Komunikacja
Zamień czytanie na oglądanie!
Komunikacja międzyludzka ma we współczesnym świecie niebagatelne znaczenie. Procesy globalizacji, zjednoczenie, łatwość przemieszczania się, częste wyjazdy zagraniczne na studia lub do pracy sprawiają, iż stykamy się z różnymi ludźmi, przedstawicielami różnych kultur, narodowości ras. Zanikają bariery komunikacyjne, w ciągu zaledwie kilku godzin możemy znaleźć się na innym kontynencie. Zarówno w pracy, jak i w życiu prywatnym kontaktujemy się z ludźmi z różnych kręgów kulturowych. Od tego, czy potrafimy się znaleźć, odpowiednio zachować i porozumieć, niejednokrotnie zależy nasze „być albo nie być” w danym środowisku. Komunikacja interpersonalna jest skomplikowanym procesem, ponieważ różne treści mogą być przypisywane określonemu komuni-katowi. Istotne jest to, by komunikat był przez dwie strony zrozumiany tak samo. Niezwykle ważne są także relacje między odbiorcą a nadawcą, bowiem im są one lepsze, tym lepsze jest porozumienie. Aby komunikacja między stronami była skuteczna, to osoba nadająca musi wyrażać się w sposób jasny, tak aby odbiorca zrozumiał jego intencje. Komunikacja jest relacją symetryczną pomiędzy podmiotami porozumienia. Aby mówić o pełnym przebiegu komunikowania, o pełnej zależności komunikacyjnej, potrzebna jest obustronna intencja komunikacyjna, to znaczy, że odbiorca wie, że do niego skierowany jest przekaz, komunikat nadawcy, a nadawca wie, że jest słyszany i słuchany z intencją. Intencje skomunikowania się muszą się spotkać i dotyczy to zarówno indywidualnych osób w rozmowie, jak i podmiotów zbiorowych w sytuacji komunikacji publicznej. W przypadku komunikacji masowej intencje nadawcy i odbiorcy komunikatu mogą się spotkać, lecz nie będą one symetryczne. Czym innym jest intencja nadawania, zwłaszcza przez media masowe, czym innym intencja wielkich i różnorodnych mas ludzkich. Jest to problem o tyle ciekawy, że komunikowanie masowe reprezentuje ten typ międzyludzkiego porozumiewania, który nie spełnia wszystkich wymogów określenia “porozumiewanie się”. Dominuje w nim bowiem przekaz treści tylko w jednym kierunku: od nadawcy do odbiorcy
W tej chwili widzisz tylko 50% opracowania
by czytać dalej, podaj adres e-mail!Sprawdź również:
Dodaj komentarz jako pierwszy!