Przysłówek

Chcesz się mniej uczyć i więcej rozumieć?
Zamień czytanie na oglądanie!
Kliknij Player materiału wideo na temat: Przysłówek, kliknij aby zobaczyć materiał i ucz się szybciej!
Opiekun merytoryczny: Karolina Stypułkowska
Czytaj więcej

Przysłówek w języku angielskim, tak jak w języku polskim, odpowiada na pytanie: jak? (how?). Oprócz tego może odpowiadać na pytania: when – kiedy, where – gdzie, to what degree – w jakim stopniu, how often – jak często. Zazwyczaj przysłówek określa czasownik, lecz może również przymiotnik lub inny przysłówek. Jak je więc tworzymy? Otóż jest kilka podstawowych zasad:- dodajemy do przymiotnika końcówkę ’-ly’, na przykład: usual – usually, slow – slowly
– jeżeli przymiotnik kończy się na ’-le’, usuwamy 'e’ i dodajemy tylko 'y’, na przykład: comfortable – comfortably
– jeżeli przymiotnik zakończony jest spółgłoską i 'y’, zamiast 'y’ piszemy 'i’ + ’-ly’, na przykład: sleepy – sleepily
– jeżeli przymiotnik zakończony jest na ’-l’, dodajemy ’-ly’, na przykład: painful – painfully
UWAGA!
Od reguły są wyjątki i zasady, które często działają, ale nie zawsze!
– do przymiotników zakończonych na ’-ic’ często dodaje się ’-ally’, na przykład:
economic – economically
– są przysłówki, których trzeba się po prostu nauczyć, takie jak:
hard – hard, good – well, fast – fast…Tak samo jak w języku polskim, przysłówki możemy podzielić na kilka rodzajów:1. przysłówki sposobu – jak dana czynność została wykonana, na przykład: carefully – I always do my house duties carefully. (Zawsze starannie wykonuję swoje obowiązki domowe.)
2. przysłówki czasu – kiedy dana czynność została wykonana, na przykład: now, this morning – I am doing my homework right now. (Właśnie robię swoją pracę domową.)
3. przysłówki miejsca – gdzie dana czynność została wykonana, na przykład: there, here, under, everywhere, nowhere – I have been looking for my bag everywhere and still I can’t find it. (Szukałam swojej torebki wszędzie i nadal nie mogę jej znaleźć.)
4. przysłówki częstotliwości – jak często dana czynność jest wykonywana, na przykład: usually, seldom, sometimes – I usually go to the gym after I finish school. (Zazwyczaj idę na siłownie po szkole.)
5. przysłówki stopnia – w jakim stopniu wykonywana jest czynność, na przykład: much, fully, almost, completely, hardly, quite – I hardly ever go to work without my phone. (Rzadko kiedy idę do pracy bez telefonu.)Stopniowanie przysłówków
Przysłówki tworzy się od przymiotników, więc stopniuje się je podobnie.Stopień wyższy- przysłówki jednosylabowe – dodajemy ’-er’
late – later, cold – colder, hard – harder
– przysłówki wielosylabowe – dodajemy przed przysłówkiem 'more’
more beautifully, more carefullyStopień najwyższy- przysłówki jednosylabowe – dodajemy przed przysłówkiem 'the’ i końcówkę ’-est’
the biggest, the coldest, the hardest, the latest
– przysłówki wielosylabowe – dodajemy przed przysłówkiem 'the most’
the most beautifully, the most economically, the most expensivelyWyjątki: well – better – the best, far – farther/furthest – the farthest/furthest, badly – worse – the worst, little – less – the least, much – more – the mostPorównania
Przysłówków znacznie rzadziej używamy w porównaniach. Zazwyczaj na lekcjach angielskiego można spotkać się z porównaniami takimi jak:
Kate is smarter than Joe. (Kate jest mądrzejsza niż Joe.)
I am the fastest runner in my class. (Jestem najszybszym biegaczem z mojej klasy.)
To są porównania wykorzystujące przymiotniki. Da się jednak znaleźć kilka mniej używanych porównań, do których potrzebne nam będą przysłówki.1. Aby określić stopień różnicy między czymś lub kimś używamy porównania:
far/little/slightly + stopień wyższy przymiotnika – I am far more intelligent than my brother. (Jestem o wiele bardziej inteligentna niż mój brat.)
Ola is slightly better at cooking than me. (Ola jest trochę lepsza w gotowaniu ode mnie.)
2. Porównanie 'more and more’; używa się go, aby zaznaczyć wzrost czegoś:
The problem of air pollution is getting more and more serious. (Problem zanieczyszczenia powietrza staje się coraz bardziej poważny.)
More and more people are eating unhealthy food. (Coraz więcej osób je niezdrowe jedzenie.)
3. Pokazanie zależności między dwiema czynnościami za pomocą konstrukcji 'the more….,the more….’:
The more I study, the more confident I become. (Im więcej się uczę, tym bardziej pewna siebie jestem.)
The more I eat, the more energy I have. (Im więcej jem, tym więcej mam energii.)Miejsce przysłówka w zdaniu
Tak jak każda inna część mowy, tak i przysłówek ma swoje określone miejsce w zdaniu. Oczywiście wszystko zależy od jego funkcji. Jak już wiemy, przysłówek oprócz czasownika określa także przymiotnik, lub inny przysłówek. Nie zawsze musi być to tylko jeden wyraz. Może być to również wyrażenie, na przykład: after school. Warto zapamiętać kilka zasad dotyczących miejsca przysłówków w zdaniu.1. Przysłówek określający przymiotnik znajduje się przed nim.
I am a really shy person. (Jestem bardzo cichą osobą.)
Kuba’s girlfriend is quite polite. (Dziewczyna Kuby jest całkiem uprzejma.)
2. Przysłówek określający częstotliwość wykonywanej czynności wstawiamy po podmiocie.
I seldom visit my old school. (Rzadko odwiedzam swoją starą szkołę.)
This girl can usually be seen at

Sprawdź również:

Dodaj komentarz jako pierwszy!