Motyw prometejski – Motyw literacki
Zamień czytanie na oglądanie!
Nazwa mit występuje zarówno w języku naukowym, potocznym perswazyjnym, jak i poetyckim, a wszystkie te użycia wzajemnie na siebie oddziałują. Mit (z gr. mýthos = 'myśl, zamysł, temat rozmowy, opowieści, baśń’) – to symboliczna opowieść traktująca o powstaniu świata (kosmogonia), wizji jego końca (eschatologia), o otaczającym ludzkość świecie, opisująca historię bogów, demonów, legendarnych bohaterów oraz historię stworzenia człowieka. Mity są niezbywalnym składnikiem wszelkiej literatury, mówi się także, iż sama literatura jest mitem: posługuje się symbolem, sprzężona jest z określonym rytuałem komunikacyjnym, uprawomocnia i projektuje uniwersum ludzkie.
Jednym z ciekawszych mitycznych bohaterów jest niewątpliwie Prometeusz. Jest on uważany za dobroczyńcę ludzkości, dla dobra której oszukał Zeusa. Po raz pierwszy uczynił to w Kekonie. Podczas uroczystej ofiary podzielił wołu na dwie części. Po jednej stronie ułożył mięso, które przykrył skórą, po drugiej kości przykryte tłuszczem. Kiedy Zeus miał wybrać dla siebie część, skusił się na tłuszcz. Gdy spostrzegł, że został oszukany i pod spodem są tylko kości – postanowił ukarać Prometeusza – pozbawiając ziemie ognia. Prometeusz oburzył się na czyn Zeusa, jednak nie poddał się. Kochał ludzi tak bardzo, iż postanowił wykraść ogień z rydwanu boga słońca. Odtąd ludzie mogli grzać się w cieple ogniska i spożywać smażone potrawy. Niestety, pan Olimpu nie mógł na to patrzeć spokojnie. Po raz kolejny poczuł się oszukany i postanowił ponownie ukarać buntownika. Zesłał na ziemię piękną Pandorę. Dziewczyna bardzo spodobała się bratu Prometeusza – Epimeteuszowi. Mimo ostrzeżeń młodzieniec przyjął ją pod swój dach. Pandora przyniosła ze sobą tajemniczą szkatułkę, której zawartość bardzo ją intrygowała. Pod namową kobiety Epimeteusz zgodził się na otworzenie tajemniczej puszki. Gdy to uczynili, na ziemię wypełzły nieszczęścia, choroby, tragedie. Prometeusz został przykuty do ściany Kaukazu. Każdego dnia orzeł wyjadał mu wątrobę, która w nocy cudownie odrastała.
Motyw Prometeusza wykorzystał w swoim utworze Ajschylos. Akcja tragedii rozgrywa się w górach, a rozpoczyna od momentu przykucia Prometeusza do skały. Zadanie to powierzono boskiemu kowalowi. Przystępując do pracy Hefajstos stwierdza, iż brak mu odwagi przed wykonaniem rozkazu, jednak musi to uczynić, ponieważ każdy, kto sprzeciwił się woli bogów musi zostać ukarany.
Gdy Prometeusz zostaje wreszcie sam, skarży się na swój los. Płacze, gdyż jego cierpienia są ogromne, dodatkowo przygnębia go fakt, iż będąc sam bogiem, został ukarany przez bogów. Zastanawia się, czy jego cierpienia kiedykolwiek się skończą. Ubolewa, iż nie został pozbawiony życia, strącony w otchłań Hadesu.
Prometeusz jest przekonany, że mimo gniewu przyjdzie jeszcze chwila, że Zeus będzie go potrzebował, uwolni i wynagrodzi mu krzywdy. Tymczasem do miejsca jego kaźni przybywa chór Okeanid, którym opowiada swe dzieje. Przodownica chóru stwierdza, iż ten, którego nie wzruszy los herosa, musi mieć serce z żelaza. Współczuje mu także Okeanos, pytając, w jaki sposób może mu pomóc.
Mimo ogromnego cierpienia Prometeusz pozostaje dumny i pewny siebie. Wierzy, że Zeus zostanie ukarany za swe okrutne decyzje.
Jak już wspomniano motyw Prometeusza wykorzystywany był często w literaturze różnych epok. Jaki pisze A. Camus: „Pierwsze teogonie ukazują nam Prometeusza przykutego do kolumny na skraju świata, wiecznego męczennika pozbawionego na zawsze przebaczenia, o które nie chce prosić. Ajschylos przydaje jeszcze wielkości bohaterowi: obdarza go jasnością widzenia […], każe mu głosić nienawiść do wszystkich bogów i ciskając go na koniec w <
M. Głowiński pisze, iż mit o Prometeuszu posiada wiele znaczeń. Choć był bogiem, został skazany na ogromne cierpienie. Jest uosobieniem buntu, dobroczyńcą ludzkości, ale jednocześnie sprawcą jej cierpienia. Sposób postrzegania Prometeusza jako buntownika był powszechny szczególnie w XIX wieku. Prometeusza utożsamiany był wtedy również z poetą, który podejmuje nieznane mu wcześniej role w historii.
Nawiązanie do mitu o twórcy człowieka odnaleźć można w III części „Dziadów” A. Mickiewicza. Z greckim tytanem utożsamiony zostaje Konrad – jeden z wielu młodych, prześladowanych przez cara ludzi. Próbuje on rozwikłać tajemnicę cierpienia mężczyzny.
W tej chwili widzisz tylko 50% opracowania
by czytać dalej, podaj adres e-mail!Sprawdź również:
- Motyw Iliady i Odysei – Motyw literacki
- Motyw kariery – Motyw literacki
- Motyw literatury – Motyw literacki
- Motyw literatury i jej wpływu – Motyw literacki
- Motyw kota – Motyw literacki
- Motyw kobiety – Motyw literacki
- Motyw ucznia i mistrza – Motyw literacki
- Motyw kata – Motyw literacki
- Motyw ojca – Motyw literacki
- Motyw umierania i śmierci w średniowiecznej literaturze – Motyw literacki
Dodaj komentarz jako pierwszy!