Przedwiośnie - Przedwiośnie – Stefan Żeromski – Problematyka

Żeromski w „Przedwiośniu” przedstawia obraz rewolucji sowieckiej na tle losów rodziny Baryków pochodzącej z Polski. Cezary wkraczając w okres buntu zaczyna żyć ideałami ulicy, na której wówczas rozpoczynają się wiece komunistyczne. Ideały rewolucyjne trafiają w Baku na podatny grunt. Rewolucjoniści rosną w siłę, zaczynają się rozboje, konfiskaty dóbr, a czasem nawet egzekucje. Bohater zastanawia się nad sensem rewolucji. Wraz z aresztowaniem matki, która za pomoc rodzinie książęcej dostała karę w postaci przymusowych robót w wyniku czego poniosła śmierć, Cezary zmienia stosunek do nowych idei.
W utworze symboliczne są szklane domy. Gdy Cezary spotkał się z ojcem, ten nakłaniał go do powrotu do Polski. Seweryn jest świadomy, że w Rosji ogarniętej rewolucją nie ma miejsca na normalne życie, dlatego wymyśla historię o szklanych domach, aby przekonać syna. Z opowieści tej wynika, że odradzająca się ojczyzna jawi się jako kraj dobrobytu, szczęścia oraz nowych technologii. Cezary pod wpływem tej historii decyduje się na powrót. Podróż jest bardzo długa i trudna, wymaga wielu wyrzeczeń, co symbolizuje drogę Polaków do wolności. Podczas jazdy pociągiem ojciec umiera. Postać ta jest symbolem pokoleń Polaków, którzy nie doczekali się upragnionego szczęścia. Gdy ludzie docierają do granicy witają Polskę z wielkim podekscytowaniem, płaczą, modlą się. Cezary nie rozumie ich zachowania. Zamiast szklanych domów zastaje brudne, zabłocone przygraniczne miasteczko, jest rozczarowany. Zostaje ono ukazane w porze przedwiośnia. Pora roku ma tutaj znaczenie symboliczne. Polska zostaje pokazana jako kraj, które jeszcze w pełni się nie odrodził, kraj z marzeniami o potężnej Polsce szklanych domów.
Ważną rolę w lekturze odgrywają koncepcje i poglądy przedstawiające wizję kształtu niepodległej Polski. Można do nich zaliczyć wizję szklanych domów, która jest koncepcją idealistyczną. Zakłada ona, że wraz z odradzającym się państwem przyjdzie dobrobyt materialny. Jednak w tamtym czasie szklane domy są tylko pięknym marzeniem o bogatej Polsce. Kolejna koncepcja Szymona Gajowca zakłada kompleksowe reformy wszystkich elementów państwa. Ma się opierać na spółdzielczości i przedsiębiorczości, jednak została skrytykowana ze względu na bardzo wolne tempo reform. Koncepcja rewolucyjna reprezentowana przez Antoniego Lulka mówi o przemianach społecznych i ekonomicznych na drodze przewrotu społecznego. Autor przestrzega przed rewolucją, pokazując konsekwencje przewrotu. Następną koncepcją jest powrót do systemu przedrozbiorowego, czyli szlacheckiego, jej symbolem jest życie w Nawłoci. W książce zostaje pokazane, że nie da się wrócić do dawnego systemu, ponieważ wiązałoby się to ze złymi warunkami życia większości ludzi, a zwłaszcza tych mieszkających na prowincji.
Żeromski przedstawiając te koncepcje nie opowiada się po stronie żadnej z nich. Cezary jest rozdarty wewnętrznie, gdyż nie potrafi odnaleźć w Polsce żadnej alternatywy. Symboliczne w utworze są odwołania większości nazw własnych do gatunków chwastów takich jak nawłoć, lulek, gajowiec, są one wyrazem rezygnacji autora. Zakończenie pozostaje otwarte, nie wiadomo jak potoczą się dalsze losy Cezarego, ani jaka będzie sytuacja w Polsce. Autor tworzy bohatera romantycznego, buntownika, człowieka samotnego. Cezary przeżywa nieszczęśliwą miłość. Jest to bohater tragiczny, który wciąż poszukuje i ponosi klęski.

Cała szkoła w Twojej kieszeni

Sprawdź pozostałe wypracowania:

Język polski:

Geografia:

Ads Blocker Image Powered by Code Help Pro

Wykryto AdBlocka

Wykryto oprogramowanie od blokowania reklam. Aby korzystać z serwisu, prosimy o wyłączenie go.