Perswazja
PERSWAZJA
Perswazja pochodzi z języka łacińskiego ,,persuasio’’. Tłumaczenie tego słowa to ,,przekonanie’’.
Jest to rzeczownik rodzaju żeńskiego.
SYNONIMY (WYRAZY BLISKOZNACZNE, POKREWNE):
Najczęściej używanymi synonimami do słowa perswazja są:
Podszept – czyli namawianie do czegoś,
Przekonywanie – czyli dowodzenie prawdziwości i słuszności czegoś,
Urabianie – czyli wpływanie na zmianę czegoś, przekonywanie kogoś do czegoś,
Agitacja – czyli zjednanie kogoś do czegoś,
Argumentowanie – czyli przytaczanie argumentów,
Namawianie – czyli zachęcanie lub przekonywanie kogoś do czegoś,
ODMIANA PRZEZ PRZYPADKI:
Liczba pojedyncza:
Mianownik: Perswazja,
Dopełniacz: Perswazji,
Celownik: Perswazji,
Biernik: Perswazję,
Narzędnik: Perswazją,
Miejscownik: Perswazji,
Wołacz: Perswazjo,
Liczba mnoga:
Mianownik: Perswazje,
Dopełniacz: Perswazji,
Celownik: Perswazjom,
Biernik: Perswazje,
Narzędnik: Perswazjami,
Miejscownik: Perswazjach,
Wołacz: Perswazje,
ZNACZENIE:
Perswazja oznacza sztukę przekonywania kogoś do swojej racji.
Jest ona podobna do manipulacji, ale perswazja przekonywaniem kogoś do czegoś nie szkodzi drugiej osobie w tym lub późniejszym czasie. Sposoby używane w perswazji są stosowane również w manipulacji.
Perswazja jest również jedną z metod negocjacji, która pozwala dojść do porozumienia dzięki dyskusji.
RODZAJE PERSWAZJI (ze względu na cele):
Perswazja nakłaniająca (inaczej nazywana propagandą) – perswazja nakłaniająca ma zyskać jak największą liczbę osób popierających daną ideę. Osoba używająca perswazji dąży do wywarcia wpływu na innej osobie.
Perswazja przekonująca – ma na celu przekonać odbiorcę do słuszności i prawdziwości czegoś.
Perswazja pobudzająca (inaczej nazywana agitacją) – stosowana jest, by zjednać, przekonać inną osobę do danej idei lub poglądów.
AUTOPERSWAZJA:
Autoperswazja to długotrwałe zmienienie własnej postawy, spowodowane próbami usprawiedliwienia samego siebie.
ZASTOSOWANIE PERSWAZJI:
Perswazja jest używana między innymi przez tak zwaną czwartą władzę, czyli media społecznościowe. Reklamodawcy i osoby publiczne subtelnie wskazują innym co należy kupić, czego unikać, co zobaczyć i co przeczytać.
Perswazje używa się również podczas negocjacji popierając ją racjonalnymi argumentami opartymi na podstawie badań, statystyk czy faktów naukowych. Używając potwierdzonych źródeł łatwiej jest przekonać naszego rozmówcę do naszych racji i poglądów.
Perswazję można użyć też, by załagodzić spory międzyludzkie. Ponieważ nie jest ona źle kojarzona (w przeciwieństwie do manipulacji) przez ludzi.
PRZYKŁADY UŻYCIA PERSWAZJI W ZDANIACH:
Jane Austen napisała książkę pod tytułem ,,Perswazje’’, gdzie znajduje się dużo przykładów perswazji, którym ulegają bohaterowie.
Jednym z najprostszych przykładów perswazji jest mówienie przez dorosłych dzieciom:
,,Jedz bo nie urośniesz’’
,,Jak nie włożysz czapki, będziesz chory’’
,,Jak nie zjesz obiadu to nie będzie deseru’’
,,Jak będziesz niegrzeczny to nie dostaniesz zabawki’’
Innym przykładem perswazji jest subtelne namawianie kogoś na zrobienia czegoś. Wystarczy dodać do zdania jakiś prosty argument. Na przykład:
,,Kupmy to, będzie to ładnie wyglądać obok tego kwiatka w jadalni.’’
,,Załóż niebieską sukienkę, będzie podkreślać kolor twoich oczu’’
,,Kup zwykłe mleko, jest zdrowsze niż czekoladowe”
,,Tato mogę iść na noc do Julki? Wszystkie inne koleżanki też tam będą”
Perswazje są również stosowane przez różne reklamy, które dzięki perswazji chcą zachęcić nas do zakupienia ich produktu. Na przykład ,,Ruch to zdrowie, więc kup naszą bieżnię i biegaj, by być zdrowszym’’. Innym chwytem sprzedawców jest zastosowanie perswazji z argumentem potwierdzonym przez statystyki lub badania. Na przykład:
,,Plastik szkodzi środowisku. Bądź eko razem z nami i kupuj nasze produkty w papierowym opakowaniu!’’
,,Badania wykazują, że nasz produkt podobał się 98% badanym, bądź jednym z nich!’’
,,Ruch to zdrowie! Biegaj na naszej bieżni, by być zdrowym!”
,,Kupując nasz produkt masz gwarancję najwyższej jakości i najniższej ceny na rynku!”
Sprawdź również:
Dodaj komentarz jako pierwszy!