Kodeks Napoleona – z francuskiego Code Napoleon, Code civil de Francais (Cywilny kod Francuzów) jest to zbiór przepisów i prawnych norm dotyczący prawa cywilnego wprowadzonych przez Napoleona Bonaparte we Francji w roku 1804. Po upadku starego reżimu (z franc. ancien regime) w wyniku rewolucji francuskiej, była to pierwsza kodyfikacja prawa we Francji. Powstał 217 lat temu, wszedł w życie 21 marca 1804 roku. Był rewolucją w prawniczej myśli XIX wiecznej Europy, miał ogromny wpływ na kształt współczesnego prawa.
Kodeks wprowadzał wiele nowoczesnych rozwiązań, jednak całkowicie nie negował poprzedniego porządku prawnego. Utrzymał karę śmierci. Orzeczona przez sąd, dla skazanego miała dosyć opłakane skutki – został pozbawiony wszystkich praw, jego majątek był konfiskowany lub został przekazany spadkobiercom. Kodeks ograniczał prawa kobiet – mąż mógł zażądać rozwodu, jeśli podejrzewał żonę o zdradę, lecz jeśli sytuacja była odwrotna i to mąż cudzołożył to żona mogła wnieść o rozwód jedynie w wypadku, gdy kochanka zamieszkiwała i była utrzymywana we wspólnym domu małżonków. Prawo spadkowe miało ograniczać powstawanie wielkich rodzin.
W okresie rewolucyjnym podejmowano liczne próby kodyfikacji prawa cywilnego we Francji, co miało być następstwem głębokich przemian gospodarczo-społecznych jakie przyniosła rewolucja – zniesiono feudalny ustrój, rzeczywistość społeczna stała się bardziej indywidualna, postępowała laicyzacja i liberalizacja). Zniesiono przywilejów płci, charakter cywilnoprawny małżeństwa czy dopuszczanie rozwodów. W zakresie prawa majątkowego pozwolono na pełną swobodę zawierania umów. W 1793 powołano specjalną komisję kodyfikacyjną, pod dowództwem Jean Jacquesa Cambaceresa – francuskiego prawnika. Jako cel miała przygotowanie kodeksu cywilnego w przeciągu jednego miesiąca. Terminu dotrzymano, projekt składający się z 700 artykułów uznano za zacofany i odrzucono. Projekty z 1794 i 1796 zostały odrzucone. Dopiero podjęte z inicjatywy Napoleona prace w 1800 roku przyniosły oczekiwany skutek. Napoleon powołał komisję składającą się z czterech osób: Francois Denis Tronchet, Felix Julien Jean Bigot de Preameneau i Jacques de Maleville, Jean Etienne Marie Portalis. Projekt przygotowano w kilka miesięcy przesłano do Sądu Kasacyjnego a następnie przełożono go Radzie Stanu. Ostateczna wersja – 36 odrębnych ustaw powstała w 1803 i 1804 roku, a 21 marca 1804 uchwalono ustawę, która zbierała je w jedną całość nazwaną Kodeksem Cywilnym Francuzów. Nazwa obowiązywała do 1807 roku, później zmieniono ją na Kodeks Napoleona. Po upadku cesarstwa pod dowództwem Napoleona, gdy przebywał na zesłaniu, podkreślał, że kodeks jest jego najtrwalszym i najlepszym dziełem.
Kodeks składał się z trzech ksiąg: O Osobach (11 tytułów), O majątkach i różnych rodzajach własności (4 tytuły), O różnych sposobach nabywania własności (20 tytułów). Poprzedza je krótki wstęp: O ogłaszaniu, skutkach i stosowaniu praw w ogóle.
Trzy księgi luźno nawiązują do trójpodziału władzy, realizują równocześnie postulat naturalnoprawnego nurtu wprawie, którego Napoleon był zwolennikiem.
W zakresie prawa osobowego kodeks realizował zasadę równości i powszechności praw prywatnych, które przysługują każdemu człowiekowi jako jednostce. Gwarancje przysługiwały jednak głownie mężczyznom. Twórcy byli zwolennikami patriarchalnego modelu społeczeństwa – mężczyzna jako głowa domu, który rządzi i podejmuje najważniejsze decyzje. Napoleon również był zwolennikiem patriarchatu, wyniósł to z domu rodzinnego. Z tego względu kodeks wprowadzał liczne ograniczenia w stosunku do kobiet.
Zdolność prawną nabywano z chwilą urodzenia lub jeśli wymagał tego interes nienarodzonego dziecka, przyjmowano również moment od czasu poczęcia. Momentem utraty zdolności prawnej była śmierć, kodeks przewidywał także pojęcie śmierci cywilnej – na mocy, której człowiek żywy był traktowany jako martwy wobec prawa, tracił więc wszystkie swoje prawa, spadkobiercy mogli po nim dziedziczyć majątek, mogło dojść do rozwiązania małżeństwa. Śmierć cywilna mogła być ogłoszono przy okazji najcięższych kar: kary śmierci, dożywotnich robót, deportacji czy banicji.
Ograniczenia praw kobiet dotyczyły przede wszystkim prawa rodzinnego. Opieka nad dziećmi, pełna władza rodzicielska przysługiwała ojcu, matka miała te prawa znacząco ograniczone. Żona była zależna od męża, miała być mu posłuszna. Kodeks uznawał mężatkę za kobietę znajdującą się pod opieką i władzą męża. Mężatka nie mogła podejmować żadnych czynności prawnych bez zgody i wiedzy męża. Zgodnie z prawem musiała mężowi być całkowicie posłuszna. Mąż sprawował osobistą władzę nad majątkiem małżeństwa, ale również nad osobistym majątkiem żony. Żona miała jednak prawo do zabezpieczenia praw majątkowych, mogła mężowi założyć hipotekę. Ograniczenia prawne dotyczyły również posiadania dzieci pozamałżeńskich. Kodeks chciał bronić interesów legalnej rodziny to jest takiej, która była wynikiem małżeństwa. Wyróżniano dzieci nieślubne (naturalne) i dzieci pochodzące ze związków kazirodczych i cudzołożnych (bardziej dyskryminowane, nie miały prawa do legitymacji). Przez prawo były uważane za nieposiadające rodziców. Nie mogły dochodzić kto jest ich ojcem, a ustalenie kim jest matka też było znacząco utrudnione.
Kodek Napoleona przewidywał w zakresie prawa małżeńskiego pełną laicyzację małżeństwa. Małżeństwo traktowano jako umowę cywilną, a zawierano je przed urzędnikiem stanu cywilnego. Rozwód jako forma rozwiązania małżeństwa został dopuszczony przed sądami cywilnymi. Sytuacja kobiety była jednak znacznie gorsza od mężczyzny. Żona mogła wystąpić o rozwód, gdy mąż odmówił wyrzucenia kochanki z ich wspólnego domu.
Kobiety mogły zawrzeć małżeństwo, zgodnie z prawem, w wieku 15 lat, zaś mężczyźni w wieku lat 18. Za wiek dojrzałości uznano – 21 lat. Prawo nie wymagało zgody rodziców na zawarcie małżeństwa, jednak kodeks (jeśli małżonkowie nie osiągnęli odpowiedniego wieku) nawiązywał w tej kwestii do patriarchatu i wymagał zgody rodziców na zawarcie związku małżeńskiego dla kobiet poniżej 21 lat i mężczyzn poniżej 25 roku życia. Niezależnie od wieku, należało zwrócić się do rodziców w tzw. akcie uszanowania o akceptację małżeństwa. Kodeks przewidywał patriarchalny model rodziny, mężczyzna dominował w małżeństwie w świetle prawa.
W zakresie prawa rzeczowego, kodeks wyróżniał dwa rodzaje praw rzeczowych:
– główne (jak własność, użytkowanie i służebność) zapisane w księdze II
– zależne, akcesoryjne – przywileje, hipoteka, zastaw – zapisane w księdze III.
Kodeks nie określał zakresu „rzeczy”, używał raczej „majątku”. Podstawowym podziałem majątków był podział na dobra ruchome i nieruchome. Nieruchomości rozróżniono na nieruchomości z natury i z przeznaczenia.
Podstawowym zagadnieniem z zakresu prawa rzeczowego jest własność. Kodeks Napoleona realizował zasady rewolucji, stał na straży wolności i nienaruszalności prywatnej własności. Własność według Kodeksu Napoleona definiuje się jako prawo do korzystania z rzeczy i używania ich w nieograniczony sposób, pod warunkiem, że nie używa się ich w sposób, który jest zabroniony prawem. Zlikwidowano instytucję własności podzielonej (która była fundamentem zniesionego ustroju feudalnego).
Sposoby nabycia własności zostały uregulowane w III księdze, wśród nich wyróżniono:
– sposoby nabycia własności (pierwotnego) tj. przyłączenie, włączenie i przedawnienie
– sposoby nabycia własności (pochodnego) tj. spadek, darowizna pomiędzy żyjącymi, darowizna testamentowa.
Gdy przenoszono własność, używano rzymskiej zasady: nikt nie może przenieść na inną osobę więcej praw niż sam posiada. Momentem przeniesienia jest zawarcie umowy. Zabezpieczono w ten sposób interesy nabywców.
We F
W tej chwili widzisz tylko 50% opracowania
by czytać dalej, podaj adres e-mail!
Wystąpił błąd, spróbuj ponownie :(
Udało się! :) Na Twojej skrzynce mailowej znajduje się kod do aktywacji konta
";
Francji hipoteka nie była popularna, stąd też w kodeksie Napoleona prawo hipoteczne zawiera bardzo wiele wad, porównując np. z hipoteką pruską czy polską. Wyróżniono trzy rodzaje hipotek: prawne, umowne i sądowe. Hipoteka napoleońska miała trzy wady: wpisy pozbawione były wieczystości, wymagały odnawiania co dziesięć lat, dopuszczalne były tylko hipoteki ogólne na całym majątku, brak zasady jawności – nie było obowiązku wpisu do ksiąg.
W zakresie prawa spadkowego, uregulowano spadkobranie. Zawarto je w III księdze Kodeksu Napoleona jako pierwszy ze sposobów nabycia własności. Przewidziano dwie drogi dziedziczenia: testamentowe (objęte przepisami i księgi III o Spadkach) oraz beztestamentowe (uregulowane przepisami zawartymi w księdze II o darowiznach między żyjącymi i testamentach.
Otwarcie spadku, rozpoczynało się z chwilą naturalnej śmierci bądź ogłoszenia śmierci cywilnej spadkodawcy (art. 718). Według artykułu 25 spadek po osobie, która została skazana na śmierć cywilną przechodził na jego prawnych spadkobierców tak jak w wypadku śmierci naturalnej, czy bez testamentu. Zdolność do dziedziczenia kodeks przyznawał tym spadkobiercom, którzy pozostawali przy życiu, z uwzględnieniem dzieci poczętych za życia spadkodawcy, pod warunkiem, że przyszły na świat w drodze legalnej – czyli w związku małżeńskim. Niezdolni do dziedziczenia byli skazani na śmierć cywilną. Kodeks Napoleona znosił wydziedziczenie jako odrębny akt. Uwzględniał jednak instytucję niegodności dziedziczenia w artykule 727.
Dziedziczenie ustawowe (beztestamentowe) miało miejsce, gdy spadkodawca nie zostawił testamentu, było ujmowane jako wyraz woli spadkobiorcy. System dziedziczenia beztestamentowego opierał się na podziale osób powołanych do odbioru spadku na spadkobierców właściwych (krewni) oraz nie porządkowych.
Spadkobiercami porządkowymi byli (wg kolejności dziedziczenia): dzieci zmarłego, rodzeństwo zmarłego, wstępni w linii ojca lub linii matki. Spadkobiercy nieporządkowi (wg kolejności dziedziczenia): uznane dzieci naturalne, współmałżonek, Skarb Państwa.
Spadkobiercy nieporządkowi mogli dochodzić spadku dopiero jeśli nie było spadkobierców właściwych (braku krewnych do 12 stopnia). Regulacja była uznawana za wadę Kodeksu Napoleona, jako że ograniczała dostęp do spadku dzieci pozamałżeńskie oraz współmałżonka. Prawnie uznane dzieci mogły dziedziczyć jedynie po rodzicach. Z dziedziczenia wykluczono dzieci pochodzące z nieprawego łoża i ze związków kazirodczych.
Kodeks Napoleona przejął również instytucję sezyny – czyli wywiązania. Polegała ona na nabyciu spadku przez spadkobierców, które następowało bezpośrednio z chwilą śmierci spadkodawcy z mocy samego prawa, czyli jakby automatycznie. Spadkobiercy nie musieli się pojawiać w sądzie i przed nim dochodzić swoich praw.
Jeśli chodzi o dziedziczenie testamentowe to artykuł 895 określa testament jako akt. W przeciwieństwie do darowizny, testament można było odwołać. Nie uwzględniało rzymskiej zasady – nikt nie może dziedziczyć po części z testamentu, a po części używając prawa beztestamentowego.
W zakresie prawa zobowiązań, zawarto je w III księdze kodeksu. Wyróżniono pięć różnych źródeł zobowiązań: z umowy, z jakby umowy, z deliktu, z jakby-deliktu z mocy ustawy. Odróżniono kontrakty jako umowy, które są źródłem zobowiązań od umów cywilno-prawnych o innym zastosowaniu jak np. zwolnienie z długu. Swoboda zawierania umów jako sztandarowe hasło liberalizmu, zagwarantowano w artykule 1134. Strony umowy mogły dowolnie kształtować treść i formę, jednak z zachowaniem zastrzeżenia, że nie naruszają porządku publicznego i dobrych obyczajów.
Były oczywiście warunki, które należało spełnić, aby umowa była ważna:
– obopólna zgoda stron
– zdolność stron do zawierania umowy
– określenie przedmiotu zobowiązania
– przyczyna zobowiązania – ważność zobowiązania, prawidłowość przyczyny prawnej.
Podstawą cywilnej odpowiedzialności była wina za szkodę, która zaistniała. Teoretycznie rozróżniano delikty i jakby-delikty – chociaż miały one inną postać niż w prawie rzymskim. Za delikt uznawano czyn, z bezpośrednim zamiarem wyrządzenia szkody, za jakby-delikt uznano wszelką winę z przypadku, nieumyślną. W praktyce było to trudne do rozróżnienia, gdyż każdy mógł twierdzić, że wyrządził krzywdę nieumyślnie. Odpowiedzialność za czyny innych osób np. rodzice za dzieci, to właśnie rodzice byli odpowiedzialni za szkody wyrządzone przez dzieci, nauczyciele za szkody wyrządzone przez uczniów, panów za szkody, które wyrządzili służący.
Kodeks Napoleona gwarantował męskim obywatelom (Liberte, Egalite i Fraternite – czyli Wolność, Równość i Braterstwo). Gwarantowało równość przed prawem, wolność dla każdego obywatela, ochronę prywatnej własności, rozdzielenie kościoła od państwa, obalenie cechowego przymusu, wolność zatrudnienia, wolność wyboru zawodu, stworzenie podstaw dla wolnego rynku, spis narodzin i śmierci tak zwany spis ludności.
Podsumowując, Kodeks Napoleona stał się obowiązującym prawem jako Kodeks Cywilny Francuzów (aktualnie znany pod tą nazwą). Był to kodeks liberalny, zakładał naprawdę minimalną wręcz marginalną ingerencję państwa w sprawy obywateli – w stosunki cywilno – prawne. Należało jednak zachować naczelną zasadę prawa cywilnego, świętej i nienaruszalnej gwarantowanej prawem zasady – własności prywatnej. Kodeks wprowadzał formalną równość wobec prawa bez względu na pochodzenie, przynależność klasową, choć z wyjątkiem płci. Kobiety były dyskryminowane, przez wzgląd na uznanie przez Napoleona wyższości patriarchatu i uznawanie, że mężczyzna jest panem swojej kobiety. Kodeks Napoleona utrzymywał stosunki patriarchalne w rodzinie – gdzie mężczyzna był głową rodziny, panem domu i to on podejmował wszystkie wiążące decyzje, nie musiał nawet kobiety pytać o zdanie. Zgodnie z prawem, to kobieta musiała być posłuszna mężczyźnie nawet wówczas, gdy się z nim nie zgadzała. Kodeks składa się z trzech głównych ksiąg – ukłon w stronę trójpodziału władzy i zawiera ponad dwa tysiące artykułów. Kodeks Napoleona czerpał z doświadczeń innych twórców kodyfikacji prawa. Prawo zobowiązań było silnie wzorowane na rzymskim prawie, prawo małżeńskie odwoływało się do praw kanonicznych. Uwzględniano, przy tworzeniu kodeksu, również prawo zwyczajowe. Jeśli przyjrzymy się względom technicznym, to kodeks był naprawdę na wysokim poziomie. Został napisany językiem prostym, przystępnym, który był zrozumiały dla odbiorcy, był przejrzysty i zwięzły. Kodeks Napoleona obowiązywał przez jakiś czas nie tylko we Francji, ale również w znacznej części Europy (w Belgii, Luksemburgu, Gdańsku, Księstwie Warszawskim, niemieckich państwach). Wzorowały się na tym Kodeksie rumuńskie, hiszpańskie, włoskie, portugalskie ustawodawstwa. Kodeks Napoleona miał również znaczący wpływ na cywilne ustawodawstwo w większości państw należących do Ameryki Łacińskiej. Kodeks Napoleona obowiązywał w Polsce, był oficjalnym prawem w księstwie Warszawskim. Jeżeli chodzi o zasięg Kodeksu Napoleona to był on znaczący, miały na to wpływ prowadzone przez Napoleona wojny. Napoleon narzucił Kodeks w każdym pobitym przez siebie kraju jako symbol nowego politycznego porządku prawnego. Stał się wzorem dla kodeksu rumuńskiego z lat 1864-65, kodeksu włoskiego z 1865 roku, następnie portugalskiego z 1867 roku i wreszcie hiszpańskiego z roku 1889. Sam kodeks nie podlegał zasadniczym zmianom aż do lat sześćdziesiątych XX wieku. Sytuacja zmieniła się diametralnie na przełomie XIX i XX wieku, kiedy dokonano nowelizacji prawa rodzinnego, osobowego. Od 1945 roku we Francji komisja reformy kodeksu prawa cywilnego opracowała jednolity kodeks prawa prywatnego które obejmowało prawo cywilne oraz prawo handlowe. Jednak mimo tych zmian, trwałość Kodeksu Napoleona pokazuje jak ponadczasową wartość ma ten kodeks.
Dodaj komentarz jako pierwszy!