Relative clauses

Chcesz się mniej uczyć i więcej rozumieć?
Zamień czytanie na oglądanie!
Kliknij Player materiału wideo na temat: Relative clauses, kliknij aby zobaczyć materiał i ucz się szybciej!
Opiekun merytoryczny: Karolina Stypułkowska
Czytaj więcej

Zdania względne (relative clauses) informują o podmiocie lub ‘przedmiocie’ występującym w zdaniu głównym. Przykład:
Arthur Conan Doyle is the writer who invented Sherlock Holmes. (Arthur Conan Doyle jest pisarzem, który wymyślił postać Sherlocka Holmesa.) -> O czym informuje nas tutaj zdanie względne? O pisarzu, który wymyślił postać Sherlocka Holmesa. Żeby dowiedzieć się czegoś o pisarzu, należy zadać pytanie ‘which writer?’, by dostać odpowiedź widoczną w zdaniu.
Za pomocą zaimków względnych wprowadza się zdania względne. Są to:1. who (kto) -> zaimek odnoszący się do ludzi:- Mrs Lee was the woman who taught me to play the piano. (Pani Lee była kobietą, która nauczyła mnie grać na pianinie.) – (WHO)2. which (który) -> zaimek odnoszący się do zwierząt i rzeczy, lecz NIE do ludzi:- I’ve got a water heater which uses solar power (Mam podgrzewacz wody, który wykorzystuje energię słoneczną.) – (WHICH)
– Their dog has killed the rat which was living under our house. (Ich pies zabił szczura, który mieszkał pod naszym domem.) – (WHICH)3. that (to/ten/ta) -> zaimek odnoszący się do ludzi, zwierząt i rzeczy, jest najczęstszą formą zaimka, którą można spotkać w zdaniach właśnie ze względu na szeroki wachlarz możliwości:- He is the man that I spoke to. (To człowiek, z którym rozmawiałem/łam.) – (THAT)
– Sue’s got a dog that loves coffee. (Sue ma psa, który uwielbia kawę.) – (THAT)
– It’s a phone that does not take photos. (To telefon, który nie robi zdjęć.) – (THAT)4. whose (odnosi się do przynależności) -> zaimek odnoszący się do przynależności i stosunku danej osoby ‘jej, jego, tego, ich’ (her, his, its, their):- I know that the woman whose son used to be your boss. (Znam tę kobietę, której syn był twoim szefem.) – (WHOSE). – Anna owns a cat whose coat is completely white. (Anna ma kota, którego sierść jest całkowicie biała.) – (WHOSE). – You are working for a company whose head office is in Zurich. (Pracujesz dla firmy, której główna siedziba znajduje się w Zurychu.) – (WHOSE). W podobnym znaczeniu można także używać WITH (w odniesieniu do ludzi, zwierząt lub rzeczy) lub WHICH HAS w odniesieniu do zwierząt lub rzeczy:- Monika owns a horse with a completely black coat. (Monika ma konia o całkowicie czarnej sierści.) – (WITH). – Steven is the boy with the red hair. (Steven to chłopiec z rudymi włosami.) – (WITH). – I work for a company which has its head office in Warsaw. (Pracuję w firmie, która ma swoją siedzibę w Warszawie.) – (WHICH HAS)UWAGA! Nie można używać WHAT zamiast zaimka THAT:ZŁA WERSJA: Frank is that man what owns our local cinema.
WERSJA POPRAWNA: Frank is that man that owns our local cinema. (Frank jest tym człowiekiem, który jest właścicielem naszego lokalnego kina.)ZAPAMIĘTAJ! Zaimek względny zastępuje he/him, she/her, they/them, itd.:ZŁA WERSJA: Frank is the teacher who he helped us.
WERSJA POPRAWNA: Frank is the teacher who helped us. (Frank jest tym nauczycielem, który nam pomógł.)Inny zapis zdań – bez zaimków względnychZaimek w zdaniu względnym może być podmiotem subject lub dopełnieniem (object) zdania:- Arthur Conan Doyle is the writer who invented Sherlock Holmes. -> Arthur Conan Doyle jest tu podmiotem (Arthur Conan Doyle invented Sherlock Holmes.)
– “Gone with the Wind” is a novel which Margaret Mitchell wrote in 1939. („Przeminęło z wiatrem” to powieść, którą Margaret Mitchell napisała w 1939 roku.)-> Margaret Mitchell jest tu mniej ważna od “Gone with the Wind” (Margaret Mitchell wrote the novel.)Niekiedy jednak można uniknąć zastosowania zaimka względnego. Wtedy z formy oficjalnej przechodzimy do formy nieoficjalnej:- “Gone with the Wind” is a novel she wrote in 1939. („Przeminęło z wiatrem” to powieść, którą ona napisała w 1939 roku.) . PAMIĘTAJ jednak, że dzieje się tak jedynie w przypadku, gdy omijamy ‘dopełnienie’ (OBJECT) a nie podmiot (SUBJECT):
ZŁA WERSJA: Margaret Mitchell was the writer wrote “Gone with the Wind”.
WERSJA POPRAWNA: Margaret Mitchell was the writer who wrote “Gone with the Wind”. (Margaret Mitchell była pisarką, która napisała „Przeminęło z wiatrem”.)Zdania z WHEN, WHY, WHEREAby stworzyć zdanie względne można też użyć WHEN, WHY, WHERE:1. WHEN stosuje się do stworzenia zdania względnego w związku z jakimś czasem, latami, dniami:- There was a hurricane on the day when my brother got married. (W dniu, w którym mój brat brał ślub, wystąpił huragan.)2. WHY stosuje się do stworzenia zdania względnego w związku z ukazaniem powodu, dlaczego coś się wydarzyło:- That is why I am hungry right now. (Dlatego właśnie jestem teraz głodny/a.)3. WHERE stosuje się do stworzenia zdania względnego w związku z danym miejscem:- There is the hotel where we stayed. (Tam jest hotel, w którym się zatrzymaliśmy.)WAŻNE! Nie używamy przyimków w zdaniach podrzędnych zaczynających się na WHEN i WHERE:- I used to live in this neighbourhood. (Kiedyś mieszkałem/łam w tej dzielnicy.)
ZŁA WERSJA: This is the neighbourhood where I used to live in.
WERSJA POPRAWNA: This is the neighbourhood where I used to live.Przyimki w zdaniach względnych
Czasem można skonstruować zdania względne łącząc czasowniki (verbs) z przyimkami (prepositions), tak jak w przypadku ‘apply for’. Należy jednak zwrócić uwagę, że przyimek zajmuje różne miejsca w zdaniu w zależności od tego, czy jest ono formalne czy nieformalne:- I applied for that work position. (Aplikowałem na to stanowisko pracy.) -> That is the work position which I applied for. (zdanie nieformalne)
– I applied for that work position. -> That is the work position for which I applied. (zdanie formalne)WAŻNE! Nie można wstawić przyimka przed THAT:- I have been looking for this toy. (Szukałem/łam tej zabawki.)
ZŁA WERSJA: This is the toy for that I’ve been looking for.
WERSJA POPRAWNA: This is the toy that I’ve been looking for.Zdania względne, które można omijaćZdania względne, które można omijać to NON-DEFINIG CLAUSES. Są to takie zdania, które wprowadzają na temat podmiotu dodatkową informację, ale w taki sposób, że usunięcie tej informacji ze zdania nie wpłynie na zrozumienie zdania przez odbiorcę. Takie zdanie podrzędne jest oddzielone przecinkiem od zdania nadrzędnego.
Przykład:
Olga Tokaczuk, who was awarded the Nobel Prize in 2018, wrote several novels. (Olga Tokaczuk, która w 2018 roku otrzymała Nagrodę Nobla, napisała kilka powieści.) -> Jeśli usunie się ze zdania część “…who was awarded the Nobel Prize in 2018…” zdanie to dalej będzie zrozumiałe i logiczne dla odbiorcy. Wyglądałoby ono tak:
Olga Tokaczuk wrote several novels. (Olga Tokaczuk napisała kilka powieści.)WAŻNE! W „non-defining clauses” nie używa się THAT i WHAT:ZŁA WERSJA: The painting, that is now restored, can be seen in in the Gallery.
WERSJA POPRAWNA: The painting, which is now restored, can be seen in in the Gallery. (Obraz, który obecnie jest restaurowany, można oglądać w Galerii.)Różnica między zdaniem definiującym (defining clause) i zdaniem niedefiniującym (non-definig clause):1. Zdanie względne definiujące:
The people who were injured in the collision were taken to hospital. (Osoby poszkodowane w wyniku zderzenia zostały przewiezione do szpitala.) -> Zdanie definiuje nam, co się stało. Bez informacji o przewiezieniu do szpitala, wypowiedź nie byłaby pełna. Zdanie stanowi integralną całość.
2. Zdanie względne/podrzędne niedefiniujące: John Smith, who was injured in the collision, was taken to hospital. (John Smith, który był ranny w wyniku zderzenia, został przewieziony do szpitala.) -> Zdanie podrzędne zostaje „wtrącone” w zdanie główne, jakim jest '

Sprawdź również:

Dodaj komentarz jako pierwszy!