Motyw miasta – Motyw literacki

Chcesz się mniej uczyć i więcej rozumieć?
Zamień czytanie na oglądanie!
Kliknij Player materiału wideo na temat: Motyw miasta – Motyw literacki, kliknij aby zobaczyć materiał i ucz się szybciej!

Motyw miasta cieszy się od dłuższego czasu sporą popularnością. Pisarze i poeci chętnie odwołują się do miejsc znanych im z dzieciństwa czy młodości, które szanują, podziwiają i które darzą sentymentem.
Miasta od najdawniejszych czasów były uważane za miejsca, w których życie jest łatwe i przyjemne. Oferowały one możliwość znalezienia pracy, zdobycia wykształcenia i osiągnięcia sukcesu. Ich mieszkańcy mieli możliwość rozwoju kulturalnego, mieli na ogół nieograniczony dostęp do świata sztuki, mogli się angażować w życie polityczny regionu czy kraju. W miarę rozwoju cywilizacji miasta oferowały coraz więcej, ale jednocześnie stawały się miejscami, w których człowiek tracił swą indywidualność, stawał się jednym z wielu. Duże aglomeracje powodowały również skupienie się ludzi na rzeczach materialnych i narzucały szybkie tempo życia.Miasta często wykorzystywano jako motyw literacki. Na ich tle rozgrywały się losy bohaterów, na ich przykładzie ukazywano zmiany polityczne, społeczne i obyczajowe.W literaturze XIX wieku często pojawiają się europejskie metropolie. Przykładem może być Paryż ukazany w powieści Balzaka pt. „Ojciec Goriot”. Pisarz ukazuje tu środowisko ludzi, którzy dążą jedynie do powiększenia majątku, nie szanując uczuć najbliższych im osób.Miasto jako siedlisko zła ukazał również Fiodor Dostojewski w chociażby „Zbrodni i karze”. Miejscem opisywanych wydarzeń jest Petersburg ze swoimi ciasnymi uliczkami i bramami oraz krętymi zaułkami. Jest to miasto nędzy, prostytutek i lumpenproletariatu.W polskiej literaturze często spotkać się można z obrazem Warszawy. Jako stolica miała ona zawsze ogromne znaczenie zarówno dla pisarzy, malarzy, jak i dla zwykłych ludzi. Na jej przykładzie przedstawiano życie Polaków w różnych epokach; problemy, z jakimi się borykali mieszkańcy tego miasta. Warszawa wielokrotnie była tłem ważnych wydarzeń historycznych, a także przemian społecznych, obyczajowych i kulturalnych. W utworach Prusa była tłem przemian cywilizacyjnych, Żeromski na jej tle przedstawił życie różnych klas społecznych.1) Jednym z utworów, w których miejscem wydarzeń stała się stolica, była „Lalka” Bolesława Prusa. Autor przedstawił bardzo rozległą panoramę życia Warszawy końca XIX wieku. Samo miasto ukazał niemal z fotograficzną dokładnością. Opisując perypetie głównych bohaterów, przeniósł czytelnika w różne jej dzielnice, pokazując mieszkańców dzielnic ubogich i tych bogatszych. Na tle stolicy rozgrywają się wydarzenia związane z rozwojem mieszczaństwa i handlu oraz upadkiem arystokracji.Jedną z dzielnic ukazanych w powieści jest Stare Miasto. Pojawia się ono głównie we wspomnieniach Rzeckiego i jest miejscem, które kojarzy się z polskością i patriotyzmem. Według Rzeckiego Stare Miasto było enklawą polskości, miejscem, w których rodziły się idee walki narodowowyzwoleńczej. Obecnie jest to miejsce, w którym mieszkają najubożsi, a po dawnej patriotycznej atmosferze nie ma już śladu. Stare Miasto stanowi wręcz dzielnicę, do której strach się udawać, która jest brzydka, zniszczona i zapomniana. Kolejną dzielnicą jest Powiśle. To również dzielnica brzydka, martwa, nędzna, gdzie dawniej toczyło się życie, w której kiedyś funkcjonowało polskie podziemne państwo i rezydował Romuald Traugutt. Jej aktualni mieszkańcy są zepsuci i zdegenerowani. Żyją tu ludzie pozbawieni nadziei, częściej niż inni mający do czynienia z chorobami i śmiercią. Jest to dzielnica zepsucia i rozkładu, a jej mieszkańcy pogrążeni są w apatii.Spora część akcji powieści toczy się w centrum. Jest to stosunkowo najbardziej atrakcyjna dzielnica Warszawy, głównie ze względu na pokazujących się na ulicach przedstawicieli arystokracji. Warto zwrócić uwagę, że opisując stolicę, Prus pominął wiele istotnych szczegółów związanych z ówczesną sytuacją polityczną. Na ulicach nie widać stójkowych ani rosyjskich napisów. Pisarz nie wspomina również o tym, że Rosjanie wyburzali stare kamienice i niszczyli zabytki.2) Obraz Warszawy został przedstawiony także w „Przedwiośniu” Stefana Żeromskiego. Młody bohater wyjeżdża do Polski, którą ojciec przedstawia mu jako kraj niezwykły, cudowny, ze szklanymi domami. Rzeczywistość okazuje się jednak szara i smutna. Przebywając w Warszawie, Baryka ma okazję poznać dzielnice proletariackie, które zamieszkują najbiedniejsi. Dzielnice miasta są szare, brudne, a ich mieszkańcy zmęczeni, chorzy, pozbawieni nadziei i przepracowani. Dręczą ich bieda i choroby, nie potrafią się cieszyć z dokonujących się zmian. Młody Baryka czuje się rozczarowany, miotają nim sprzeczne uczucia. Ostatecznie postanawia przyłączyć się do komunistów, którzy zamierzają dokonać radykalnych zmian.3) Również w „Ludziach bezdomnych” Żeromskiego obraz Warszawy jest smutny i przygnębiający Ulice Ciepła i Krochmalna zamieszkiwane przez najuboższą ludność przedstawiają obraz nędzy. Mieszkańcy dzielnicy to ludzie umęczeni chorobami, nędzą i brakiem nadziei. Ich twarze są blade, smutne, zielone, często przerażające. Dziewczynki już od najmłodszych lat zachowują się jak dorosłe kobiety, w uprawianiu prostytucji szukając możliwości ucieczki z dzielnicy nędzy. Ciekawy jest stosunek do chorych. Nikt nie myśli o ich leczeniu. Pozostawieni są niemal dosłownie na pastwę losu.Tragiczna sytuacja ma miejsce także w fabrykach. Panują tam tragiczne warunki pracy, brak higieny i troski o pracownika. Pracownicy przypominają maszyny, pozbawione zdolności myślenia i odczuwania. Dobrze wiedzie się tylko ludziom zamożnym, w tym lekarzom. Oni jednak, wbrew swojej powinności, nie zamierzają zrobić nic, by zadbać o higienę w mieście i zainteresować się zdrowiem najuboższych warszawiaków. M

Sprawdź również:

Dodaj komentarz jako pierwszy!

Ads Blocker Image Powered by Code Help Pro

Wykryto AdBlocka

Wykryto oprogramowanie od blokowania reklam. Aby korzystać z serwisu, prosimy o wyłączenie go.