3 forma czasownika
3 forma czasownika to angielski imiesłów bierny (past participle): regularne czasowniki przybierają końcówkę -ed, nieregularne mają odrębne kształty; używamy jej z have/has/had w czasach Perfect, z be w stronie biernej oraz jako przymiotnik (a broken window), np. I’ve seen, it was built, well-cooked vegetables
- Rozpoznać bezokolicznik czasownika
 - Sprawdzić w słowniku, czy czasownik jest regularny, czy nieregularny
 - Utworzyć -ed zgodnie z regułami ortografii lub wybrać formę nieregularną
 - Połączyć z have/has/had lub be w odpowiedniej konstrukcji
 - Zweryfikować pisownię, wymowę i ewentualną funkcję przymiotnikową
 
Reguły -ed i zestaw 20 najczęstszych nieregularnych przyśpieszają opanowanie 3 forma czasownika. Mini-kontrast: learned vs learnt oraz praktyczne rozróżnienie been/gone w angielszczyźnie brytyjskiej.
Czym właściwie jest trzecia forma i gdzie ją spotykasz najczęściej?
Trzecia forma w angielskim to past participle, czyli imiesłów bierny: składnik czasów Perfect, strony biernej i przymiotników pochodzących od czasowników. Dla czasowników regularnych kończy się na -ed (work → worked), a dla nieregularnych bywa nieprzewidywalna (write → written). W polskiej edukacji szkolnej pojawia się od szkoły podstawowej, a na maturze i egzaminie ósmoklasisty jest kluczowa do budowania poprawnych zdań z Present Perfect i Passivem.
Jak rozpoznać past participle w praktyce?
Najprościej: jeśli czasownik jest regularny, do tematu dodaj -ed. Jeżeli końcówka wywołuje zmiany w pisowni, zastosuj odpowiednie reguły. Dla nieregularnych formy trzeba znać lub sprawdzić w tabeli. Rozpoznasz je też w roli przymiotników: a closed door, a written report.
| Reguła tworzenia -ed | Przykład | 
|---|---|
| Końcowe -e → dodaj -d | live → lived | 
| Spółgłoska + -y → zamień y na i, dodaj -ed | study → studied | 
| Wzorzec CVC (krótka samogłoska) → podwój końcową spółgłoskę + -ed | stop → stopped; plan → planned | 
| Akcent nie na ostatnią sylabę → zwykle bez podwojenia | visit → visited; open → opened | 
| Ang. brytyjski vs amerykański (niektóre podwojenia) | travel → travelled (BrE) / traveled (AmE) | 
Kiedy używać trzeciej formy, aby brzmieć naturalnie?
Jak działają czasy Perfect i co z nimi komunikuje 3. forma?
Perfecty łączą skutek z doświadczeniem lub momentem wcześniejszym. Konstrukcja to have + past participle (właśnie trzecia forma).
- Present Perfect: have/has + V3 → doświadczenie lub skutek teraz: She has finished the report
 - Present Perfect Continuous: have/has been + V-ing → nacisk na czas trwania; been jest V3 od be: He has been studying for hours
 - Past Perfect: had + V3 → „przed przeszłością”: They had left before we arrived
 - Future Perfect: will have + V3 → skutek „przed przyszłością”: By 8 p.m. we will have eaten
 - Modal Perfect: modal + have + V3 (must/should/might) → wnioski lub ocena przeszłości: You should have called
 
Strona bierna bez tajemnic: jak zbudować poprawnie Passiva?
Strona bierna (be + V3) przenosi uwagę z wykonawcy na skutek/działanie. Czas gramatyczny wyraża forma be, a znaczenie leksykalne — trzecia forma głównego czasownika.
| Czas | Aktywne | Bierne | 
|---|---|---|
| Present Simple | They make cars | Cars are made | 
| Past Simple | They built a bridge | A bridge was built | 
| Present Perfect | They have announced results | Results have been announced | 
| Future with will | They will publish data | Data will be published | 
| Modal | They must complete the task | The task must be completed | 
Najczęstsze nieregularne: co musisz mieć w małym palcu?
Które 3. formy nieregularne pojawiają się najczęściej na egzaminach?
Na maturze i w praktycznej komunikacji regularnie przewijają się poniższe pary. Zapamiętuj je w trójkach: bezokolicznik – Past Simple – Past Participle.
| Bezokolicznik | Past Simple | Past Participle (V3) | 
|---|---|---|
| be | was/were | been | 
| begin | began | begun | 
| break | broke | broken | 
| bring | brought | brought | 
| build | built | built | 
| do | did | done | 
| eat | ate | eaten | 
| go | went | gone | 
| have | had | had | 
| see | saw | seen | 
| take | took | taken | 
| write | wrote | written | 
| give | gave | given | 
| find | found | found | 
| tell | told | told | 
Użycia przymiotnikowe: czy „-ed” zawsze znaczy to samo?
Jak odróżnić trzecią formę jako przymiotnik od formy czasownikowej?
Ta sama forma -ed może pełnić dwie role. Jako czasownik tworzy Perfect lub Passiv: has closed, was closed. Jako przymiotnik opisuje cechę: a closed door (zamknięte drzwi – wynik czynności), a tired student (zmęczony uczeń). Kontekst składniowy mówi, z czym mamy do czynienia: po be + V3 bez dopełnienia to zwykle bierna, przed rzeczownikiem lub po czasownikach łącznikowych (be, seem) – przymiotnik.
- The shop was closed at 8 p.m. (strona bierna, wynik zamykania)
 - a closed shop (przymiotnik, cecha obiektu)
 - He has tired me (czasownik); I feel tired (przymiotnik)
 
Najczęstsze błędy i szybkie korekty
Jak nie mylić Past Simple z trzecią formą w Perfect?
W Present Perfect czasownik główny musi być w V3, a nie w formie Past Simple. Błąd: I have went → Poprawnie: I have gone. Podobnie: She has did → She has done. Zwracaj uwagę na „have/has/had” + V3 bez wyjątków.
Kiedy użyć been, a kiedy gone?
Been oznacza „bywać/odwiedzić i wrócić”: I have been to London (doświadczenie). Gone to znaczy „udać się i (często) nadal być w drodze/na miejscu”: She has gone to London (nie ma jej tu). Obie formy są V3, ale niosą inne informacje pragmatyczne.
Co z modalami i przeszłą oceną zdarzeń?
Po modalach w ocenie przeszłości użyj have + V3: must have left (na pewno wyszedł), might have forgotten (mógł zapomnieć), should have called (powinien był zadzwonić). Konstrukcje typu „must did” są niepoprawne.
Jak poprawnie dodać -ed: podwojenia i wyjątki?
Podwojenie spółgłoski dotyczy krótkich, jednosylabowych rdzeni z akcentem na końcu (stop → stopped). Dłuższe słowa z akcentem na pierwszą sylabę nie podwajają (open → opened). W BrE częściej podwaja się -l (travel → travelled), w AmE częściej pojedyncze -l (traveled).
Strategie nauki, które naprawdę działają
Jak uczyć się trzeciej formy bez „wkuwania na sucho”?
Grupuj czasowniki semantycznie (ruch: go, come, leave; tworzenie: make, build, write), ucz się w zdaniach (chunks), dodawaj obraz i kontekst. Regularnie powtarzaj etykiety V1–V2–V3, nagrywaj siebie i weryfikuj wymowę końcówek -ed. Dla matury przygotuj pakiet 50–80 najczęstszych czasowników użytych w zdaniach egzaminacyjnych.
Jak wpleść V3 w mówienie na co dzień?
Wprowadzaj „kotwice” w dialogu: I’ve just finished, I’ve never tried it, It’s already been done. Dzięki nim naturalnie utrwalisz Perfect i Passiv, a trzecia forma przestanie brzmieć sztucznie.
Najczęściej zadawane pytania
Czy trzecia forma to to samo co 3. osoba liczby pojedynczej (he/she/it)?
Czy trzecia forma występuje tylko w Present Perfect?
Czy zawsze mogę dodać -ed, żeby utworzyć V3?
Present Perfect w brytyjskim i amerykańskim — czy są różnice użycia?
Mity i fakty o trzeciej formie
Tylko nieregularne czasowniki mają trzecią formę.
Każdy czasownik ma V3. Dla regularnych to -ed (work → worked), dla nieregularnych osobna forma (see → seen).
Trzecia forma to po prostu Past Simple „z -ed”.
Regularne Past Simple i V3 często wyglądają identycznie (worked), ale pełnią inne role: Past Simple to czas przeszły orzeczenia, a V3 jest składnikiem Perfectu i Passiva lub przymiotnikiem.
Słowniczek pojęć
Szybka ściąga do plecaka: najważniejsze punkty
- Trzecia forma (V3) to past participle: regularne -ed, nieregularne osobne kształty
 - Perfect = have/has/had + V3; Passiv = be + V3
 - Been to ↔ gone to: „był i wrócił” vs „poszedł i nie ma go”
 - Końcówka -ed: /ɪd/, /d/ lub /t/; podwajanie spółgłoski w CVC
 - Regularne V2 i V3 wyglądają tak samo (worked), ale funkcje różnią się
 - Po modalach w przeszłości: modal + have + V3 (should have done)
 - W BrE częściej learnt, burnt; w AmE learned, burned
 
Pytania do przemyślenia:
- Które trzy nieregularne V3 sprawiają Ci najwięcej kłopotu i jak wpleciesz je w swoje codzienne zdania?
 - W jakich sytuacjach mówienia Passiv ułatwi Ci przekaz, a kiedy lepiej pozostać przy stronie czynnej?
 - Jaką własną metodę powtórkową wdrożysz, żeby utrwalić wymowę -ed w trzech wariantach?
 
Sprawdź również:
Dodaj komentarz jako pierwszy!