Mowa zależna i niezależna angielski
Mowa zależna i niezależna angielski to odpowiednio przytaczanie słów dosłownie („I’m tired,” he said) oraz relacjonowanie ich sensu (he said (that) he was tired), co pociąga zmiany czasu (backshift), zaimków, określeń czasu/miejsca i szyku pytań; kluczowe są dobór say/tell/ask i interpunkcja.
- Ustalić czasownik wprowadzający (say/tell/ask) i jego czas
- Wykonać backshift czasów, jeśli czasownik wprowadzający jest w przeszłości
- Zmienić zaimki, by pasowały do perspektywy mówcy
- Przekształcić określenia czasu i miejsca (now → then, here → there)
- Zmienić szyk pytań i tryb rozkazujący (to-infinitive, if/whether, wh-)
- Usunąć cudzysłów, dopasować interpunkcję i dodać that tam, gdzie naturalne
Mowa zależna i niezależna angielski tworzy się pewnie, gdy opanujesz 5 zmian: czasy, zaimki, czasowniki modalne, określenia czasu/miejsca, szyk pytań. He’ll call tonight → She said he would call that night. W brytyjskim częściej pojawia się that.
Po co nam te dwa sposoby mówienia o cudzych słowach?
W języku angielskim relacjonujemy wypowiedzi na dwa sposoby: dosłownie (mowa niezależna) albo pośrednio (mowa zależna). Pierwszy jest idealny dla cytatów, dialogów i stylizacji; drugi skraca, porządkuje i stapia cudzą wypowiedź z narracją. Umiejętność sprawnej zamiany między trybami to fundament egzaminów, pracy z tekstem i płynnej komunikacji.
Czym różni się mowa niezależna od zależnej w praktyce?
Mowa niezależna (direct speech): wiernie cytuje słowa, używa cudzysłowu i przecinków/średników przed cytatem; zachowuje oryginalny czas, szyk i zaimki mówiącego.
Mowa zależna (reported/indirect speech): oddaje sens bez cudzysłowu; często cofa czasy (backshift), zmienia zaimki, określenia czasu/miejsca i dostosowuje szyk pytań oraz rozkazów.
„I have finished,” Mary said. → Mary said (that) she had finished.
Jak działa następstwo czasów (backshift) i kiedy jest obowiązkowe?
Backshift uruchamia się zwykle, gdy czasownik wprowadzający jest w czasie przeszłym (said, told, asked). Cofamy wtedy czas oryginalnej wypowiedzi o jeden „krok” wstecz, aby odzwierciedlić przesunięcie czasowe i dystans mówienia.
Jakie są standardowe przesunięcia czasów?
Poniższa tabela porządkuje najczęstsze przekształcenia:
Forma w mowie niezależnej | Forma w mowie zależnej (po said w past) |
---|---|
Present Simple (I live) | Past Simple (she lived) |
Present Continuous (I am working) | Past Continuous (she was working) |
Present Perfect (I have done) | Past Perfect (she had done) |
Past Simple (I saw) | Past Perfect (she had seen) |
Will (I will go) | Would (she would go) |
Can / May / Must | Could / Might / Had to (często) lub Must (gdy obowiązek nadal aktualny) |
Could / Would / Should / Might | Bez zmiany |
„We are moving next month.” → They said they were moving the following month.
Kiedy nie cofać czasu (brak backshiftu)?
Backshift nie jest obowiązkowy w tych sytuacjach:
- Fakty niezmienne i prawdy ogólne: „Water boils at 100°C.” → The teacher said water boils at 100°C.
- Treść nadal aktualna: „I live in Kraków.” → She said she lives in Kraków (jeśli to wciąż prawda).
- Raportowanie „tu i teraz” z czasownikiem w Present: She says she is ready.
Jak dopasować zaimki, czas i miejsce, by brzmiało naturalnie?
Zmiany zaimków i określeń deiktycznych (czas/miejsce) są kluczowe, bo perspektywa mówcy w mowie zależnej rzadko pokrywa się z oryginałem.
Jakie słowa czasu i miejsca najczęściej się zmieniają?
Najbardziej przydatna ściąga poniżej:
Oryginał | W mowie zależnej |
---|---|
now / right now | then / at that moment |
today / tonight | that day / that night |
yesterday / tomorrow | the day before / the next day |
last week / next week | the previous week / the following week |
ago / here / this / these | before / there / that / those |
„I met her here yesterday.” → He said he had met her there the day before.
Pytania, rozkazy, prośby — jak raportować bez cudzysłowu?
Wypowiedzi nieoznajmujące wymagają nie tylko backshiftu i zmian deiktycznych, ale także innego schematu gramatycznego.
Jak przekształcić pytania tak/nie i pytania szczegółowe?
W mowie zależnej pytania nie mają inwersji (szyk jak w zdaniu oznajmującym), a znak zapytania znika. Pytania tak/nie wprowadzamy if/whether, pytania szczegółowe zachowują słowo pytajne.
„Did you finish?” → She asked if I had finished.
„Where are they going?” → He asked where they were going.
Jak raportować rozkazy, prośby i sugestie?
Tryb rozkazujący zamieniamy na bezokolicznik z to, a przeczenie na not to. Czasowniki wprowadzające: tell, order, ask, advise, warn. Sugestie: suggest/propose + -ing lub that + should.
„Close the window.” → She told me to close the window.
„Don’t be late.” → He warned us not to be late.
„Let’s start.” → She suggested starting / She suggested that we should start.
Say, tell, ask — który wybrać i dlaczego?
Różnice są praktyczne i często sprawdzane na maturze oraz w testach certyfikacyjnych.
Kiedy użyć say, tell, a kiedy ask?
say + something (opcjonalnie to someone), tell + someone + something (zawsze z osobą), ask do pytań i próśb (ask someone if/whether/wh- / to do).
She said (to me) that she was busy. / She told me that she was busy. / She asked me if I was busy.
Cudzysłów i interpunkcja — małe znaki, duży wpływ
W mowie niezależnej stosujemy cudzysłowy i interpunkcję przed nimi; w mowie zależnej — brak cudzysłowów, interpunkcja typowa dla zdań oznajmujących.
Jakie są różnice brytyjskie i amerykańskie?
W brytyjskim częściej spotkasz pojedynczy cudzysłów ‘ ’, w amerykańskim podwójny “ ”. Kropka i przecinek w amerykańskim zwykle pozostają wewnątrz cudzysłowu, w brytyjskim częściej zależą od sensu. Dwopek po czasowniku wprowadzającym jest możliwy w stylu reporterskim, ale w nauce szkolnej dominują przecinki.
He said, „I’m ready.” / He said: „I’m ready.” (styl prasowy) / He said (that) he was ready. (bez cudzysłowu)
Egzaminacyjny pewniak: jak punktuje to szkoła i certyfikaty?
Na maturze i w testach Cambridge często pojawia się transformacja zdań: zachowanie sensu przy zmianie szyku, czasu i zaimków. Liczą się: poprawny backshift, właściwe if/whether, poprawne przekształcenie rozkazów (to/not to) i dobór say/tell/ask. Jedno przeoczone słowo (np. there zamiast here) potrafi kosztować punkt.
6 krótkich ćwiczeń transformacyjnych (z podpowiedzią)
1) „We have lost the keys.” → They said they had lost the keys. [Present Perfect → Past Perfect]
2) „I can help you now.” → She said she could help me then. [can → could; now → then; I→she; you→me]
3) „Will you be here tomorrow?” → He asked if I would be there the next day. [pytanie tak/nie; will→would; here→there; tomorrow→the next day]
4) „Don’t touch this.” → She told me not to touch that. [imperative → not to; this→that]
5) „Why did they leave early?” → He asked why they had left early. [wh-question; Past → Past Perfect]
6) „You must submit the form.” → She said I had to submit the form. [must → had to (obowiązek przeszły)]
Słowniczek pojęć
Najczęściej zadawane pytania
Czy that jest obowiązkowe po said/told?
Czy zawsze trzeba cofać czas?
Jak raportować pytania bez słowa pytajnego?
Co z czasownikami modalnymi must/shall?
Checklista do plecaka językowego
Najważniejsze rzeczy do szybkiego powtórzenia przed sprawdzianem:
- Rozpoznaj czasownik wprowadzający i jego czas — to on decyduje o backshifcie
- Sprawdź zaimki i relacje osób (I/you → he/she/we/they oraz me/us/you → him/her/us/them)
- Zmień deiksis: now/then, here/there, today/that day, tomorrow/the next day, ago/before
- Pytania: brak inwersji, if/whether dla tak/nie, wh- pozostaje, bez znaku zapytania
- Rozkazy i prośby: tell/ask/order/warn + someone + (not) to + bezokolicznik
- Modale: will→would, can→could, may→might, must→had to (z wyjątkami), could/would/should/might bez zmiany
- Interpunkcja: cudzysłów tylko w mowie niezależnej; w zależnej zwykła kropka
Pytania do przemyślenia na kolejną lekcję
– W jakich realnych sytuacjach w Twojej pracy lub na studiach częściej potrzebujesz mowy zależnej niż cytatu?
– Które z pięciu obszarów zmian (czas, zaimki, deiksis, szyk, modale) sprawia Ci najwięcej trudności i jak możesz to przećwiczyć na autentycznych materiałach?
– Czy potrafisz wyjaśnić koledze różnicę między say a tell tak, by podał własne przykłady?
Sprawdź również:
Dodaj komentarz jako pierwszy!