Present simple
Present simple to angielski czas opisujący nawyki, stałe fakty, rozkłady i instrukcje; tworzy się go z formy podstawowej czasownika (w 3. osobie liczby pojedynczej dodaj -s/-es), w przeczeniach i pytaniach używa się do/does, a przysłówki częstotliwości (np. always, often) określają regularność, w przeciwieństwie do continuous, które pokazuje czynność trwającą
- Określ, czy mówisz o nawyku, stałym fakcie, rozkładzie lub instrukcji
- Użyj formy podstawowej czasownika; w 3. osobie lp. dodaj -s/-es
- Utwórz przeczenie: don’t/doesn’t + czasownik
- Zadaj pytanie: Do/Does + podmiot + czasownik
- Wstaw przysłówki częstotliwości we właściwe miejsce
- Sprawdź zasady pisowni -s/-es/-ies oraz wyjątki (has, goes, does)
Present simple porządkuje codzienne nawyki i stałe fakty: The train leaves at 7, Water boils at 100°C. Daje jasny kontrast do sytuacji chwilowych: I live in Gdańsk vs I’m living here for the summer.
Co naprawdę opisuje czas prosty i kiedy go używać?
To czas do mówienia o tym, co zwykle robimy, co jest prawdą ogólną lub co wynika z harmonogramu. Najpraktyczniejsze zastosowania to: nawyki (I read every evening), cechy i preferencje (She likes jazz), fakty i prawa natury (Water freezes at 0°C), rozkłady i planowe wydarzenia (The museum opens at 10), instrukcje, przepisy, komentarz meczowy i streszczenia (You add sugar and stir; Lewandowski passes, the crowd erupts).
Jak rozpoznać sytuację „zwyczajową” vs „chwilową”?
Jeśli dana czynność jest stała, powtarzalna lub wynika z rutyny, wybierz czas prosty; gdy dzieje się akurat teraz lub w ograniczonym okresie – wybierz czas ciągły. Kontrast: I work in IT (zawód) versus I’m working from home today (sytuacja przejściowa).
Jak zbudować zdanie twierdzące, przeczenie i pytanie?
Najważniejsze są dwie ośki: trzecia osoba liczby pojedynczej oraz operator do/does używany w pytaniach i przeczeniach. Osobno traktujemy czasownik be oraz konstrukcję have got (częstą w brytyjskiej odmianie).
Jak działa trzecia osoba liczby pojedynczej (he/she/it)?
W twierdzeniu dodaj -s/-es do czasownika. Zasady pisowni są przewidywalne i warto je opanować jak tabliczkę mnożenia.
| Reguła | Przykład |
|---|---|
| Zwykłe -s | play → plays, read → reads |
| Po -o, -ch, -sh, -ss, -x, -z dodaj -es | go → goes, watch → watches, wash → washes, kiss → kisses |
| Końcówka -y po spółgłosce: -ies | study → studies, try → tries |
| Końcówka -y po samogłosce: +s | play → plays, enjoy → enjoys |
| Wyjątki | have → has, do → does |
Jak tworzyć przeczenia i pytania z do/does?
Operator wraca czasownik do formy podstawowej – bez -s. Błędem jest powielanie -s po operatorze.
| Typ | Struktura | Przykład |
|---|---|---|
| Twierdzenie | Podmiot + czasownik (+ -s w 3. os. lp.) | She works in Łódź |
| Przeczenie | Podmiot + don’t/doesn’t + czasownik | He doesn’t like olives |
| Pytanie ogólne | Do/Does + podmiot + czasownik | Do they play chess? |
| Pytanie szczegółowe | Wh- + do/does + podmiot + czasownik | Where does your sister study? |
Czy „be” i „have got” podlegają tym samym zasadom?
Czasownik be tworzy pytania/przeczenia bez do/does. Have (posiadanie) w brytyjskim wariancie często pojawia się jako have got.
| Be | Przeczenie | Pytanie |
|---|---|---|
| I am; You/We/They are; He/She/It is | I’m not; You aren’t; He isn’t … | Am I…? Are you…? Is he…? |
| Have got (BrE) | Przeczenie | Pytanie |
|---|---|---|
| I/You/We/They have got; He/She/It has got | haven’t got / hasn’t got | Have you got…? Has she got…? |
Które sygnały językowe wskazują na czas prosty?
Najczęstsze przysłówki częstotliwości: always, usually, often, sometimes, rarely/seldom, never. Typowe wyrażenia czasu: every day/week, on Mondays, at weekends, in winter, once a month, twice a year.
Gdzie wstawić przysłówek częstotliwości?
Po operatorach modalnych i przed głównym czasownikiem, ale z be – po be.
| Pozycja | Przykład |
|---|---|
| Po podmiocie, przed czasownikiem | They often travel by train |
| Po be | She is usually on time |
| Z never (forma twierdząca) | He never eats breakfast |
Jak odróżnić czas prosty od continuous – szybkie kontrasty
Ta para sprawia najwięcej kłopotów na maturze i egzaminie ósmoklasisty. Kluczem są „stałość” i „tymczasowość”.
• The match starts at 6 (rozkład) vs The team is playing better today (obserwacja chwilowa)
• She knows the answer (czasownik stanowy) vs She is thinking about the answer (proces)
Które czasowniki rzadko występują w formach ciągłych?
Tzw. czasowniki stanowe (stative) opisują stany umysłu, zmysły, posiadanie – zwykle używamy formy prostej: know, believe, understand, want, need, like, love, hate, prefer, remember, mean, belong, own, have (posiadanie), contain, consist, include, cost, seem.
Co z czasownikami „podwójnego życia” (oba aspekty)?
Niektóre czasowniki zmieniają znaczenie w zależności od aspektu:
- think: I think you’re right (sądzę) vs I’m thinking about it (zastanawiam się)
- have: We have a car (posiadanie) vs We’re having lunch (spożywamy)
- see: I see your point (rozumiem) vs I’m seeing the dentist tomorrow (wizyta ustalona)
- taste: The soup tastes great (w smaku) vs She’s tasting the soup (próbuje)
Instrukcje, zwyczaje kulturowe, rozkłady – trzy filary praktyki
W przepisach, instrukcjach i opisach procesów czas prosty brzmi naturalnie: You heat the pan, then you add oil. Rozkłady i grafiki: The bus arrives at 7:15; Lessons start at 8:00; The shop closes on Sundays. Zwyczaje: Poles often drink tea with lemon; Engineers typically document changes.
Jak mówić o rozkładach i kalendarzu wydarzeń?
Używaj nazw dni, godzin i wyrażeń on/at/in z formą prostą: Our train leaves on Friday at 9 a.m.; The conference starts in March.
Najczęstsze błędy polskich uczniów i szybkie naprawy
- Pomijanie -s w 3. os. lp.: błędne He work → poprawnie He works
- Powielanie -s po operatorze: błędne Does she likes → poprawnie Does she like
- Zły operator z be: błędne Do you are → poprawnie Are you
- Przysłówki w złym miejscu: błędne He is never late? w pytaniu inwersja Is he never late?
- Mylone everyday (przymiotnik) z every day (wyrażenie czasu): an everyday problem vs every day I study
- Nadużycie continuous z czasownikami statywnymi: błędne I am knowing → poprawnie I know
Mini-ściąga form: jedno spojrzenie, zero wątpliwości
| Osoba | Twierdzenie (work) | Przeczenie | Pytanie |
|---|---|---|---|
| I/You/We/They | work | don’t work | Do … work? |
| He/She/It | works | doesn’t work | Does … work? |
Jak trenować, by mówić naturalnie?
Krótka rutyna „3×3” sprawdza się na korepetycjach i w samodzielnej nauce: trzy zdania o nawykach, trzy o faktach ogólnych, trzy o rozkładach. Zmieniaj osoby i wplataj przysłówki częstotliwości. Dodawaj kontrast z continuous, by utrwalać rozróżnienie aspektów.
Jak szybko sprawdzić poprawność – lista kontrolna?
Zapytaj: (1) Czy opisuję coś stałego? (2) Czy w 3. os. lp. dodałem -s/-es? (3) Czy w pytaniu/przeczeniu użyłem do/does? (4) Gdzie stoi przysłówek częstotliwości? (5) Czy nie użyłem continuous z czasownikiem statywnym?
Mity i fakty o czasie prostym
Czas prosty dotyczy tylko teraźniejszości.
Opisuje także przyszłość ustaloną rozkładem: The flight departs at noon.
Przysłówki częstotliwości zawsze stoją na początku.
Zwykle stoją przed głównym czasownikiem, a po be: She is often busy.
Do/does używa się z każdym czasownikiem.
Be i modalne (can, must) nie biorą do/does: Is he ready? Can she swim?
Najczęściej zadawane pytania
Czy mogę użyć czasu prostego z „now”?
Jak mówić o przyzwyczajeniach irytujących innych?
Kiedy „do you have” a kiedy „have you got”?
Czy mogę skracać don’t/doesn’t w formalnym piśmie?
Jakich błędów ortograficznych pilnować przy -s/-es?
Słowniczek pojęć
Gotowa ściąga na lodówkę: mów płynnie i pewnie
- Używaj czasu prostego do nawyków, faktów, rozkładów i instrukcji
- W 3. osobie lp. dodaj -s/-es; pamiętaj o has/does/goes
- Przeczenia i pytania: don’t/doesn’t oraz Do/Does + czasownik
- Przysłówki częstotliwości: przed głównym czasownikiem, po be
- Stative verbs zwykle w prostej formie, nie w continuous
- Rozkłady i grafiki także opisuj w formie prostej (Timetable future)
Pytania do przemyślenia: Jakie trzy nawyki opiszesz u siebie po angielsku z użyciem przysłówków częstotliwości? W których sytuacjach w Twojej pracy/studiach czas prosty brzmi naturalniej niż continuous? Jak przeformułujesz plan dnia szkoły na zdania w formie prostej?
Sprawdź również:
Dodaj komentarz jako pierwszy!