Dobrawa PrzemyĆlidka
ZamieĆ czytanie na oglÄ danie!
Dobrawa PrzemyĆlidka (DÄ
brĂłwka, Dobrawa) przyszĆa na Ćwiat okoĆo 930 roku. Miejsce i dzieĆ narodzin nie sÄ
znane.
Ojcem panienki byĆ ksiÄ
ĆŒÄ Czech, nazywaĆ siÄ BolesĆaw I Srogi, a jej bratem byĆ BolesĆaw II PoboĆŒny. O mĆodoĆci Dobrawy niewiele wiadomo, nie zapisywaĆy siÄ ĆŒadne informacje na temat relacji z rodzicami, relacji rodzicĂłw, sposobu wychowania, a takĆŒe nie jest wiadome, czy odebraĆa odpowiednie wyksztaĆcenie. Matka Dobrawy nie jest znana.
Jan Matejko wyobraziĆ sobie DobrawÄ jako smukĆÄ
i wysokÄ
kobietÄ o krÄ
gĆej twarzy, ktĂłrÄ
otulajÄ
pofalowane wĆosy. Na jej gĆowie widnieje welonik. Kobiety dĆonie sÄ
drobne i delikatne, a w nich dzierĆŒy godĆo.
Ojciec kobiety zawarĆ sojusz z Mieszkiem I, a przypieczÄtowaniem pokoju miaĆ byÄ Ćlub wĆadcy Polski z ksiÄĆŒniczkÄ
. Mieszko miaĆ obowiÄ
zek przyjÄ
Ä chrzest, wiÄc doszĆo do chrztu Polski w 966 roku. Przedtem mÄĆŒczyzna byĆ poganinem, posiadaĆ harem, w ktĂłrym znajdowaĆo siÄ aĆŒ siedem kobiet. WĆadca Polski wypÄdziĆ wszystkie, gdy doszĆo do Ćlubu z cĂłrkÄ
BolesĆawa I Srogiego. Chrystianizacja Polski byĆa politycznÄ
zagrywkÄ
, nie wynikaĆa z bogobojnoĆci mÄĆŒczyzny. Chrzest spowodowaĆ napĆyw kultury ĆaciĆskiej na tereny polskie, a na dworze Mieszka zawitali wyksztaĆceni ludzie. Ponadto wĆadca miaĆ pewnoĆÄ, ĆŒe ĆŒaden kraj nie zaatakuje Polski pod pretekstem chrystianizacji. Polska zawiÄ
zaĆa pokĂłj z Czechami.
Dobrawa, gdy wyszĆa za polskiego ksiÄcia, liczyĆa sobie trzydzieĆci lat, a ponadto w przeszĆoĆci byĆa juĆŒ zamÄĆŒnÄ
kobietÄ
. WywoĆaĆo to niemaĆe zgorszenie poddanych.
Kobieta zmarĆa w 977 roku pozostawiajÄ
c po sobie dwoje dzieci – BolesĆawa I Chrobrego i ĆwiÄtosĆawÄ. Mieszko I po Ćmierci maĆĆŒonki wybraĆ kolejnÄ
kandydatkÄ. W okolicy roku 980 odbyĆy siÄ zaĆlubiny pary. Przed Ćlubem Oda byĆa mniszkÄ
w klasztorze Ćw. WawrzyĆca w Kalbe. Aby poĆlubiÄ Mieszka, musiaĆa porzuciÄ dawne ĆŒycie. ZwiÄ
zek zawarto jedynie dla dobra Polski, wĆadca poprzez zwiÄ
zanie siÄ z kobietÄ
zadbaĆ o interesy kraju. Uwolniono niemieckich jeĆcĂłw, ktĂłrych przetrzymywaĆ ksiÄ
ĆŒkÄ Mieszko I po nieudanej wyprawie cesarza Ottona III. Tutaj chodziĆo jedynie o zawiÄ
zanie, a nastÄpnie utrwalenie pokoju.
Oda DytrykĂłwna byĆa cĂłrkÄ
margrabiego Dytrykta. Para powitaĆa na Ćwiecie trzech synĂłw – Mieszka, ĆwiÄtopeĆka i Lamberta. Po Ćmierci wĆadcy wygnano jego maĆĆŒonkÄ wraz z dzieÄmi z ziem polskich, poniewaĆŒ BolesĆaw po objÄciu tronu nie ĆŒyczyĆ sobie widoku jego drugiej rodziny, ktĂłra jeszcze roĆciĆa sobie prawa do tronu.
O ĆŒyciu ksiÄĆŒniczki niewiele wiadomo, nie zachowaĆy siÄ
W tej chwili widzisz tylko 50% opracowania
by czytaÄ dalej, podaj adres e-mail!SprawdĆș rĂłwnieĆŒ:
Dodaj komentarz jako pierwszy!