Partenon – kiedy mówisz tę nazwę większość ludzi ma przed oczyma monumentalne ruiny na wzgórzu. Można je zwiedzać podczas podróży do Grecji, a konkretnie do miasta Ateny. To wzgórze to Akropol i jest ono naturalnym płaskowyżem. Wznosi się na wysokości powyżej 70 metrów i usytuowany jest w centrum Aten. To właśnie na Akropolu można zwiedzać i podziwiać Partenon, chociaż współcześnie jest to tylko pozostałość dawnej świetności.
A przecież Partenon to była wielka i wspaniała świątynia wybudowana i poświęcona patronce miasta bogini Atenie. I to jej zawdzięcza swoją nazwę. Grecka bogini Atena miała bowiem kilka przydomków, a jednym z nich był Partenos. Przydomek ten dosłownie oznacza Dziewica i była to nazwa przez Atenę najbardziej ulubiona. Nazwa Partenon tłumaczy się również jako „pokój dziewic” i faktycznie dotyczyła ona na początku niewielkiego pomieszczenia w świątyni, a całość nosiła miano wielkiej świątyni. Z biegiem czasu, gdzieś około stu lat później, nazwa Partenon została rozszerzona na całą świątynię i tak już zostało.
Dlaczego jednak została wybudowana? Początkowo Akropol jako wzgórze spełniał przede wszystkim funkcje obronne. To właśnie tu w połowie II tysiąclecia p.n.e. zaczęły się początki Aten. Z wysokości Akropolu można było obserwować morze, w związku z czym wybudowano tam cytadelę, która później została zniszczona. Ale miasto rozrastało się i rozbudowywało. Wzgórza w całej starożytnej Grecji zaczęto wykorzystywać na miejsca kultu. Na Akropolu powstały świątynie. Te jednak, jak całe miasto, zostały zniszczone podczas ataku Persów w 480 roku p.n.e. Po pokonaniu Persów, Grecy wrócili do miasta i odbudowali go, z wyjątkiem Akropolu. Budowę świątyni rozpoczęto dopiero po trzydziestu latach w ramach programu rozbudowy Aten, stworzonego przez Peryklesa. Ten wódz ateński i ceniony strateg chciał, aby Ateny zostały najważniejszym miastem greckim. Perykles jako poważany polityk przekonał inne miasta greckie do odbudowania świątyni jako symbolu dla całej Grecji oraz wyrażenie wdzięczności patronce miasta Atenie za zwycięstwo nad Persami. Na odbudowę przeznaczono dużą część składek członkowskich państw Związku Morskiego. Budowa Partenonu pochłonęła ogromne środki. W ówczesnym czasie można byłoby wybudować za to około 469 okrętów wojennych z pełnym wyposażeniem.
Atena była uważana za najważniejszą boginię w starożytności greckiej. W przeszłości, zanim jeszcze powstała kultura nosząca teraz miano cywilizacji greckiej, bogini Atena miała opiekować się królewskimi pałacami oraz ich władcami. Z czasem zaczęto przypisywać jej opiekę nad miastami. Również znamienite rody, zwłaszcza te mające u siebie członków wyróżniających się bohaterskimi czynami, uznawały, że są pod szczególną pieczą bogini Ateny. Miało to swoje uzasadnienie w tym, że według wierzeń Atena dostała od bogów bardzo cenne dary. Stąd uważano ją m.in. za boginię mądrości oraz dar sprawiedliwej wojny. Wskazywały na to atrybuty Ateny, którymi były włócznia symbolizująca wojnę oraz sowa symbolizująca mądrość.
Świątynia na cześć Ateny została zbudowana przez 15 lat w latach 447-438 p.n.e. Świątynia została posadowiona na miejscu wcześniejszych świątyń poświęconych Atenie. Starsze budowle, które tam były również nosiły nazwę Partenon i dodatkowo miały kolejne numery. Najstarszy Partenon znany jako Partenon I powstał około 570 roku p.n.e. Następny Partenon, czyli Partenon II zaczęto budować po zwycięstwie pod Maratonem w 490 roku p.n.e. Budowa nie została ukończona, kiedy w 480 roku p.n.e. Persowie dokonali jej zburzenia. Partenon III z czasów Peryklesa można w części zachowany podziwiać do dzisiaj.
Partenon zaczęto budować w 447 roku p.n.e. Budowa trwała do roku 438 p.n.e. Natomiast w 432 roku p.n.e. została zakończona praca związana z rzeźbiarską dekoracją Partenonu. I to właśnie rok 432 p.n.e. uznawany jest za datę ukończenia budowli. Dwaj greccy architekci dostąpili zaszczytu przygotowania projektu świątyni. Byli to Iktinos oraz Kallikrates – jego współpracownik. Całą budowę nadzorował Fidiasz, który był najwybitniejszym rzeźbiarzem tego czasu. Grecy, a właściwie cała późniejsza cywilizacja aż po dziś zawdzięcza Fidiaszowi również wspaniałe ozdoby w postaci monumentalnych rzeźb, które zaprojektował i częściowo sam wykonał dla ateńskich świątyń, w tym na Partenonie. Tam też znajdowała się jedna z najbardziej znanych rzeźb Ateny Partenos, stworzona oczywiście przez Fidiasza. Atena Dziewica została przedstawiona w postaci monumentalnego posągu, bardzo wysokiego, który miał aż 12 metrów wysokości i był tylko niewiele mniejszy od rzeźby Zeusa, której twórcą również był Fidiasz. W oryginale posąg Ateny Partenos był zrobiony z kości słoniowej i złota, zwanej techniką chryzelefantynową. Niestety obecnie podziwiać można tylko znacznie mniejsze kopie tego posągu, które oczywiście nie są już tak imponujące i wykonane z tak drogocennych materiałów. Informacje na temat oryginału czerpiemy z opisów zawartych w starożytnych źródłach oraz dzięki wizerunkom wybitym na monetach. Oryginał najprawdopodobniej spłonął w pożarze, który prawdopodobnie miał miejsce w V wieku n.e.
Partenon zbudowano z białego marmuru pentelickiego, ponieważ był on wyjątkowo twardy, a zarazem łatwy do polerowania. Z tych samych względów zresztą jest on używany w budownictwie do dzisiaj. Istotna przy wyborze materiału do budowy Partenonu była też bliska odległość kamieniołomów. Góra Pentelikon, skąd wydobywano marmur, i od której wziął on swoją nazwę była oddalona o około 20 km od Aten. A przywieziono stamtąd niebagatelną liczbę ponad 180 tysięcy ton kamienia. Do budowy i zdobień użyto również złota, kości słoniowej, miedzi, hebanu i drewna cyprysowego.
Świątynia powstała w okresie klasycznym starożytnej Grecji. Została wybudowana w porządku doryckim, ale ma też pewne elementy zaczerpnięte z porządku jońskiego. Porządek dorycki był jednym z najczęściej stosowanych stylów architektonicznych w starożytności. Cechował go monumentalizm i surowość oraz dosyć ciężkie proporcje, a mimo to istotne było w nim przede wszystkim artystyczne podejście do architektury, a nie jej użyteczność. Styl dorycki miał prawdopodobnie swoje źródło we wcześniejszej architekturze drewnianej. Porządek joński, którego elementy są również zastosowane na Partenonie, podobnie jak dorycki kierował się przede wszystkim podejściem artystycznym, cechowały go liczne zdobienia, ale w przeciwieństwie do stylu doryckiego istotą była lekkość i zachowanie smukłych proporcji.
Wróćmy jednak do Partenonu. Świątynia powstała na planie prostokąta znacznie wydłużonego. Budowę Partenonu zaprojektowano bardzo mądrze, gdyż umożliwiała ona przenoszenie, wnoszenie, umiejscowienie wewnątrz różnych, nawet ogromnych elementów powstającej budowli. Fundament, czyli kamienna podstawa, której górna podstawa zwana jest stylobatem, okazał się bardzo solidny. Podstawa świątyni wynosi 69,5 × 30,88 metra. Zastosowano przy budowie idealne wręcz proporcje pomiędzy szerokością, długością a wysokością. Bardzo dużo elementów wykonanych jest w stosunku 4:9, co świadczy o wysokim kunszcie i wiedzy projektantów i budowniczych. Grecy dążyli do ustanowienia ideału i kanonu piękna we wszystkich rodzajach sztuki. W architekturze często ustalali i realizowali budowle według wzoru. W Partenonie na przykład po ustaleniu szerokości fasady, na podstawie zasady złotego podziału wyznaczono idealną dla kolumn lokalizację. Z tego powodu powstała fasada z 8 kolumnami, chociaż do tej pory zawsze było ich tylko 6. Niemniej jednak, co jest tym wszystkim najbardziej godne podziwu, w niektórych miejscach celowo złamano proporcje dla uzyskania odpowiednich wrażeń wzrokowych. Na przykład stylobat został dla efektu wizualnej równości lekko wygięty do góry. Podobnie w przypadku kolumn zostały zastosowane rozwiązania techniczne specjalnie dla uzyskania pożądanych efektów wizualnych. Delikatnie odsunięto kolumny narożne, które dodatkowo są trochę grubsze od pozostałych. Sprawiało to wrażenie dużej stabilności. Natomiast dla spowodowania wrażenia pewnej lekkości dokonano niewielkiego poszerzenia kolumn w połowie ich wysokości, aby potem zastosować zwężenie ku górze. Te rozwiązania oprócz wrażeń optycznych spełniały też funkcje praktyczne. Dzięki wygięciu ze stylobatu mogła dużo łatwiej s
W tej chwili widzisz tylko 50% opracowania
by czytać dalej, podaj adres e-mail!
Wystąpił błąd, spróbuj ponownie :(
Udało się! :) Na Twojej skrzynce mailowej znajduje się kod do aktywacji konta
";
pływać woda deszczowa, a pogrubienie kolumn pozwalało na większe obciążenie.
Partenon zbudowany jest jako perypter, czyli świątynia otoczona pojedynczą kolumnadą. Fasada składała się z 8 kolumn, za którymi w przedsionku znajdowały się jeszcze nieco smuklejsze kolumny w liczbie 6. Dłuższe boki świątyni miały po 17 kolumn. Wysokość każdej z tych kolumn zewnętrznych wynosiła 10,43 m. Średnica kolumn była taka jak kolumn z Partenonu II, specjalnie po to, aby można było skorzystać z przygotowanego już wcześniej marmuru. Partenon w górnej swojej części został ozdobiony licznymi płaskorzeźbami. Na drewnianych belkach został położony dwuspadowy dach obłożony płytami marmurowymi.
Świątynia wewnątrz składa się z pronaosu, naosu, opistodomosu i opistonaosu. Pronaos z 6 kolumnami i ścianami po bokach stanowił przedsionek do części najważniejszej, czyli naosu, który w języku łacińskim zwie się cellą. To tam został umieszczony posąg Ateny Partenos. W celu odpowiedniego wyeksponowania posągu w sali zastosowano niespotykane wcześniej zabiegi. Aby lepiej oświetlić posąg z obu stron zostały wykonane otwory w formie okien. Ponadto sala była bardzo szeroka, miała 20 metrów, aby posąg miał odpowiednią przestrzeń. Naos miał długość 100 stóp, stąd nazywano go też hekatompedonem. Za naosem od strony zachodniej znajdował się opistodomos, który początkowo był nazywany pokojem czy też salą dziewic. W późniejszym czasie umiejscowiono tutaj skarbiec Aten, a może i całego Związku Morskiego. Dach opistomodosu został posadowiony na 4 kolumnach jońskich o grubości 1,8 m u podstawy zwężających się do góry do 1,1 m. Naos i opistomodos nie były połączone ze sobą, a wejścia do każdej z tych sali zostały umieszczone po przeciwnych stronach, biorąc pod uwagę krótsze ściany świątyni. Najdalej na zachodzie znajduje się opistonaos, czyli hol wyjściowy.
Partenon został bardzo bogato ozdobiony płaskorzeźbami, które nawiązywały w przedstawieniach do mitologii, ze szczególnym uwzględnieniem życia bogini Ateny oraz do historii Grecji. Ozdobione są obydwa frontony, czyli szczyty znajdujące się nad portykami, prawdopodobnie w formie trójkąta. Ich wnętrza wypełnione elementami architektonicznymi noszą miano tympanonów. Tympanon zdobiący wejście główne do świątyni przedstawiał narodziny Ateny w obecności Zeusa i Nike, być może również w otoczeniu innych bogów, tak jak przedstawia to rekonstrukcja. Tympanon zachodni wieńczący wyjście nawiązywał do sporu bogini Ateny z Posejdonem o opiekę nad miastem Ateny i całą Attyką. Na szczycie frontonów umieszczono motywy dekoracyjne zwane akroterionami. Były to liście palmowe, inaczej nazywane palmetami i pędy akantu o wielkości czterech metrów. Na narożnikach były akroteriony przedstawiające skrzydlate Nike.
Fidiasz stworzył na Partenonie ogromny fryz będący poziomym pasem dekoracyjnym. Fryz określony jako joński był naokoło całej świątyni i miał 160 m długości. Złożony był ze 115 bloków. Fryz ten przedstawiał Panatenaje, czyli procesję dla upamiętnienia narodzin Ateny. Był to swoisty portret Ateńczyków. Przedstawiał około 400 postaci bogów i ludzi oraz 200 zwierząt, wśród których przeważały konie. Fryz był posadowiony na wysokości 11 metrów mierząc od stylobatu. Fryz miał swój początek na stronie zachodniej, gdzie pokazywał ludzi przygotowujących się do drogi. Była tam m.in. grupa około 140 jeźdźców. Kolejne sceny ukazywały procesję ludzką pieszą i konną z darami ofiarnymi. Zmierzały te tłumy do siedzących po stronie wschodniej, a więc z przodu bogów, ponad naturalnej wielkości, przyjmujących składane hołdy. W samym środku fryzu przedstawił Fidiasz Atenę jako kapłankę w towarzystwie dwóch dziewcząt. Na belkowaniu świątyni podtrzymującym stropy Partenonu zostały umieszczone 92 metopy, czyli elementy dekoracyjne w postaci prostokątnych pól wypełnionych płaskorzeźbami. Przedstawione tam sceny ukazujące mitologiczne walki herosów i bogów pełniły funkcję symboliczną i nawiązywały do zwycięstwa wojsk greckich nad Persami. Od strony wschodniej ukazane zostały walki bogów z Gigantami. Sceny zdobycia Troi były na stronie północnej i obejmowały 32 metopy. Strona zachodnia pokazywała walki Greków z Amazonkami. Od południa można było podziwiać przedstawienie walki Lapitów z Centaurami. Właśnie w przypadku tych ostatnich płaskorzeźb najbardziej zauważyć można było pewne różnice w przedstawieniu postaci centaurów. Na tej podstawie uważa się, że prawdopodobnie płaskorzeźby były dziełem przynajmniej trzech artystów, również Fidiasza. To jemu przypisuje się wykonanie wspaniałej głowy centaura na pierwszej metopie z tego cyklu, zresztą jedynej, która pozostała w Partenonie. Za dzieło Fidiasza uznaje się też ocalałą metopę z Ateną, która stoi przed Afrodytą siedzącą na górze Ida. Na każdej metopie przedstawione były najczęściej tylko dwie postacie. Niestety zachowały się tylko nieliczne metopy. Większość rzeźb i płaskorzeźb z Partenonu została zniszczona. Spora część została też wywieziona do Londynu przez lorda T. B. Elgina i teraz znajduje się w British Museum. Było to 15 metop, 56 pól fryzu i kawałki tympanonów. Na ich miejsce wstawiono kopie.
Partenon, jak też Akropol i cała Grecja przechodziły z czasem różne koleje losu. Partenon w czasach chrześcijańskich we wczesnym średniowieczu przekształcono w kościół. Uległo wówczas zniszczeniu lub uszkodzeniu wiele rzeźb, ponieważ chodziło o wykorzenienie pogaństwa. Następnie Partenon został zamieniony w 1460 roku w meczet, kiedy dostał się pod panowanie Imperium Osmańskiego. Nastąpiły wówczas kolejne zniszczenia zabytkowych figur i elementów architektonicznych. Większość zabudowy Akropolu jednak pozostała w miarę zachowana aż do czasu walk Wenecjan z Osmanami w 1697 roku. Partenon został wtedy przekształcony w magazyn z amunicją przez broniącego miasto dowódcę Turka otomańskiego. Podczas walki ze strony oblegających miasto Wenecjan na Akropol spadło kilkaset kul, a jeden z wystrzelonych pocisków armatnich przebił dach i spowodował zapaleniu się prochu, a Partenon uległ wtedy poważnym uszkodzeniom i częściowemu zniszczeniu. Runął dach, a także 14 kolumn. Dalszych zniszczeń dokonały grabieże, które trwały przez lata. Dzięki markizowi C.M.F. de Nointel, ambasadorowi Ludwika XIV przy Wysokiej Porcie, który w roku 1674 wydał rysownikom Carrey’owi i drugiemu nieznanemu z nazwiska artyście polecenie sporządzenia rysunków detali Partenonu, mamy wiedzę na temat wyglądu szczegółów architektonicznych Partenonu. Umożliwia to rekonstrukcję. W połowie XIX wieku ruiny Partenonu zostały poddane konserwacji. W latach 1929 – 1930 zrekonstruowano częściowo kolumnadę północną. Następnie kontynuowano prace restauracyjne, co spotykało i dalej spotyka się z różnymi opiniami i reakcjami na świecie. Rząd grecki czyni od lat starania o zwrot zabytków wywiezionych m.in. przez lorda Elgina. To właśnie w British Museum jest najwięcej oryginalnych części z Partenonu zrabowanych przez Elgina. Kolejna pod względem wielkości kolekcja zachowanych oryginałów znajduje się w Grecji w Muzeum Akropolu w Atenach. Są w nim również kopie oryginałów będących w zbiorach innych muzeów. Przy czym trzeba dodać, że poza British Museum są to pojedyncze egzemplarze. Prawdopodobnie niewielka część mniejszych fragmentów oryginalnych może znajdować się też w rękach prywatnych kolekcjonerów. Do dzisiaj jednak można zobaczyć jeszcze sporo oryginalnych elementów budowli Partenonu na Akropolu. Z tego powodu, uznając Partenon za symbol cywilizacji i kultury starożytnej Grecji, w 1987 roku UNESCO wpisało go na Listę Światowego Dziedzictwa.
Co ciekawe Partenon można zobaczyć nie tylko w Grecji na Akropolu. W Ameryce w stanie Tennessee w mieście Nashville znajduje się jego dokładna kopia w pełnych wymiarach. Powstała ona w 1897 roku. Kopia została zrobiona dla celów wystawy, która odbywała się w tym amerykańskim mieście. We wnętrzu tej repliki Partenonu były wystawy dzieł sztuki. Z powodu zastosowania materiałów o małej trwałości kopia ta zaczęła szybko niszczeć, ale w 1931 roku została poprawiona i odbudowana z trwalszych materiałów, dzięki czemu można ją w dalszym ciągu zobaczyć.
Jeżeli jednak ktoś chciałby zobaczyć oryginał, czyli faktycznie ruiny Partenonu i jego sławne dekoracje architektoniczne powinien udać się do Aten i zwiedzić wzgórze Akropolu oraz Narodowe Muzeum Archeologiczne.
Dodaj komentarz jako pierwszy!