Motyw wiary – Motyw literacki
Czym jest motyw wiary w literaturze i dlaczego nieustannie powraca?
Wiara – fenomen wykraczający poza sferę religijną, stanowiący literackie zwierciadło ludzkich niepokojów i aspiracji. Od sumeryjskiego Eposu o Gilgameszu po współczesne powieści Margaret Atwood, motyw ten przybiera formy: duchowego poszukiwania, ideologicznego fanatyzmu, naukowego credo czy egzystencjalnego zwątpienia. Jak zauważył Czesław Miłosz:
„Poezja jest współczesną formą modlitwy”
– ta obserwacja wyjaśnia, dlaczego pisarze wszystkich epok sięgają po motywy wiary.
W Procesie Kafki Józef K. toczy absurdalną walkę z niewidzialnym sądem, który można interpretować jako metaforę poszukiwania boskiej sprawiedliwości. Tymczasem w Weselu Wyspiańskiego Chochoł symbolizuje zarówno martwą tradycję, jak i nadzieję na odrodzenie. Te skrajne realizacje pokazują, jak literatura przekształca wiarę w uniwersalne narzędzie opisu kondycji ludzkiej.
Jak ewoluował motyw wiary na przestrzeni epok literackich?
Starożytność: Bogowie i fatum
W Antygonie Sofoklesa konflikt między prawem boskim a ludzkim osiąga dramatyczne natężenie. Kreon reprezentuje ślepą wiarę w rację państwa, podczas gdy Antygona – nierozerwalny związek z prawami wiecznymi. Homer w Odysei ukazuje wiarę jako układ sił:
„Losów swych ludzie sami sobie winni, nie bogowie”
– ta ambiwalencja między boską interwencją a ludzką wolą stanie się archetypem.
Średniowiecze: Między ascetyzmem a mistyką
Legenda o św. Aleksym kreśli model wiary jako całkowitego wyrzeczenia, podczas gdy Boska komedia Dantego to wędrówka od piekła do Raju, będąca teologicznym traktatem w formie poetyckiej wizji.
Renesans: Humanistyczne napięcia
Kochanowski w Pieśni XXV sławi Boga jako architekta kosmosu:
„Tyś Pan wszytkiego świata, Tyś niebo zbudował”
, ale w Trenach poddaje tę wiarę druzgocącej próbie. To przełomowy moment w literaturze – wiara przestaje być dogmatem, stając się przedmiotem osobistego zmagania.
Barok: Ekstaza i zwątpienie
Mikołaj Sęp-Szarzyński w Sonetach przedstawia duszę jako twierdzę oblężoną przez grzech: „Pokój – szczęśliwość, ale bojowanie / Byt nasz podniebny”
. Jednocześnie Pascal w Myślach proponuje słynny zakład: warto wierzyć, nawet jeśli istnienie Boga jest niepewne.
Oświecenie: Rozum kontra objawienie
Wolter w Kandydzie drwi z teodycei Leibniza:
„Optymizm to obłęd dowodzenia, że wszystko jest dobrze, gdy nam się dzieje źle”
. Jednak równolegle rozwija się nurt mistyczny – w Polsce widoczny w poezji Franciszka Karpińskiego.
Romantyzm: Religia wolności
Mickiewicz w Księgach narodu polskiego tworzy mesjanistyczną teologię narodową:
„Polska Chrystusem narodów”
. Słowacki w Anhellim sięga po motywy apokaliptyczne, łącząc wiarę z rewolucyjnym zrywem.
Pozytywizm: Wiara w postęp
W Lalce Prusa Wokulski symbolizuje naukową wiarę w rozwój techniczny, podczas gdy prezesowa Zasławska reprezentuje tradycyjną religijność. Konflikt tych postaw odzwierciedla przemiany epoki.
Współczesność: Kryzys i poszukiwania
Albert Camus w Dżumie ukazuje ewolucję księdza Paneloux – od kaznodziei głoszącego karę Bożą do człowieka współcierpiącego:
„Należy kochać to, czego nie można pojąć”
. Z kolei Olga Tokarczuk w Księgach Jakubowych bada granice między mistycyzmem a herezją.
Które dzieła najlepiej ilustrują motyw wiary?
Quo Vadis Henryka Sienkiewicza
- Kontekst: Przełom antyku i chrześcijaństwa w Cesarstwie Rzymskim
- Realizacja motywu: Prześladowania pierwszych chrześcijan jako próba wiary, postać Ligii jako personifikacji duchowej czystości
- Symbolika: Pożar Rzymu jako apokaliptyczna metafora przemiany cywilizacyjnej
Siłaczka Stefana Żeromskiego
- Kontekst: Pozytywistyczny etos pracy organicznej
- Realizacja motywu: Wiara w edukację i naukę jako nową formę misji społecznej
- Nowatorstwo: Świecka świętość – śmierć Stanisławy Bozowskiej jako martyrologia intelektualisty
Jakie symbole i metafory związane z wiarą dominują w literaturze?
Światło: Od biblijnego „Niech się stanie światłość” po elektryczne iluminacje w Lalce Prusa. W Jądrze ciemności Conrada światło cywilizacji okazuje się iluzją, maskującą mrok ludzkiej natury.
Droga: Motyw pielgrzymki w Boskiej komedii, wędrówka Jakuba Franka w Księgach Jakubowych, czy metaforyczna „droga krzyżowa” bohaterów Innego świata Herlinga-Grudzińskiego.
Księga: Biblia jako „księga nad księgami”, ale też tajemniczy rękopis w Imię róży Eco czy zniszczona książka w Ferdydurke Gombrowicza – symbole poszuk
W tej chwili widzisz tylko 50% opracowania
by czytać dalej, podaj adres e-mail!Sprawdź również:
- Motyw Iliady i Odysei – Motyw literacki
- Motyw kariery – Motyw literacki
- Motyw literatury – Motyw literacki
- Motyw literatury i jej wpływu – Motyw literacki
- Motyw kota – Motyw literacki
- Motyw kobiety – Motyw literacki
- Motyw ucznia i mistrza – Motyw literacki
- Motyw kata – Motyw literacki
- Motyw ojca – Motyw literacki
- Motyw umierania i śmierci w średniowiecznej literaturze – Motyw literacki
Dodaj komentarz jako pierwszy!