Menu książki:
Szatan z siódmej klasy
Recenzja książki
,,Szatan z siódmej klasy” to wspaniała kolekcja zagadek rozwiązywanych przez Adama Cisowskiego. Ten nastolatek miał niezwykły dar logicznego myślenia, który często owocował korzyściami dla innych.
Tak było w przypadku systemu odpytywania uczniów na lekcjach historii prowadzonych przez profesora Gąsowskiego. Adam złamał system i dzielił się wiedzą z kolegami. Dzięki temu zawsze byli przygotowani, co sprawiało radość profesorowi. Niestety, pewnego dnia nauczyciel pomylił się i wskazał osoby spoza systemu. Wtedy też Adam Cisowski przyznał się do swojego występku, co jednak miało również pozytywne skutki.
W uznaniu odwagi Adama, ale także zdolności logicznego myślenia, profesor Gąsowski zaprosił bohatera książki na wakacje do swojego dworku we wsi Bejgoła. Tu właśnie zaczyna się kolejna seria przygód – od poszukiwania skarbu, przez pochwycenie szajki złodziei, do pierwszej miłości Adama. Powieść trzyma czytelnika w napięciu, a historia skarbu porzuconego przez napoleońskiego dowódcę dodatkowo podsyca tempo akcji.
Nie warto opisywać wszystkich zagadek rozwiązanych przez tytułowego szatana. Szkoda zabierać czytelnikowi przyjemność z przeżywania tych wydarzeń. Dlatego wspomnę tylko o jednej rozwiązanej zagadce, która bardzo podobała mi się. To historia zaginionych lodów Adama. Pewnego dnia mama Cisowska nałożyła Adamowi i jego rodzeństwu lody do miseczek. Bohater książki na chwilę zostawił swoją porcję, a kiedy wrócił deseru już nie było. Postanowił jednak znaleźć winnego zniknięcia słodkiej przekąski. Nalał do miski wodę i poprosił rodzeństwo aby zanurzyło w niej ręce. Jeden z jego braci nie chciał włożyć rąk do miski, prawdopodobnie spodziewając się, że to jakiś podstęp, który wskaże jego winę. Oczywiście nie był to żaden podstęp, a sztuczka, którą Adam poznał zagłębiając się w arabskiej historii. Jeden z władców arabskich chciał wiedzieć kto był mordercą. Nakazał swoim poddanym aby nałożyli na ręce błoto z brzucha osła. Kto nie chciał tego zrobić okazał się sprawcą. Sposób myślenia Adama pokazuje, że był bardzo inteligentny i spostrzegawczy. Intelekt był dla niego ważniejszy, niż muskulatura. To nietypowe podejście do życia.
Niestety powieść jest napisana niezbyt przystępnym językiem. Autor, czyli Kornel Makuszyński, korzysta z wielu kwiecistych porównań, opisów, stosuje słowa, których dziś się nie używa. To spora przeszkoda w przeczytaniu i zrozumieniu lektury. Wiele z nich było dla mnie niezrozumiałych, musiałem szukać w przypisach, pytać o ich znaczenie rodziców. Mimo wszystko to bardzo pouczająca i ciekawa książka, która zachęciła mnie do logicznego myślenia w codziennym życiu (nie tylko na lekcjach). W moim przypadku okazała się także przepustką do innych książek detektywistycznych. Polubiłem zagadki, szyfry (które sam już wymyślam), skarby i ciekawostki. Aż szkoda, że to lektura szkolna, czyli przymusowa książka do przeczytania. Wolałbym sięgnąć po nią samodzielnie, z miłości do detektywów i historii wymagających nietypowych rozwiązań. Mimo wszystko dziękuję ci szatanie z siódmej klasy. Pozdrawiam. Kacper z szóstej klasy.
Plan wydarzeń
1. Odkrycie przez Adasia sposobu pytania profesora Gąsowskiego.
2. Sklejone kartki w notesie profesora.
3. Wyjawienie tajemnicy klasowej profesorowi przez Adasia i jego kolegów.
4. Zdenerwowanie i niedowierzanie profesora Pawła Gąsowskiego.
5. Wygrany „pojedynek” Adasia z profesorem.
6. Zjedzone lody – wskazanie sprawcy przez Adama.
7. Oskarżenie Józka Żeleńskiego przez Zbyszka Jasińskiego o kradzież drogocennego pióra.
8. Rozmowa Adama ze Staszkiem Burskim i nakłonienie go do oddania pióra.
9. Cenne pióro w rękach właściciela.
10. Niezgodność w rachunkach szkolnego sklepiku-kłopotliwa nitka.
11. Wakacyjne plany Adasia i wizyta pana Gąsowskiego w domu chłopca.
12. Spotkanie z bratanicą profesora- panną Wandą.
13. Zapoznanie Adasia z niezwykłymi wydarzeniami w Bejgole.
14. Rezygnacja Adasia z rodzinnych wakacji i jego wyjazd z profesorem do dworku Iwa Gąsowskiego .
15. Spacer Adasia z Wandą po parku, zauważenie skradającej się postaci.
16. Chęć złapania tajemniczej postaci.
17. Chłopiec ofiarą niespodziewanego ataku.
18. Powrót Adasia do zdrowia i jego dalsza działalność detektywistyczna. Poznanie historii z dawnych czasów.
19. Ciekawe znalezisko na strychu – pamiętnik księdza Koszyczka.
20 . Pojawienie się w dworku fałszywego malarza.
21. Podejrzenia Adasia i zniknięcie pamiętnika księdza Koszyczka.
22. Pozorny wyjazd młodego detektywa i poszukiwanie przez niego rozwiązania zagadki w okolicach Bejgoły.
23. Tajemniczy list żołnierza napoleońskiego.
24. Adaś w rękach opryszków.
25. Uratowanie Adasia i jego współwięźnia przez harcerzy.
26. Przeprawa przez jezioro.
27. Wizyta u księdza Kazuro- odnalezienie zaginionych drzwi.
28. Podstęp Adasia Cisowskiego- ukrycie fałszywego skarbu.
29. Odnalezienie skarbu francuskiego oficera.
Streszczenie
Siedemnastoletni Adam Cisowski posiadający psychologiczno-detektywistyczne zdolności, który odkrył system wywoływania uczniów do odpowiedzi profesora Gąsowskiego został poproszony o pomoc w wyjaśnieniu niezwykłych zdarzeń mających miejsce w posiadłości brata profesora. Gdy tam przyjeżdża zostaje ofiarą napadu. Po dojściu do siebie bohater znajduje pamiętnik księdza Koszyczka zawierający opis wydarzeń w posiadłości związanych z pobytem tajemniczego francuza. Następnego dnia późnym rankiem Wanda – córka brata profesora oznajmiła, że do domu zawitał wędrowny malarz proszący o gościnę. Pierwszej nocy jego pobytu u Gąsowskich gość oskrobał drzwi swojego pokoju, a kolejnego dnia przechadzał się po dworze i parku, jednak był on śledzony przez nauczyciela i Adama. Gdy dostrzegli, że mężczyzna rozmawia z Wandzią, ruszyli w ich stronę. Kiedy przybysz ich zobaczył oznajmił, iż zamierza opuścić gościnny dom następnego dnia. Nastolatek spytał podstępem, czy gość spał dobrze, na co on odpowiedział, by chłopak nie wtrącał nosa w nie swoje sprawy i uważał na siebie. Wanda stwierdziła, że opryszek groził Adasiowi. Chłopak postanawia ułatwić zadanie malarzowi i pozwala mu obejrzeć drzwi od pokoju taty Wandy. Gdy Adam wraca do domu, dziewczyna oznajmia mu, że nie widziała mężczyzny przy gabinecie ojca. Wtedy młody detektyw pobiegł do swojego pokoju i spostrzegł, że wszystkie stare papiery są porozrzucane i zniknął pamiętnik księdza. Po ucieczce złodzieja odbyła się narada, w której uczestniczyli Adam, profesor Gąsowski i Wanda. Uczestnicy spotkania ustalili, że teraz należy znaleźć drzwi do domku ogrodnika i w ten sposób zwieść przeciwnika. Młody chłopak zaczął analizować i rozmyślać co mogą teraz robić złodzieje. Podejrzewał, że w sprawę zaangażowane jest więcej osób, a przewodzi nimi francuz. Wieczorem Adam udaje się samotnie na zwiady. Znalazł nocleg u leśnego, a rano wyruszył dalej. Około południa chłopak spotkał nad jeziorem gromadkę dzieci, którym przewodziła jakaś dziewczyna. Przywitał się z nimi, a panienka przedstawiła mu swoich znajomych i zaprowadziła do domu swoich rodziców. Właścicielka gospodarstwa – Pani Niemczewska przyjęła gościa i poradziła mu, żeby po posiłku udał się do sąsiedniego dworu. Jej córka chciała go zaprowadzić tam, lecz jej mama przypomniała jej o zajęciu, które musi wykonać. Panna wyznała chłopakowi, że tym zadaniem jest przetłumaczenie listu napisanego starą francuszczyzną, który przynieśli obcy mężczyźni mieszkający w Żywotówce. Adam od razu zaproponował pomoc, przekonując panią domu, że zna francuski i lubi czytać stare dokumenty. Po zjedzeniu posiłku dziewczyna zaprowadziła go do pokoiku i podała pożółkły list. Chłopak zauważył podpis Kamila de Berier i zrozumiał, że trzyma w rękach prawdziwy list. Przekonał panienkę, że sam przetłumaczy list, a gdy wyszła z pomieszczenia zaczął z trudem odczytywać słowa. Po kolacji zjawił się mężczyzna, który zlecił tłumaczenie listu. Adaś bez trudu rozpoznał w nim malarza. Młody detektyw bez pożegnania opuścił gospodarstwo i zaczął śledzić fałszywego artystę. Mężczyzna dotarł do starego budynku, gdzie zaczął rozmawiać ze swoimi wspólnikami. Nastolatek przyglądał im się siedząc na drzewie. W pewnym momencie zasnął, a rankiem obudziło go szczekanie psów. Chłopak bał się poruszyć. Wtedy podszedł do niego mężczyzna. Adam chciał już odejść, lecz ten zawołał swoich wspólników. Malarz rozpoznał Cisowskiego, który uskoczył w bok, aby ratować się ucieczką. Fałszywy artysta jednak złapał go w ostatniej chwili i wraz z wspólnikami zanieśli go do budynku. Od razu zaczęli go wypytywać skąd się tu wziął, ale ten odpowiedział, że nie pamięta. Opryszki związali go i zaproponowali mu dołączenie do ich grupy, lecz gdy ten odmówił, kazali mu napisać list do swoich przyjaciół, po czym zamknęli go w piwnicy. Okazało się, że w piwnicy był uwięziony również francuz, który kilka miesięcy temu odwiedził państwo Gąsowskich. Po paru minutach z odrętwienia wyrwał chłopaka potężnych huk. Domyślił się, że rozpętała się burza. Po jakimś czasie do piwnicy zaczęła napływać woda. Nagle usłyszał jakieś głosy i ktoś uderzył w drzwi. Adam najmocniej jak potrafił zaczął wzywać pomocy. Po chwili do piwnicy weszło parę ociekających wodą postaci. Adaś krzyknął radośnie. Przed Cisowskim stał Burski, kolega z ławki, który wraz z zastępem harcerskim rozbił niedaleko obóz. Po rozwiązaniu Adama i francuza, wszyscy znaleźli się w łodziach, gdzie nastolatek dowiedział się w jaki sposób harcerze dotarli do piwnicy. Staszek Burski wpadł na pomysł, aby ukryć francuza u księdza Kazuro, od którego pożyczyli łodzie. Ksiądz przyjął obcokrajowca i zaproponował, by Adam również został u niego na noc. Gdy duchowny zajmował się francuzem, przypomniała mu się historia. Opowiadała ona o młodym księdzu, który walcząc u boku powstańców został ranny, a schronienia udzielili mu państwo Gąsowscy. Pewnej nocy Gąsowscy przenieśli rannego na drzwiach wyjętych z zawiasów na plebanie. Oszołomiony Adam zaczął dopytywać się o drzwi. Starszy pan wyjaśnił mu, że są tu nadal umieszczone w małej szkółce. Chłopak popędził do szkółki i zaczął oglądać drzwi. Nastolatek niestety nic nie znalazł więc doszedł do wniosku, że napis musi się znajdować pod żelaznym okuciem. Ostrożnie zdjął je i zamarł, odkrywszy francuski napis. Nasz bohater postanawia podzielić się tą nowiną z profesorem. Kilka godzin później, gdy profesor Gąsowski ułożył się wygodnie w łóżku, usłyszał stukanie w okno. Za oknem stali Adam i Staszek Burski. Gdy chłopcy weszli do pokoju Adaś oznajmił, że znalazł drzwi i odczytał napis, ale teraz nie ma czasu, by o wszystkim opowiadać. Poprosił, żeby pan Gąsowski sprawdził, czy wszyscy domownicy już śpią, a potem razem ze Staszkiem udał się na strych. Wrócili po jakimś czasie i Cisowski zapewnił staruszka, że przyjdzie rano w porze śniadania, a profesor ma go powitać, tworząc zamieszanie. Kolejnego dnia rano, podczas śniadania, profesor Gąsowski zaczął krzyczeć, jakby postradał zmysły. Wszyscy spojrzeli na niego zdziwieni i dopiero później spostrzegli Adama i Staszka idących w ich stronę. Wanda zerwała się od stołu i podbiegła do Cisowskiego. Nastąpiło wzruszające powitanie i chłopaki zasiedli do posiłku. Adam opowiadał o swoim odkryciu donośnym głosem, nie zważając na ostrzeżenia pana Gąsowskiego. Oznajmił, że odnalazł nowe dokumenty, z których dowiedział się, gdzie oficer zakopał swój skarb i o zmierzchu rozpoczną poszukiwania. Po tych słowach pożegnał się z Gąsowskim i poszedł z kolegą do swojego pokoiku. Tam spytał Staszka, czy widział kogoś w pobliżu budynku. Burski odpowiedział, że nie. Przez resztę dnia wszyscy z niecierpliwością czekali na to, co się stanie wieczorem. Po zapadnięciu zmroku, wszyscy zebrali się razem i poszli prowadzeni przez Adasia parkiem na niewielką łączkę. Tam wyciągnął z kieszeni stary papier i zaczął odmierzać kroki. Jego towarzysze podążali za nim. W końcu zatrzymali się i Cisowski z Burskim zaczęli kopać. Po jakimś czasie Staszek krzyknął, że coś znalazł. Podał Adamowi żelazną skrzynkę i wygramolił się z dołu. Wtedy usłyszeli nieznajomy głos, który kazał im podnieść ręce do góry. Z krzaków wyłonił się chudzielec mierzący do nich z rewolweru. Mężczyzna zbliżył się do Adama, zabrał skrzyneczkę i zniknął w ciemności. Pan Gąsowski załamał ręce i ze zdziwieniem spojrzał na nastolatków, którzy roześmiali się. Wszyscy w ciszy wrócili do domu. Wanda i pani Gąsowska, które czekały na nich w domu, dostrzegły ich smutne miny, lecz Adaś uspokoił je. Zapewnił, że skarb nie został jeszcze odnaleziony, a to, co się wydarzyło na łączce, to tylko przedstawienie dla złodziejaszków. Minęło kilka dni. Do pokoju profesora Gąsowskiego, z którym była Wandzia wbiegł Adam wymachujący gazetą. Pisano w niej o dwóch mężczyznach, którzy pobili się o starą skrzynkę. Chłopak oznajmił, że teraz mogą rozpocząć prawdziwe poszukiwania. Wszyscy zebrali się w gabinecie profesora. Adaś wyrecytował wskazówkę Kamila de Berier, którą znalazł na drzwiach. Zebrani wyczekująco spojrzeli na chłopca, który zaczął głośno zastanawiać się nad każdym słowem. Domyślił się, że oficerowi chodziło o dwór, a że przez jakiś czas przebywał w bawialni, to właśnie tam powinni rozpocząć poszukiwania. Wszyscy udali się do pokoju. Cisowski rozejrzał się w poszukiwaniu malowanej brody. Jego wzrok padł na portret rycerza i zgodnie ze wskazówką odwrócił się, dostrzegając wiszące na ścianie lustro. Stanął na krześle i zaczął wpatrywać się w szklaną taflę. Przetarł namalowaną brodę odrobiną mleka i poprosił o szkło powiększające. Wkrótce odczytał kolejną wskazówkę: „Znajdziesz w domu tego, co powróci wkrótce z Egiptu i nigdy nie jadał na uczcie z płaskiego talerza”. Zebrani jęknęli, słysząc kolejną zagadkę. Zbliżała się pora obiadowa. Adaś podczas posiłku siedział skupiony. Nagle doznał olśnienia. Przypomniał sobie bajkę, w której lis zaprosił na ucztę bociana i podał mu jedzenie na płaskim talerzu. Wybiegł przed dom, a domownicy ruszyli za nim. Wskazał na dąb, mówiąc, że to jest dom tego, co nie jadał z płaskiego talerza. Na szczycie pnia widoczne było bocianie gniazdo. Chłopak był przekonany, że właśnie to drzewo Kamil de Berier widział z okna bawialni. Oficer był zbyt chory, by zakopać swój skarb w lesie i zbyt słaby, by wejść na dąb, dlatego zawiniątko ukrył tam, dokąd mógł sięgnąć ręką. Adaś dostrzegł otwór w pniu, zasklepiony gliną i zaczął nożem kruszyć zaschłą bryłę. Po paru minutach wydobył z dziupli skórzane zawiniątko i podał je pani Gąsowskiej. Pan Gąsowski rozciął tobołek i oczom zebranych ukazały się diamenty i wielkie rubiny. Znużony Adam nie patrzył jednak na klejnoty, lecz zerknął na Wandę, która popatrzyła mu prosto w oczy. Oboje uśmiechnęli się do siebie z radością.
Streszczenie szczegółowe
W książce Kornela Makuszyńskiego pod tytułem „Szatan z siódmej klasy” głównymi bohaterami są: panna Wanda Gąsowska, pan profesor, pani Gąsowska, pan Gąsowski i Adam, który był uczniem pana profesora w szkole.
Pewnego dnia, pan profesor wszedł do klasy. Był nauczycielem historii, a klasa, do której wszedł była jego chlubą, bo świetnie uczyła się historii. Jednak, kiedy pan profesor zaczął odpytywać, Kaczanowski, bo jego wezwał, zamiast podlecieć do niego i mu odpowiadać, wlókł się i zamiast śpiewnie odpowiadać powiedział, że to pomyłka. Profesor się zdziwił i, żeby uratować honor klasy poprosił innego ucznia do odpowiedzi – Ostrowickiego. Jednak i on nie był przygotowany i powiedział, że to nie on miał odpowiadać. Pan profesor popadł w smutek, bo jego uwielbiana klasa dziś nie umiała nic. Wtedy podniósł się z pierwszej ławki Adam Cisowski, chcąc to wytłumaczyć. Powiedział, że to wszystko jego wina, bo zrozumiał zasadę egzaminowania pana profesora, który zawsze pytał: pierwszego, dziesiątego i dwudziestego, później drugiego, jedenastego i dwudziestego pierwszego itd. Pan profesor nazwał go szatanem i się załamał, więc powiedział, że Adam, jeśli rzeczywiście taki przebiegły to musi wymyślić kogo pan profesor będzie egzaminował na następnej lekcji. Na przerwie Adam powiedział kolegom, żeby do końca roku wszyscy się uczyli na każdą lekcję.
W sobotę jak pan profesor wszedł do klasy była grobowa cisza. Adaś położył swoją kartkę na biurku nauczyciela, zaś pan profesor dał swoją kartkę jednemu z uczniów. Adam powiedział nazwiska, które wymienił: Kaczanowski, Ostrowicki i Wnuk. Pan profesor wymienił te same i Adam został znany ze swojej chytrości w całej szkole. Jeszcze na tej samej lekcji nauczyciel zapytał Adama, że skoro jest taki przebiegły to, żeby powiedział, dlaczego wysłał list do przyjaciół, a oni nie odpisują. Adam powiedział, że pewnie pan profesor ma te listy w którejś kieszeni i rzeczywiście tam je miał.
Adam był znany w całej szkole. Miał jednak młodsze rodzeństwo. Pewnego dnia mama dawała wszystkim lody. Adam postawił lody i podszedł do telefonu, bo ktoś do niego zadzwonił. Wtedy jego jeden z młodszych braci Janek zjadł jego lody. Kiedy Adam to zobaczył postanowił zrobić doświadczenie. Kazał rodzeństwu umyć ręce wodą. Kiedy zobaczył ich ręce Janek miał je suche i przez to Adam stwierdził, że to on ukradł mu lody.
Pewnego dnia Adam zobaczył bójkę z tyłu klasy. Podszedł i zapytał o co chodzi. Wtedy ktoś mu wytłumaczył, że ktoś Jasińskiemu ukradł pióro, a on obwiniał o to Żelskiego. Adam powiedział, że załatwi tę sprawę. Po lekcjach poszedł z Burskim do domu. I tam mu powiedział, żeby oddał pióro. Tamten oddał i poprosił, żeby Adam nie powiedział, że to on ukradł pióro. Adam się zgodził i następnego dnia cicho położył pióro na biurku nauczyciela. Akurat ten nauczyciel lubił jak coś mówił wymachiwać różnymi przedmiotami, więc wziął pióro. Na koniec lekcji Jasiński zobaczył, że to jego pióro, a nauczyciel już poszedł z piórem i zaczął za nim biec, a wszyscy się śmiali.
Kilka dni później do domu Adama przyszła delegacja z klasy szóstej. Prowadzili oni jakieś biznesy i im wyszła niesamowita różnica – sto złotych. Ich skarbnikiem był biedny chłopak, który przeszukiwał księgę finansów klasy już mnóstwo razy, nawet ojciec któregoś kolegi, który pracuje w banku sprawdził księgę i nic nie zauważył, więc poszli do Adama. Adam był wzruszony tą historią i obiecał pomóc. Następnego dnia zaprosił do siebie skarbnika, ale powiedział, że sam to załatwi, ponieważ zauważył, że chłopiec jest bardzo zmęczony i smutny. Zaczął sam przeglądać księgę. W nocy coś zobaczył i się roześmiał. Następnego dnia klasa szósta zebrała się przed szkołą czekając na kolegę z siódmej klasy. Kiedy Adam przyszedł opowiedział wszystkim o zajściu z nitką, która przez przypadek była na miejscu jedynki. I tak rozwiązał następny problem.
Pewnego dnia do domu Adama przyszedł pan profesor z historii. Powiedział Adasiowi, że ma problem z rodzinnym domem na wsi. Adam miał jednak pojechać nad morze. Ponieważ zrobiło mu się żal postanowił do niego pójść i tam zdecydować.
Kiedy przyszedł i zapukał do drzwi otworzyła mu dziewczyna o pięknych fiołkowych oczach. Adamowi zrobiło się słabo i zaniemówił. Pan profesor spał, ale chwilę później wstał i zaprosił Adama do stołu. Poprosił dziewczynę, która miała na imię Wanda o opowiedzeniu całej historii. Panna Wanda zaczęła opowiadać o tym jak ktoś ostatnio ukradł drzwi z ich domu i zdarte z farby zostawił nieopodal. Adam głównie z powodu pięknej dziewczyny postanowił tam pojechać.
Kiedy przyjechali tata Wandy pan Gąsowski i mama Wandy pani Gąsowska się przedstawili i opowiedzieli dokładniej o sytuacji. Adam dostał pokój i tam chwilowo zamieszkał. Wieczorem chodząc z panną Wandą po ogrodzie zobaczył jakiś cień. Ukryli się za krzakami i Adam, mówiąc pannie Wandzie, żeby nie wychodziła postanowił zakraść się do nieznajomego. Jednak kiedy ukrył się za drzewem, za którym był nieznajomy dostał w tył głowy i upadł nieprzytomny. Kilka dni później się obudził w pokoju. Okazało się, że to panna Wanda go tam przyniosła. Kiedy Adam mógł stać i wydobrzał zaczął pytać o historię domu. Wszystkie zapiski były na strychu, więc się tam wybrali. Kiedy znaleźli Adam tylko czytał te zapiski na nic nie zwracając uwagi. Kiedy odkrył pamiętnik księdza poszedł do profesora, bo usłyszał, że ten dom chciał kupić jakiś Francuz, a tam była mowa o Francuzie. Kiedy razem opowiedzieli to reszcie Adam postanowił sam wybrać się na poszukiwania drzwi, na których miało być napisane, gdzie jest skarb. Adam wyruszył pociągiem. Dotarł do jakichś dzieci, które zaprosiły go na obiad. Chętnie przyjął propozycję i poszedł. Jak tam dotarł zobaczył, że dziewczynka, która go zaprosiła musiała przetłumaczyć list z francuskiego. Powiedział, że on się tym zajmie, zaś, żeby ona poszła się bawić Był to list napoleońskiego generała do jego brata. Wskazówką do skarbu były wersy z jakiejś książki. Adam dostawszy te wersy od jakiegoś pana poszedł za malarzem, który ostatnio odwiedził ich dom i przyszedł po list. Dotarł do domu, gdzie podglądał malarza rozmawiającego z jakimś chudym człowiekiem. Był zmęczony, więc poszedł spać w jakimś drewnianym domku. W nocy się obudził i zobaczył człowieka z trzema psami. Przyszedł malarz i wziął go do domu. Związali go i wypytywali o ten list. Przeszukali go i wrzucili do piwnicy. Adam marzł i dowiedział się o obecności francuza. Następnego dnia wieczorem była niesamowita burza. Nagle ktoś za drzwiami zapytał, czy ktoś tam jest. Wtedy Adam krzyknął ratunku, a ktoś wyważył drzwi. Byli to harcerze na czele z Burskim. Adam krzyknął ze szczęścia. Razem przenieśli się do obozu, a później do proboszcza. Tam były te drzwi. Adam przeczytał na nich napis i pobiegł do domu Gąsowskich. Zapamiętał wskazówkę i szukał na brodzie na obrazie.
Ale przed tym Adam postanowił wywieźć w pole malarza i jego pomocnika. Zakopał szkatułkę z żelastwem w ziemi, a wieczorem tam poszli. Okazało się, że był tam malarz. Zabrał szkatułkę i poszedł.
Kiedy odkrył, gdzie ma patrzeć czekała go następna zagadka. Jednak szybko ją rozwiązał i znaleźli skarb. Były to bogactwa – diamenty.
Informacje
Szatan z siódmej klasy – informacje
Autor:
Kornel Makuszyński
Czas:
– akcji: czerwiec 1937 rok
– fabuły: czerwiec 1937 rok, 1813 rok
(1813 rok – pojawienie się oficera wojsk napoleońskich)
Miejsce:
– Warszawa (gimnazjum, mieszkanie Adama, dom profesora Gąsowskiego)
– Bejgoła (dwór państwa Gąsowskich), dwór Wiliszki, Żywotówka, plebania księdza Kazuro
Bohaterowie:
– główny/tytułowy: Adam Cisowski
– drugoplanowi: prof. Paweł Gąsowski, prof. Iwo Gąsowski, p. Ewa Gąsowska, panna Wanda
– epizodyczni: ksiądz Kazuro, uczniowie – rówieśnicy Adasia, rodzeństwo Adasia ,,rozwścieczona czwórka”.
PLAN WYDARZEŃ:
1. Lekcja historii z profesorem Gąsowskim.
2. Wielkie zaskoczenie profesora sprytem i pomysłowością Adasia.
3. Rozwiązywanie szkolnych zagadek.
4. Propozycja profesora odnośnie wspólnego wyjazdu do Bejgoły.
5. Zaakceptowanie zaproszenie.
6. Odnalezienie pamiętnika księdza Koszyczka.
7. Podejrzani goście Państwa Gąsowskich.
8. Ukryte wiadomości we „francuskim” liście.
9. Adaś w niewoli.
10. Zaszyfrowane ostrzeżenie.
11. Harcerze z pobliskiego obozu pomagają Adasiowi i Francuzowi wyjść z piwnicy.
12. Podstęp Cisowskiego i odnalezienie skarbu.
WĄTEK KRYMINALNY:
Cisowski rozwiązuje zagadkę tajemniczych zdarzeń w domu Gąsowskich.
WĄTEK RODZINY GĄSOWSKICH:
Losy majątku Gąsowskich.
WĄTEK MIŁOSNY:
Podniecenie Adasia wobec Wandy Gąsowskiej.
Utwór Kornela Makuszyńskiego „Szatan z VII klasy” według kryterium czasowego jest przykładem powieści współczesnej, a według kryterium tematycznego – kryminalnej i detektewistycznej. 🙂
Charakterystyka bohaterów
„Szatan z siódmej klasy” to niesamowita, pełna humoru i prawd życiowych książka, napisana przez Kornela Makuszyńskiego w XX wieku, a wydana dokładnie w 1937 roku. Autor urodził się 8 stycznia 1884 roku, a zmarł 1953 roku. Mężczyzna jest twórcą wielu fascynujących książek, między innymi: „Awanturę o Basię”, „Panna z mokrą głową” czy znane wszystkim „Przygody Koziołka Matołka”. W każdym ze swych dzieł, autor pokazywał wiele ważnych morałów oraz przekazywał nam istotne rzeczy budujące naszą wyobraźnię. Omawiana dziś książka ma gatunek powieści, zaliczającej się do grona literatury młodzieżowej. Widzimy w niej wiele humoru i ciekawe wątki, które zostaną w naszej pamięci na długi czas. Każdy bohater ma swoje przekonania i niepowtarzalny charakter.
Adaś Cisowski to główny bohater utworu oraz tytułowy „szatan”. Swoje rzadkie przezwisko zawdzięcza profesorowi Gąsowskiemu, który powiedział, że tylko szatan, odkryłby jego tajny sposób na egzaminowanie swoich uczniów. Chłopiec pochodził z bardzo zacnej, szanowanej rodziny. Tata Adasia był świetnym lekarzem, a mama zajmowała się domem oraz czwórką żywiołowych dzieci. Główny bohater miał 17 lat oraz był bardzo mądry, skupiał się na logice i cechowała go cierpliwość. Wszystko robił w swoim naturalnym, nieco powolnym tempie. Miał nawet przydomek najmądrzejszego chłopca w szkole. Posiadał rozwichrzoną czuprynę oraz silne, sprężyste ciało. Jego spojrzenie było nieśmiałe i przenikliwe.
Uważam, że jest on bardzo sympatyczną osobą, z którą z chęcią bym się zaprzyjaźnił.
Paweł Gąsowski był nauczycielem historii w szkole, do której uczęszczał główny bohater. Cechowało go roztargnienie, często mylił imiona swoich podopiecznych, a nazwisk nawet nie próbował zapamiętać. Na lekcjach historii o postaciach, które szanował mówił z pasją i zainteresowaniem, ale o innych twardo i niechętnie. Jego metody nauki były trudne, ale nie niemożliwe. Dzieci bardzo lubiły w nim humor oraz ową pasję.
Uważam, że był on pozytywną postacią i bardzo chciałbym mieć takiego nauczyciela w mojej szkole.
Iwo Gąsowski to brat wyżej wymienionego nauczyciela historii, próbował dokonać odkrycia w dziedzinie, której uczył, czyli matematyce. Nie pamiętał imion osób, które były w jego otoczeniu, nawet najbliższej rodziny.
Uważam, że to postać sympatyczna i pozytywna , lecz zdecydowanie powinien spędzać więcej czasu ze swoją rodziną, ponieważ to właśnie ona będzie z nami na zawsze, a nie wzory na tablicy, które i tak pójdą w zapomnienie.
Według mnie omawiana dziś książka, przekazuje nam wiele istotnych morałów oraz idealną dawkę humoru. Polecam tę książkę każdemu fanowi powieści młodzieżowych.
Problematyka
„Szatan z siódmej klasy” to powieść Kornela Makuszyńskiego. Głównymi problemami są różne zagadki, które Adam Cisowski główny bohater książki próbuje z powodzeniem rozwiązać. Pierwszą zagadką rozwiązaną jest rozwiązanie sposobu odpowiadania pana profesora od historii. Następnie odkrył kto z jego rodzeństwa zjadł lody. Jego sposób polegał na tym, że kazał rodzeństwu zmoczyć ręce w wodzie. Jeden z jego braci ten, który zjadł lody chciał okazać się cwany i nie zamoczył rąk. W taki sposób Adam poznał złodzieja lodów. Po tym zdarzeniu do chłopca zgłosili się jego młodsi koledzy z szóstej klasy. Prowadzili oni sklepik, ale w ich rachunkach gdzieś zaginęło sto złoty. Po dokładnym sprawdzeniu dziennika przychodów i wydatków o około trzeciej w nocy zrozumiał co było nie tak i zaczął się śmiać. Okazało się, że setkę udawała wplątana nitka. Potem ktoś ukradł pióro jednemu chłopakowi z Adama klasy. Adam łatwo rozwiązał tą zagadkę. Złodziejem okazał się Staszek Burski kolega z ławki Adama. Następną zagadką były zabierane drzwi z rodzinnego domu pana profesora od historii. Adam na samym początku pobytu na dworze pana profesora został ogłuszony przez jednego z złodziei padł ranny w głowę. Po kilku dniach znajduje pamiętnik dawnego księdza. Postanawia chodzić po okolicy i próbować rozwiązać zagadkę. Znajduje list i przetłumacza go. Rozwiązuje jego zagadkę. Wtedy po list przyszedł jeden ze złodziei, którzy dali list, aby pewna rodzina go przetłumaczyła. Odebrawszy list poszedł do swojej kryjówki. Adam poszedł za nim. Kiedy podsłuchuje dwóch złodziei złapał go trzeci, który miał przy sobie psy. Pozostali złodzieje wtrącają go do szopy, gdzie odkrywa francuza. Nagle po jakimś czasie rozpętała się burza. W czasie burzy odnajduje ich Staszek Burski kolega z ławki Adama, który przewodniczy harcerzom. Adam z francuzem uciekają z szopy. Udają się do księdza. Tam Adam znajduje drzwi, których szukali złodzieje. Idzie do rodziny pana profesora, gdzie mówi im o wszystkim. Chowa fałszywy skarb, który odnajduje razem z innymi wieczorem. Wtedy do akcji wchodzą złodzieje, którzy odbierają im skarb. Adam jednak wyjaśnia im, że był on fałszywy. Po kilku dniach, kiedy złodziei złapano odnajdują skarb.
W książce „Szatan z siódmej klasy” problemem są zagadki rozwiązywane przez Adama Cisowskiego. Rodzi się też wielka przyjaźń między nim a profesorem, a także jego rodziną szczególnie panną Wandą. W książce występuje także wątek porwania i gróźb. Książka jest powieścią detektywistyczną, jedną z najlepszych jaką czytałem.
Czas i miejsce akcji
„Szatan z siódmej klasy” to książka Kornela Makuszyńskiego.
Czas akcji to lato roku 1937, jednak fabuła sięga do 1813 roku, kiedy to pisze swój pamiętnik ksiądz Jan Koszyczek. Opisana w nim jest sytuacja, kiedy to po wojnie Napoleona Bonapartego z Rosją niedobitki Francji wracają po przegranej wojnie. Dwóch Francuzów zawitało pod dwór Bejgoły. Jeden z nich starszy oficer armii napoleońskiej Kamil de Berier był ciężko ranny. Razem ze swoim towarzyszem, który był jego podkomendnym i dzięki, któremu udało mu się dojść do Bejgoły, poprosili o schronienie. Państwo Gąsowscy im go udzielili i zaczęli próbować leczyć Kamila de Berier. Jednak na próżno. Starszy oficer przed śmiercią dał swojemu towarzyszowi list do swojego brata i kazał mu go przekazać. Kilka dni po jego wyjeździe Kamil de Berier umarł.
Miejsce akcji to na początku gimnazjum dla chłopców w Warszawie, później dom Cisowskich. Na koniec Adam Cisowski pojechał na dwór do wsi Bejgoły, która mieściła się niedaleko Wilna. Tam też Adam rozwiązuje zagadkę kradzionych drzwi ze dworu w Bejgole. Akcja dzieje się także w schronieniu złodziei, gdzie chłopak zostaje złapany i wtrącony do szopy z związanymi rękami i nogami. Później akcje przechodzi do obozu harcerzy, którzy uratowali chłopca i Francuza, który był tam wcześniej więziony. Następnie akcje przechodzi do domu księdza Kazura przy kościele, gdzie Adam znajduje drzwi, które szukali złodzieje drzwi z dworu Gąsowskich, żeby stamtąd znowu przejść do Bejgoły, gdzie bohaterzy znajdują skarb.
Opracowanie
Książka Kornela Makuszyńskiego pod tytułem „Szatan z siódmej klasy”, jest świetnym przykładem książki detektywistycznej. Główny bohater Adam Cisowski był siedemnastoletnim młodzieńcem. Chodził do siódmej klasy w szkole podstawowej w Warszawie dawnego typu. Na początku książki chłopiec rozwiązał kolejność odpytywania profesora od historii. Kiedy ten się o tym dowiedział bardzo się zdenerwował i kazał na następnej lekcji wytypować nazwiska odpowiadającym. Adasiowi się to oczywiście udaje. Następnie dostał od mamy lody. Nagle zadzwonił do niego kolega ze szkoły i poszedł odebrać. Kiedy jednak wrócił do swojego pokoju, aby zjeść lody zobaczył, że ich nie ma. Zaczął przesłuchiwać rodzeństwo, ale nie mógł dociec kto to był. Kazał, więc zamoczyć ręce wodą całemu rodzeństwu. Kiedy zobaczył ich ręce spostrzegł, że tylko Janek nie miał mokrych rąk i to on był winny. Chciał przechytrzyć Adama, ale jednak to siedemnastoletni chłopiec przechytrzył młodszego brata. Po kilku dniach rozwiązał zagadkę ukradzionego pióra, które zabrał Staszek Burski. Później rozszyfrował zagadkę zaginionych stu złoty. Okazało się, że sto złoty udawała niteczka w księdze wydatków i zysków. Pewnego dnia do Adama przyszedł pan profesor Gąsowski od historii. Opowiedział on o złodziejach drzwi, którzy kradli co noc różne drzwi, a później zrywali z nich farbę i zostawiali. Adaś nie od razu zgodził się na wyjazd do Bejgoły, gdzie miały miejsce te zdarzenia. Jednak, kiedy poznał kozę, czyli bratanicę pana profesora, to się zgodził. Pierwszego dnia po przyjeździe dostał pięścią w głowę i padł nieprzytomny. Kiedy wydobrzał postanowił znaleźć kryjówkę złodziei i odnaleźć więcej wskazówek. Natrafiwszy na trop udał się za jednym z złodziei do ich kryjówki. Jednak w czasie podsłuchiwania rabusiów Adam Cisowski został złapany i wtrącony do piwnicy. Kilka dni później rozszalała się burza. Chłopak i poznany w niewoli francuz zaczęli wołać o pomoc, bo się utopią. Na pomoc nadchodzą harcerze i ich ratują. Na czele harcerzy stał Staszek Burski kolego z ławki Adama Cisowskiego. Udali się do księdza, gdzie Adam zobaczył drzwi, których szukali złodzieje. Udał się do Bejgoły i ukrył koło dworu szkatułkę z żelazem. Wieczorem udał się tam ze Staszkiem i Gąsowskimi. Na miejsce przybyli złodzieje i kazali oddać im szkatułkę. Oddali ją mu. Po powrocie Adam im wszystko wyjaśnił. Kilka dni później, kiedy to złodzieje zostali złapani, Adam odnalazł resztę wskazówek i odkrył bardzo drogocenny skarb.
Najważniejsze informacje
„Szatan z siódmej klasy” Kornela Makuszyńskiego został wydany w 1937 roku.
Akcja książki toczy się w 1937 roku w Warszawie, gdzie mieszka główny bohater Adaś oraz w miejscowości Biejgoła na Wileńszczyźnie, tam Adaś spędza wakacje. Jest on uczniem VII klasy. Jego ojciec jest lekarzem. Ma pięcioro rodzeństwa, jest najstarszy z nich.
Głównym tematem jest zagadka kradzieży drzwi, którą bohater chce rozwiązać. Podobno w dworku ukryty jest skarb. Adaś zamienia się w detektywa, szuka śladów i informacji. Jest wytrwały w dążeniu do celu. Wyróżnia się spostrzegawczością, sprytem oraz inteligencją.
Chłopiec został określony „szatanem”, ponieważ potrafił rozwiązać trudne zagadki, które wydawały się być niemożliwe do rozwiązania. Odkrył jak profesor Gąsowski przepytuje na lekcjach, rozwiązał sprawę dotyczącą skradzionego pióra, a także błąd w księgach rachunkowych.
Bohater podkochuje się w pięknej Wandzie. Jest szczery, otwarty, potrafi okazywać swoje uczucia.
W lekturze występuje narracja trzecioosobowa, a także w pierwszej osobie – w pamiętniku księdza Koszyczka oraz w listach. Narrator jest poza światem przedstawionym. W powieści pojawiają się elementy detektywistyczne, kryminalne, co sprawia, że utwór jest rozrywkowy. Autor wprowadza czytelnika w zaciekawienie, sprawia, że z napięciem śledzi on wydarzenia. W powieści występują trzy rodzaje komizmu – sytuacji, postaci i słowa. Objawia się on przejaskrawieniem pewnych zdarzeń, zjawisk. Przed odpowiedni dobór słów uzyskuje się sprzeczność między pozorami, a prawdą.
Geneza utworu i gatunek
Szatan z siódmej klasy – geneza utworu i gatunek
„Szatan z siódmej klasy” to słynna powieść detektywistyczna dla młodzieży. Została napisana i ukazała się w 1937 roku. Makuszyński zakończył pisanie powieści w Zakopanem.
W powieści można zauważyć wiele nawiązań do poprzedniej książki Kornela Makuszyńskiego pt. „Złamany miecz”.
Autor twierdził, że książka zawiera trzy czwarte prawdy i troszkę zmyślenia.
Utwór został skierowany głównie do młodzieży. Główny bohater to uczeń siódmej klasy Adaś Cisowski. Tematem akcji książki jest śledztwo prowadzone właśnie przez Adasia.
W powieści możemy znaleźć też ofiarę, którą jest rodzina Gąsowskich.
Mamy też przestępców, którzy między innymi napadają na Adasia Cisowskiego i włamują się do domu Gąsowskich.
To wszystko wskazuje nam, że mamy do czynienia z powieścią detektywistyczną.
Bohaterowie
Szatan z siódmej klasy bohaterowie
Głównym bohaterem książki Kornela Makuszyńskiego pod tytułem „Szatan z siódmej klasy” jest Adam Cisowski. Jest średnio przystojny, ale nie można o nim powiedzieć, że jest brzydki. Ma blond włosy, niebieskie oczy oraz jest niezbyt wysoki, nie niski, ale z całą pewnością nie można powiedzieć, że jest wysoki. Jest inteligentnym uczeniem gimnazjum, który jest świetny w rozwiązywaniu zagadek. Jest w stanie rozwiązać każdą zagadkę, którą mu ktoś postawi. Przez tą nieczęstą umiejętności jest bardzo ważną i szanowaną osobą we własnej szkole. Odgadł mnóstwo zagadek i miał ważną pozycję nie tylko wśród rówieśników, lecz także wśród nauczycieli, którzy to często rozmawiali o nim między sobą. Zdawał sobie sprawę ze swojej ponad przeciętnej inteligencji, ale się nią nie chwalił był skromny. Jego rodzice tata, który był lekarzem oraz mama, która zajmowała się jego rodzeństwem, które było bardzo hałaśliwe i denerwowało Adama.
Profesor Adam Gąsowski jest historykiem szczególnie uwielbiającym czasy Napoleona. To u jego brata w domu pojawiły się problemu z poszukującymi oraz kradnącymi drzwi złodziejami. Jest całkiem miłym człowiekiem, który nie jest zbyt młody, ale dalej dobrze się trzymającym.
Iwon Gąsowski zamknięty w swoim pokoju myśli nad rozwiązaniami matematycznych zadań. Ma gęsto czarną brodę i jest dość niskiego wzrostu. Z początku jest dość nieuprzejmy, ale później staje się bardziej miły dla Adama. Jego bratem jest Adam Gąsowski.
Pani Gąsowska jest żoną Iwona Gąsowskiego. Ma wieczny katar, który jej wcale nie przeszkadza. Jest gospodynią domu i jako jedyna zajmuje się nim oraz córką jej i Iwona Gąsowskiego.
Wanda Gąsowska jest ładną córką państwa Gąsowskich, której ze wzajemnością podoba się Adam.
Staszek Burski -kolega z ławki Adama jego wybawca z więzienia. Przywódca harcerzy, którzy uratowali Adama.
Francuz -miły człowiek, który dał mnóstwo pieniędzy księdzu Kazuro.
Ksiądz Kazuro- bardzo miły człowiek, proboszcz w Bejgole.
Ksiądz Koszyczek- dawny proboszcz Bejgoły.
Kamil de Berier- Francuz, który razem z przyjacielem schował w Bejgole cenny skarb, od którego wszystko się zaczęło.
Streszczenie krótkie
Na początku utworu Kornel Makuszyński przedstawia czytelnikom profesora Gąsowskiego – nauczyciela historii w gimnazjum warszawskim. Historyk wyznaje zasadę, iż należy systematycznie sprawdzać wiedzę uczniów. Stworzył zatem system odpytywania, którego nie mogły rozszyfrować pokolenia młodzieży, aż do czasu pojawienia się tytułowego Szatana z siódmej klasy – Adama Cisowskiego. Rozpracował on niezawodną metodę nauczyciela, dzięki czemu jego koledzy byli zawsze przygotowani do lekcji i stali się ulubieńcami historyka. Gdy profesor Gąsowski dowiedział się o nieuczciwym czynie swojego ucznia, zganił go, nie mogąc uwierzyć, iż młody człowiek był w stanie przechytrzyć jego samego. Jednak Adam nadal rozwiązywał zagadki, a wieści o sukcesach chłopaka nieustannie dochodziły do uszu mężczyzny. Po pewnym czasie nauczyciel postanowił przetestować talent ucznia – zaprosił go do domu własnego brata, by tam, w wakacje, chłopak mógł rozwiązać zagadkę pozostawioną w 1813 roku przez rannego francuskiego żołnierza. Ważnym momentem prowadzonego przez Adama dochodzenia jest czas, gdy chłopak wraca do zdrowia po urazie, którego doznał, spacerując z córką gospodarza – panną Wandą. W rodzinnej galerii Gąsowskich dostrzegł niedokończony obraz przodka. Malowidło kieruje chłopca do miejsca, w którym ukryte zostały notatki księdza Koszyczka (opisujące przybycie rannego Francuza z armii napoleońskiej) oraz list zostawiony przez żołnierza. Notka sprowadza trop na drzwi domku letniskowego, które na nieszczęście głównego bohatera zaginęły. Do dworku przybywa francuski malarz, który okazuje się oszustem i złodziejem – kradnie cenne notatki księdza. Cisowski jednak nie poddaje się i udaje się na zwiady. Spotyka miejscową młodzież i dowiaduje się, iż matka jednej z dziewczynek posiada list, który dostała od obcych z prośbą przetłumaczenia go. Adam z chęcią zgłasza się do pomocy przy tłumaczeniu francuskiego tekstu, a przy okazji odkrywa wiele wskazówek pomagających mu odnaleźć ukryty skarb. W drodze powrotnej Adam spotyka swoich przeciwników. Porywają go i rozkazują napisać list, w którym uspokoi Gąsowskich i usprawiedliwi swoją nieobecność w dworku. Porywacze nie spodziewali się jednak, iż chłopakowi uda się wpleść w treść listu ukrytą wiadomość – „strzeżcie domu”. Bohater zostaje zamknięty w piwnicy wraz z malarzem-oszustem. Mężczyznom udaje się uciec z pomocą żołnierzy, którzy wydostali ich z pomieszczenia zapełniającego się w wyniku burzy wodą. Francuz zostaje oddany pod opiekę proboszczowi, który – opowiadając historię – zdradza, iż na plebanii znajdują się drzwi z domku letniskowego. Zapisane na nich wskazówki ostatecznie pomagają rozwiązać nurtującą mieszkańców Bejgoły zagadkę, a ukryte w starym dębie diamenty i rubiny stają się własnością państwa Gąsowskich. Zdaniem Adama Cisowskiego piękne, fiołkowe oczy bratanicy profesora są piękniejsze od znalezionych klejnotów…
Charakterystyka
„Szatan z siódmej klasy” – Kornel Makuszyński – CharakterystykaInformacje o książcePowieść Kornela Makuszyńskiego pt. „Szatan z siódmej klasy” powstała w 1937 roku, a już dwa lata później (w 1939 r.) nakręcono pierwszą ekranizację tejże powieści, jednak nie została ona dokończona z powodu wybuchu II wojny światowej. Utwór składa się z trzynastu rozdziałów. Należy do epiki. Akcja utworu rozgrywa się przeważnie w fikcyjnej wsi Bejgoła (początkowe wydarzenia rozgrywają się w szkole Adasia), położonej niedaleko Warszawy. Wydarzenia rozgrywają się w 1937 r., w okresie zakończenia roku szkolnego i na początku lata. Wspomniane są też wydarzenia z czasów wojny francusko-rosyjskiej w latach 1812–1813.Głównym bohaterem jest Adam Cisowski, który zmaga się z rabusiami poszukującymi skarbu zostawionego przez Kamila de Beriera, francuskiego oficera. Bohaterami drugoplanowymi natomiast są: profesor Gąsowski, Wanda Gąsowska, Iwo Gąsowski i Ewa Gąsowska.BOHATEROWIETytułowy bohaterAdam Cisowski – skromny uczeń VII klasy gimnazjum, który ma ponad siedemnaście lat. Chłopiec mieszka w warszawskim mieszkaniu z rodzicami i czwórką młodszego rodzeństwa (dwie siostry i dwóch braci). Jego ojciec jest lekarzem, a matka zajmuje się domem. Spośród wszystkich uczniów wyróżniał się sprytem, inteligencją i podstępem (rozwiązał wszystkie zagadki profesora), co było jednym z czynników, które spowodowały to, że profesor Gąsowski nazwał go „szatanem”.Bohaterowie drugoplanowi:1) Wanda Gąsowska – jest córką państwa Gąsowskich. Spotyka Adasia po raz pierwszy, gdy chłopak przychodzi w odwiedziny do jej wujka – profesora Gąsowskiego. Dziewczyna odznacza się urodą i uprzejmością. Oprócz tego jest inteligentna i odważna. Praktycznie od pierwszego wyjrzenia zakochuje się w Adamie Cisowskim.2) Profesor Gąsowski – nauczyciel historii w gimnazjum, do którego uczęszcza Adam Cisowski. Profesor jest postacią komiczną, która w każdym rozdziale mówi jakieś śmieszne rzeczy. Charakteryzuje się przeważnie roztargnieniem, uczciwością, mądrością i dobrodusznością.3) Iwo Gąsowski – jest bratem profesora Gąsowskiego i ojcem Wandy. Wyróżnia się elegancką mową i geniuszem matematycznym. Jest lekko roztargniony, tak jak profesor. Jest młodszy od swojego brata. Charakterystyczną cechą jego wyglądu jest długa broda i okulary, które zawsze zakłada do czytania.4) Ewa Gąsowska – żona Iwa Gąsowskiego. Jest kobietą zapracowaną i uczciwą. Zajmuje się całym domem i wychowuje córkę. Dba o wygląd domu i próbuje jak najbardziej dogodzić Adasiowi podczas jego pobytu na wsi. Charakteryzuje się łagodnością i dobrocią.Bohaterowie epizodyczni:a) tata Adasia, mama Adasia, czworo rodzeństwa Adasia, b) Staszek Burski (kolega z ławki Adasia), c) Chudzielec i Garbaty (złodzieje), d) Francuz (były współpracownik złodziei, zdradzony przez nich), e) ksiądz Kazuro (proboszcz parafii w Bejgole), f) ksiądz Koszyczek (autor rękopisu), g) Kamil de Berier (francuski oficer, który ukrył skarb), h) Armand de Berier (brat Kamila de Beriera).Krótkie streszczenieAdam zostaje ulubieńcem profesora Gąsowskiego, nauczyciela historii, gdy rozwiązuje wszystkie jego zagadki. Nauczyciel zaczyna nazywać chłopca „szatanem” i postanawia zwrócić się do niego z prośbą o pomoc w pewnej sprawie dotyczącej historii jego rodziny. Przy okazji Adam poznaje Wandę – siostrzenicę profesora. Cała trójka jedzie do wsi Bejgoły. Tam rozpoczynają się poszukiwania wszelkich pomocnych poszlak. Po dłuższym czasie Adaś dowiaduje się o wizycie malarza, a także o dwóch innych mężczyznach, którzy niedługo później okazują się złodziejami. Pewnego razu chłopiec rusza za jednym z nich, a gdy dociera do kryjówki rabusiów, zostaje złapany. Porywacze pozwalają mu wysłać list, w którym miał napisać profesorowi, że dobrze się czuje, i żeby nikt go nie szukał. Gdy Gąsowscy dostają list, udaje im się złamać szyfr, który podstępnie Adaś zawarł w wiadomości. Następnie złodzieje zamykają chłopca w piwnicy z Francuzem, który był ich wspólnikiem, a został przez nich zdradzony. Rozpaczliwie wołając i jednocześnie tonąc w zamkniętym pomieszczeniu, obaj zostają uratowani przez kolegów Adasia, którzy, jak się okazuje, przyjechali na obóz harcerski. Razem z nimi szatan próbuje rozwikłać zagadkę dotyczącą skarbu, który zostawił po sobie francuski oficer – Kamil de Berier. Najpierw jednak postanawia uratować rannego i wyczerpanego Francuza, zanosząc go do księdza Kazura, który oznajmia, że ranny niedługo wyzdrowieje. Po rozmowie z księdzem Adam wpada na kolejny trop i próbuje oszukać złodziei. W tym celu inicjuje fałszywe poszukiwanie skarbów, a profesorowi Gąsowskiemu każe iść w tym czasie na policję. Po dłuższym czasie policji udaje się złapać rabusiów, a Adaś i nauczyciel mogą spokojnie kontynuować poszukiwania skarbu. Na szczęście nie jest to zbyt trudne i okazuje się, że skarbem były stare złote monety schowane w dziupli dębu. W ten sposób kończy się historia szatana z siódmej klasy.Ekranizacje powieści- 1939r. – Szatan z siódmej klasy (niedokończony),
– 1960r. – Szatan z siódmej klasy,
– 2006r. – Szatan z siódmej klasy (ostatni, który został nakręcony do tej pory),
– 2006r. – serial telewizyjny Szatan z siódmej klasy, na podstawie filmu; zawiera siedem odcinków.Kontynuacja książkiKornel Makuszyński kończył pisanie drugiej części „Szatana z siódmej klasy” (miała nazywać się ona „Drugie wakacje szatana”), jednak gdy wybuchła wojna w 1939 roku, wszystkie jego notatki i zapiski zostały zniszczone podczas bombardowania Warszawy.Najważniejsze informacje – podsumowanie- rok wydania książki: 1937 r.;
– rodzaj literacki: epika;
– gatunek literacki: powieść (zawiera elementy powieści detektywistycznej);
– narracja: narrator trzecioosobowy (wszystkowiedzący);
– ekranizacje: 1939 r. (niedokończony film), 1960 r. (film), 2006 r. (film), 2006 r. (siedmioodcinkowy serial telewizyjny);
– czas akcji: koniec szkoły/początek lata 1937 roku;
– miejsce akcji: Warszawa i okolice (dokładniej fikcyjna wieś Bejgoła);
– główne wątki: szkolne kłopoty Adasia, poszukiwanie skarbu, walka ze złodziejami.