Can
Zamień czytanie na oglądanie!
Czasownik modalny CANCzasownik modalny CAN określa zdolność osoby wykonującej czynność do wykonania tej czynności. Innymi słowy, wyraża on zdolność do wykonania czegoś, lub w przypadku przeczenia brak tej zdolności. Czasownika modalnego CAN można także używać do wyrażania pozwolenia lub dawania rad.Zdanie twierdzące (positive)np. You can go. (Możesz iść.)
W zdaniach twierdzących czasownik modalny 'can’ umieszcza się zaraz po osobie, lecz przed czasownikiem głównym. W zdaniu powyższym wygląda to następująco: You (osoba) + can (czasownik modalny) + go (czasownik główny).
Zdanie przeczące (negative)np. I cannot (lub: I can’t) swim. (Nie umiem pływać.)
Zdanie pytające (question)np. Can I open the window? (Czy mogę otworzyć okno?)Zdania pytające dzielą się na dwa rodzaje:1. Pytania rozstrzygające (takie, na które można odpowiedzieć tak/nie) – w tym przypadku 'can’ na zasadzie inwersji stawia się na pierwszym miejscu, np. Can you see me? (Czy mnie widzisz?)
2. Pytania szczegółowe (takie, które wymagają pełnej odpowiedzi) – tutaj 'can’ „ląduje” na drugim miejscu zaraz po zaimkach pytających, np. Where can I co now? (Gdzie mogę teraz iść?)Czasownik CAN jest często stosowany w zwrotach grzecznościowych, ofertach i propozycjach jak w:- Can you repeat that? (Czy możesz to powtórzyć?)Czasownik modalny CAN różni się od zwykłego czasownika.- Po jego użyciu nie używa się 'to’.ZŁA WERSJA: She can to go anywhere.
POPRAWNA WERSJA: She can go anywhere. (Ona może iść gdzie chce.).- Do czasownika CAN nie dodajemy końcówki ’-s’ w trzeciej osobie liczby pojedynczej.ZŁA WERSJA: She cans swim.
POPRAWNA WERSJA:
I can, You can, He can, She can, It can, We can, You can, They can.-> She can swim. (Ona potrafi pływać.)- W zdaniach przeczących to do czasownika modalnego CAN dodaje się NOT lub N’T; nie do czasownika głównego, jak w przypadku czasu prostego Present Simple (don’t i doesn’t). ZŁA WERSJA: They don’t can read.
POPRAWNA WERSJA: They can’t read. (Oni nie umieją czytać.).- Czasownik modalny CAN nie posiada formy z końcówką ’-ing’.
ZŁA WERSJA: They are canning read in Japanese.
POPRAWNA WERSJA: They can read in Japanese. (Oni potrafią czytać w języku japońskim.)Wniosek jest zatem taki, że czasownik CAN, tak jak pozostałe czasowniki modalne, występuje w prostej, niezmienionej formie we wszystkich osobach.Gdybyśmy chcieli użyć CAN w odniesieniu do przyszłości, należałoby zastosować formę 'to be able to’, czyli dosłownie „być zdolnym do”, oczywiście odpowiednio odmienioną. Na przykład, gdy chcemy w przyszłości umieć grać na pianinie, powiemy:POPRAWNA WERSJA: I will be able to play the piano. – Będę mógł/umiał grać na pianinieZŁA WERSJA: I will can play the piano.Ta kwestia będzie jeszcze wytłumaczona w dalszej części.Użycie czasownika CANMożna używać czasownika modalnego CAN lub BE ABLE TO by wyrazić możliwość wykonania danej czynności, lub by podkreślić to, że ktoś (fizycznie) jest w stanie coś zrobić:- You can count. (Ty umiesz liczyć.)Czasownika 'be able to’ można użyć też, gdy coś nas zaskakuje lub wymaga nakładu pracy (wytężenia danej cechy, celem osiągnięcia zdolności do wykonania czynności):- Horses are able to sleep while standing up! (Jesteśmy tu zaskoczeni, że konie potrafią spać na stojąco.) Można tu użyć równie dobrze zwykłego 'can’: Horses can sleep while standing up!
– Monica is temporarily blind and she is not able to see the view. (Monika jest chwilowo ślepa i nie jest w stanie zobaczyć widoku.) Tutaj również można zastosować 'can’: Monica is temporarily blind and she can’t see the view.Czasownika modalnego CAN i CAN’T należy używać z czasownikami określającymi zmysły (wzrok, smak, za
W tej chwili widzisz tylko 50% opracowania
by czytać dalej, podaj adres e-mail!Sprawdź również:
Dodaj komentarz jako pierwszy!