Sowerby Dick – F. H. Burnett – Tajemniczy ogród
Czy dziki chłopiec z wrzosowisk może odmienić ludzkie życie? Poznaj sekret Dicka Sowerby’ego z „Tajemniczego ogrodu”
Dickon Sowerby to jedna z najbardziej enigmatycznych postaci w literaturze dziecięcej. W powieści Frances Hodgson Burnett „Tajemniczy ogród” (1911) pełni rolę duchowego przewodnika, łącznika między światem natury a skarlałą cywilizacją. Ten dwunastoletni syn górnika z Yorkshire, obdarzony niemal mistyczną więzią z przyrodą, staje się katalizatorem przemiany głównych bohaterów. W tej pogłębionej analizie odkryjemy:
- Antropologiczne korzenie postaci sięgające angielskiego folkloru
- Psychologiczne mechanizmy jego oddziaływania na innych
- Ekologiczne przesłanie aktualne w dobie kryzysu klimatycznego
- Sekrety konstrukcji literackiej postaci-symbolu
Kim jest Dickon Sowerby w strukturze powieściowej?
Dickon to postać liminalna – istniejąca na granicy światów. Jego społeczna pozycja jako dziecka z klasy robotniczej pozwala mu funkcjonować poza sztywnymi regułami edwardiańskiej Anglii. Jak zauważa badaczka literatury dziecięcej Phyllis Bixler:
„Sowerby to literackie wcielenie mitu dzikiego dziecka, ale przefiltrowane przez purytański etos pracy”
. Jego pierwsze pojawienie się w tekście następuje przez usta Marty:
„To Dickon chodzi po wrzosowiskach jak młody Pan Bóg stworzenia, z lisem pod pachą i krukiem na ramieniu”
(rozdz. 8).
Portret zewnętrzny: Semiotyka wyglądu
Autorka konstruuje wizerunek Dickona poprzez system znaków przyrodniczych:
„Miał okrągłe niebieskie oczy jak kawałki letniego nieba, policzki czerwone jak dojrzałe jabłka i uśmiech rozświetlający całą twarz niczym słońce przebijające się przez mgłę”
(rozdz. 10). Każdy element jego stroju ma symboliczną wymowę:
- Łata w kształcie rombu na kolanie – symbol mądrości ludowej
- Fujarka z kory wierzby – atrybut łączności z przyrodą
- Wikliniowy koszyk – metafora macierzyństwa ziemi
Cecha charakteru | Przykłady z tekstu |
---|---|
Empatia ekologiczna | Scena „rozmowy” z rudzikiem poprzez naśladowanie jego śpiewu (rozdz. 9) |
Inżynierska pomysłowość | Budowa przenośnych inspektów z cegieł i starych szyb (rozdz. 12) |
Terapeutyczna cierpliwość | Systematyczne ćwiczenia z Colinem, dostosowane do jego możliwości (rozdz. 18) |
Filozoficzna głębia | Aforyzm: „To ziemia jest matką, od niej wszystko rośnie, nawet my” (rozdz. 14) |
Psychologia postaci: Co napędza chłopca z wrzosowisk?
Analiza motywacji Dickona wymaga sięgnięcia do kontekstu społecznego. Jako dziecko górnika z klasy robotniczej, znajduje w przyrodzie przestrzeń wolności od przemysłowej rzeczywistości. Jego postawa to połączenie:
- Animizmu dziecięcego – wiara w duchowy wymiar natury
- Pragmatyzmu chłopskiego – wiedza oparta na obserwacji i doświadczeniu
- Mistycyzmu protestanckiego – przeżywanie sacrum w naturze
Kluczowa scena:
„Gdy Dickon zaczął grać na fujarce, Colin po raz pierwszy od lat zapomniał o swojej chorobie. Dźwięki płynęły jak strumień niosący życie”
(rozdz. 21).
Relacje Dickona z innymi postaciami: Sieć wpływów
Analiza interakcji:
- Z Mary: Przełamuje jej egoizm przez naukę odpowiedzialności za rośliny. Scena przekazania nasion:
„To nie zabawki, to życie. Musisz być jak matka”
(rozdz. 11)
- Z Colinem: Staje się wzorem męskości opartej na czułości i współpracy z naturą. Ich relacja odwraca tradycyjne role klasowe
- Z ogrodem
W tej chwili widzisz tylko 50% opracowania
by czytać dalej, podaj adres e-mail!
Sprawdź również:
- Lennox Mary – F. H. Burnett – Tajemniczy ogród
- Alina – J. Słowacki – Balladyna
- Aleksy – Legenda o świętym Aleksym
- Shirley Anna – L. M. Montgomery – Ania z Zielonego Wzgórza
- Bilbo – J. R. R. Tolkien – Hobbit
- Eol – Homer – Odyseja
- Blythe Gilbert – L. M. Montgomery – Ania na uniwersytecie
- Dedal – w mitologii greckiej wynalazca
- Jedwabiński Eugeniusz – M. Musierowicz – Opium w rosole
- Babu Stefu – M. Białoszewski – Pamiętnik z powstania warszawskiego
Dodaj komentarz jako pierwszy!