Chcesz się mniej uczyć i więcej rozumieć?
Zamień czytanie na oglądanie!
Kliknij i ucz się szybciej!
W tej chwili widzisz tylko 50% opracowania
by czytać dalej, podaj adres e-mail!
Wystąpił błąd, spróbuj ponownie :(
Udało się! :) Na Twojej skrzynce mailowej znajduje się kod do aktywacji konta
";
Chcesz się mniej uczyć i więcej rozumieć?
Zamień czytanie na oglądanie!
Kliknij i ucz się szybciej!
Nazywam się… William Szekspir – Ferran Alexandri – Recenzja książki
Książka pt. „Nazywam się… William Szekspir” autorstwa Ferrana Alexandri jest drugą opowieścią o ważnych osobach z serii „Nazywam się…”, którą przeczytałam. Uważam, że jest bardzo ciekawa i interesująca, ale znacząco różni się od poprzedniej. W biografii najważniejsze są bardziej dzieła pisarza, niż fakty z jego życia. Ma to swoje zalety. Szekspir jest charakteryzowany poprzez to, co stworzył. Jego dramaty mówią za niego, a motto na okładce nabiera zupełnie innego znaczenia. „Mój teatr jest ponadczasowy” – czytamy i trudno się z tym nie zgodzić.
Książka jest pisana w narracji pierwszoosobowej. Tego typu narrator ma ograniczoną wiedzę o świecie przedstawionym i pokazuje czytelnikowi tylko to, co sam wie. Ma to swoją zaletę, ponieważ czytając biografię możemy poczuć się jak jej bohater.
Najbardziej przyciągające były ilustracje Violety Monreal, które stanowią przepiękne kolaże i zachwycają swoją wymową. Widać w nich pomysłowość i kreatywność tej ilustratorki. Miło się na nie patrzy i dzięki nim łatwiej zrozumieć historię dramatopisarza z epoki elżbietańskiej. Bardzo zadziwiło mnie to, że w książce jest bardzo dużo informacji o Anglii, zaczyna się od wnikliwej charakterystyki szesnastowiecznego kraju. Być może autor chciał podkreślić patriotyzm dramaturga i poprzez tę analizę pokazać w jak trudnej był sytuacji – był to okres wyjątkowo burzliwy, obfitujący w wojny pomiędzy Anglią i Hiszpanią.
William Szekspir z całą pewnością jest wart zapamiętania, ponieważ zmienił świat sztuki. Był pionierem, który po raz pierwszy zaczął w tak oryginalny sposób mówić do widza za pomocą teatru, pokazując mu najważniejsze prawdy o życiu. Zmienił
W tej chwili widzisz 50% opracowania
";
� teatr, stworzył zupełnie innym od tego, który wszyscy znali.
Znali go wszyscy. Ciekawostką jest to, że w pewnym momencie poddano w wątpliwość autorstwo – po śmierci wspólnika, to jemu je przypisywano. Na szczęście były to tylko plotki, a wielkość pisarza obroniła się. Wystawiał swoje sztuki przed królową Elżbietą I, która entuzjastycznie je oceniała. Wychował się w małym miasteczku i kochał swój kraj, co widać w jego dziełach. Można go nazwać patriotą.
Autor wiele miejsca poświęcił opisowi epoki elżbietańskiej i renesansu. Ma to swoje szersze znaczenie. Mówił o tym, żeby pokazać jak wielkie znaczenie ma jego twórczość na historię ludzkości. Szekspir złamał zasady tych epok i stworzył ponadczasowe spektakle. Wnikliwie też opisuje fabułę sztuki „Romeo i Julia” oraz kompletnie odmiennego – „Hamleta”. Autor przedstawia zdarzenia w sposób chronologiczny i opisuje czas premiery tych dzieł oraz sposób ich przyjęcia przez publiczność. Pokazuje też, że nie wszyscy zachwycali się tym teatrem, że szczególnie osoby wierzące, księża, pastorzy nie szczędzili mu krytyki.
Dodatkowym atutem przedstawionej historii jest jej zakończenie, w którym opisuje dalsze losy teatru szekspirowskiego. Skupia się na cechach, które do dziś podziwiamy w Szekspirze.
Książkę kończy typowa dla serii tabela, w której mamy zestawienie lat życia pisarza i daty powstania jego dzieł, historię wydarzeń oraz tego, co się działo równolegle w nauce i sztuce. Uważam, że biografia jest warta przeczytania. Szczególnie przydatna jest dla ósmoklasistów, którzy przygotowują się do egzaminu, ponieważ w sposób bardzo przystępny systematyzuje wiedzę o twórczości Williama Szekspira.
Chcesz się mniej uczyć i więcej rozumieć?
Zamień czytanie na oglądanie!
Kliknij i ucz się szybciej!
Nazywam się… William Szekspir – Ferran Alexandri – Streszczenie
Książka Ferrana Alexandri pt. „Nazywam się… William Szekspir” jest kolejną opowieścią z serii „Nazywam się…”, po którą sięgnęłam. Przyznam, że zrobiłam to przygotowując się do udziału w konkursie wypracowań i nie żałuję, bo bardzo mi się spodobała. Dzięki niej dowiedziałam się wielu ciekawostek o tytułowym angielskim dramaturgu.
Autor zaczyna opowieść od przywitania i opowiedzenia czytelnikowi pokrótce o życiu Szekspira. Są krótkie stwierdzenia, ale trafiają w sedno i zachęcają do dalszego czytania oraz przyswajania informacji o Williamie Szekspirze. Po wstępie przechodzimy do pierwszego rozdziału pt. „Epoka elżbietańska”. Autor skupia się na rządach królowej Elżbiety I, opowiada nam o XVI-wiecznej Anglii, Renesansie i o historii Europy. W kolejnym rozdziale autor pisze o poezji. Zaznacza, że to pierwszy gatunek, który wręcz rozkwitał w Anglii w tamtym okresie. Opisuje dzieła Thomasa More’a, Edmunda Spencera, Johna Donne’a, Bena Jonsona i Johna Miltona. Mówi o sonetach. Wspomina, że Szekspir lubił pisać wiersze zgodne z duchem oraz stylem Renesansu. Dopiero w tym miejscu dowiadujemy się o pierwszych krokach, jakie stawiał dramaturg w literaturze.
W kolejnym rozdziale „Złoty wiek sceny” dowiadujemy się o utworach dramatycznych Szekspira i jego stosunku do natury ludzkiej oraz sztuki. Potem autor przechodzi do najważniejszej części książki – dzieciństwa Williama, które spędził w Stratford-on-Avon. Dowiadujemy się, że ojciec Szekspira był rękawicznikiem i handlarzem skórami. William miał aż siedmioro rodzeństwa. Autor wspomina o rodzinnym miasteczku, gdzie obecnie znajduje się Centrum Szekspirowskie. Szekspir lubił uczyć się gramatyki i od zawsze kochał poezję Owidiusza, ale zaczytywał się dziełami także innych poetów rzymskich. Potem dowiadujemy się o młodości oraz dorosłym życiu dramaturga. Okazało się, że w wieku czternastu lat musiał przerwać naukę, ponieważ jego ojciec wpadł w kłopoty finansowe.
Ciekawostką jest, że żona Szekspira to Anne Hathaway, zupełnie jak znana współczesna aktorka. Miał troje dzieci. Potem musiał pojechać do Londynu, ponieważ został oskarżony o kłusownictwo na terenach należących do sir Thomasa Lucy’ego. Wtedy teatr stał się dla Szekspira całym jego życiem. Wtedy do jego nazwiska dodano dodatkowe „e”, czyli nazywano go Shakespeare, mimo że wcześniej podpisywał się „Shakspeare” lub „Shakespear”. W następnym rozdziale autor opowiada o wydarzeniach historycznych i wojnie angielsko- hiszpańskiej.
W kolejnej części dowiadujemy się o złotym okresie teatru elżbietańskiego. Dramaturg zaczął współpracować z Richardem Burbage’em. Inspirował go i właśnie wtedy zaczął tworzyć dzieło „Romeo i Julia”. Autor poddaje analizie cechy angielskiego teatru. Opisuje pierwsze premiery. Okazał
W tej chwili widzisz 50% opracowania
";
�o się, że miała ona miejsce w 1590 roku. Była to sztuka „Henryka VI”, wystawiona anonimowo z jego wspólnikiem – Christopherem Marlowe’em. Niestety nie mógł się cieszyć sukcesem, bo w1593 roku musiał przerwać działalność, ponieważ wybuchła epidemia dżumy. W tym samym roku napisał „Poskromienie złośnicy”, ale dostał wiadomość o śmierci Marlowe’a, co pokrzyżowało plany. Krążyły wtedy plotki, że to nie Szekspir pisał sztuki, tylko właśnie jego wspólnik i że to Williama zabito w tawernie. Mimo tych wydarzeń, wydawał poematy i dramaty. Jednak największym sukcesem było wyczekiwane przez dramaturga wydanie „Romea i Julii”. Gdy otwarto teatry, Szekspir grał na scenie przed samą królową Anglii w Greenwich. Potem stworzył własny teatr – „The Globe”. To był pierwszy teatr, który był usytuowany w budynku. Wcześniej wszystko to odbywało się na zewnątrz. Na przodzie budynku szekspirowskiego teatru stał Herkules z kulą ziemską na plecach. Niestety, w 1613 roku wystrzał spowodował, że budynek uległ zniszczeniu i spłonął. Dopiero w XX wieku go odnowiono. Premiera w teatrze „Romea i Julii” odbyła się w 1595 roku. Autor książki „Nazywam się… William Szekspir” bardzo wnikliwie opowiada fabułę utworu oraz wskazuje na ogromne znaczenie tej sztuki na przyszłość teatru w późniejszych wiekach.
W kolejnym rozdziale dowiadujemy się o dramacie Szekspira, że w 1596 roku umiera jego jedenastoletni syn – Hammet. Po tym wydarzeniu, dramaturg kupił w rodzinnym miasteczku elegancki dom i spędzał tam wiele czasu. W 1599 roku omal nie stracił przychylności królowej, gdy wystawił sztukę o zamachu na Ryszarda II. Rok później zmarł ojciec Szekspira. Była to już druga śmierć w tak krótkim czasie, z czym musiał się zmierzyć. Wydarzenia zainspirowały go do napisania „Hamleta”. Cały rozdział jest poświęcony fabule tego utworu, w którym znajduje się słynny cytat:
„Być albo nie być – oto jest pytanie.
Kto postępuje godniej: ten, kto biernie
Stoi pod gradem zajadłych strzał losu,
Czy ten, kto stawia opór morzu nieszczęść
I w walce kładzie im kres? Umrzeć – usnąć-”
Dowiadujemy się też o śmierci królowej Elżbiety oraz o rządach króla Jakuba. W tym samym roku Szekspir wydał „Króla Leara” i „Makbeta”. Ostatnie lata życia dramaturg spędził w rodzinnym miasteczku. Rozważania kończy wnikliwa analiza losów teatru szekspirowskiego, o którym należy pamiętać, jako nowatorskim i wyjątkowym.
W książce znajduje się typowa dla serii tabela, czyli zestawienie lat życia pisarza i dat powstania jego dzieł, tło historyczne oraz to, co się działo równolegle w nauce i sztuce.
Uważam, że biografia jest warta przeczytania. Szczególnie przyda się ósmoklasistom, którzy przygotowują się do egzaminu.
Chcesz się mniej uczyć i więcej rozumieć?
Zamień czytanie na oglądanie!
Kliknij i ucz się szybciej!
Nazywam się… William Szekspir – Ferran Alexandri – Streszczenie szczegółowe
Książka pt. „Nazywam się… William Szekspir” autorstwa Ferrana Alexandri. To jedna z opowieści o sławnych i ważnych osobach z serii „Nazywam się…”. Pozycja jest przeznaczona dla dzieci i młodzieży. Świetnie się nadaje jako powtórka do egzaminu, bo zawiera wiele cennych informacji. Jest napisana w pierwszej osobie przez co sprawia, że czyta się ją jakby słuchało samego Szekspira. Biografia jest podzielona na wiele krótkich rozdziałów, które w sposób przystępny podają najważniejsze fakty.
Biografia zaczyna się od przywitania z czytelnikami i opowiedzenia pokrótce historii życia dramaturga. Wiele uwagi autor poświęca dziejom samej Anglii z XVI wieku. Cytuje „Hamleta” i opowiada o najważniejszych sztukach i ich bohaterach. Stwierdza, że życie Szekspira otacza aura tajemniczości, dlatego jest ono tak ciekawe.
Pierwszy rozdział nosi tytuł „Epoka elżbietańska”. Były to czasy nowożytne. W Anglii panowała Elżbieta I z dynastii Tudorów. Autor podkreśla, że za jej rządów Anglia była największą na świecie potęgą. Królowa dbałą także o sztukę, kulturę oraz naukę – wszystkie te dziedziny rozkwitały pod jej okiem. Wszyscy najważniejsi uczeni i artyści gościli na jej dworze. Królowa uwielbiała też teatr, dlatego William tak bardzo przypadł jej do gustu. W Anglii dużo się w tym okresie działo. Nastąpiła rewolucja społeczna i obyczajowa, ponieważ Anglia odeszła od Kościoła katolickiego i to właśnie Elżbieta stała się zwierzchnikiem Kościoła anglikańskiego. Na świecie w tym czasie zachodziło także wiele różnych przemian, także geograficznych. Okres ten nazywano później Renesansem, czyli Odrodzeniem.
Kolejny rozdział nosi tytuł „Od poezji do teatru”. Zaczyna się od ogólnych rozważań na temat poezji. Autor skupia się na analizie gatunku sonetu i na tym, że te wspaniałe poetyckie wzorce zaczerpnięto z Włoch. W wierszach chwalono najczęściej przyrodę. Częstym motywem były idee humanistyczne i afirmacja życia. W 1485 roku rozpoczął się złoty wiek literatury angielskiej i trwał aż do 1660 roku. Niewątpliwie przełomowe było wynalezienie druku, wydarzenie spowodowało popularyzację literatury. Dalej autor skupia się na ważnych przedstawicielach tego nurtu – mówi o Thomasie More i Edmundzie Spenserze, że pod koniec XVI wieku pojawiły się dwa nurty poetyckie, gdzie przedstawicielem pierwszego był John Donne, a drugiego – Ben Jonson. Współcześni zapamiętają jednak nazwisko Johna Miltona.
Kolejny rozdział biografii dotyczy teatru i nosi tytuł „Złoty wiek sceny”. Autor skupia się na nowych prądach humanistycznych, które torują drogę Szekspirowi. Charakteryzuje tu sztuki Szekspira i język szekspirowski – wskazuje na nowatorskie podejście. Szekspir (słowami autora książki) nieskromnie stwierdza, że przewyższa innych dramaturgów epoki elżbietańskiej, że jest najlepszy. Warto podkreślić, że wtedy nie było telewizji, a teatr był bardzo powszechną rozrywką i przyciągał wielu ludzi ze wszystkich klas społecznych. Publiczność ówczesnej Anglii bardzo różniła się od współczesnego odbiorcy – ludzie potrafili nawet wygwizdać aktorów. Zwykle takie spektakle były grane przez kilka dni, a potem żądano kolejnych historii.
W dalszych rozważaniach autor opisuje Londyn z tamtego okresu i jego ciemną stronę: przestępczość, biedę i choroby, które nękały jego mieszkańców.
W następnym rozdziale pt. „Dzieciństwo w Stratford-on-Avon” dowiadujemy się szczegółów z życia Szekspira. Dopiero w tym momencie autor mówi czytelnikowi urodzinach dramaturga i początkach jego kariery. Przyszedł na świat 23 kwietnia 1564 roku. Ojciec był rękawicznikiem oraz handlarzem skórami, a matka córką bogatego właściciela ziemskiego i katolika. Mieli aż ośmioro dzieci. Mały Wiliam był wychowywany w duchu katolickim i bardzo dobrze znał Biblię. Autor stwierdza, że miejscowość Stratford-on-Avon, której dorastał Szekspir jest obecnie jedną z najpopularniejszych miejscowości na mapie turystycznej Anglii.
Z kolei w rozdziale „W szkole gramatyki” dowiadujemy się jaką edukację otrzymał mały William. Uczył się łaciny i fascynowały go pisma Owidiusza. Poznał też tragedie Seneki. Lubił świat starożytny i historie Juliusza Cezara.
W kolejnym – „Moje pierwsze zajęcia, małżeństwo i wyjazd do Londynu” autor biografii ujawnia coraz więcej szczegółów z życia Szekspira. Dowiadujemy się, że w wieku czternastu lat dramaturg musiał przerwać naukę, bo ojciec wpadł w kłopoty finansowe. Szekspir zaczął szukać różnych dodatkowych zajęć, by móc zarabiać na życie. Najpierw pracował jako czeladnik rzeźnika, a potem został nauczycielem. Pod koniec listopada 1582 roku ożenił się z Anne Hathaway. Wkrótce urodziła się im pierwsza córka Susanna, a trzy lata później pojawiły się na świecie bliźnięta. Szekspir cały czas się uczył, czytał i pisał. Coraz częściej myślał o pracy w teatrze.
Na kolejnych stronach książki autor dużo miejsca poświęca opisowi trup teatralnych i specyfice pracy ówczesnych aktorów. W 1587 roku William Szekspir musiał porzucić miasto i rodzinę, ponieważ został zmuszony do wyjazdu do Londynu, gdyż został przyłapany na kłusownictwie. Paradoksalnie – wyszło mu to na dobre. Obudziło się w nim pragnienie twórcze oraz marzenie, by mieć własny teatr. Na początku został aktorem. Był tak dobry, że stał się obiektem zazdrości pewnego znanego jegomościa – Roberta Geene’a, który potwornie skrytykował Szekspira i dodał mu w nazwisku kolejne „e” i tak już do dziś zostało. Wcześniej Shakspeare lub Shakspear, a potem Shakespeare.
W dalszej części książki autor opisuje koleje wojny, jest to jednakże krótka dygresja. Ro
W tej chwili widzisz 50% opracowania
";
ozdział nosi tytuł „Wojna angielsko-hiszpańska”. Pojawiają się tu fakty historyczne m.in. o tym, że ścięto Marię Stuart, która była katoliczką. Był to jeden z licznych pretekstów dla króla Hiszpanii, żeby kontynuować wojnę z Anglią.
Na kolejnych stronach biografii, autor przechodzi do sedna, czyli twórczości dramaturga. W rozdziale „Londyńska dzielnica teatrów” dowiadujemy się o początkach teatru szekspirowskiego. Wszystko zaczęło się od aktorstwa w trupie Sług Lorda Szambelana. Nauczył się tam gry na scenie, co pomogło mu w pisaniu dramatów. Potem Richard Burbage stał się jego bliskim przyjacielem. Ta współpraca natchnęła go do napisania najważniejszego dzieła swojego życia „Romea i Julii”. Bardzo długo nad nim pracował.
Kolejny rozdział książki o Szekspirze nosi tytuł „Sceny, aktorzy, spektakle”, w którym po raz kolejny poddane zostają dogłębnej analizie teatry ówczesnej Anglii. Specyfika polegała na tym, że z trzech stron scena była otoczona przez publiczność. Teatry mieściły się na przedmieściach. Aktorstwo nie cieszyło się wtedy tak dobrą sławą i nie miało takiego prestiżu jak dzisiaj.
W kolejnej części biografii pt. „Wystawiam pierwsze sztuki” przedstawiono początki współpracy z Christopherem Marlowe’em. Jest to ważne, ponieważ wtedy wystawił pierwszą swoją sztukę pt. „ Henryk VI”. Została ona entuzjastycznie przyjęta przez publiczność, jednak nikt nie znał nazwiska dramaturga, bo wystawił ją anonimowo. Marlow miał własny teatr i wiele wspólnego z Szekspirem, bo obaj lubili tematy historyczne. W styczniu 1593 roku Szekspir przerwał działalność teatralną, ponieważ wybuchła epidemia dżumy. Jednak nie zaprzestał pisania i stworzył w maju tego samego roku komedię „Poskromienie złośnicy”. Potem dowiedział się o śmierci wspólnika. Pojawiły się też krzywdzące dla Szekspira plotki, które podważały jego autorstwo sztuk wystawianych w teatrze Marlowe’a. Czas pokazał jednak, że jest mistrzem.
W rozdziale „Mecenasi i królowie” dowiadujemy się, że dramaturg pozyskał mecenasa, a więc też i środki na swoją działalność teatralną. Był bliski spełnienia swojego wielkiego marzenia o własnym teatrze. Wydał wtedy dwa poematy miłosne „Wenus i Adonis” i „Porwanie Lukrecji” – oba dedykował swojemu mecenasowi. W tym czasie udało mu się także dokończyć, zaczęte wcześniej dzieło pt. „Romeo i Julia”. Sztuka miała swoją premierę w 1595 roku. Zaczął grać przed królową Elżbietą I.
Na kolejnych stronach, w rozdziale „Mój własny teatr: The Globe” widzimy jak marzenie Szekspira o własnej scenie się urealnia. To był jeden z pierwszych teatrów, który był w budynku. Na frontonie znajdowała się rzeźba postaci Herkulesa, który dźwigał kulę ziemską na swoich barkach. Był także cytat z Petroniusza po łacinie: „Totus mundus agit histrionem”, co należy jako: „Cały świat jest sceną”. Pierwszą sztuką, którą tam wystawiono był „Juliusz Cezar”. Niestety radość nie trwała długo, bo w 1613 roku miał miejsce straszny wypadek, w którym teatr spłonął. Odnowiono go dopiero w XX wieku.
W dalszej części książki autor dokonuje szczegółowej analizy treści dział Szekspira. Zaczyna od „Romea i Julii”. W 1595 roku miała ona swoją premierę i wzbudziła ogromny podziw. Była bardzo współczesna i nowatorska jak na tamte czasy i do dziś stanowi wzór dramaturgii. Fabuła oscyluje wokół miłosnych perypetii dwojga młodych ludzi i ich zwaśnionych rodzin. Jest tak popularnym dziełem, że dziś zna ją każdy uczeń, nawet jeśli nie czytał. Sztuka doczekała się wielu adaptacji, nawet filmowych. Ja byłam na współczesnym musicalu w teatrze Buffo. Doskonale się bawiłam.
Kiedy w życiu zawodowym Szekspirowi się wiodło – w życiu prywatnym spotykały go liczne tragedie. Stracił syna Hammeta, który miał jedynie jedenaście lat. Potem, kiedy wystawiano sztukę o detronizacji króla Ryszarda II nieomal nie stracił przychylności królowej Elżbiety I, bo temat był bardzo kontrowersyjny i niektórzy dopatrywali się w nim zachęty do zamachu. Zła passa nie opuszczała dramaturga. Wkrótce zmarł jego ojciec. Tragedie sprawiły, że ogarnął go smutek i dominowały czarne myśli, dlatego napisał „Hamleta”. To wyjątkowo mroczna opowieść o śmierci, zemście i chwilach udręki duszy głównego bohatera. Ta tragedia jest dziś uznawana za najbardziej znane i najczęściej wystawiane dzieło Szekspira.
Kolejny rozdział „Królowa zmarła. Niech żyje król Jakub!” mówi o królowej Elżbiecie. Autor chwali władczynię za liczne talenty polityczne i umiejętne rządzenie krajem. Jakub I pogodził Hiszpanię i Francję z Anglią. W tym samym roku Szekspir wystawił „Króla Leara” i „Makbeta”. Ostatnie lata życia dramaturga były bardzo intensywnie. W 1606 roku jego córka Susanna wyszła za mąż, a dwa lata później zmarła mu matka. Narodziła się też jego pierwsza wnuczka – Elizabeth Hall. Natomiast w 1609 roku wydał sonety – było ich aż 154!
W 1610 roku Szekspir porzucił wielki świat i wrócił do rodzinnego Stratfordu. Ostatnim jego dziełem, jakie stworzył był dramat „Burza”. W kwietniu spisał testament.
Biografię podsumowuje wnioskami, które mówią o tym, że autor stworzył dzieła, które są naszym dziedzictwem. Ma niezwykłe znaczenie dla kultury i historii teatru. Dzięki Szekspirowi wygląda właśnie tak jak teraz.
Książkę kończy charakterystyczna dla serii tabela, w której systematyzuje całą wiedzę na temat tego wielkiego dramaturga. Uważam, że ta książka jest warta przeczytania, szczególnie dla ósmoklasistów jest wyjątkowo cenna, bo zdają egzamin i świetnie może się sprawdzić jako powtórka wiadomości.
Chcesz się mniej uczyć i więcej rozumieć?
Zamień czytanie na oglądanie!
Kliknij i ucz się szybciej!
Nazywam się… William Szekspir – Ferran Alexandri – Bohaterowie
Książka pt. „Nazywam się… William Szekspir” to biografia znanego angielskiego dramaturga i autora „Romea i Julii”. Jest to historia biograficzna, dlatego cała opowieść jest zbudowana wokół jednego bohatera – Szekspira. Występują tam też inni bohaterowie związani z życiem dramaturga.
William Szekspir (Shakespeare) to postać najważniejsza, która jest także narratorem. Opowiada nam o wydarzeniach i sam w nich uczestniczy, bo narracja jest prowadzona w pierwszej osobie. Mówi o swojej ojczyźnie – Anglii z XVI wieku i o Renesansie. Postać spaja fabułę, ponieważ cała akcja jest zbudowana wokół niej. Dowiadujemy się o początkach teatru, historii Anglii i kulturze Renesansu. Obserwujemy karierę Szekspira, której początki sięgają pierwszych prób aktorskich. Trzeba przyznać, że sprawdzał się w tym zawodzie, który wtedy nie był tak poważany i prestiżowy jak dzisiaj. Kluczowe dla twórczości Szekspira były dramaty „Romeo i Julia” i „Hamlet”. Autor książki bardzo szczegółowo opisuje fabuły właśnie tych utworów.
Anne Hathaway była żoną dramaturga i bardzo ważną dla niego osobą. Pochodziła z zamożnej rodziny – była córką gospodarza, który mieszkał w Shottery. Ciekawe jest to, że była od męża aż o osiem lat starsza, ale mimo to ich stosunki bardzo dobrze się układały. Miała z nim troje dzieci – Susannę, Judith i Hammeta. Tragiczna śmierć jedynego syna sprawiła, że smutek, który przeżywał natchnął go do napisania dramatu „Hamlet”.
Richard Burbage był ważną postac
W tej chwili widzisz 50% opracowania
";
ią, która naznaczyła się w życiu Szekspira, ale też bliskim przyjacielem w Londynie. Łączyło ich to, że obaj byli z Stratford-on-Avon. Był synem aktora Jamesa Burbage’a. On także, jak Szekspir, był świetnym aktorem i nadawał się idealnie do tego zawodu. Występował w trupie teatralnej „The Theatre” oraz zaprosił do niej Szekspira. Pomógł mu w zaadoptowaniu się w nowym miejscu i przetrwać trudne chwile.
Christopher Marlowe był dramaturgiem i przyjacielem, ale też największym rywalem Szekspira. Kiedy go poznał, Marlowe miał swój teatr i mieszkał w Londynie, w dzielnicy teatrów. Rozpoczęli razem tradycję kronik teatralnych, które przybliżały historie o nieszczęśliwych losach królów i książąt Anglii. Bardzo przypominał w stylu pisania samego Szekspira, dlatego gdy zginął w tawernie, rozniosły się plotki, że to nie William napisał swe dzieła, ale autorem był tylko Marlowe.
Królowa Elżbieta I z dynastii Tudorów – to ważna postać dla biografii dramaturga. Była córką Henryka VIII i Anny Boleyn. Z uwagi na to, że zawsze była przychylna sztuce i nauce – okres, w którym żyła nazwano „epoką elżbietańską”. Bardzo wspierała Szekspira. Mógł wystawiać przed nią swoje sztuki, co było wówczas ogromnym zaszczytem.
Wszystkie wymienione osoby miały ogromny wpływ na rozwój twórczości dramaturga. Najważniejszym bohaterem jest jednak Szekspir, który odegrał kluczową rolę dla rozwoju teatru współczesnego. Do dziś jego dzieła zachwycają swoim pięknem i świeżością patrzenia na świat.
Chcesz się mniej uczyć i więcej rozumieć?
Zamień czytanie na oglądanie!
Kliknij i ucz się szybciej!
Nazywam się… William Szekspir – Ferran Alexandri – Plan wydarzeń
„Nazywam się… William Szekspir” – plan wydarzeń1. Przyjście na świat Williama – trzeciego dziecka Johna oraz córki właściciela ziemskiego – 23 kwietnia 1564 roku w małym miasteczku Stratford-upon-Avon.
2. Wysłuchiwanie kazań i uczenie się fragmentów Biblii w kościele Świętej Trójcy.
3. Nauka łaciny pod surowym okiem nauczyciela w Grammar School. Poznawanie dzieł wielkich klasyków starożytności.
4. Podjęcie pracy w wieku czternastu lat na skutek problemów finansowych.
5. Ślub w wieku osiemnastu lat ze starszą o osiem lat Anną Hathaway.
6. Doczekanie się córki oraz bliźniąt.
7. Częste oglądanie występów zespołów wędrownych i udawanie się do miasta na przedstawienia.
8. Rok 1586 – pierwszy występ w przedstawieniu, w zastępstwie zmarłego członka grupy.
9. Opuszczenie miasta i rodziny i udanie się do Lond
W tej chwili widzisz 50% opracowania
";
ynu.
10. Wybuch wojny w 1585 roku.
11. Przeżywanie okresu rozkwitu przez Londyn. Rozpoczęcie budowy nowych scen teatralnych.
12. Wystawienie anonimowo pierwszej sztuki pt. „Henryk VI”.
13. Epidemia dżumy i roczna przerwa w działalności teatru.
14. Powstanie zabawnej „Komedii omyłek”.
15. Napisanie wielkiego dzieła „Romeo i Julia”.
16. Zastanie wspólnikiem i głównym dramaturgiem trupy „The Globe”.
17. Pierwsze wystawienie tragedii pt. „Romeo i Julia” w 1595 roku.
18. Śmierć syna Szekspira, Hammeta.
19. Rok 1600 – śmierć ojca Szekspira.
20. Powstanie najsłynniejszej tragedii Szekspira pt. „Hamlet”.
21. Rok 1610 – porzucenie Londynu i powrót do rodzinnego miasteczka.
22. Śmierć Williama Szekspira w 1610 roku i pochowanie go w kościele Świętej Trójcy.
Chcesz się mniej uczyć i więcej rozumieć?
Zamień czytanie na oglądanie!
Kliknij i ucz się szybciej!
Chcesz się mniej uczyć i więcej rozumieć?
Zamień czytanie na oglądanie!
Kliknij i ucz się szybciej!
Chcesz się mniej uczyć i więcej rozumieć?
Zamień czytanie na oglądanie!
Kliknij i ucz się szybciej!
Chcesz się mniej uczyć i więcej rozumieć?
Zamień czytanie na oglądanie!
Kliknij i ucz się szybciej!
Chcesz się mniej uczyć i więcej rozumieć?
Zamień czytanie na oglądanie!
Kliknij i ucz się szybciej!
Sprawdź pozostałe wypracowania:
Język polski:
Geografia:
Lektury dla klas 1 - 3
Lektury dla klas 4 - 6
Lektury dla klas 7 - 8
Wykryto AdBlocka
Wykryto oprogramowanie od blokowania reklam. Aby korzystać z serwisu, prosimy o wyłączenie go.