Goriot Jan Joachim – H. Balzak – Ojciec Goriot

Czy rodzicielska miłość może stać się śmiertelną chorobą duszy? Tragiczny portret ojca Goriota w literaturze
Jan Joachim Goriot, tytułowy bohater powieści Honoriusza Balzaka Ojciec Goriot (1835), to jedna z najbardziej przejmujących postaci literatury francuskiej. Były handlarz mąką, który poświęcił cały majątek i zdrowie dla kaprysów dwóch córek, stał się symbolem rodzicielskiej miłości przeradzającej się w patologiczne poświęcenie. W tym kompleksowym opracowaniu odkryjemy psychologiczną głębię postaci, jej symboliczne znaczenie w cyklu Komedia ludzka, oraz uniwersalne prawdy o ludzkiej naturze, które Balzak ukrył w losach starego mieszczanina.
Kim jest Jan Joachim Goriot i dlaczego jego historia wstrząsa czytelnikami od prawie 200 lat?
Główny bohater powieści Balzaka to emerytowany handlarz wermiceli, który po śmierci żony poświęca życie wyłącznie wychowaniu córek: Anastazji i Delfiny. Jego dramat rozgrywa się na trzech płaszczyznach:
- Społecznej – jako przykład degradacji mieszczaństwa w porewolucyjnej Francji
- Psychologicznej – studium obsesyjnej miłości rodzicielskiej
- Filozoficznej – parabola o kosztach bezwarunkowego poświęcenia
Balzak wprowadza postać poprzez technikę stopniowej degradacji. Początkowo widzimy dostatniego mieszczanina, który:
„posiadał 200 000 franków renty, które stopniały jak śnieg na słońcu pod ciepłem córczych pieszczot”
Od dostatniego kupca do żebrzącego nędzarza: przemiana zewnętrzna jako zwierciadło duszy
Balzak z chirurgiczną precyzją dokumentuje fizyczną degradację bohatera:
„Ten sześćdziesięciolatek wyglądał na czterdzieści. Jego pulchne, świeże policzki […] zdradzały zdrowie żelazne” (opis z czasów prosperity)
„Jego twarz poorana zmarszczkami, skóra ściągnięta, głowa chwiejąca się na wątłej szyi” (opis z okresu upadku)
Symbolika ubioru odzwierciedla wewnętrzną przemianę:
- W latach 1813-1819: jedwabne kamizelki, złoty łańcuch od zegarka
- W 1819: „surdut wytarty na łokciach”, „spodnie z cerowanymi kolanami”
- W 1820: „stary płaszcz służący za kołdrę”, „podarte płótno zamiast koszuli”
Cecha charakteru | Przykład z utworu |
---|---|
Patologiczne poświęcenie | Sprzedaż ostatnich sreber na posag dla córek, mimo że same odwiedzają go tajnie ze wstydu |
Naiwność emocjonalna | Wiara, że córki odwiedzają go z miłości, gdy w rzeczywistości przychodzą tylko po pieniądze |
Spolegliwość | Rezygnacja z własnego mieszkania na rzecz taniego pensjonatu, by finansować ekstrawagancje córek |
Autoagresja emocjonalna | Wyznanie: „Gdybyście mi powiedziały, że chcecie serca ojca, wyrwałbym je sobie z piersi” |
Miłość czy obsesja? Anatomia emocjonalnej zależności
Psychologiczny portret Goriota odsłania mechanizm toksycznej relacji rodzic-dziecko:
- Przeniesienie uczuć do zmarłej żony na córki: „Była dla mnie boginią, więc i one stały się boginiami”
- Kompensacja samotności poprzez materialne poświęcenia: „Pieniądze to jedyny język, który rozumieją”
- Wytworzenie systemu emocjonalnego szantażu: „Kochacie mnie tylko za pieniądze, ale i tak wam je dam”
Jak relacje Goriota wpływają na innych bohaterów?
Analiza interakcji bohatera ukazuje mechanizmy władzy w relacjach rodzinnych:
Z córkami (Anastazja de Restaud i Delfina de Nucingen)
„Jesteście moimi boginiami, które wszystko mogą, tylko nie sprawić, bym dłużej żył”
Paradoksalnie, im bardziej ojciec się poświęca, tym córki bardziej się od niego oddalają. Ich wizyty w pensjonacie mają charakter czysto transakcyjny:
- Anastazja przychodzi po 1200 franków na spłatę długów kochanka
- Delfina żąda 5000 franków na nową suknię balową
Z Eugeniuszem de Rastignakiem
Młody student prawa staje się dla Goriota:
- Powiernikiem tajemnic: „Ty jeden mnie rozumiesz, młodzieńcze”
- Posłańcem między nim a córkami: „Zanieś jej ten pierścionek, powiedz że to ostatnia pamiątka”
- Symbolicznym „synem”: „Miałem tylko córki, ale ty
W tej chwili widzisz tylko 50% opracowania
by czytać dalej, podaj adres e-mail!Sprawdź również:
- Lennox Mary – F. H. Burnett – Tajemniczy ogród
- Alina – J. Słowacki – Balladyna
- Aleksy – Legenda o świętym Aleksym
- Shirley Anna – L. M. Montgomery – Ania z Zielonego Wzgórza
- Bilbo – J. R. R. Tolkien – Hobbit
- Eol – Homer – Odyseja
- Blythe Gilbert – L. M. Montgomery – Ania na uniwersytecie
- Dedal – w mitologii greckiej wynalazca
- Jedwabiński Eugeniusz – M. Musierowicz – Opium w rosole
- Babu Stefu – M. Białoszewski – Pamiętnik z powstania warszawskiego
Dodaj komentarz jako pierwszy!