Czas present perfect

Chcesz się mniej uczyć i więcej rozumieć?
Zamień czytanie na oglądanie!
Kliknij Player materiału wideo na temat: Czas present perfect, kliknij aby zobaczyć materiał i ucz się szybciej!
Opiekun merytoryczny: Karolina Stypułkowska
Czytaj więcej

Czas Present Perfect sprawia trudności młodzieży od wielu lat, ale czym dokładnie jest ten czas i jak go używać w sposób dokładny i poprawny? Gdy słyszymy stwierdzenie, że jest to czas teraźniejszy, lecz jednocześnie związany trwale z przeszłością mamy ochotę złapać się za głowę i zostawić go na później. Lecz nie taki diabeł straszny jak go malują, w rzeczywistości jest to bardzo prosty czas, którego opanowanie nie jest takie trudne. Kluczem do tego jest zrozumienie, a nie bezmyślna nauka na pamięć. Właśnie tą problematykę spróbuję dzisiaj wyjaśnić. Gwarantuję, że większość z was zrozumie go w całości.Zacznijmy od budowy, bo bez niej nawet nie ruszymy. Rozpoczniemy od podmiotu, bo gdyby nie on, nie byłoby czynności, w zależności od niego, będzie się zmieniała forma operatora, ale to uzgodnimy później. Najważniejszym aspektem tego czasu jest operator, który, jak sama nazwa wskazuje, operuje całym czasem i jego znaczeniem. W Present Perfect będzie to 'have’ lub 'has’. Następnie dołączamy do operatora jego najszczerszego kompana, 3 formę czasownika, bo jak już wcześniej wspominaliśmy, jest to czas związany z przeszłością. I tak oto bardzo łatwym sposobem otrzymaliśmy prostą podstawową budowę: PODMIOT + HAS/HAVE + 3 FORMA.W pytaniach nastąpi jedynie mała zmiana zwana inwersją, jest to po prostu przeniesienie operatora na pierwsze miejsce w zdaniu czyli: HAS/HAVE+ PODMIOT+ 3 FORMA,nic więcej nie ulegnie modyfikacji. W przeczeniach nastąpi również malutka, łatwa do zapamiętania zmiana, bo do HAS lub HAVE dodamy 'not’. Możemy wtedy powiedzieć na przykład: I have not seen the movie yet. – Nie widziałam jeszcze tego filmu, lub I HAVEN’T seen the movie yet, skracając tym samym not i łącząc go z 'has’ lub 'have’. Przeczenie więc utworzymy w ten oto sposób: PODMIOT+ HAVEN’T/ HASN’T + 3 FORMA.Moglibyśmy już zacząć tworzenie pełnych zdań, gdyby nie kilka aspektów. Na początek zmiana formy 'have’ na 'has’ w zależności od podmiotu. Gdy mamy w podmiocie „ona”, „on” lub „ono” (she, he, it),  operator będzie w formie has. W zdaniu wygląda to tak: She has won the lottery. (Ona wygrała na loterii; operator 'has’). My mom has won the lottery. (Moja mama wygrała na loterii. Ona, czyli moja mama).Ania has won the lottery. (Ania wygrała na loterii; Ona czyli Ania).The leaf has fallen. (Liść opadł, ale tylko jeden, więc 'has’).The leaves have fallen (opadły liście). W skrócie zapiszemy tak, że: HE, SHE, IT zawsze ma operator HAS, a: I, WE, YOU ,THEY zawsze posiada operator HAVE.Trzecia forma czasownika nie ma już tak prostej zasady jak operator, bo czasowniki dzielą się one na czasowniki regularne i nieregularne. Regularne tworzymy za pomocą:- dodania do czasownika końcówki „–ED”, gdy słowo kończy się na spółgłoskę, jak na przykład „patrzeć” – look – looked – looked, należeć – belong – belonged –  belonged.- lub dodania końcówki „-D”, gdy słowo kończy się na samogłoskę, na przykład „podziwiać” – admire – admired – admired, „używać” – use – used – used. Czasowników nieregularnych, musimy się już nauczyć na pamięć, ponieważ nie kieruje nimi żadna zasada, na przykład:- „przychodzić” – come – came – come, – „zrobić” – do – did – done. Najlepiej uczyć się od razu wszystkich trzech form czasownika, bo przydadzą się one do innych czasów, które w przyszłości uda wam się poznać.
Na pewno nie zaszkodzi nam jeszcze kilka przykładów zdań, by dokładnie zauważyć budowę tego czasu: I have forgotten about her birthday (zapomniałem o jej urodzinach)She has forgotten about my birthday (ona zapomniała o moich urodzinach)I still haven’t found what I am looking for (nadal nie znalazłem tego, czego szukam)He still hasn’t found what he is looking for (nadal nie znalazł tego czego szuka) Have you seen the news? (widziałeś wiadomości?)Has he seen the news? (czy on widział wiadomości?)Znamy już całą budowę, więc czas na zastosowanie czasu Present Perfect. W większości przypadków używamy go do opisywania przeszłej czynności (bez podania kiedy miała ona miejsce), która ma wpływ na teraźniejszość. Ważna jest przyczyna i jej skutek, ale bez określania dokładnego czasu sytuacji. Interesują nas skutki w teraźniejszości, a nie sama czynność, na przykład: I’ve broken my leg (złamałem nogę w przeszłości, ale teraz odczuwam tego skutki – jest w gipsie).The mechanic has finally fixed my car so I can visit you now (mechanik naprawił wreszcie moje auto [w przeszłości], więc teraz mogę cię odwiedzić). Możemy również opisać stan, który trwa do chwili obecnej, lecz może się on zmienić w przyszłości: He has never been to Poland (on nigdy nie był w Polsce, więc nie wie jak w niej jest, ale może ją odwiedzić w każdej chwili)I have lived in this city since I was born (mieszkam w tym mieście od urodzenia, mogę to zmienić, ale póki co wciąż tam mieszkam). Gdy mówię o niezakończonym okresie: Używamy wtedy bardzo często określeń takich jak: this afternoon, tonight, this week, etc.Przykłady: You have to work faster. You have only visited ten people this morning (Musisz pracować szybciej, bo odwiedziłeś dzisiaj tylko 10 osób). -> „dzisiaj” się jeszcze nie skończyło, więc mogę odwiedzić jeszcze kilku)My daughter hasn’t visited her grandparents this month. (Moja córka nie odwiedziła swoich dziadków w tym miesiącu) -> miesiąc się jeszcze nie skończył, a więc może ich odwiedzić.Opisując doświadczenia osób jeszcze żyjących:My best friend has visited many countries in Europe. (Mój przyjaciel odwiedził wiele krajów w Europie.)  -> jeszcze żyje, a więc może odwiedzić jeszcze więcej. He has practised many different sports. (On uprawiał wiele różnych sportów). -> wciąż żyje, więc może spróbować jeszcze więcej)Czas Present Perfect łączy się z wieloma charakterystycznymi słówkami. Dwa bardzo ważne z nich to 'for’ oraz 'since’. Obydwu używamy do określenia czynności, która rozpoczęła się w przeszłości i trwa aż do tego momentu. Z początku oba te określenia mogą się mylić, z czasem jednak stają się coraz łatwiejsze. Zacznijmy od ‘for’ – używamy go w momencie, gdy chcemy powiedzieć ile czasu minęło od chwili rozpoczęcia danej czynności. Na przykład:We have lived in this city for over ten years. (Mieszkamy w tym mieście od ponad 10 lat).We haven’t talked to each other for over a year. (Nie rozmawialiśmy ze sobą od ponad roku). I have had this car for a year. (Mam ten samochód od roku).’Since’ natomiast używamy, gdy wskazujemy na konkretny moment rozpoczęcia się czynności:I have worked with Maria since 2015. (Pracuję z Marią od 2015 roku),She has been a writer since high school times. (Ona jest pisarką od czasów licealnych).A więc 'for’ używamy, kiedy podajemy przedział czasu, a 'since’ – kiedy podajemy moment rozpoczęcia czynności. Tematyka 'never’ i 'ever’ nie jest już aż tak zawiła i problematyczna, chociaż na pierwszy rzut oka te określenia wydają się bardzo podobne, ich użycie jest całkowicie różne. 'Never’ tłumaczymy jako „nigdy”. Pozwala nam to słowo łączyć przeszłość z teraźniejszością. Używamy go, gdy chcemy powiedzieć, że coś nigdy nie miało miejsca w przeszłości i nie zmieniło się to w teraźniejszości:She has never visited France. (Nigdy nie była we Francji). I have never liked him. (Nigdy go nie lubiłam). UWAGA: We wzorcowym angielskim nie występuje podwójne zaprzeczenie. Po Polsku możemy ułożyć zdanie NIGDY NIE byłam we Francji, lecz w języku angielskim nie możemy powiedzieć 'I haven’t never been to France’. Jest to błędna forma. Zamiast tego, powie

Sprawdź również:

Dodaj komentarz jako pierwszy!