powstanie kalifat. Z całą pewnością chodziło tutaj także o względy prestiżowe, gdyż Kordoba zdobyła ważniejszą pozycję niż kalifat Abbasydów w Bagdadzie i kalifat szyicki Fatimid w Tunisie. Arabowie stracili władzę w chwili, kiedy Hiszpanie skutecznie opanowali Grenadę. Miało to jednak miejsce dopiero pod koniec XV w.Trochę żałuję, że przeglądając podręczniki do nauki historii, nie znajduję w nich informacji nt. kalifatu Kordoby, który swego czasu był najpotężniejszym państwem Europy. Chodzi może o to, że nie był to twór chrześcijański.Encyklopedia Britannica, która jest wiarygodnym źródłem wiedzy, wskazuje, że w czasie, kiedy Hiszpania była kalifatem muzułmańskim, mieszkało tam najwięcej ludności, a kraj świetnie prosperował. O czasach Kalifatu Kordoby mawia się często jako o „złotym okresie” Andaluzji. Zresztą po dziś dzień w Andaluzji Arabowie odnajdują się doskonale. Kordoba była niegdyś największym miastem w Europie, co udowadniają źródła. W mieście tym w X w. mieszkało 150 tys. ludzi, natomiast domostw było 213077. Historycy uważają, że mieszkańców Kordoby mogło być jednak o wiele więcej, szacują, że nawet 850 tys. Liczba ta robi wielkie wrażenie, biorąc pod uwagę fakt, że w Paryżu mieszkało wtedy 20 tys. osób. Największe polskie grody w omawianym okresie mogły liczyć co najwyżej 9500 ludzi. Idąc za szacunkami prof. Pedro Chalmety z Universidad Complutense w Madrycie, w Kordobie mieszkał
W tej chwili widzisz tylko 50% opracowania
by czytać dalej, podaj adres e-mail!
Wystąpił błąd, spróbuj ponownie :(
Udało się! :) Na Twojej skrzynce mailowej znajduje się kod do aktywacji konta
";
o 500 tys. Andaluzja liczyła w tamtym czasie 900 tys. mieszkańców, zaś cała Hiszpania – 10 mln. osób, co stanowiło 20% stanu populacji Starego Kontynentu.Historycy średniowieczni oraz kronikarze zachwycali się dobrobytem, jaki panował na obszarze Andaluzji. Nawet dziś, patrząc na meczety, które były budowane, musimy siłą rzeczy być pod ich dużym wrażeniem. Pamiętajmy, że nie tylko klasa panująca, lecz również rolnicy oraz pracownicy fizyczni żyli w Kordobie w bardzo dobrych warunkach. Podatki były wysokie, jednak ludność stać było na to, by odprowadzać te sumy do kasy.Półwysep Iberyjski pod rządami Arabów był zasobny w surowce i bogaty, a handel na tamtych terenach kwitł. Udając się do Kordoby, odwiedzając tamtejszy meczet (tzw. Wielki Meczet) i obserwując mihrab, naprawdę możemy popaść w zachwyt. Ibrahim Ibn Jakub, który pochodził z Kalifatu Kordoby, sporządził pierwszy rzetelny opis państwa Piastów. Arabscy filozofowie, m.in. Awerroes i Awicenna, wnieśli spory wkład do światowego dziedzictwa filozoficznego.Oczywiście dochodziło w tych czasach także do negatywnych zjawisk – np. ludność ze Słowiańszczyzny była siłą zabierana do Hiszpanii, by pracować na rzecz Arabów w charakterze niewolników.Kalifat Kordoby zaopatrywał pozostałe państwa arabskie w surowce. W Andaluzji w X w. poziom życia i pensje były o wiele wyższe aniżeli w Maghrebie czy na Bliskim Wschodzie. W Kordobie bardzo ceniono pismo. W tej kwestii ośrodek ten mógł równać się z Kairem oraz z Bagdadem. Kalif Kordoby należał z pewnością do najbogatszych osób swojej epoki. Szacuje się, że jego stan posiadania mógł wynieść nawet 75 ton złota. Jeden z naszych najlepiej zapamiętanych władców, Kazimierz Wielki, prawdopodobnie inkasował tonę złota z podatków, podczas kiedy królowie francuscy (pragnę wskazać, że Francja była potężnym państwem) – ok. 20 ton. Andaluzyjscy podatnicy oddawali jednak od 33% do 50% swoich środków, podczas kiedy fiskalizm we Francji z pewnością nie był aż tak rozbudowany. Przeciętny mieszkaniec Kalifatu Kordoby mógł powiększyć swój stan posiadania w ciągu roku średnio o 100 gram złota, więc z całą pewnością było to sporo w porównaniu z pozostałymi państwami Starego Kontynentu. W chwili, kiedy sąsiedzi zaczęli złorzeczyć Arabom za to, że tak mocno się wzbogacają, postanowili przeprowadzić rekonkwistę.Na chwilę przejdę do omawiania Kalifatu Bagdadu. Jego upadek był spowodowany bitwą pod Bagdadem. Kalifat Abbasydów został zaatakowany przez Mongołów, których siłami dowodził Hulagu- chan. Decydująca bitwa rozegrała się pomiędzy 29 stycznia a 10 lutego 1258 r. Bagdad był stolicą tego kalifatu od IX w. n.e. Dynastia Abbasydów stworzyła teokratyczne państwo, które w XIII w. było już w kryzysie, tak więc kontrolowało jedynie obszar obecnego Iraku. Terytorium było małe, jednak kalif dążył do sprawowania władzy nad wszystkimi, którzy zgadzali się z jego pozycją, autorytetem. Abbasydzi byli co prawda w pewnych momentach historycznych zależni od innych (mówię tutaj m.in. o Wielkich Seldżukach), jednak nigdy w sposób otwarty nie zanegowano władzy oraz autorytetu Abbasydów. Problemem byli jednak Mongołowie, którzy jako szamaniści nie przykładali żadnej wagi do bycia częścią świata islamu. Mongołom przyświecała myśl, żeby podbić Arabów, dlatego w tym celu kierowali swe ataki coraz bardziej na Wschód. Mongołowie doprowadzili do spustoszenia Iraku, po czym kierowali się do Mezopotamii. Pomimo kilku zwycięstw Arabowie byli zbyt słabi, żeby skutecznie móc bronić się przeciw agresywnym Mongołom. Polacy również zetknęli się z potęgą tego ludu, kiedy przyszło im uczestniczyć w przegranej bitwie pod Legnicą. Mongołowie, którzy weszli do Bagdadu po pokonaniu Arabów, nie mieli litości dla nikogo.Pamiętajmy, że co jakiś czas odżywa idea, by wskrzeszać kalifat. Sytuacja taka nastąpiła w 1924 r., kiedy to po zniesieniu kalifatu tureckiego król Hidżazu Husajn ogłosił się samozwańczym kalifem. W tym samym roku Kalifat ten został podbity przez Saudyjczyków, co doprowadziło do końca jego istnienia. Husajn Ibn Ali był królem Hidżazu, które to państwo stanowiło kontynuację emiratu Mekki. Obecnie tradycje Hidżazu kontynuuje Arabia Saudyjska – z tym, że Saudi Arabia jest królestwem.Działacze Państwa Islamskiego mają ambicje, by powołać do istnienia globalny kalifat. Chodzi o to, żeby połączyć ziemie Syrii, Iraku, Libii, Egiptu, ziemie położone tam, gdzie ISIS ma wpływy w obszarze płw. Synaj, Arabii Saudyjskiej, Jemenu, Algierii, Afganistanu Nigerii, płn. Kaukazu, Jordanii oraz Libanu w jeden organizm państwowy, który byłby wierny kalifowi.Organizatorem i liderem Państwa Islamskiego był Abu Musab az-Zarkawi, który zginął w trakcie nalotu sił amerykańskich 7 czerwca 2006 r. Abu Hamza al-Muhadżir został jego następcą; stał na czele Al-Kaidy. Islamskie Państwo Kalifatu było quasi- państwem.
Dodaj komentarz jako pierwszy!