Menu lektury:
Kajko i Kokosz. Szkoła latania
Zamień czytanie na oglądanie!
W tej chwili widzisz tylko 50% opracowania
by czytać dalej, podaj adres e-mail!Zamień czytanie na oglądanie!
Charakterystyka
Kajko i Kokosz to główni i tytułowi bohaterowie komiksu „Kajko i Kokosz. Szkoła latania”, który jest częścią popularnej serii autorstwa Janusza Christy. Wydarzenia przedstawione w komiksie rozgrywają się w średniowieczu. Obaj bohaterowie są rycerzami w grodzie Mirmiłowo, gdzie wiernie służą swojemu kasztelanowi. Kajko i Kokosz są również bliskimi przyjaciółmi.
Wygląd Zewnętrzny Kajko i Kokosza
Postacie te różnią się od siebie wyglądem. Kajko jest niski i szczupły, nosi czerwoną czapeczkę, spod której widoczne są czarne włosy. Ubiera się w jasnozielone spodnie i pomarańczową koszulkę z czarną kamizelką, ozdobioną jarzębinowym paskiem z metalową klamrą. Kokosz, w przeciwieństwie do swojego towarzysza, jest wysoki i tęgi. Na głowie nosi niewielki srebrny hełm, a ubrany jest w bluzkę w odcieniu różu i ciemne spodnie. Obaj rycerze noszą obuwie w kolorze mlecznej czekolady.
Charakterystyka Kajko
Kajko jest postacią sprytną i inteligentną. Przykładem jego sprytu jest moment, gdy przechytrzył chciwego karczmarza, opowiadając historię o nieistniejącym skarbie, aby zdobyć posiłek dla siebie, Kokosza i kasztela
Zamień czytanie na oglądanie!
Zamień czytanie na oglądanie!
Streszczenie
Lelum polelum! Cóż za niezwykła przygoda dwóch dzielnych wojów i kasztelana Mirmiła! Janusz Christa w komiksie „Kajko i Kokosz. Szkoła latania” przenosi nas do krainy zbójcerzy, rozbójników i czarownic. Ta podróż jest nie tylko pasjonująca, ale również trzyma w napięciu.
Temat Komiksu
O co tu chodzi? Oczywiście o latanie! Na miotle, w kuferku o doskonałym kształcie jak sportowy samochód, czy na taranie wykonanym ze świeżo ociosanego pnia. Kto może latać? Każdy! Nawet taki gamoń i maruda jak Mirmił. Autorzy komiksu przyznają, że do kierowania pojazdami najlepiej nadają się kobiety.
Szkoła Latania
Gdzie można nauczyć się latania? Naturalnie w szkole latania, którą prowadzą doświadczone instruktorki. Czego potrzeba, aby nauczyć się latać? Nie tylko chęci i zapału do wytężonej nauki, ale również tajemniczej maści, bez której ani rusz. No i tajnego zaklęcia, które jest jednak bardzo proste i łatwo je zapamiętać.
Wskazówki ze Szkoły Latania
Oto kilka wskazówek ze szkoły latania. Nie wolno lecieć na trójce pod górę. Trzeba znać zasady ruchu powietrznego. Nie można bez odpowiednich kwalifikacji nocą wykradać latających mioteł, bo może się to skończyć twardym lądowaniem w dachu budynku szkoły.
Niecny Plan Hegemona
Ta historia jest bardzo zabawna, ale nie brakuje w niej sporej dawki emocji. Okazuje się bowiem, że to szef zbójcerzy namówił Mirmiła, aby kasztelan udał się na nauki latania. Zrobił to w przebraniu, udając kupca. Hegemon ma w tym niecny cel. Gród, w którym nie ma dzielnych wojów Kajka i Kokosza oraz Mirmiła, jest łatwym celem do podbicia. Kiedy Mirmił i jego wojowie przebywają w szkole
Zamień czytanie na oglądanie!
Streszczenie szczegółowe
Książka zaczyna się przedstawieniem chatki położonej nad rzeką oraz jej mieszkańców, czarownicy Jagi i jej męża, zbója Łamignata. Mężczyzna narzekał na złe samopoczucie, które zawsze dopadało go na początku wiosny. Jaga uważała, że Łamignat tylko wmawia sobie choroby, ale on twierdził, że jest bardzo słaby. Żona zbója prosiła go, by nie zawiódł biednych, którzy oczekiwali jego pomocy. Łamignat był bowiem bohaterem: rabował bogatych, oddawał potrzebującym. Poprosił Jagę o pomoc, a ta podarowała mu czarodziejską fujarkę. Gdy tylko na niej zagra, będzie pełny sił. Wkrótce potem mąż Jagi wrócił z polowania, niosąc dużego dzika.
Zbójcerze i Krwawy Hegemon
Na pewnym wzgórzu znajdowała się warownia rycerzy, którzy byli rozbójnikami, zwanych zbójcerzami. Właśnie wznosili oni okrzyki na cześć swego dowódcy, Krwawego Hegemona. Hegemon postanowił nagrodzić pięciu swoich rycerzy i zaprosił ich na nocną wyprawę.
Kajko, Kokosz i Kasztelan Mirmił
Kasztelan Mirmił wracał z polowania wraz ze swoimi dzielnymi wojami, tytułowymi Kajkiem i Kokoszem. Próbowali wrócić do swojego grodu, jednak kasztelan zapomniał, że wrota na noc były zamykane. Stojący na straży ludzie zobaczyli intruzów i rzucili w nich kamieniami. Kokosz postanowił, że udadzą się do swojego wujostwa, Jagi i Łamignata, jednak nagle zaatakował ich Łamignat, który nie poznał ich sylwetek w blasku księżyca. Kiedy rozmawiali, zaatakowali ich zbójcerze. Zabrali im wszystko oprócz bielizny i fujarki Łamignata. Rano Kajko, Kokosz i kasztelan dostali się do grodu. Mirmił, gdy tylko poczuł się lepiej, wezwał wszystkich na dziedziniec i podjął ważną decyzję: bramy grodu miały zostać otwarte dla wszystkich, za dnia i w nocy.
Atak Zbójcerzy
Ta wiadomość dotarła także do zbójcerzy, którzy postanowili obrabować gród. Kokosz udał się na posiłek, gdy w wiosce pojawili się zbójcerze. Jedna grupa zajęła chatkę, w której znajdowali się Mirmił i Lubawa. Wtem pojawił się Kajko. Wydawało się, że sam nie da rady tylu zbójcerzom, ale był to błąd – wojownik trafił swoim łukiem w drewniany żyrandol, który spadł na rozbójników i unieszkodliwił ich. Mirmiłowi i Lubawie przynajmniej na razie nie groziło niebezpieczeństwo.
Kokosz w Karczmie
Gorzej szło w klubo-gospodzie, kolejnym celu armii Hegemona. Wyrzucili wszystkich, oprócz Kokosza, który prosił o kolejne posiłki trzeciego już śniadania. Kokosz, skupiony na jedzeniu, nie dostrzegł, że zbójcerze zajęli karczmę. Gdy mu przeszkodzono, wściekł się i uderzył jednego z rycerzy, jednocześnie przegryzając kolejne kęsy posiłku. Przestraszeni zbójcerze dali mu czas na dokończenie jedzenia.
Obrona Grodu
Tymczasem do komnat dworu Mirm
Zamień czytanie na oglądanie!
Streszczenie krótkie
Łamignat narzeka na złe samopoczucie i brak sił do udźwignięcia maczugi, z którą napada na bogatych, by oddawać zdobyte łupy biednym. Czarownica Jaga, jego żona, wręcza mu magiczną fujarkę, która ma zaklętą moc i daje nadludzką siłę. Łamignat ma w nią zadąć, gdy tylko zajdzie potrzeba. Wkrótce potem mąż Jagi wraca z polowania, niosąc dużego dzika.
Plany Hegemona
W tym samym czasie Hegemon, przywódca zbójcerzy, przygotowuje się do napadu na gród Mirmiła. Zbiera grupę zwiadowców. Po drodze spotyka Mirmiła z jego przyjaciółmi, którzy jechali do cioci Kokosza, żony Mirmiła. Chcieli tam spędzić noc, ponieważ nie mogli wejść do grodu, gdyż zostali wywaleni przez mieszkańców. Doszło do kłótni między nimi a zwiadowcami Hegemona. Błądząc po lesie, najpierw padają ofiarami napaści zbója Łamignata, który wypróbowuje swoją nową fujarkę, a potem wszyscy padają ofiarą zbójcerzy. Łamignat przypadkowo im pomaga swoją magiczną fujarką.
Zmiana rozkazu Mirmiła
Po powrocie do grodu Mirmił zmien
Zamień czytanie na oglądanie!
Plan wydarzeń
Łamignat narzeka na złe samopoczucie i brak sił do udźwignięcia maczugi, z którą napada na bogatych, oddając łupy biednym. Czarownica Jaga, jego żona, wręcza mu magiczną fujarkę, która daje nadludzką siłę. Łamignat ma w nią zadąć, gdy tylko zajdzie potrzeba. Wkrótce potem mąż Jagi wraca z polowania, niosąc dużego dzika.
Nocna wyprawa zbójcerzy
W tym samym czasie Hegemon, przywódca zbójcerzy, przygotowuje się do napadu na gród Mirmiła, zbierając grupę zwiadowców. Po drodze spotykają Mirmiła z jego przyjaciółmi, Kajkiem i Kokoszem, którzy jechali do cioci Kokosza, żony Mirmiła. Chcieli tam spędzić noc, ponieważ nie mogli wejść do grodu, gdyż zostali wywaleni przez mieszkańców. Doszło do kłótni między nimi a zwiadowcami Hegemona. Błądząc po lesie, najpierw padają ofiarami napaści zbója Łamignata, który wypróbowuje swoją nową fujarkę, a potem wszyscy padają ofiarą zbójcerzy. Łamignat przypadkowo im pomaga swoją magiczną fujarką.
Powrót do grodu
Po powrocie do grodu Mirmił zmien
Zamień czytanie na oglądanie!
Problematyka
„Kajko i Kokosz. Szkoła latania” to komiks Janusza Christy, który opowiada o wielkich marzeniach, przyjaźni i wierze w siebie. Komiks to gatunek literacki łączący tekst zapisany w chmurkach dialogowych z rysunkiem, tworząc ciekawą fabułę.
Marzenie Mirmiła o lataniu
Pewnego dnia, za namową wrogiego mu Hegemona, kasztelan Mirmił postanawia nauczyć się latać. Najpierw próbuje brać lekcje od czarownicy Jagi, ale ulega wypadkowi i się łamie. Po wyleczeniu kości, wyrusza wraz z Kajkiem i Kokoszem na Łysą Górę, aby uczyć się latania od czarownic.
Wyprawa na Łysą Górę
Podczas wyprawy bohaterowie lepiej się poznają i budują zaufanie. Gdy docierają na Łysą Górę, Mirmił rozpoczyna naukę latania na miotłach. Zadanie okazuje się trudne, ponieważ czarownice nie są dla niego miłe.
Problemy w szkole
Zamień czytanie na oglądanie!
Bohaterowie
Kajko
Kajko jest chudym, niskiego wzrostu rycerzem, noszącym charakterystyczną czapeczkę w czerwonym kolorze. Jest najlepszym przyjacielem Kokosza. Uosabia głównie pozytywne cechy takie jak odwaga, inteligencja, spryt i zaradność, choć czasami ulega swoim pokusom.
Kokosz
Kokosz jest wysoki i potężnie zbudowany. Nie ma włosów i jest najlepszym przyjacielem Kajka. Wśród jego cech usposobienia wyróżnia się łakomstwo. Zazwyczaj myśli o jedzeniu i lubi smakować potrawy. Jest odrobinę tchórzliwy, ale gdy ktoś przeszkadza mu w trakcie spożywania posiłku, wpada w złość. W takich momentach ujawnia się jego siła i odwaga, stając się idealnym wojownikiem.
Mirmił
Mirmił jest kasztelanem Mirmiłowa. Zwykle jest serdeczny i miły, ale gdy popada w delikatną depresję, twierdzi, że umrze i nakazuje swojej żonie, Lubawie, zasadzić orchidee na jego mogile. W przeciwieństwie do Krwawego Hegemona, dobrze traktuje swoich wojów i żyje z nimi w przyjaźni. Jego największym marzeniem jest nauczyć się latać, co skłania go do udania się na Łysą Górę do Szkoły latania.
Jaga
Zamień czytanie na oglądanie!
Zamień czytanie na oglądanie!
Czas i miejsce akcji
Jak to w bajce, także w komiksie „Kajko i Kokosz. Szkoła latania” Janusza Christy nie można być wszystkiego pewnym. Można natomiast przypuszczać, że akcja rozgrywa się w czasach średniowiecznych, chociaż wynalazki używane przez bohaterów mogą temu zaprzeczać. Mam na myśli na przykład latające przedmioty (bale, dywany, skrzynie), znaki drogowe w lesie ostrzegające przed rabusiami z maczugą czy gabinet usług kowalsko-dentystycznych. Gród Mirmiła, warownia zbójcerzy czy sposób przygotowania posiłków w karczmach sugeruje jednak, że to czasy pradawne, być może nawet jeszcze z okresu piastowskich władców polskich.
Polski Kontekst w Komiksie
Dlaczego polskich? Wiele wydarzeń, postaci oraz zwyczajów sugeruje, że akcja rozgrywa się na ziemiach Słowian. Na przykład imiona Jaga czy Łamignat to typowo polskie słowa. Warto także zwrócić uwagę na wyposażenie bojowe zbójcerzy – ich hełmy przypominają niemieckie zabezpieczenia głowy z okresu wojen światowych XX wieku.
Miejsca Akcji
Zamień czytanie na oglądanie!
Charakterystyka bohaterów
Kajko jest bohaterem niewielkiego wzrostu, uczciwym i walecznym. Jest on również przyjacielem Kokosza. Kajko wraz z Kokoszem służą Kasztelanowi Mirmiłowi, dzielnie broniąc Mirmiłowa przed napaściami zbójcerzy. Kajko jest waleczny, bardzo dobrze posługuje się szpadą i łukiem. Dzięki swojej odwadze i inteligencji często ratuje przyjaciół z opresji.
Kokosz
Kolejnym bohaterem pierwszoplanowym jest Kokosz, przyjaciel Kajka. Kokosz jest wysoki, tęgi i łysy. Jest wielkim łakomczuchem, dla którego jedzenie jest najważniejsze. Bardzo nie lubi, gdy ktoś przeszkadza mu w spożywaniu posiłku. Jest także leniwy i tchórzliwy, ale kiedy trzeba, potrafi być odważnym wojownikiem, dzielnie broniącym Mirmiłowa.
Kasztelan Mirmił
Kasztelan Mirmił jest łysy i ma rude, długie wąsy. Jest dobry i miły, ale często panikuje i nie umie podjąć decyzji. Czuje się niedoceniany przez mieszkańców grodu. Dopiero gdy Kajko nadał mu przydomek Waleczny, poczuł satysfakcję. Mirmił jest również mężem Lubawy, która często pomaga mu w trudnych sytuacjach.
Lubawa
Lubawa, żona kasztelana Mirmiła Walecznego, jest
Zamień czytanie na oglądanie!
Geneza utworu i gatunek
Janusz Christa to mistrz polskiego komiksu. Z wykształcenia był ekonomistą, nic więc nie wskazywało, że jego pasją staną się małe rysunki z wypowiedziami w „dymkach”. Zanim zaczął tworzyć serię opowieści o wojach Kajku i Kokoszu, Christa opublikował kilka innych komiksów, najczęściej w różnego rodzaju gazetach i czasopismach. Wymyślił takich bohaterów jak Kajtek-Majtek (autor pochodził z Trójmiasta), Koko i profesor Kosmosik.
Przejście z Kajtka i Koko do Kajka i Kokosza
W jednym z wywiadów dostępnych na portalu światkomiksu.pl, Christa tłumaczył, jak Kajtek i Koko zmienili się w wojów Kajka i Kokosza: „Po prostu wyczerpałem temat morski. Wtedy właśnie wysłałem obu bohaterów w kosmos i w tym kosmosie siedzieli około trzech lat. Kiedy mi się już znudziło, wpadłem na pomysł umieszczenia akcji we wczesnym średniowieczu, ale by uniknąć kłopotów, wybrałem okres przedchrześcijański” – mówił w wywiadzie Christa.
Pub
Zamień czytanie na oglądanie!
Opracowanie
„Kajko i Kokosz: Szkoła latania” autorstwa Janusza Christy to wspaniały komiks pełen humoru i przygód. Historia rozgrywa się dawno temu, w średniowiecznym grodzie Mirmiłowo, którego mieszkańcy wiodą spokojne, choć pełne przygód życie.
Początek Przygody
Niedaleko grodu, w małej chatce, mieszkała czarownica Jaga i jej mąż, zbój Łamignat. Pewnego razu Łamignat oznajmił Jadze, że źle się czuje i nie może unieść swojej maczugi. Jaga wręczyła mu czarodziejską fujarkę i wypowiedziała zaklęcie, dzięki któremu Łamignat poczuł się silniejszy.
Zbójcerze i Ich Plany
W tym samym czasie, na wzgórzu, w solidnej warowni panował Krwawy Hegemon ze swoimi rycerzami, zwanymi zbójcerzami. Hegemon zlecił Kapralowi, aby wybrał najgłośniejszych rycerzy na nocną wyprawę. Gdy noc zapadła, Kasztelan Mirmił, Kajko i Kokosz wracali z wyprawy do grodu. Jednak ochroniarze grodu usłyszeli hałas i zaczęli rzucać kamieniami.
Spotkanie z Łamignatem
Kajko, Kokosz i Mirmił postanowili udać się do ciotki Kokosza, Jagi. Gdy dotarli do jej chatki, usłyszeli dziwne odgłosy i spotkali Łamignata. Jednak zaraz pojawił się Hegemon i jego banda zbójcerzy, którzy napadli na nich i zabrali odzież oraz konie.
Decyzja Kasztelana
O świcie, Kasztelan, Kajko i Kokosz wrócili do grodu. Mirmił ogłosił, że bramy grodu mają być zawsze otwarte. Hegemon postanowił wykorzystać tę sytuację i ograbić gród. Zbójcerze rozdzielili się, aby ograbić różne części grodu, w tym klubo-gospodę i dwór Kasztelana.
Obrona Grodu
Zamień czytanie na oglądanie!
Najważniejsze informacje
Komiks „Kajko i Kokosz” Janusza Christy w zabawny sposób przedstawia przygody dwóch głównych bohaterów: uczciwego i mądrego Kajka oraz silnego i łakomego Kokosza. Obaj służą kasztelanowi Mirmiłowi, którego dzielnie bronią przed atakiem wrogich zbójcerzy.
Najważniejsze Wydarzenia
1. Podarowanie Zbójowi Łamignatowi czarodziejskiej fujarki przez czarownicę Jagę.
2. Powrót Kajka, Kokosza i Mirmiła z polowania.
3. Napad zbójcerzy na kasztelana Mirmiła, Kajka i Kokosza.
4. Powrót trójki przyjaciół do grodu Mirmiłowo.
5. Napad zbójcerzy na gród.
6. Podstępna propozycja Krwawego Hegemona.
7. Marzenie kasztelana o lataniu.
8. Wyprawa do czarownicy Jagi i nauka latania na miotle.
9. Decyzja Mirmiła o nauce latania w Wyższej Szkole Latania na Łysej Górze.
10. Kurs latania w szkole.
11. Kradzież mioteł i nocny lot Kajka i Kokosza.
12. Lot latającym kufrem.
13. Napa