Chatka Puchatka - Opracowanie

„Chatka Puchatka”

Autor: Alan Alexander Milne. Urodził się w Londynie w 1882 roku i zmarł w 1956 roku. Początkowo zajmował się dziennikarstwem oraz pisaniem wierszy dziecięcych dla swojej żony. Napisał dwie książki o przygodach misia o małym rozumku: „Kubuś Puchatek” oraz „Chatka Puchatka”. Milne jest również autorem powieści kryminalnych m.in. „Tajemnicy czerwonego domu”.

Geneza utworu: W 1920 urodził się jego syn Christopher (Krzyś), który na pierwsze urodziny trzymał pluszowego misia o imieniu Winnie. Stąd wzięła się oryginalna nazwa Kubusia Puchatka – Winnie-the-Pooh. Historie Kubusia powstały w oparciu o bajki opowiadane przez Milne swojemu synowi na dobranoc. Ich bohaterami były zabawki chłopca m.in. kangurzyca z małym kangurkiem, miś, prosiaczek, osiołek.

Czas i miejsce akcji: Przygody Kubusia Puchatka odbywają się w bliżej nieznanym miejscu i czasie. W krainie zwanej Stumilowym Lasem, mieszkają zwierzęta – bohaterowie powieści. Nie wiemy ile dokładnie czasu mija w trakcie przygód Puchatka, gdyż nie wiemy ile czasu dzieli jedną historyjkę od drugiej.

Bohaterowie:

Kubuś Puchatek: główny bohater powieści, głupiutki miś o małym rozumku, który lubi miodek, czyli swoje „małe, co nieco”. Jest najlepszym przyjacielem chłopca o imieniu Krzyś. Kubuś jest bardzo życzliwy, uczynny i pomocny, zawsze niesie pomoc swoim przyjaciołom w potrzebie. Odnalazł zagubiony ogon Kłapoucha, uratował Prosiaczka przed utonięciem w domku.

Prosiaczek: prosiaczek z dużymi uszkami i pasiastym kubraczku. Jest tchórzliwy i bojaźliwy. Boi się wszystkiego, w tym słoni, ponieważ uważa je za krwiożercę zwierzęta. Jest bardzo uczynny i przyjacielski, zawsze niesie pomoc tam gdzie jej potrzebują.

Królik: szary królik, mieszkający w norze. Lubi się przemądrzać, być liderem grupy i samodzielnie podejmować decyzje. Często bywa obrażalski, niegrzeczny, ale zawsze można niego liczyć.

Sowa Przemądrzała: mądra sowa, potrafiąca czytać i pisać. Lubi używać trudnych słów. Bywa zarozumiała i przemądrzała. Mieszka na drzewie kasztanowca.

Mama Kangurzyca – mama Maleństwa. Jest troskliwa, rozsądna i opiekuńcza. Mieszka za lasem. Uważa, że wszystkie dzieci powinny pic tran.

Maleństwo: synek Mamy Kangurzycy. Lubi dużo się bawić. Zawsze jest wesoły, pełen energii i życzliwy. Nie lubi tranu.

Kłapouchy: smutny i marudny osiołek. Żywi się ostem. Jest bardzo życzliwy i pomocny. Kiedyś zgubił ogon, ale Krzyś przybił mu go gwoździem, aby znowu go nie zgubić.

Krzyś: mały chłopiec, około 6 letni. Przyjaźni się ze wszystkimi mieszkańcami Stumilowego Lasu. Jest najlepszym przyjacielem Kubusia Puchatka.

Tygrysek: wesoły, rozbrykany tygrys. Lubi skakać na swoim ogonie. Nigdy się nie gubi, nawet w miejscu, w którym prędzej jeszcze nie był. Lubi robić żarty i dowcipy mieszkańcom Stumilowego Lasu. Mieszka u Mamy Kangurzycy, przyjaźni się z Maleństw.

Streszczenie, czyli, o czym jest „Chatka Puchatka”?
„Chatka Puchatka” jest powieścią składającą się z dziesięciu zabawnych historyjek z mądrym morałem. Opowieści te dotyczą przygód Kubusia Puchatka i jego przyjaciół: Prosiaczka, Królika, Sowy Przemądrzałej, Kłapouchego, Mamy Kangurzycy, Maleństwa, Krzysia i Tygryska. W książce możemy przeczytać o wymyśleniu przez Kubusia nowej gry – Misie Patysie, uratowaniu Puchatka i Sowy przez Prosiaczka, Poznaniu nowego bohatera – Tygryska, budowaniu domku dla Kłapoucha. Bohaterowie powieści reprezentują cechy ludzkie. Każde zwierzątko, podobnie jak ludzie, ma swój własny zbiór wad i zalet np. Królik jest zarozumiały i dobrze zorganizowany, Prosiaczek – tchórzliwy, pomocny i przyjacielski, Sowa – mądra, rozważna i przemądrzała. Historie te uczą, ze każdy człowiek jest inny i zanim stwierdzimy czy kogoś nie lubimy, powinniśmy tą osobę dobrze poznać.

Plan wydarzeń
1. Budowa domku Kłapoucha.
a) Spotkanie Prosiaczka.
b) Zbudowanie Kłapouchemu domku.
c) Nagłe zniknięcie domku.
d) Wytłumaczenie, że domek porwał wiatr.

2. Przybycie Tygryska do Puchatka.
a) Spędzenie nocy u Kubusia.
b) Nakarmienie Tygryska miodem, żołędzi i ostem.
c) Nieposmakowanie potraw tygrysowi.
d) Wizyta u Mamy Kangurzycy.
e) Zamieszkanie Tygryska u rodziny kangurów.

3. Znikniecie Małego.
a) Zaginięcie krewnego Królika – Małego.
b) Poszukiwania dziecka.
c) Wpadnięcie Puchatka do dołu.
d) Strach Prosiaczka przed Słoniem.
e) Rozmowa miedzy Krzysiem a Królikiem.
f) Odnalezienie Małego.
g) Wydostanie się wszystkich z dołu.
h) Dalsze poszukiwania osiołka.

4. Niefortunne wdrapanie się Tygryska na drzewo.
a) Zastanawianie się Puchatko, kogo powinien odwiedzić.
b) Zjedzenie miodku.
c) Wizyta u Prosiaczka.
d) Złożenie wizyty Mamie Kangurzycy przez Puchatka i Prosiaczka.
e) Wysłanie Tygryska i Maleństwa na spacer przez Mamę Kangurzycę.
f) Wdrapanie się tygryska na drzewo.
g) Stwierdzenie przez Puchatka, że na drzewie siedzi Jaguar.
h) Pomoc w zejściu Tygryska z drzewa.

5. Odwiedziny u Krzysia.
a) Wizyta u Krzysia.
b) Niezastanie w domu chłopca.
c) Odnalezienie kartki na ścianie.
d) Rozwiązanie „zagadki” przez osiołka.
e) Dowiedzenie się, że Krzyś jest w szkole.

6. Zabawa w Misie-Patysie
a) Wymyślanie nowych piosenek przez Puchatka.
b) Wrzucanie szyszek do wody.
c) Wymyślenie nowej gry – „Misie-Patysie”
d) Uczestnictwo Kłapouchego w grze Kubusia.
e) Wpadniecie Kłapouchego do wody.
f) Plan wyciągnięcia osiołka z wody.
g) Wrzucenie do wody wielkiego kamienia.
h) Wyrzeczenie Kłapouchego na brzeg przez falę.
i) Tłumaczenia się Tygryska.
j) Poproszenie Krzysia o wskazanie winowajcy.
k) Wspólna zabawa w „Misie-Patysie”.

7. Rozbrykany Tygrysek
a) Plan odbrykania Tygryska.
b) Porzucenie tygrysa na Biegunie Północnym.
c) Powrót Tygryska do domu.
d) Zgubienie się Królika, Kubusia i Prosiaczka.
e) Poproszenie o pomoc Krzysia.
f) Rozpoczęcie poszukiwań.
g) Sprzeczka pomiędzy Puchatkiem a Królikiem.
h) Postanowienie Królika o samotnym powrocie do domu.
i) Spotkanie Kubusia i Prosiaczka z Krzysiem.
j) Odnalezienie Królika przez Tygryska.

8. Uwiezienie w domu Sowy.
a) Spotkanie Czwartkowe Puchatka.
b) Zawalenie się domku Sowy Przemądrzałej.
c) Uwiezienie zwierząt.
d) Przedostanie się Prosiaczka poza dom dzięki skrzynce na listy.
e) Wezwanie pomocy.

9. Odnalezienie nowego domu dla Sowy.
a) Próby Królika odnalezienia nowego domu dla Sowy.
b) Ratowanie niezniszczonego dobytku Sowy.
c) Sprzeczka pomiędzy Sową a Mamą Kangurzycą.
d) Zamieszkanie Sowy w domu Prosiaczka.
e) Propozycja, aby Prosiaczek zamieszkał w domu Puchatka.

10. Odejście Krzysia.
a) Rozejście się ponurej wieści
b) Smutek mieszkańców Stumilowego Lasu.
c) Zwołanie narady przy Chatce Puchatka.
d) Poemat pożegnalny Kłapoucha.
e) Wyruszenie Kubusia i Krzysia na wspólny spacer.
f) Pasowanie misia patykiem na rycerza.
g) Zapewnienie dozgonnej przyjaźni.

Problematyka: Powieść „Chatka Puchatka” jest bardzo podobna do „Kubusia Puchatka”. Obie lektury uczą wyrozumiałości i zrozumienia drugiego człowieka. Ponadto uczą, iż każdy człowiek jest inny, ma inne wady i zalety, co innego lubi, co innego go przeraża. Nikt nie jest taki sam. Spójrzmy, Tygrysek jest odważny, ale hałaśliwy i nierozważny, Królik jest dobrze zorganizowany, zarozumiały i obrażalski, Prosiaczek – tchórzliwy, ale zawsze pomoże przyjaciołom w potrzebie. Książka uczy, że nie wolno oceniać ludzi po pozorach, najpierw należy ich poznać. Być może w ten sposób zyskamy nowego przyjaciela jak np. Tygrysek zaprzyjaźnił się z Maleństwem. „Chatka Puchatka” to przede wszystkim opowieść o wielkiej przyjaźni mieszkańców Stumilowego Lasu, która niesie sobą uniwersalne przesłania dotyczące człowieka, nas samych oraz relacji pomiędzy ludźmi. Każdy powinien zapoznać się z tą lekturą.

Sprawdź pozostałe wypracowania:

Język polski:

Geografia: