Przysłówek w języku angielskim, tak jak w języku polskim, odpowiada na pytanie: jak? (how?). Oprócz tego może odpowiadać na pytania: when – kiedy, where – gdzie, to what degree – w jakim stopniu, how often – jak często. Zazwyczaj przysłówek określa czasownik, lecz może również przymiotnik lub inny przysłówek. Jak je więc tworzymy? Otóż jest kilka podstawowych zasad:- dodajemy do przymiotnika końcówkę ’-ly’, na przykład: usual – usually, slow – slowly
– jeżeli przymiotnik kończy się na ’-le’, usuwamy 'e’ i dodajemy tylko 'y’, na przykład: comfortable – comfortably
– jeżeli przymiotnik zakończony jest spółgłoską i 'y’, zamiast 'y’ piszemy 'i’ + ’-ly’, na przykład: sleepy – sleepily
– jeżeli przymiotnik zakończony jest na ’-l’, dodajemy ’-ly’, na przykład: painful – painfully
UWAGA!
Od reguły są wyjątki i zasady, które często działają, ale nie zawsze!
– do przymiotników zakończonych na ’-ic’ często dodaje się ’-ally’, na przykład:
economic – economically
– są przysłówki, których trzeba się po prostu nauczyć, takie jak:
hard – hard, good – well, fast – fast…Tak samo jak w języku polskim, przysłówki możemy podzielić na kilka rodzajów:1. przysłówki sposobu – jak dana czynność została wykonana, na przykład: carefully – I always do my house duties carefully. (Zawsze starannie wykonuję swoje obowiązki domowe.)
2. przysłówki czasu – kiedy dana czynność została wykonana, na przykład: now, this morning – I am doing my homework right now. (Właśnie robię swoją pracę domową.)
3. przysłówki miejsca – gdzie dana czynność została wykonana, na przykład: there, here, under, everywhere, nowhere – I have been looking for my bag everywhere and still I can’t find it. (Szukałam swojej torebki wszędzie i nadal nie mogę jej znaleźć.)
4. przysłówki częstotliwości – jak często dana czynność jest wykonywana, na przykład: usually, seldom, sometimes – I usually go to the gym after I finish school. (Zazwyczaj idę na siłownie po szkole.)
5. przysłówki stopnia – w jakim stopniu wykonywana jest czynność, na przykład: much, fully, almost, completely, hardly, quite – I hardly ever go to work without my phone. (Rzadko kiedy idę do pracy bez telefonu.)Stopniowanie przysłówków
Przysłówki tworzy się od przymiotników, więc stopniuje się je podobnie.Stopień wyższy- przysłówki jednosylabowe – dodajemy ’-er’
late – later, cold – colder, hard – harder
– przysłówki wielosylabowe – dodajemy przed przysłówkiem 'more’
more beautifully, more carefullyStopień najwyższy- przysłówki jednosylabowe – dodajemy przed przysłówkiem 'the’ i końcówkę ’-est’
the biggest, the coldest, the hardest, the latest
– przysłówki wielosylabowe – dodajemy przed przysłówkiem 'the most’
the most beautifully, the most economically, the most expensivelyWyjątki: well – better – the best, far – farther/furthest – the farthest/furthest, badly – worse – the worst, little – less – the least, much – more – the mostPorównania
Przysłówków znacznie rzadziej używamy w porównaniach. Zazwyczaj na lekcjach angielskiego można spotkać się z porównaniami takimi jak:
Kate is smarter than Joe. (Kate jest mądrzejsza niż Joe.)
I am the fastest runner in my class. (Jestem najszybszym biegaczem z mojej klasy.)
To są porównania wykorzystujące przymiotniki. Da się jednak znaleźć kilka mniej używanych porównań, do których potrzebne nam będą przysłówki.1. Aby określić stopień różnicy między czymś lub kimś używamy porównania:
far/little/slightly + stopień wyższy przymiotnika – I am far more intelligent than my brother. (Jestem o wiele bardziej inteligentna niż mój brat.)
Ola is slightly better at cooking than me. (Ola jest trochę lepsza w gotowaniu ode mnie.)
2. Porównanie 'more and more’; używa się go, aby zaznaczyć wzrost czegoś:
The problem of air pollution is getting more and more serious. (Problem zanieczyszczenia powietrza staje się coraz bardziej poważny.)
More and more people are eating unhealthy food. (Coraz więcej osób je niezdrowe jedzenie.)
3. Pokazanie zależności między dwiema czynnościami za pomocą konstrukcji 'the more….,the more….’:
The more I study, the more confident I become. (Im więcej się uczę, tym bardziej pewna siebie jestem.)
The more I eat, the more energy I have. (Im więcej jem, tym więcej mam energii.)Miejsce przysłówka w zdaniu
Tak jak każda inna część mowy, tak i przysłówek ma swoje określone miejsce w zdaniu. Oczywiście wszystko zależy od jego funkcji. Jak już wiemy, przysłówek oprócz czasownika określa także przymiotnik, lub inny przysłówek. Nie zawsze musi być to tylko jeden wyraz. Może być to również wyrażenie, na przykład: after school. Warto zapamiętać kilka zasad dotyczących miejsca przysłówków w zdaniu.1. Przysłówek określający przymiotnik znajduje się przed nim.
I am a really shy person. (Jestem bardzo cichą osobą.)
Kuba’s girlfriend is quite polite. (Dziewczyna Kuby jest całkiem uprzejma.)
2. Przysłówek określający częstotliwość wykonywanej czynności wstawiamy po podmiocie.
I seldom visit my old school. (Rzadko odwiedzam swoją starą szkołę.)
This girl can usually be seen at
W tej chwili widzisz tylko 50% opracowania
by czytać dalej, podaj adres e-mail!
Wystąpił błąd, spróbuj ponownie :(
Udało się! :) Na Twojej skrzynce mailowej znajduje się kod do aktywacji konta
";
the gym. (Zazwyczaj można zobaczyć tę dziewczynę na siłowni.)
3. Przysłówki określające czas wstawiamy na końcu lub początku zdania.
Yesterday I was studying to my exam. (Wczoraj uczyłam się do egzaminu.)
My dog is barking right now. (Mój pies właśnie szczeka.)
This evening I am going to watch a new series on Netflix. (Tego wieczoru planuję oglądać nowy serial na Netflix.)
4. Przysłówki określające sposób wykonywanej czynności znajdują się po czasowniku (orzeczeniu).
My mom cooks really well. (Moja mama bardzo dobrze gotuje.)
She dances beautifully. (Ona pięknie tańczy.)Quite – Rather – Fairly – PrettyPodane powyżej przysłówki są najczęściej mylone przez uczniów. Mimo, że znaczenie mają podobne, używa się ich w innych kontekstach.1. Quite: Używamy go, aby kogoś pochwalić. Oprócz tego znakiem szczególnym quite jest fakt, że po nim stawiamy a/an, jeśli opisujemy rzeczownik. Quite możemy również użyć w znaczeniu jako słówko „całkowicie”.
I am quite good at baking. Jestem całkiem dobra w pieczeniu. He was quite a shy child when he was younger. On był dosyć cichym dzieckiem, gdy był młodszy.
He is quite (completely) different from his brother. On jest kompletnie inny od jego brata.
2. Rather: Rather może być używane jako przeciwieństwo quite. Oznacza wtedy najczęściej zdziwienie sytuacją. Oprócz tego, rather oznacza duże zaskoczenie, na przykład czyimiś zdolnościami. Często rather używa się ze stopniem wyższym.
I am rather surprised to see my mom here. Jestem całkiem zdziwiony, że widzę tu swoją mamę.
I am rather good at Maths. (I have not expected it) Jestem całkiem niezła w matematyce – nie spodziewałam się tego.
This magazine is rather more interesting than other one. Ten magazyn jest bardziej interesujący niż tamtem.
3. Fairly/Pretty: Fairly i pretty to dwa wyrazy używane zamiennie. Są to synonimy do quite i rather. Używa się ich po ‘a’.
My mom is a pretty young woman. Moja mama jest całkiem młodą kobietą.
He is a fairly good student when it comes to Maths. On jest całkiem dobrym uczniem, jeśli chodzi o matematykę.Często popełniane błędy:1. Istnieją takie słówka jak: deadly, friendly, cowardly, likely, lively, lovely, silly, lonely, ugly. Wszystkie kończą się na ’-ly’, więc według naszej reguły powinny być przysłówkami. Są to jednak przymiotniki. Oczywiście da się z nich utworzyć przysłówków, ale możemu uzyskać podobne znaczenie za pomocą konstrukcji: in a ….. way.
She behaves in a friendly way. Ona zachowuje się przyjazny sposób.
Tom looked at his girlfriend in a lovely way. Tomek patrzył się na swoją dziewczynę w uroczy sposób.
My class tried to solve a problem in a silly way. Moja klasa próbowała rozwiązać problem w niemądry sposób.
2. Jak można było już wcześniej zauważyć, są przymiotniki i przysłówki, które mają taką samą formę, na przykład: fast, hard, deep, low, near. Jak je więc odróżnić? Otóż z kontekstu zdania lub jego szyku.
I swam in a deep swimming pool. – przymiotnik – Pływałam w głębokim basenie.
The bottom of this swimming pool was deep. – przysłówek – Dno tego basenu było głęboko.
3. W języku angielskim są pary przysłówków, które są często mylone.- high/highly: high – wysoko – The picture hangs high above the bed. Obrazek wisi wysoko nad łóżkiem.
highly – bardzo – A lawyer is a highly paid job. – Prawnik to bardzo opłacalny zawód.
– late/lately: late – późno – I came back home late. Wróciłam do domu późno.
lately – ostatnio – Lately Ola has been looking really upset. Ostatnio Ola wyglądała na bardzo smutną.
– hard/hardly: hard – ciężko – It is hard to remember all these names. Ciężko jest zapamiętać wszystkie te nazwy.
hardly – rzadko – I hardly ever visit cinema. Rzadko kiedy chodzę do kina.Sposób na naukę przysłówków
Najlepszym sposobem na naukę przysłówków jest czytanie. Nic tak nie uczy języka angielskiego, jak czytanie tekstów i tłumaczenie nieznanych nam słówek. Warto sobie robić fiszki z przysłówkami i ich stopniowaniem, na przykład:
Well – better – the best
Beautifully – more beautifully – the most beautifully
Histerically – more histerically – the most histerically.Oprócz tego ważna jest systematyczność i słowotwórstwo. Jeżeli widzimy gdzieś przymiotnik, zawsze warto utworzyć od niego przysłówek, na przykład:
careful – carefully, good – well, early – early, slow – slowly, fast – fast, hard – hardly, comfortable – comfortably.
Co do systematyczności, codziennie wieczorem warto utworzyć sobie zdania (co dzisiaj zrobiłem/zrobiłam?), na przykład:
I have been tidying my room all day. Cały dzień sprzątałam pokój.
I have had fun with my dog today. Bawiłam się z psem dzisiaj.Przykładowe zdania z przysłówkami:Monika’s album is soon coming out. Niedługo wychodzi album Moniki.
Now I know how to deal with this problematic exercise. Teraz wiem jak sobie poradzić z tym problematycznym przykładem.
This sofa looks really comfortably. Ta kanapa wygląda na bardzo wygodną.
I tried to paint this vase carefully. Starałam się ostrożnie malować tą wazę.
You should speak softly as you are a teacher. Powinieneś mówić łagodnie jako, że jesteś nauczycielem.
She drives quite dangerously. Ona jeździ dosyć niebezpiecznie.
Peter was studying hard for his exam so as not to fail it. Piotr uczył się ciężko na swój egzamin, aby go nie oblać.
Dodaj komentarz jako pierwszy!