Walek – W. Gombrowicz – Ferdydurke
Kim jest Walek z „Ferdydurke” i dlaczego jego postać wciąż intryguje?
Walek to wiejski parobek pojawiający się w drugiej części „Ferdydurke” Witolda Gombrowicza pt. „Pod stolice”. Choć epizodyczna, jego postać staje się kluczowym elementem groteskowej refleksji nad społecznymi formami i naturą ludzkiej tożsamości. Jako syn służącej, reprezentuje pierwotną, nieskażoną kulturą naturę, która staje się przedmiotem fascynacji i manipulacji innych bohaterów. W artykule przeanalizujemy, jak przez pryzmat tej postaci Gombrowicz demaskuje mechanizmy społecznego zniewolenia.
Podstawowe informacje o bohaterze
Poznajemy Walka w majątku Hurleckich, gdzie pracuje jako parobek. Jego obecność zostaje wykorzystana przez Miętusa – ucznia z warszawskiego gimnazjum – który postanawia „zdziczeć” i szuka autentycznego kontaktu z chłopską naturą. Walek staje się więc zwierciadłem odbijającym absurdalne próby narzucania form:
„Miętus chciał koniecznie znaleźć chłopa prawdziwego, pierwotnego, nie skażonego mieszczaństwem”
Portret zewnętrzny: ucieleśnienie prostoty
Gombrowicz celowo nie rozwija fizjonomii Walka, skupiając się na jego funkcji symbolicznej. Ubrany w „sukmany i łapcie”, reprezentuje archetyp chłopa jako nosiciela pierwotnej energii. Jego wygląd kontrastuje z miejską elegancją Miętusa, stając się materializacją mitu „szlachetnego dzikusa”.
Psychologiczny portret Walka: buntownik czy marionetka?
Analiza charakteru Walka wymaga rozróżnienia między jego rzeczywistymi cechami a projekcjami innych bohaterów:
Cecha/Aspekt | Przykłady z utworu |
---|---|
Uparta prostota | Odmowa nauki manier: „Nie będę się uczył, bo mi się nie chce” |
Naturalność zachowań | Scena jedzenia ziemniaków łapczywie, bez sztućców |
Bierny opór | Milczenie w odpowiedzi na próby „cywilizowania” go przez Miętusa |
Motywacje: walka o tożsamość
Walek nie przejawia świadomych ambicji – jego główną motywacją jest przetrwanie w świecie narzuconych mu ról. Paradoksalnie, to właśnie brak społecznych aspiracji czyni go nośnikiem autentyczności w świecie groteskowych form.
Relacje z innymi postaciami: zwierciadło społecznych fobii
- Z Miętusem: Relacja mistrz-uczeń odwrócona do absurdu. Miętus próbuje „nauczyć się” chłopskości od Walka, ten zaś nieświadomie demaskuje fałsz tej inicjacji
- Z rodziną Hurleckich: Jako służący jest elementem krajobrazu, żywym symbolem „prawdziwego życia” kontrastującym z salonową sztucznością
Czy Walek się zmienia? Statyczność jako forma oporu
W przeciwieństwie do innych postaci doświadczających „upupienia”, Walek pozostaje niezmienny. Jego statyczność to rodzaj obrony przed formą – jak zauważa badacz Jerzy Jarzębski: „Walek to anty
W tej chwili widzisz tylko 50% opracowania
by czytać dalej, podaj adres e-mail!Sprawdź również:
- Lennox Mary – F. H. Burnett – Tajemniczy ogród
- Alina – J. Słowacki – Balladyna
- Aleksy – Legenda o świętym Aleksym
- Shirley Anna – L. M. Montgomery – Ania z Zielonego Wzgórza
- Bilbo – J. R. R. Tolkien – Hobbit
- Eol – Homer – Odyseja
- Blythe Gilbert – L. M. Montgomery – Ania na uniwersytecie
- Dedal – w mitologii greckiej wynalazca
- Jedwabiński Eugeniusz – M. Musierowicz – Opium w rosole
- Babu Stefu – M. Białoszewski – Pamiętnik z powstania warszawskiego
Dodaj komentarz jako pierwszy!