Spam
Zamień czytanie na oglądanie!
Spam to niepożądane, niechciane informacje wysyłane poprzez pocztę elektroniczną. Jest to rozsyłanie wiadomości tekstowej o jednakowej, bezwartościowej lub nieinteresującej treści do jak największej liczby osób, zazwyczaj nieznajomych. Robi się to bez zgody odbiorców, najczęściej w celach marketingowych – dla osiągnięcia korzyści majątkowych przez nadawcę. Bardzo często przyjmuje postać reklamy. Coraz bardziej popularną odmianą spamu jest wysyłanie masowo wiadomości w bardzo krótkim odstępie czasowym na różnych komunikatorach typu discord, messenger, gadu-gadu oraz za pośrednictwem SMS-ów.
Spam, jak i samo to określenie powstało w Stanach Zjednoczonych. Etymologia tego rzeczownika jest stosunkowo zaskakująca. Pierwotnie bowiem „SPAM” było nazwą konserwowej mielonki wieprzowej produkowanej przez amerykańską firmę Hormel Foods. Rozwinięcie skrótu było następujące: Shoulder Pork and Ham. Oznaczało ono zawartość produktu. Owa konserwa jest obecna na rynku do dziś i często nazywana jest wręcz 'kultowym’ pokarmem. Powstanie właściwego przywiązania tego wyrazu do obecnie znanej nam definicji jest wskazywane przez badaczy językowych na jeden ze skeczy grupy Monty Pythona. W owym skeczu do pewnej restauracji przyszedł klient. Kiedy chciał zamówić sobie posiłek, okazało się, że w każdym daniu w menu znajduje się wyżej wspomniana mielonka. Próbował zamówić coś innego bez niechcianego SPAM-u, jednak okazało się to niemożliwe. Pod koniec sceny grupa wikingów zaczyna śpiewać piosenkę o treści: „SPAM, SPAM, lovely SPAM, wonderful SPAM”, co całkowicie zagłusza rozmowę i uniemożliwia przeprowadzenie jej w normalnych warunkach. Sytuacja bardzo dobrze oddaje to, czym obecnie znany nam 'spam’ charakteryzuje się, czyli natarczywość, szkodliwość, bycie niepożądanym i wbrew woli odbiorcy.
Istnieją również inne domniemania co do etymologii tego rzeczownika. Według nich może on być skrótem od angielskich wyrażeń:
'stupid person advertisement’,
'stupid pointless annoying messages’,
'sending particulary annoying message’.
Owe rozwinięcia powstały jednak dopiero 'po fakcie’ powstania samego zjawiska.
Spam jako zjawisko po raz pierwszy odnotowano 1 maja 1978 roku. Wtedy to amerykański informatyk i przedsiębiorca Einar Steffer
W tej chwili widzisz tylko 50% opracowania
by czytać dalej, podaj adres e-mail!Sprawdź również:
Dodaj komentarz jako pierwszy!