🎓 Poznaj Panda Genius – Twojego edukacyjnego superbohatera! https://panda.pandagenius.com/

Stopniowanie przymiotników angielski

Opiekun merytoryczny: Karolina Stypułkowska
Czytaj więcej

Stopniowanie przymiotników angielski to tworzenie form porównawczych i najwyższych: krótkie przymiotniki zwykle biorą -er/-est (small–smaller–the smallest), dłuższe przyjmują more/most (beautiful–more beautiful–the most beautiful), a nieregularne mają własne kształty (good–better–the best). Używaj than przy porównaniach i the przed formą najwyższą, a w pisowni pamiętaj o zmianie -y na -ier oraz podwajaniu spółgłoski po schemacie CVC.

  • Ustal liczbę sylab i rozpoznaj długość przymiotnika
  • Sprawdź zakończenie (y, e, CVC) i ewentualne nieregularności
  • Zastosuj -er/-est lub more/most zgodnie z regułą
  • Dodaj than przy porównaniu oraz the przy formie najwyższej
  • Zwróć uwagę na pisownię i poprawne przyimki (of/in) w superlative

Stopniowanie przymiotników angielski upraszczają 3 reguły: -er/-est dla krótkich (big–bigger), more/most dla długich (useful–more useful) oraz formy nieregularne (far–further). Dodaj the w superlative i unikaj zbitki more easier.

Porównuj jak rodowity: zasady, których trzymają się native speakerzy

Porównywanie po angielsku to fundament codziennej komunikacji, ale też stały punkt zadań transformacyjnych na maturze i egzaminie ósmoklasisty. Warto znać żelazne reguły tworzenia comparative i superlative, a także praktyczne niuanse użycia w zdaniu, by pisać i mówić pewnie, bez „fałszywych przyjaciół” polszczyzny.

Na czym polega tworzenie form porównawczych?

Formy comparative służą do zestawienia dwóch elementów (A jest szybszy niż B), a superlative – do wyróżnienia elementu z grupy jako najbardziej/ najmniej posiadającego daną cechę. Konstrukcje opierają się na trzech filarach: budowie słowa (krótkie/długie), nieregularnościach oraz poprawnym użyciu łączników i przyimków.

Definicja: Comparative = „bardziej + przymiotnik” (faster, more careful); Superlative = „najbardziej + przymiotnik” (the fastest, the most careful).

Kiedy dodajemy -er/-est, a kiedy more/most?

Ogólna zasada jest prosta jak drut: przymiotniki jednosylabowe zwykle biorą -er/-est (fast → faster → the fastest). Przymiotniki trzy- i więcej sylabowe prawie zawsze łączą się z more/most (comfortable → more comfortable → the most comfortable). Dwusylabowe to „strefa kompromisu”: część przyjmuje końcówki, część wymaga more/most, a kilka dopuszcza oba warianty zależnie od stylu.

Przykłady:
– fast → faster → the fastest
– quiet → quieter/ more quiet → the quietest/ the most quiet (częściej quietest)
– handsome → more handsome → the most handsome
🧠 Zapamiętaj: Przymiotniki zakończone na -y zwykle zmieniają -y na -i- przed końcówką: happy → happier → the happiest.

Jakie są reguły pisowni i kiedy zmieniamy literę?

W stopniowaniu krótkich przymiotników liczy się precyzyjna pisownia. To właśnie tu maturzyści najczęściej tracą punkty za „drobiazgi”, które są proste do opanowania.

  • Zakończenie na -e: dodaj -r/-st (nice → nicer → the nicest)
  • Spółgłoska–samogłoska–spółgłoska (CVC): podwajaj ostatnią spółgłoskę (thin → thinner → the thinnest)
  • -y po spółgłosce: -y → -i- + -er/-est (busy → busier → the busiest)
  • Po -w i -x końcowej zwykle nie podwajamy (new → newer; lax → laxer)
Uwaga: W brytyjskiej angielszczyźnie częściej podwaja się spółgłoski w wyrazach akcentowanych na końcu sylaby (travelled vs traveled), ale w stopniowaniu reguła CVC jest wspólna i stabilna.

Nieregularne formy – co trzeba znać na pamięć?

Nieliczne przymiotniki mają historycznie utrwalone formy, których nie tworzymy według reguły -er/ more.

– good → better → the best
– bad → worse → the worst
– far → farther/ further → the farthest/ the furthest (różnica znaczeniowa: farther częściej dystans fizyczny, further także przenośnie)
– little (ilość) → less → the least
– many/ much → more → the most
💡 Ciekawostka: old ma parę „rodzinną”: elder/ the eldest stosuje się głównie względem członków rodziny („my elder sister”). W innych kontekstach naturalniejsze jest older/ the oldest.

Czy dwusylabowe przymiotniki mogą mieć dwie poprawne wersje?

Tak, część dwusylabowych dopuszcza wariant -er/-est i more/most. Różni je zwykle styl: krótsze formy brzmią bardziej potocznie i brytyjsko, dłuższe – neutralnie lub formalniej.

– simple → simpler / more simple → the simplest / the most simple
– narrow → narrower / more narrow → the narrowest / the most narrow
– clever → cleverer / more clever → the cleverest / the most clever

Jak poprawnie używać than, the, of i in przy stopniowaniu?

W comparative używamy łącznika than: „This route is shorter than the other one.” W superlative zwykle wymagane jest the: „This is the fastest route.” Przy porównaniu w obrębie grupy używamy:

  • the + superlative + in + miejsce/grupa: the tallest in the class
  • the + superlative + of + liczebnik/zbiór: the most experienced of the three
Unikaj kalki z polskiego: „od” nie tłumacz jako from w porównaniach. Stosuj than: „cheaper than”, nie „cheaper from”.

Jak wzmacniać porównanie i brzmieć naturalnie?

Native speakerzy często modyfikują przymiotniki:

  • Wzmacniacze comparative: much/ far/ a lot/ way („way better” – potocznie), slightly/ a bit (osłabienie)
  • Wzmacniacz superlative: by far („by far the most efficient”)
– This solution is much safer than the previous one.
– It’s by far the most efficient method.

Równość i różnica: jak działa as…as i not as/so…as?

Struktury równorzędności uzupełniają system stopniowania:

  • as + adjective + as: „as quick as lightning” (porównanie równe)
  • not as/ so + adjective + as: „not as quick as expected” (porównanie nierówne)

„So” w tej konstrukcji stosuje się głównie w brytyjskiej odmianie w przeczeniach, lecz „not as” jest bezpieczne i neutralne.

Stopniowanie z less/least – kiedy to ma sens?

Alternatywny wzorzec tworzy stopień niższy i najmniejszy: less/ least + adjective. Przydaje się zwłaszcza przy dłuższych przymiotnikach oraz gdy zależy nam na wyraźnym kontraście bez „more/ most”.

– less harmful, the least harmful
– less interesting than expected

Praktyczne pułapki, o które najłatwiej się potknąć

W polskich realiach edukacyjnych wracają te same błędy – lepiej je „wyłapać” wcześniej niż gasić pożar w trakcie sprawdzianu.

Dlaczego „more easier” i „the most fastest” są błędne?

To podwójne stopniowanie. Jeśli używasz końcówki -er/-est, nie dokładaj more/most. Wybierz jeden system: faster niż more faster; the fastest zamiast the most fastest.

Czy „funner” jest akceptowalne?

Standardowo naturalniejsze jest more fun i the most fun. Forma funner pojawia się w mowie potocznej (głównie amerykańskiej), ale w pracach szkolnych i akademickich trzymaj się bezpiecznego more fun.

Kiedy „late” i „far” zmieniają znaczenie po stopniowaniu?

Late: later = „później”, latest = „najnowszy/ostatni w aktualnościach”; last = „ostatni w kolejności”. Far: farther częściej o dystansie fizycznym, further także w sensie „dalszy, kolejny” (further research).

Jak porównywać w obrębie statystyk i danych?

Sprawdź również:

Dodaj komentarz jako pierwszy!