Wynalazki oświecenia

Chcesz się mniej uczyć i więcej rozumieć?
Zamień czytanie na oglądanie!
Kliknij Player materiału wideo na temat: Wynalazki oświecenia, kliknij aby zobaczyć materiał i ucz się szybciej!

Wynalazki oświecenia
Oświecenie to epoka rozumu. W czasie jej trwania miały miejsce rewolucyjne odkrycia, które wpłynęły nawet na życie współczesnych ludzi. Rozwój nauki trwał aż sto lat, a dzięki temu wiek ten (wiek XVIII) został nazwany wiekiem nauki. Wiek ten spowodował rozwinięcie aż trzech dziedzin nauki:
– nauk matematycznych;- nauk przyrodniczych;- nauk medycznych.Pierwsza szczepionka (przeciwko ospie)

Wynalazcą pierwszej szczepionki przeciwko ospie był Edward Jenner. Mimo że nie on pierwszy wpadł na pomysł szczepienia, to jednak jego sposób jako pierwszy w historii okazał się skuteczny. Wymyślił on, że aby ochronić ludzi przed groźną odmianą ospy, należy zarazić ich poprzez podanie szczepionki ospą krowianką, która była łagodną jej odmianą. Sposób ten przetestował już 14 maja 1796 roku na małym chłopcu. Po szczepieniu i zakończeniu się krowianki, chłopiec został poddany dalszym badaniom na zakażenie ospą. Zarażono go wirusem ospy, ale na nią nie zachorował, co potwierdziło skuteczność szczepionki Edwarda Jennera.
Tłokowa maszyna parowa

Za wynalazcę maszyny parowej uznaje się Jamesa Watta, lecz on jedynie zmodernizował atmosferyczny silnik parowy, zbudowany wcześniej przez Thomasa Newcomena. Zmodernizowanie silnika odbyło się w 1763 roku. Współcześnie nie produkuje się maszyn parowych, ponieważ technologia poszła do przodu, a maszyny parowe miały wady (np. bardzo duża masa własna i niska wydajność).Pojazd parowy

Wynalazcą pierwszego pojazdu z napędem parowym był Nicolas–Joseph Cugnot. Był on inżynierem i już od 1765 roku próbował wynaleźć pojazd parowy. Jego starania były skierowane miały na celu pomoc francuskiej armii. Pojazd miał znaleźć zastosowanie w ciągnięciu ciężkich dział. Ostatecznie inżynierowi udało się wykorzystać cechy, które posiadał silnik parowy, aby zasilić maszynę. Mimo że jego pojazd rozwijał prędkość zaledwie 4 km/h, to mógł on ciągnąć aż cztery tony, co było znacznym ułatwieniem dla francuskiej armii. Nie był to pojazd czterokołowy. Miał on trzy koła (dwa z tyłu, a także jedno z przodu). Silnik parowy miał to do siebie, że aby działać, wymagał zastosowania drugiego urządzenia, którym był kocioł parowy. Rolą koła znajdującego się z przodu było – oprócz standardowej funkcji kół – także utrzymanie kociołka parowego. Co ciekawe, maszyna miała wypadek, ponieważ uległa zderzeniu z murem. Był to pierwszy wypadek samochodowy.
Parowiec

Wynalazcą pierwszej łodzi, która była napędzana maszy

Sprawdź również:

Dodaj komentarz jako pierwszy!