🎓 Poznaj Panda Genius – Twojego edukacyjnego superbohatera! https://panda.pandagenius.com/

Charles Perrault

Opiekun merytoryczny: Marek Lepczak
Czytaj więcej

Kim był Charles Perrault i dlaczego zmienił oblicze literatury?

Gdy wymieniamy klasyczne baśnie, takie jak „Kopciuszek” czy „Śpiąca Królewna”, rzadko uświadamiamy sobie, że za ich literackim kształtem stoi człowiek epoki peruk i dworskich intryg. Charles Perrault – prawnik, urzędnik królewski i członek Akademii Francuskiej – w wieku 69 lat opublikował zbiór opowieści, które na zawsze zmieniły kulturę europejską. Jego „Bajki Babci Gąski” stały się pomostem między tradycją ustną a literaturą pisaną, między ludową moralnością a dworską elegancją.

Wiedząc, że Charles Perrault tworzył dla paryskich salonów, a nie przedszkoli, trudno nie zadać sobie pytania: jak surowe moralitety dla dorosłych stały się poduszkowymi opowieściami dla dzieci? Ten genialny strateg kulturowy, który wplótł ludowe motywy w złotą nić francuskiego klasycyzmu, udowodnił, że literatura „niskiego” gatunku może zdobyć najwyższe salony. Jego „Kopciuszek” przetrwał 325 lat w ponad 700 adaptacjach, czyniąc Perraulta nieśmiertelnym patronem globalnej wyobraźni.

Jak epoka Ludwika XIV ukształtowała twórczość Perraulta?

Francja drugiej połowy XVII wieku to teatr absolutystycznej władzy, gdzie słońce Króla-Słońca oświetlało każdy aspekt życia kulturalnego. W tym właśnie tyglu – między wyniosłym Wersalem a brukiem paryskich ulic – powstawały opowieści Perraulta. Wielki wiek (Le Grand Siècle) z jednej strony gloryfikował antyczne wzorce, z drugiej zaś przynosił entuzjazm dla nowoczesności. Spór „starających z nowożytnymi”, w który Perrault aktywnie się zaangażował, stał się intelektualnym paliwem dla jego literackich eksperymentów.

Słowniczek pojęć związanych z Charlesem Perrault

Querelle des Anciens et des Modernes
Spór literacki (1687-1694) między zwolennikami wyższości literatury antycznej (starający) a obrońcami nowoczesności (nowożytni), w którym Perrault odegrał kluczową rolę jako lider „nowożytnych”.

Conte de fées
Gatunek literacki rozwijany w salonach XVII-wiecznej Francji, łączący ludowe motywy baśniowe z dworską elegancją języka.

Moralitet
Krótki wierszowany komentarz kończący każdą bajkę u Perraulta, zawierający wyraźną naukę moralną.

Dlaczego kariera urzędnika zaowocowała baśniami?

Biografia Perraulta to historia nieoczywistych zwrotów akcji. Urodzony w 1628 roku w zamożnej mieszczańskiej rodzinie, Charles początkowo szedł utartą ścieżką:

  • Studia prawnicze na Uniwersytecie w Orleanie (1643-1646)
  • Posada urzędnika skarbowego u brata, Claude’a Perraulta – architekta Wersalu (1665-1680)
  • Funkcja generalnego sekretarza Akademii Sztuk Pięknych (1663-1695)

Dopiero po przejściu na emeryturę w 1695 roku, mając 67 lat, poświęcił się literaturze. Paradoksalnie, to doświadczenia z dworskiej administracji dały mu narzędzia do stworzenia precyzyjnych, moralnie wyrazistych fabuł. Jego praca nad „Parallèle des Anciens et des Modernes” (1688-1697), traktatem porównującym osiągnięcia starożytnych i współczesnych, stała się intelektualnym fundamentem dla baśni.

Jakie tajemnice kryje „Historia lub baśnie z dawnych czasów”?

Opublikowany w 1697 roku pod pseudonimem Pierre’a Darmancoura (imię syna autora) zbiór zawierał 11 prozatorskich utworów, w tym:

  1. „Czerwony Kapturek” – przestroga przed rozmowami z nieznajomymi, z makabrycznym finałem (wilkiem rozcinającym brzuch ofiary)
  2. „Sinobrody” – analiza małżeńskiej zdrady z elementami gotyckiego horroru
  3. „Wróżki” – satyra na klasowe podziały poprzez historię dwóch sióstr

Każda bajka kończyła się moralitetem w formie wiersza, podkreślającym dydaktyczny charakter utworów. Perrault świadomie stylizował opowieści na „starożytne”, choć wiele wątków adaptował ze współczesnych mu opowieści ludowych, wprowadzając innowacje jak szklany pantofel w „Kopciuszku” – symbol czystości i kruchości statusu społecznego.

Mity i fakty o Charlesie Perrault

MIT:

Perrault wymyślił swoje baśnie od podstaw

FAKT:

Twórca adaptował istniejące motywy ludowe, nadając im literacką formę i dworski szlif. Np. „Śpiąca Królewna” pochodzi z włoskiej opowieści Giambattisty Basilego z 1634 roku.

MIT:

„Bajki Babci Gąski” to literatura wyłącznie rozrywkowa

FAKT:

Zbiór był częścią sporu intelektualnego o wyższości współczesności nad antykiem. Moralitety często krytykowały dworskie obyczaje pod pozorem uniwersalnych prawd.

Czy baśnie Perraulta były rzeczywiście dla dzieci?

Wbrew współczesnym skojarzeniom, pierwotnym adresatem „Bajek Babci Gąski” byli dorośli czytelnicy. Perrault pisał dla wyrafinowanej publiczności salonów, o czym świadczą:

  • Wyrafinowane aluzje polityczne – „Kot w butach” jako metafora społecznego awansu poprzez spryt
  • Erotyczne podteksty – w „Śpiącej Królewnie” opis por

Sprawdź również:

Dodaj komentarz jako pierwszy!