🎓 Poznaj Panda Genius – Twojego edukacyjnego superbohatera! https://panda.pandagenius.com/

Cugle – popuszczać (popuścić, puścić) komuś cugli

Słownik frazeologizmów na literę „c”

„c”, jak „cugle”
Z góry mówię, że na bank nie będziemy rozmawiać o koniach i ich wyposażeniu. Jeśli lubisz konie, to niestety, nie będziemy o nich rozmawiać, ale o frazeologizmach. Zatem przejdźmy do krótkiej historyjki przypominającej co to jest frazeologizm. Zapraszam do klasy 4 „swf-a” – jest to klasa ucząca się słownika wyrażeń frazeologicznych, 4. stopnia, czyli dopiero zaczynającej.

Początek roku szkolnego.
Nauczycielka: Dzień dobry moi drodzy uczniowie. Ile lat już się uczycie? Nie licząc przedszkola – oczywiście.
Zosia: W zwykłej szkole uczyliśmy się już 5 lat, a teraz rozpoczynamy 4-letnią szkołę frazeologiczną.
Nauczycielka: Rozumiem. Czyli wiecie co to są frazeologizmy.
Kasia: Proszę pani! My… nie… nie… wiemy …. co to są…są… fra…fra…zeologi…gi…zmy.
Nauczycielka: Przecież wiem… Spokojnie; może ktoś wytłumaczy?
Klemens: Ja wiem, proszę Pani! Jest nie dosłowne połączenie wyrazów.
Nauczycielka: Ok! A skąd to wiesz?
Klemens: Ze strony internetowej Dyktanda.pl.
Nauczycielka: W takim razie, zapraszam tam wszystkich uczniów.

A teraz zachęcam do powrotu do mnie i do naszych „cugli”. Uchylę rąbka tajemnicy i powiem, że za chwilę pojedziemy na lekcję klasy 4 „swf-a”, a tematem lekcji będzie „Popuścić komuś cugli”. Zapraszam….

Nauczycielka: Dzień dobry, zapisujemy temat: C-> cugle -> „popuścić komuś cugli”. Kto wie co to znaczy?
Klemens: „Popuścić komuś cugli” to po prostu dać luzu komuś.
Nauczycielka: Dobre wytłumaczenie, ale bardziej oficjalnie…
Zosia: Ja wiem… pozwolić na coś więcej niż zwykle.
N.: Dobrze. Jak zwykle przykład użycia proszę podać?
K.: Na weselu mojej cioci mama popuściła mi cugli i pozwoliła zjeść trochę więcej słodyczy.
N.: Dobrze. Czy ktoś z gości ma pytanie?
My: Nie; do widzenia, życzymy owocnej lekcji.

Jak tam u was? Wszystko rozumiecie? Podobała się lekcja w klasie 4. „swf-a”? Mnie bardzo nie wiem, jak wam! Zachęcam do napisania o tym wypracowanie i zamieszczenie na Dyktanda.pl.

To co jeszcze jedziemy z „cuglami”. No pewnie! Zawsze pamiętajcie o wyczerpaniu tematu; mój się jeszcze nie wyczerpał. Tym razem ja zaprosiłam klasę frazeologiczną też 4. Stopnia, ale klasę „b”.
O już idą…

Ja: Witam was kochani uczniowie klasy 4. „swf-b” i klasy 6. b – klasy w cudzysłowie „normalnej”, CZYLI PODSTAWÓWKI. Nie chcę przedłużać lekcji dlatego temacik: „Wygrana w cuglach” – słownik wyrażeń frazeologicznych.
1.uczeń klasy „swf”: Już zapisane. Czy wytłumaczyć co to znaczy?
Ja: Tak poproszę, ale może inni tez się zgłoszą.
1.uczeń: Wygrać bez wielkich starań, bez zaciętej rywalizacji.
Ja: Dobrze. Teraz może Marysia z 6. b poda jakiś przykład.
Marysia: To był nudny bieg. Kszczot wygrał w cuglach.
Ja: Super. Obejrzyjmy filmik przedstawiający ten frazeologizm i koniec.
Po filmie
Ja: Do widzenia. Do widzenia.

Cugle czas zakończyć.
Do widzenia!

Sprawdź również:

Dodaj komentarz jako pierwszy!