Szatan z siódmej klasy

Recenzja książki

,,Szatan z siódmej klasy” to wspaniała kolekcja zagadek rozwiązywanych przez Adama Cisowskiego. Ten nastolatek miał niezwykły dar logicznego myślenia, który często owocował korzyściami dla innych.
Tak było w przypadku systemu odpytywania uczniów na lekcjach historii prowadzonych przez profesora Gąsowskiego. Adam złamał system i dzielił się wiedzą z kolegami. Dzięki temu zawsze byli przygotowani, co sprawiało radość profesorowi. Niestety, pewnego dnia nauczyciel pomylił się i wskazał osoby spoza systemu. Wtedy też Adam Cisowski przyznał się do swojego występku, co jednak miało również pozytywne skutki.
W uznaniu odwagi Adama, ale także zdolności logicznego myślenia, profesor Gąsowski zaprosił bohatera książki na wakacje do swojego dworku we wsi Bejgoła. Tu właśnie zaczyna się kolejna seria przygód – od poszukiwania skarbu, przez pochwycenie szajki złodziei, do pierwszej miłości Adama. Powieść trzyma czytelnika w napięciu, a historia skarbu porzuconego przez napoleońskiego dowódcę dodatkowo podsyca tempo akcji.

Nie warto opisywać wszystkich zagadek rozwiązanych przez tytułowego szatana. Szkoda zabierać czytelnikowi przyjemność z przeżywania tych wydarzeń. Dlatego wspomnę tylko o jednej rozwiązanej zagadce, która bardzo podobała mi się. To historia zaginionych lodów Adama. Pewnego dnia mama Cisowska nałożyła Adamowi i jego rodzeństwu lody do miseczek. Bohater książki na chwilę zostawił swoją porcję, a kiedy wrócił deseru już nie było. Postanowił jednak znaleźć winnego zniknięcia słodkiej przekąski. Nalał do miski wodę i p

W tej chwili widzisz 50% opracowania

Plan wydarzeń

1. Odkrycie przez Adasia sposobu pytania profesora Gąsowskiego.
2. Sklejone kartki w notesie profesora.
3. Wyjawienie tajemnicy klasowej profesorowi przez Adasia i jego kolegów.
4. Zdenerwowanie i niedowierzanie profesora Pawła Gąsowskiego.
5. Wygrany „pojedynek” Adasia z profesorem.
6. Zjedzone lody – wskazanie sprawcy przez Adama.
7. Oskarżenie Józka Żeleńskiego przez Zbyszka Jasińskiego o kradzież drogocennego pióra.
8. Rozmowa Adama ze Staszkiem Burskim i nakłonienie go do oddania pióra.
9. Cenne pióro w rękach właściciela.
10. Niezgodność w rachunkach szkolnego sklepiku-kłopotliwa nitka.
11. Wakacyjne plany Adasia i wizyta pana Gąsowskiego w domu chłopca.
12. Spotkanie z bratanicą profesora- panną Wandą.
13. Zapoznanie Adasia z niezwykłymi wydarzeniami w Bejgole.
14. Rezygnacja Adasia z rodzinnych wakacji i jego wyjazd z profesorem do dworku Iwa Gąsowskiego .
1

W tej chwili widzisz 50% opracowania

Streszczenie

Siedemnastoletni Adam Cisowski posiadający psychologiczno-detektywistyczne zdolności, który odkrył system wywoływania uczniów do odpowiedzi profesora Gąsowskiego został poproszony o pomoc w wyjaśnieniu niezwykłych zdarzeń mających miejsce w posiadłości brata profesora. Gdy tam przyjeżdża zostaje ofiarą napadu. Po dojściu do siebie bohater znajduje pamiętnik księdza Koszyczka zawierający opis wydarzeń w posiadłości związanych z pobytem tajemniczego francuza. Następnego dnia późnym rankiem Wanda – córka brata profesora oznajmiła, że do domu zawitał wędrowny malarz proszący o gościnę. Pierwszej nocy jego pobytu u Gąsowskich gość oskrobał drzwi swojego pokoju, a kolejnego dnia przechadzał się po dworze i parku, jednak był on śledzony przez nauczyciela i Adama. Gdy dostrzegli, że mężczyzna rozmawia z Wandzią, ruszyli w ich stronę. Kiedy przybysz ich zobaczył oznajmił, iż zamierza opuścić gościnny dom następnego dnia. Nastolatek spytał podstępem, czy gość spał dobrze, na co on odpowiedział, by chłopak nie wtrącał nosa w nie swoje sprawy i uważał na siebie. Wanda stwierdziła, że opryszek groził Adasiowi. Chłopak postanawia ułatwić zadanie malarzowi i pozwala mu obejrzeć drzwi od pokoju taty Wandy. Gdy Adam wraca do domu, dziewczyna oznajmia mu, że nie widziała mężczyzny przy gabinecie ojca. Wtedy młody detektyw pobiegł do swojego pokoju i spostrzegł, że wszystkie stare papiery są porozrzucane i zniknął pamiętnik księdza. Po ucieczce złodzieja odbyła się narada, w której uczestniczyli Adam, profesor Gąsowski i Wanda. Uczestnicy spotkania ustalili, że teraz należy znaleźć drzwi do domku ogrodnika i w ten sposób zwieść przeciwnika. Młody chłopak zaczął analizować i rozmyślać co mogą teraz robić złodzieje. Podejrzewał, że w sprawę zaangażowane jest więcej osób, a przewodzi nimi francuz. Wieczorem Adam udaje się samotnie na zwiady. Znalazł nocleg u leśnego, a rano wyruszył dalej. Około południa chłopak spotkał nad jeziorem gromadkę dzieci, którym przewodziła jakaś dziewczyna. Przywitał się z nimi, a panienka przedstawiła mu swoich znajomych i zaprowadziła do domu swoich rodziców. Właścicielka gospodarstwa – Pani Niemczewska przyjęła gościa i poradziła mu, żeby po posiłku udał się do sąsiedniego dworu. Jej córka chciała go zaprowadzić tam, lecz jej mama przypomniała jej o zajęciu, które musi wykonać. Panna wyznała chłopakowi, że tym zadaniem jest przetłumaczenie listu napisanego starą francuszczyzną, który przynieśli obcy mężczyźni mieszkający w Żywotówce. Adam od razu zaproponował pomoc, przekonując panią domu, że zna francuski i lubi czytać stare dokumenty. Po zjedzeniu posiłku dziewczyna zaprowadziła go do pokoiku i podała pożółkły list. Chłopak zauważył podpis Kamila de Berier i zrozumiał, że trzyma w rękach prawdziwy list. Przekonał panienkę, że sam przetłumaczy list, a gdy wyszła z pomieszczenia zaczął z trudem odczytywać słowa. Po kolacji zjawił się mężczyzna, który zlecił tłumaczenie listu. Adaś bez trudu rozpoznał w nim malarza. Młody detektyw bez pożegnania opuścił gospodarstwo i zaczął śledzić fałszywego artystę. Mężczyzna dotarł do starego budynku, gdzie zaczął rozmawiać ze swoimi wspólnikami. Nastolatek przyglądał im się siedząc na drzewie. W pewnym momencie zasnął, a rankiem obudziło go szczekanie psów. Chłopak bał się poruszyć. Wtedy podszedł do niego mężczyzna. Adam chciał już odejść, lecz ten zawołał swoich wspólników. Malarz rozpoznał Cisowskiego, który uskoczył w bok, aby ratować się ucieczką. Fałszywy artysta jednak złapał go w ostatniej chwili i wraz z wspólnikami zanieśli go do budynku. Od razu zaczęli go wypytywać skąd się tu wziął, ale ten odpowiedział, że nie pamięta. Opryszki związali go i zaproponowali mu dołączenie do ich grupy, lecz gdy ten odmówił, kazali mu napisać list do swoich przyjaciół, po czym zamknęli go w piwnicy. Okazało się, że w piwnicy był uwięziony również francuz, który kilka miesięcy temu odwiedził państwo Gąsowskich. Po paru minutach z odrętwienia wyrwał chłopaka potężnych huk. Domyślił się, że rozpętała się burza. Po jakimś czasie do piwnicy zaczęła napływać woda. Nagle usłyszał jakieś głosy i ktoś uderzył w drzwi. Adam najmocniej jak potrafił zaczął wzywać pomocy. Po chwili do piwnicy weszło parę ociekających wodą postaci. Adaś krzyknął radośnie. Przed Cisowskim stał Burski, kolega z ławki, który wraz z zastępem harcerskim rozbił niedaleko obóz. Po rozwiązaniu Adama i francuza, wszyscy znaleźli się w łodziach, gdzie nastolatek dowiedział się w jaki sposób harcerze dotarli do piwnicy. Staszek Burski wpadł na pomysł, aby ukryć francuza u księdza Kazuro, od którego pożyczyli łodzie. Ksiądz przyjął obcokrajowca i zaproponował, by Adam również został u niego na noc. Gdy duchowny zajmował się francuzem, przypomniała mu się historia. Opowiadała ona o młodym księdzu, który walcząc u boku powstańców został ranny, a schronienia udzielili mu państwo Gąsowscy

W tej chwili widzisz 50% opracowania

Streszczenie szczegółowe

W książce Kornela Makuszyńskiego pod tytułem „Szatan z siódmej klasy” głównymi bohaterami są: panna Wanda Gąsowska, pan profesor, pani Gąsowska, pan Gąsowski i Adam, który był uczniem pana profesora w szkole.
Pewnego dnia, pan profesor wszedł do klasy. Był nauczycielem historii, a klasa, do której wszedł była jego chlubą, bo świetnie uczyła się historii. Jednak, kiedy pan profesor zaczął odpytywać, Kaczanowski, bo jego wezwał, zamiast podlecieć do niego i mu odpowiadać, wlókł się i zamiast śpiewnie odpowiadać powiedział, że to pomyłka. Profesor się zdziwił i, żeby uratować honor klasy poprosił innego ucznia do odpowiedzi – Ostrowickiego. Jednak i on nie był przygotowany i powiedział, że to nie on miał odpowiadać. Pan profesor popadł w smutek, bo jego uwielbiana klasa dziś nie umiała nic. Wtedy podniósł się z pierwszej ławki Adam Cisowski, chcąc to wytłumaczyć. Powiedział, że to wszystko jego wina, bo zrozumiał zasadę egzaminowania pana profesora, który zawsze pytał: pierwszego, dziesiątego i dwudziestego, później drugiego, jedenastego i dwudziestego pierwszego itd. Pan profesor nazwał go szatanem i się załamał, więc powiedział, że Adam, jeśli rzeczywiście taki przebiegły to musi wymyślić kogo pan profesor będzie egzaminował na następnej lekcji. Na przerwie Adam powiedział kolegom, żeby do końca roku wszyscy się uczyli na każdą lekcję.
W sobotę jak pan profesor wszedł do klasy była grobowa cisza. Adaś położył swoją kartkę na biurku nauczyciela, zaś pan profesor dał swoją kartkę jednemu z uczniów. Adam powiedział nazwiska, które wymienił: Kaczanowski, Ostrowicki i Wnuk. Pan profesor wymienił te same i Adam został znany ze swojej chytrości w całej szkole. Jeszcze na tej samej lekcji nauczyciel zapytał Adama, że skoro jest taki przebiegły to, żeby powiedział, dlaczego wysłał list do przyjaciół, a oni nie odpisują. Adam powiedział, że pewnie pan profesor ma te listy w którejś kieszeni i rzeczywiście tam je miał.
Adam był znany w całej szkole. Miał jednak młodsze rodzeństwo. Pewnego dnia mama dawała wszystkim lody. Adam postawił lody i podszedł do telefonu, bo ktoś do niego zadzwonił. Wtedy jego jeden z młodszych braci Janek zjadł jego lody. Kiedy Adam to zobaczył postanowił zrobić doświadczenie. Kazał rodzeństwu umyć ręce wodą. Kiedy zobaczył ich ręce Janek miał je suche i przez to Adam stwierdził, że to on ukradł mu lody.
Pewnego dnia Adam zobaczył bójkę z tyłu klasy. Podszedł i zapytał o co chodzi. Wtedy ktoś mu wytłumaczył, że ktoś Jasińskiemu ukradł pióro, a on obwiniał o to Żelskiego. Adam powiedział, że załatwi tę sprawę. Po lekcjach poszedł z Burskim do domu. I tam mu powiedział, żeby oddał pióro. Tamten oddał i poprosił, żeby Adam nie powiedział, że to on ukradł pióro. Adam się zgodził i następnego dnia cicho położył pióro na biurku nauczyciela. Akurat ten nauczyciel lubił jak coś mówił wymachiwać różnymi przedmiotami, więc wziął pióro. Na koniec lekcji Jasiński zobaczył, że to jego pióro, a nauczyciel już poszedł z piórem i zaczął za nim biec, a wszyscy się śmiali.
Kilka dni później do domu Adama przyszła delegacja z klasy szóstej. Prowadzili oni jakieś biznesy i im wyszła niesamowita różnica – sto złotych. Ich skarbnikiem był biedny chłopak, który przeszukiwał księgę finansów klasy już mnóstwo razy, nawet ojciec któregoś kolegi, który pracuje w banku sprawdził księgę i nic nie zauważył, więc poszli do Adama. Adam był wzruszony tą historią i obiecał pomóc. Następnego dnia zaprosił do siebie skarbnika, ale powiedział, że sam to załatwi, ponieważ zauważył, że chłopiec jest bardzo zmęczony i smutny. Zaczął sam p

W tej chwili widzisz 50% opracowania

Informacje

Szatan z siódmej klasy – informacje

Autor:
Kornel Makuszyński

Czas:
– akcji: czerwiec 1937 rok
– fabuły: czerwiec 1937 rok, 1813 rok
(1813 rok – pojawienie się oficera wojsk napoleońskich)

Miejsce:
– Warszawa (gimnazjum, mieszkanie Adama, dom profesora Gąsowskiego)
– Bejgoła (dwór państwa Gąsowskich), dwór Wiliszki, Żywotówka, plebania księdza Kazuro

Bohaterowie:
– główny/tytułowy: Adam Cisowski
– drugoplanowi: prof. Paweł Gąsowski, prof. Iwo Gąsowski, p. Ewa Gąsowska, panna Wanda
– epizodyczni: ksiądz Kazuro, uczniowie – rówieśnicy Adasia, rodzeństwo Adasia ,,rozwścieczona czwórka”.

PLAN WYDARZEŃ:
1. Lekcja historii z profesorem Gąsowskim.
2. Wielkie zaskoczenie profesora sprytem i pomysłowością Adasia.
3. Rozwiązywanie szkolnych zagadek.

W tej chwili widzisz 50% opracowania

Charakterystyka bohaterów

„Szatan z siódmej klasy” to niesamowita, pełna humoru i prawd życiowych książka, napisana przez Kornela Makuszyńskiego w XX wieku, a wydana dokładnie w 1937 roku. Autor urodził się 8 stycznia 1884 roku, a zmarł 1953 roku. Mężczyzna jest twórcą wielu fascynujących książek, między innymi: „Awanturę o Basię”, „Panna z mokrą głową” czy znane wszystkim „Przygody Koziołka Matołka”. W każdym ze swych dzieł, autor pokazywał wiele ważnych morałów oraz przekazywał nam istotne rzeczy budujące naszą wyobraźnię. Omawiana dziś książka ma gatunek powieści, zaliczającej się do grona literatury młodzieżowej. Widzimy w niej wiele humoru i ciekawe wątki, które zostaną w naszej pamięci na długi czas. Każdy bohater ma swoje przekonania i niepowtarzalny charakter.
Adaś Cisowski to główny bohater utworu oraz tytułowy „szatan”. Swoje rzadkie przezwisko zawdzięcza profesorowi Gąsowskiemu, który powiedział, że tylko szatan, odkryłby jego tajny sposób na egzaminowanie swoich uczniów. Chłopiec pochodził z bardzo zacnej, szanowanej rodziny. Tata Adasia był świetnym lekarzem, a mama zajmowała się domem oraz czwórką żywiołowych dzieci. Główny bohater miał 17 lat oraz był bardzo mądry, skupiał się na logice i cechowała go cierpliwość. Wszystko robił w swoim naturalnym, nieco powolnym tempie. Miał nawet przydomek najmądrzejszego chłopca w

W tej chwili widzisz 50% opracowania

Problematyka

„Szatan z siódmej klasy” to powieść Kornela Makuszyńskiego. Głównymi problemami są różne zagadki, które Adam Cisowski główny bohater książki próbuje z powodzeniem rozwiązać. Pierwszą zagadką rozwiązaną jest rozwiązanie sposobu odpowiadania pana profesora od historii. Następnie odkrył kto z jego rodzeństwa zjadł lody. Jego sposób polegał na tym, że kazał rodzeństwu zmoczyć ręce w wodzie. Jeden z jego braci ten, który zjadł lody chciał okazać się cwany i nie zamoczył rąk. W taki sposób Adam poznał złodzieja lodów. Po tym zdarzeniu do chłopca zgłosili się jego młodsi koledzy z szóstej klasy. Prowadzili oni sklepik, ale w ich rachunkach gdzieś zaginęło sto złoty. Po dokładnym sprawdzeniu dziennika przychodów i wydatków o około trzeciej w nocy zrozumiał co było nie tak i zaczął się śmiać. Okazało się, że setkę udawała wplątana nitka. Potem ktoś ukradł pióro jednemu chłopakowi z Adama klasy. Adam łatwo rozwiązał tą zagadkę. Złodziejem okazał się Staszek Burski kolega z ławki Adama. Następną zagadką były zabierane drzwi z rodzinnego domu pana profesora od historii. Adam na samym początku pobytu na dworze pana profesora został ogłuszony przez jednego z złodziei padł ranny w głowę. Po kilku dniach znajduje pamiętnik dawnego księdza. Postanawia chodz

W tej chwili widzisz 50% opracowania

Czas i miejsce akcji

„Szatan z siódmej klasy” to książka Kornela Makuszyńskiego.
Czas akcji to lato roku 1937, jednak fabuła sięga do 1813 roku, kiedy to pisze swój pamiętnik ksiądz Jan Koszyczek. Opisana w nim jest sytuacja, kiedy to po wojnie Napoleona Bonapartego z Rosją niedobitki Francji wracają po przegranej wojnie. Dwóch Francuzów zawitało pod dwór Bejgoły. Jeden z nich starszy oficer armii napoleońskiej Kamil de Berier był ciężko ranny. Razem ze swoim towarzyszem, który był jego podkomendnym i dzięki, któremu udało mu się dojść do Bejgoły, poprosili o schronienie. Państwo Gąsowscy im go udzielili i zaczęli próbować leczyć Kamila de Berier. Jednak na próżno. Starszy oficer przed śmiercią dał swojemu towarzyszowi list do swojego brata i kazał mu go przekazać. Ki

W tej chwili widzisz 50% opracowania

Opracowanie

Książka Kornela Makuszyńskiego pod tytułem „Szatan z siódmej klasy”, jest świetnym przykładem książki detektywistycznej. Główny bohater Adam Cisowski był siedemnastoletnim młodzieńcem. Chodził do siódmej klasy w szkole podstawowej w Warszawie dawnego typu. Na początku książki chłopiec rozwiązał kolejność odpytywania profesora od historii. Kiedy ten się o tym dowiedział bardzo się zdenerwował i kazał na następnej lekcji wytypować nazwiska odpowiadającym. Adasiowi się to oczywiście udaje. Następnie dostał od mamy lody. Nagle zadzwonił do niego kolega ze szkoły i poszedł odebrać. Kiedy jednak wrócił do swojego pokoju, aby zjeść lody zobaczył, że ich nie ma. Zaczął przesłuchiwać rodzeństwo, ale nie mógł dociec kto to był. Kazał, więc zamoczyć ręce wodą całemu rodzeństwu. Kiedy zobaczył ich ręce spostrzegł, że tylko Janek nie miał mokrych rąk i to on był winny. Chciał przechytrzyć Adama, ale jednak to siedemnastoletni chłopiec przechytrzył młodszego brata. Po kilku dniach rozwiązał zagadkę ukradzionego pióra, które zabrał Staszek Burski. Później rozszyfrował zagadkę zaginionych stu złoty. Okazało się, że sto złoty udawała niteczka w księdze wydatków i zysków. Pewnego dnia do Adama przyszedł pan profesor Gąsowski od histor

W tej chwili widzisz 50% opracowania

Najważniejsze informacje

„Szatan z siódmej klasy” Kornela Makuszyńskiego został wydany w 1937 roku.

Akcja książki toczy się w 1937 roku w Warszawie, gdzie mieszka główny bohater Adaś oraz w miejscowości Biejgoła na Wileńszczyźnie, tam Adaś spędza wakacje. Jest on uczniem VII klasy. Jego ojciec jest lekarzem. Ma pięcioro rodzeństwa, jest najstarszy z nich.

Głównym tematem jest zagadka kradzieży drzwi, którą bohater chce rozwiązać. Podobno w dworku ukryty jest skarb. Adaś zamienia się w detektywa, szuka śladów i informacji. Jest wytrwały w dążeniu do celu. Wyróżnia się spostrzegawczością, sprytem oraz inteligencją.

Chłopiec został określony „szatanem”, ponieważ potrafił rozwiązać trudne zagadki, które wydawały się być niemożliwe do rozwiązania. Odkrył jak profesor Gąsows

W tej chwili widzisz 50% opracowania

Geneza utworu i gatunek

Szatan z siódmej klasy – geneza utworu i gatunek

„Szatan z siódmej klasy” to słynna powieść detektywistyczna dla młodzieży. Została napisana i ukazała się w 1937 roku. Makuszyński zakończył pisanie powieści w Zakopanem.

W powieści można zauważyć wiele nawiązań do poprzedniej książki Kornela Makuszyńskiego pt. „Złamany miecz”.
Autor twierdził, że książka zawiera trzy czwarte prawdy i troszkę zmyślenia.

W tej chwili widzisz 50% opracowania

Bohaterowie

Szatan z siódmej klasy bohaterowie
Głównym bohaterem książki Kornela Makuszyńskiego pod tytułem „Szatan z siódmej klasy” jest Adam Cisowski. Jest średnio przystojny, ale nie można o nim powiedzieć, że jest brzydki. Ma blond włosy, niebieskie oczy oraz jest niezbyt wysoki, nie niski, ale z całą pewnością nie można powiedzieć, że jest wysoki. Jest inteligentnym uczeniem gimnazjum, który jest świetny w rozwiązywaniu zagadek. Jest w stanie rozwiązać każdą zagadkę, którą mu ktoś postawi. Przez tą nieczęstą umiejętności jest bardzo ważną i szanowaną osobą we własnej szkole. Odgadł mnóstwo zagadek i miał ważną pozycję nie tylko wśród rówieśników, lecz także wśród nauczycieli, którzy to często rozmawiali o nim między sobą. Zdawał sobie sprawę ze swojej ponad przeciętnej inteligencji, ale się nią nie chwalił był skromny. Jego rodzice tata, który był lekarzem oraz mama, która zajmowała się jego rodzeństwem, które było bardzo hałaśliwe i denerwowało Adama.
Profesor Adam Gąsowski jest historykiem szczególnie uwielbiającym czasy Napoleona. To u jego brata w domu pojawiły się problem

W tej chwili widzisz 50% opracowania

Streszczenie krótkie

Na początku utworu Kornel Makuszyński przedstawia czytelnikom profesora Gąsowskiego – nauczyciela historii w gimnazjum warszawskim. Historyk wyznaje zasadę, iż należy systematycznie sprawdzać wiedzę uczniów. Stworzył zatem system odpytywania, którego nie mogły rozszyfrować pokolenia młodzieży, aż do czasu pojawienia się tytułowego Szatana z siódmej klasy – Adama Cisowskiego. Rozpracował on niezawodną metodę nauczyciela, dzięki czemu jego koledzy byli zawsze przygotowani do lekcji i stali się ulubieńcami historyka. Gdy profesor Gąsowski dowiedział się o nieuczciwym czynie swojego ucznia, zganił go, nie mogąc uwierzyć, iż młody człowiek był w stanie przechytrzyć jego samego. Jednak Adam nadal rozwiązywał zagadki, a wieści o sukcesach chłopaka nieustannie dochodziły do uszu mężczyzny. Po pewnym czasie nauczyciel postanowił przetestować talent ucznia – zaprosił go do domu własnego brata, by tam, w wakacje, chłopak mógł rozwiązać zagadkę pozostawioną w 1813 roku przez rannego francuskiego żołnierza. Ważnym momentem prowadzonego przez Adama dochodzenia jest czas, gdy chłopak wraca do zdrowia po urazie, którego doznał, spacerując z córką gospodarza – panną Wandą. W rodzinnej galerii Gąsowskich dostrzegł niedokończony obraz przodka. Malowidło kieruje chłopca do miejsca, w którym ukryte zostały notatki księdza Koszyczka (opisujące przybycie rannego Francuza z armii napoleońskiej) oraz list zostawiony przez żołnierza. Notka sprowadza trop na drzw

W tej chwili widzisz 50% opracowania

Charakterystyka

„Szatan z siódmej klasy” – Kornel Makuszyński – CharakterystykaInformacje o książcePowieść Kornela Makuszyńskiego pt. „Szatan z siódmej klasy” powstała w 1937 roku, a już dwa lata później (w 1939 r.) nakręcono pierwszą ekranizację tejże powieści, jednak nie została ona dokończona z powodu wybuchu II wojny światowej. Utwór składa się z trzynastu rozdziałów. Należy do epiki. Akcja utworu rozgrywa się przeważnie w fikcyjnej wsi Bejgoła (początkowe wydarzenia rozgrywają się w szkole Adasia), położonej niedaleko Warszawy. Wydarzenia rozgrywają się w 1937 r., w okresie zakończenia roku szkolnego i na początku lata. Wspomniane są też wydarzenia z czasów wojny francusko-rosyjskiej w latach 1812–1813.Głównym bohaterem jest Adam Cisowski, który zmaga się z rabusiami poszukującymi skarbu zostawionego przez Kamila de Beriera, francuskiego oficera. Bohaterami drugoplanowymi natomiast są: profesor Gąsowski, Wanda Gąsowska, Iwo Gąsowski i Ewa Gąsowska.BOHATEROWIETytułowy bohaterAdam Cisowski – skromny uczeń VII klasy gimnazjum, który ma ponad siedemnaście lat. Chłopiec mieszka w warszawskim mieszkaniu z rodzicami i czwórką młodszego rodzeństwa (dwie siostry i dwóch braci). Jego ojciec jest lekarzem, a matka zajmuje się domem. Spośród wszystkich uczniów wyróżniał się sprytem, inteligencją i podstępem (rozwiązał wszystkie zagadki profesora), co było jednym z czynników, które spowodowały to, że profesor Gąsowski nazwał go „szatanem”.Bohaterowie drugoplanowi:1) Wanda Gąsowska – jest córką państwa Gąsowskich. Spotyka Adasia po raz pierwszy, gdy chłopak przychodzi w odwiedziny do jej wujka – profesora Gąsowskiego. Dziewczyna odznacza się urodą i uprzejmością. Oprócz tego jest inteligentna i odważna. Praktycznie od pierwszego wyjrzenia zakochuje się w Adamie Cisowskim.2) Profesor Gąsowski – nauczyciel historii w gimnazjum, do którego uczęszcza Adam Cisowski. Profesor jest postacią komiczną, która w każdym rozdziale mówi jakieś śmieszne rzeczy. Charakteryzuje się przeważnie roztargnieniem, uczciwością, mądrością i dobrodusznością.3) Iwo Gąsowski – jest bratem profesora Gąsowskiego i ojcem Wandy. Wyróżnia się elegancką mową i geniuszem matematycznym. Jest lekko roztargniony, tak jak profesor. Jest młodszy od swojego brata. Charakterystyczną cechą jego wyglądu jest długa broda i okulary, które zawsze zakłada do czytania.4) Ewa Gąsowska – żona Iwa Gąsowskiego. Jest kobietą zapracowaną i uczciwą. Zajmuje się całym domem i wychowuje córkę. Dba o wygląd domu i próbuje jak najbardziej dogodzić Adasiowi podczas jego pobytu na wsi. Charakteryzuje się łagodnością i dobrocią.Bohaterowie epizodyczni:a) tata Adasia, mama Adasia, czworo rodzeństwa Adasia, b) Staszek Burski (kolega z ławki Adasia), c) Chudzielec i Garbaty (złodzieje), d) Francuz (były współpracownik złodziei, zdradzony przez nich), e) ksiądz Kazuro (proboszcz parafii w Bejgole), f) ksiądz Koszyczek (autor rękopisu), g) Kamil de Berier (francuski oficer, który ukrył skarb), h) Armand de Berier (brat Kamila de Beriera).Krótkie streszczenieAdam zostaje ulubieńcem profesora Gąsowskiego, nauczycie

W tej chwili widzisz 50% opracowania
Cała szkoła w Twojej kieszeni

Sprawdź pozostałe wypracowania:

Język polski:

Geografia: