Jedwabiński Eugeniusz – M. Musierowicz – Opium w rosole

Czy nastolatek może być ofiarą pozornej troskliwości? Osobliwy przypadek Eugeniusza Jedwabińskiego
Eugeniusz Jedwabiński to drugoplanowa, lecz znacząca postać z powieści „Opium w rosole” Małgorzaty Musierowicz, stanowiąca przykład dziecka zaniedbanego emocjonalnie w rodzinie inteligenckiej. Uczniowski korepetytor, którego pozornie komfortowa sytuacja materialna maskuje głębokie deficyty uczuciowe, staje się zwierciadłem problemów współczesnej młodzieży. W niniejszej analizie odkryjemy psychologiczną głębię tej postaci, prześledzimy jej metamorfozę pod wpływem rodziny Borejków i zinterpretujemy uniwersalne przesłanie płynące z jej historii.
Kim jest Eugeniusz Jedwabiński i jaką rolę pełni w powieści?
Czternastoletni gimnazjalista, syn znanego naukowca i malarki, wprowadza się do kamienicy przy ulicy Roosevelta 5 w Poznaniu, gdzie poznajemy go poprzez perspektywę rodziny Borejków. Jego funkcja w utworze wykracza poza rolę ucznia potrzebującego korepetycji – staje się symbolem zaniedbań emocjonalnych w rodzinach skupionych na karierze. Jak zauważa narrator:
„Rodzice Jedwabińskiego kochali go na swój sposób, ale ten sposób polegał głównie na kupowaniu drogich prezentów”
.
Portret zewnętrzny: Maska „dobrego wychowania”
Musierowicz kreśli postać Eugeniusza poprzez paradoksalne zestawienia. Jego eleganckie ubrania („granatowy sweter od C&A”, „oficjalne półbuty”) kontrastują z niechlujstwem w pokoju („sterta brudnych skarpet pod łóżkiem”, „zaschnięte kanapki na parapecie”). Ten dysonans wizerunkowy odzwierciedla rozdźwięk między zewnętrznym pozorem a wewnętrznym chaosem.
Psychologiczna głębia charakteru: Analiza cech
Kluczową cechą Eugeniusza jest performatywność zachowań. Jego „choroba” (udawanie przeziębienia) to teatralna próba zwrócenia uwagi otoczenia, co narrator komentuje:
„Kaszel miał nienaturalny, jakby ćwiczył go przed lustrem”
. Inne istotne rysy charakterologiczne to:
– **Inteligencja emocjonalna** – potrafi manipulować dorosłymi poprzez udawanie bezradności
– **Kreatywność** – wymyśla skomplikowane historie o rzekomych dolegliwościach
– **Wrażliwość** – głęboko przeżywa obojętność rodziców
Cecha | Przykład z utworu |
---|---|
Samotność | Codzienne samotne obiady w eleganckiej restauracji, gdy rodzice pracują |
Spryt | Podrzucanie fałszywych leków do kosza na śmieci, by udowodnić „leczenie” |
Potrzeba bliskości | Wykradanie drobiazgów z mieszkania Borejków jako substytut rodzinnej więzi |
Dlaczego manipuluje dorosłymi? Motywacje i wartości
Strategia chłopca wynika z pragnienia autentycznego zainteresowania. Jego działania są wołaniem:
„Nie chce mi się żyć, proszę pani. Chyba umrę”
– te słowa wypowiedziane do Gabrysi Borejko odsłaniają dramat emocjonalnego głodu. Paradoksalnie, wartością nadrzędną dla niego staje się nie tyle oszustwo, ile potrzeba bycia dostrzeżonym.
Relacje z innymi: Od obcości do zależności
Interakcje z rodziną Borejków układają się na zasadzie kontrastu:
– **Matka (Malwina)** – relacja formalna, ograniczająca się do dyskusji o sztuce
– **Ojciec (Profesor)** – kontakt sporadyczny, oparty na intelektualnych quizach
– **Gabrysia Borejko** – pełni rolę substytutu matki, czego dowodzi scena przygotowywania rosołu
Czy Eugeniusz się zmieni
W tej chwili widzisz tylko 50% opracowania
by czytać dalej, podaj adres e-mail!Sprawdź również:
- Lennox Mary – F. H. Burnett – Tajemniczy ogród
- Alina – J. Słowacki – Balladyna
- Aleksy – Legenda o świętym Aleksym
- Shirley Anna – L. M. Montgomery – Ania z Zielonego Wzgórza
- Bilbo – J. R. R. Tolkien – Hobbit
- Eol – Homer – Odyseja
- Blythe Gilbert – L. M. Montgomery – Ania na uniwersytecie
- Dedal – w mitologii greckiej wynalazca
- Jedwabiński Eugeniusz – M. Musierowicz – Opium w rosole
- Babu Stefu – M. Białoszewski – Pamiętnik z powstania warszawskiego
Dodaj komentarz jako pierwszy!