Motyw mądrości – Motyw literacki
Czym jest motyw mądrości w literaturze i dlaczego fascynuje twórców od starożytności?
Motyw mądrości to jeden z najstarszych i najbardziej uniwersalnych tematów w światowej literaturze, sięgający korzeniami mitów sumeryjskich i egipskich tekstów mądrościowych. W swej istocie dotyka fundamentalnego pragnienia człowieka – zrozumienia sensu istnienia i odkrycia uniwersalnych prawd. Mądrość w ujęciu literackim często przybiera formę paradoksu: bywa zarówno darem bogów, jak i przekleństwem, światłem prowadzącym do prawdy oraz ogniem parzącym dłonie śmiertelników. Już w Eposie o Gilgameszu (ok. 2100 p.n.e.) widzimy pierwowzór odwiecznego zmagania – tytułowy bohater wyrusza w podróż, by poznać tajemnicę nieśmiertelności, zdobywając w zamian jedynie gorzką świadomość ludzkich ograniczeń.
Czy wiesz, że Sokrates, uznawany za ojca zachodniej filozofii, wcale nie uważał się za mędrca? W Obronie Sokratesa Platona czytamy przejmujące słowa:
„Wiem, że nic nie wiem – i to właśnie stanowi moją przewagę nad innymi”
. Ten paradoks stał się kamieniem węgielnym europejskiej myśli, a motyw mądrości poprzez świadomość niewiedzy przewija się przez dzieła od Dantego po współczesne powieści Umberta Eco. W XX wieku Albert Camus w Micie Syzyfa nadał nowe znaczenie tej idei, ukazując absurdalną mądrość polegającą na akceptacji bezsensu istnienia.
Jak ewoluowało literackie rozumienie mądrości na przestrzeni wieków?
Starożytność: Między bogami a ludźmi
W kulturze mezopotamskiej i egipskiej mądrość była atrybutem boskim – przykładem może być babiloński Ea, władca wód i patron wiedzy. Hebrajska Księga Przysłów personifikuje Mądrość jako kobietę współtworzącą świat z Bogiem:
„Pan mnie stworzył jako początek swej mocy, przed dziełami swymi, od dawna”
(Prz 8,22). Grecy rozwinęli koncepcję sofrosyne – umiaru będącego kwintesencją mądrości, co doskonale widać w tragedii Sofoklesa Król Edyp, gdzie tytułowy bohater płaci straszną cenę za próbę przechytrzenia przeznaczenia.
Średniowiecze: Mądrość jako dar łaski
Święty Augustyn w Wyznaniach kreśli drogę od ziemskiej ciekawości do mistycznego oświecenia:
„Późno Cię umiłowałem, Piękności tak dawna a tak nowa”
. W Boskiej komedii Dantego przewodnikiem po Raju staje się Beatrycze – uosobienie teologicznej mądrości, podczas gdy Wergiliusz, symbol rozumu, musi pozostać w Czyśćcu. Ten podział odzwierciedla średniowieczne przekonanie o wyższości mądrości objawionej nad ludzkim rozumem.
Renesans: Humanistyczny przewrót
Erazm z Rotterdamu w Pochwale głupoty (1509) dokonuje mistrzowskiej inversji – to właśnie Głupia Mądrość (Moria) wygłasza mowę pełną trafnych obserwacji o ludzkich przywarach. W Polsce Jan Kochanowski w pieśni Serce roście łączy stoicką mądrość z chrześcijańskim zaufaniem Bogu:
„A kto tak mądry, że zgadnie, co nań jutro przypadnie?”
Oświecenie: Rozum contra tradycja
W Kandydzie Woltera drwina z leibnizjańskiego optymizmu („wszystko dzieje się najlepiej na najlepszym ze światów”) prowadzi do gorzkiego wniosku:
„Trzeba uprawiać nasz ogródek”
. Ignacy Krasicki w Bajkach demaskuje pozory mądrości, jak w utworze Ptaszki w klatce, gdzie stary czyżyk wspomina wolność, podczas młody urodził się w niewoli.
Romantyzm: Mądrość szaleńców i wieszczów
Adam Mickiewicz w Dziadach cz. III kreśli postać Księdza Piotra, którego mistyczne wizje okazują się prawdziwsze niż racjonalizm Senatora. Juliusz Słowacki w Kordianie pokazuje, jak szaleństwo staje się źródłem poznania:
„Jam jest posąg człowieka na posągu świata”
.
Współczesność: Kryzys pewników
Franz Kafka w Procesie ukazuje absurdalność poszukiwania prawdy w świecie pozbawionym boskiego ładu. Wisława Szymborska w wierszu Utopia pisze:
„Wyspa, na której wszystko się wyjaśnia. / Tu można stanąć na gruncie dowodów.”
– by zaraz dodać, że takiej wyspy nie ma.
Które dzieła najgłębiej analizują naturę mądrości?
Księga Koheleta (III w. p.n.e.)
Ta starotestamentowa księga wprowadza rewolucyjną tezę:
„Vanitas vanitatum et omnia vanitas”
(Marność nad marnościami). Paradoksalna mądrość Koheleta polega na uznaniu granic ludzkiego poznania – prawdziwie mądry to ten, kto rozumie, że „wszystko jest marnością”.
Faust Johanna Wolfganga Goethego (1808)
Dramat uczonego, który zaprzedaje duszę za absolutną wiedzę, ukazuje dwulicowość mądrości. Mefistofeles kpi:
„Jam jest częścią tej siły, która wiecznie zła pragnąc, wiecznie dobro czyni”
. Faustowa droga od scholastycznych ksiąg do czynu odzwierciedla romantyczną przemianę pojmowania mądrości.
Mistrz i Małgorzata Michaiła Bułhakowa (1966)
Postać Wolanda to współczesna reinterpretacja mefistofelesowego archetypu. Jego słowa
„Rękopisy nie płoną”
stają się testamentem wiary w niezniszczalność prawdziwej sztuki – najwyższej formy mądrości.
Imię róży Umberta Eco (1980)
Średniowieczny klasztor jako metafora ludzkiego umysłu – biblioteka-labirynt strzeże zakazanej wiedzy. Ślepy Jorge, niszczący drugą księgę Poetyki Arystotelesa, symbolizuje strach przed mądrością, która burzy dogmaty.
Lalka Bolesława Prusa (1890)
<W tej chwili widzisz tylko 50% opracowania
by czytać dalej, podaj adres e-mail!Sprawdź również:
- Motyw Iliady i Odysei – Motyw literacki
- Motyw kariery – Motyw literacki
- Motyw literatury – Motyw literacki
- Motyw literatury i jej wpływu – Motyw literacki
- Motyw kota – Motyw literacki
- Motyw kobiety – Motyw literacki
- Motyw ucznia i mistrza – Motyw literacki
- Motyw kata – Motyw literacki
- Motyw ojca – Motyw literacki
- Motyw umierania i śmierci w średniowiecznej literaturze – Motyw literacki
Dodaj komentarz jako pierwszy!