Antoine De Saint-Exupéry
Jean-Baptiste Antoine Marie Roger de Saint-Exupéry, czyli prościej Antoine de Saint-Exupéry, to francuski pilot oraz pisarz. Powszechnie znany jest jako autor jednej z piękniejszych książek świata, a mianowicie ,,Małego Księcia”. Za swoją pracę zdobył Nagrodę Książki Narodowej Stanów Zjednoczonych.
Mężczyzna urodził się 29 czerwca 1900r. w francuskim mieście – Lyon, w arystokratycznej rodzinie. Wraz z ukończeniem ośmiu lat, zakończył naukę w szkole chrześcijańskiej, a później kontynuował ją na prośbę dziadka w szkole prowadzonej przez jezuitów. Niestety, gdy Antoine był jeszcze małym chłopcem, jego ojciec zmarł na udar mózgu. Wobec tego oraz wybuchu I wojny światowej, wraz z bratem musiał objąć ochroną swoją matkę oraz trzy siostry. Jednak niedługo później pojawiło się kolejne nieszczęście. Brat Exuperego zmarł, a Exupery pozostał jedynym mężczyzną w rodzinie.
W wieku dwunastu lat przeżył swój pierwszy lot. Ten wiek był dla chłopca bardzo ważny, ponieważ właśnie wtedy zaczęły ukazywać się jego talenty pisarsko-literackie oraz konstrukcyjno-techniczne. Pisał wiersze i jednocześnie konstruował. Wymyślił na przykład wynalazek, o nazwie ,,rowerolot”, który był rowerem małego chłopca, z zarzuconym prześcieradłem na ramę. Wobec tych i wielu innych wynalazków, postanowił udać się do Akademii Sztuk Pięknych. Na studiach stworzył kilka projektów dotyczących samolotów.
Jednak, to nie to miało dać mu największe szczęście. Kluczowym momentem, było powołanie Antoine do służby wojskowej, dnia 9 kwietnia 1921r. Już 9 lipca odbył swój pierwszy lot, a w październiku został przydzielony do 34 Pułku Lotnictwa. Niestety niedługo mógł się cieszyć swoją pozycję, ponieważ w styczniu odniósł sporo ran i wrócił do Paryża. Tam zmienił swój tryb życia i zatrudnił się jako księgowy. Miał wtedy więcej wolnego czasu, który poświęcał przede wszystkim na pisanie. Jednak życie na ziemi szybko go znudziło. Zrezygnował z pracy w biurze. Za to spotkał Jeana Prévosta, który gdy usłyszał o twórczości byłego księgowego, zaproponował mu wydanie jego dzieł. Tak więc w 1926r. do czasopisma, trafiło opowiadanie, które Exupery oparł na swoim doświadczeniu pod tytułem ,,Pilot”.
Jednak mężczyzna ciągle wracał myślami do latania i dlatego w tym samym roku wrócił do samolotu. Tym razem pracował jako pilot pocztowy, a przez swoje doświadczenie, stał się jednym z lepszych w tym zawodzie. Wobec samych sukcesów, został przeniesiony do Maroka, gdzie pomagał w akcjach ratunkowych dla tych pilotów, którzy rozbili się na Saharze. Jednocześnie pisał swoją pierwszą powieść, która miała swoją premierę w 1929r. Ostatecznie, w tym samym roku, wrócił do francuskiej stolicy, by podpisać kontrakt Gastonem Gallienardem, na swoje dzieła. Jedną z nich, oparł na historii, gdy został dyrektorem Areoposta i odbył swój lot nad Andami. Tą piękną podróż, opisał w utworze ,,Nocny lot”. To właśnie on przyniósł mu pierwsze oblicze sławy oraz nagrodę Prix Femina.
Do życia Antoine zawitała piękna kobieta. 11 kwietnia 1932r. poślubił Consuelę Suncio Sandoval de Gómez. Był to burzliwy związek, w którym kobieta nie raz była jego muzą, ale równie często obiektem jego złości i zmartwień.
30 grudnia 1935r. przed godziną 3 rano, po prawie 20 godzinach spędzonych w powietrzu, Saint-Exupéry rozbił się, próbując pobić rekord prędkości w powietrzu, na trasie Paryż-Sajgon. On i jego mechanik tylko cudem przeżyli ta katastrofę. Byli na pustyni w wielkim upale. Przy sobie znaleźli zaledwie kilka prymitywnych map oraz niewielkie zapasy owoców, kawę oraz wino. Zagubieni mężczyźni, już pierwszego dnia doświadczyli halucynacji, a dnia drugiego i trzeciego ich stan tylko się pogarszał. Brak nawodnienia doskwierał im tak bardzo, że trzeciego dnia, nie mieli nawet potu, pomimo wysokich upałów. Szczęśliwym okazał się dzień czwarty, w którym odnaleźli zbłądzonych Beduini. To oni ich uratowali i podzielili się z nimi wodą. Ocalały pisarz, nie mógł zostawić tej historii niezapisanej. Wobec tego stworzył ,,Wind, Sand and Stars”. Jednak nie napisał tego od razu. Swoją pracę nad tym pamiętnikiem swojej przygody, rozpoczął dopiero w 1937r. po doświadczonej katastrofie lotniczej. Za ta książkę zdobył nagrodę Akademii Francuskiej, Grand Prix du Roman i amerykańską National Book Award.
Po wybuchu II wojny światowej, służył jako pilot do lotów rozpoznawczych. Przeniósł się do Stanów Zjednoczonych wraz z klęską Francji. Wtedy na pierwszym planie postawił pisanie. W 1942r. opublikował ,,Lot nad Arras”, a rok później, swoje najbardziej znane dzieło ,,Mały Książe”. Autor, co ciekawe sam wykonał ilustrację do swojej książki. Najpierw książka pojawiła się w Stanach Zjednoczonych, a dopiero później we Francji, gdyż na początku była ona zakazana. Co dziwne późniejszy prezydent Francji, głosił, że autor współpracuje z Niemcami, co ogromnie pogorszyło zdrowie psychiczne mężczyzny, gdyż zaczął on dużo pić.
W 1943r. został zwiadowcą Francuskich Sił Powietrznych w Afryce Północnej. Przeprowadzał on wówczas loty zwiadowcze. 31 lipca 1944r. wyruszył na lot, na którym miał sfotografować niemieckie wojsko. Z misji nigdy nie wrócił. To zaginięcie wywołało wielką burzę w świecie literackim.
W 1998r. rybak wyłowił bransoletkę tożsamościową, należącą do zaginionego, a z kolej w 2000r. odnaleziono szczątki jego samolotu. Na podstawie tych danych, wywnioskowano, że pilot został zestrzelony przez niemiecki myśliwiec. Fakt ten potwierdza również książka napisana przez Horsta Ripperta, „Saint-Exupéry: Ostatnia Tajemnica”, w której autor napisał, że to on zestrzelił Antoine, lecz nie może potwierdzić na 100% jego tożsamości i faktu, że to właśnie autor ,,Małego Księcia” leciał w tym samolocie.
“Dobrze widzi się tylko sercem, najważniejsze jest niewidoczne dla oczu.”
Sprawdź również:
Dodaj komentarz jako pierwszy!