Motyw inteligencji – Motyw literacki

Chcesz się mniej uczyć i więcej rozumieć?
Zamień czytanie na oglądanie!
Kliknij Player materiału wideo na temat: Motyw inteligencji – Motyw literacki, kliknij aby zobaczyć materiał i ucz się szybciej!
Opiekun merytoryczny: Marek Lepczak
Czytaj więcej

Motyw inteligencji często pojawia się w literaturze różnych epok.
Jednym z utworów, w których się pojawia, jest „Siłaczka”. Bohaterami są S. Bozowska i P. Obarecki. Obarecki już w czasie studiów nawiązuje kontakty z przedstawicielami postępowej inteligencji. Chce się kształcić, rozwijać. Uważa, że w społeczeństwie niezbędne są zmiany. Kończy medycynę i wyjeżdża na wieś, aby nieść pomoc innym. Tu także nawiązuje relacje z przedstawicielami miejscowej inteligencji. Niestety, nie jest to zbyt wartościowe środowisko. Miejscowi przedstawiciele elit spędzają czas na graniu w karty i piciu. Nie mają bynajmniej wzniosłych ideałów i obca jest im idea zabawienia świata. Młodzieńcze ideały stara się zrealizować druga bohaterka utworu – S. Bozowska. Zostaje nauczycielką i wyrusza na wieś krzewić oświatę wśród ludu. Podejmuje także pracę nad napisaniem podręcznika „Fizyka dla ludu”. Jej praca jest ciężka, ponieważ ludzie mieszkający na wsi większą wagę przywiązują do wartości materialnych niż duchowych. cenią jednak młodą nauczycielkę za dobre serce i pracowitość. Bozowska także nie odnosi sukcesu. Bieda, trudne warunki życia przyczyniają się do jej śmierci.Bohaterem – inteligentem jest także inny bohater Żeromskiego – doktor Judym. Podobnie jak Bozowska i Obarecki on także chce walczyć z ubóstwem i zacofaniem. Marzy o wprowadzeniu w życie szczytnych ideałów wyniesionych ze studiów. Jego działania nie znajdują jednak aprobaty w środowisku lekarzy, którzy nie chcą się angażować; chcą żyć wygodnie i spokojnie. nowatorskie metody Judyma nie są im na rękę. Lekarz musi szukać zatrudnienia poza Warszawą.
Obraz inteligencji pojawia się tez w „Weselu” S. Wyspiańskiego. Tematem utworu jest małżeństwo inteligenta z chłopką. Podczas wesela spotykają się przedstawiciele obu klas społecznych. Trudno im się porozumieć. Choć Czepiec wykazuje zainteresowanie tym, co się dzieje na świecie, Dziennikarz traktuje go w lekceważący sposób. Jest przekonany, że chłopi powinni interesować się wyłącznie tym, co dotyczy ich gospodarstwa. Czepiec stara się uświadomić rozmówcy, że chłopi są świadomymi obywatelami i zależy im na wolnośc

Sprawdź również:

Dodaj komentarz jako pierwszy!