Menu książki:
Bajki robotów - Streszczenie krótkie
Trzej Elektrycerze
Na planecie Kryoindów która ma skarby w pałacu zamieszkują elektrycerze. Dużo istot chce mieć skarb, a także chcą elektrycerze, którzy są z lodu. Spróbował najpierw mosiężny, ale był za ciężki i lód się załamał i wpadł do morza. Wtedy poszedł żelazny, który posiadał w sobie hel, ale z zimna zamarza. Trzeci jest tak skonstruowany, że szybko się nagrzewa i chce o tym zapomnieć. Kiedy już był blisko skarbu napotyka Mędrca Baryona, który pokazuje palcami znaki. Robot się namyśla przez co się rozgrzewa a lód zaczyna topnieć i wpada do morza.
Uranowe uszy
Kosmogonik zajmuje się poprawianiem Mgławicy Andromedy. Pilnowanie ciał niebieskich zostawia uczniowi. Przez nie pilnowanie ciał gwiazdy zaczęły buchać, a także dziwnie świecić przez co Kosmogonik musiał wszystko naprawić. Z odłamków stworzył trzy planety i poszedł znaleźć ucznia. Napotyka Aktynurii w którym władcą jest Achitor. Podsłuchuje swój lud, bo boi się, że się zbuntują. Jeżeli duża ilość tego pierwiastka znajdzie się w jednym miejscu, one wybuchają i muszą żyć same, w samotności. Lud telegram używa do planowania buntu. Kosmogonik chce pomóc mieszkańcom. Rozdaję każdemu uranowe monety, po to żeby mogli zapłacić władcy daninę. Monety które są w skarbcu wybuchają. Władcą zostaje Pyron.
Bajka o maszynie cyfrowej, co ze smokiem walczyła
Poleander Patrobon który lubił wojnę i elektronikę był królem Kybery. Stworzył roboty, z którymi walczył. Chciał zrobić elektroskok na księżycu, ale stworzył przez przypadek elektrosmoka. Smok wszystko zdemolował. Smok informuje, że teraz on będzie władcą. Król idzie do maszyny cyfrowej, żeby mu doradziła. Królowi nie podobają się propozycję, bo ma stworzyć kolejne roboty. Maszyna mówi, żeby powiedział smokowi, że jak rozwiąże trzy zagadki to będzie władcą. W pierwszej mu wychodzi jeden w drugiej także jeden a w ostatniej smok zniszczył siebie. Gdy już nie ma smoka maszyna chce być królem, ale Patrobon niszczy ją i ona zamienia się w elektrosmołę zamiast w elektrosmoka. Władca już nie lubi wojny tylko zajmuje się cybernetyką.
Przyjaciel Automateusza
Przed podróżą statkiem idzie do konstruktora. Prosi o coś, co by było jego przyjacielem. Bohater kupuję komputerek o nazwie Wuch który się wkłada do ucha. Na morzu rozpętała się burza, która porywa Automateusza. Automateusz pyta się o radę komputerka. Przyjaciel zaproponował jedynie śmierć. Automateusz się boi, ale wciąż czeka na ratunek. Bohater chce go zniszczyć. Przypływa statek i ratuje go. Jak wrócił poszedł do huty. Wytwarza blok cementu, do którego wsadza komputerek i rzuca go do szybu.
Bajka o królu Murdasie
Król Murdas się wszystkiego boi, a także wierzy, że jego rodzina chce mu odebrać królestwo. Jak zwiedzał własny zamek zobaczył drzwi, na których była karteczka „Nie wchodzić” Murdas był tak ciekawy, że wszedł i znalazł szafę wróżącą. Kręci korbką i wypada karteczka. Mówi o tym żeby zabił swoją rodzinę. Brał kogoś z poddanych i miał na dzieje, że to jego rodzina. Już mu tylko zostały osoby, które dbają o króla higienę. Jakiejś nocy śni mu się, że jego stryj założył bunt przeciw królowi. Król już nie wie co należy do rzeczywistości.