🎓 Poznaj Panda Genius – Twojego edukacyjnego superbohatera! https://panda.pandagenius.com/

Amortyzacja

Amortyzacja
Słowo amortyzacja pochodzi od łacińskiego amortisatio, jest to rzeczownik rodzaju żeńskiego.

Odmiana rzeczownika:

Liczba pojedyncza
Mianownik (Kto? Co? Jest) amortyzacja
Dopełniacz (Kogo? Czego? Nie ma) amortyzacji
Celownik (Komu? Czemu? Się przyglądam) amortyzacji
Biernik (Kogo? Co? Widzę) amortyzację
Narzędnik (Z kim? Z czym? Idę) z amortyzacją
Miejscownik (O kim? O czym? Mówię) o amortyzacji
Wołacz (O!… witaj!) amortyzacjo

Liczba mnoga
Mianownik (Kto? Co? Jest) amortyzacje
Dopełniacz (Kogo? Czego? Nie ma) amortyzacji
Celownik (Komu? Czemu? Się przyglądam) amortyzacjom
Biernik (Kogo? Co? Widzę) amortyzacje
Narzędnik (Z kim? Z czym? Idę) z amortyzacjami
Miejscownik (O kim? O czym? Mówię) o amortyzacjach
Wołacz (O!… witajcie!) amortyzacje

Synonim:
W znaczeniu zmniejszenia wartości czegoś: umorzenie, rata amortyzacyjna
Jako bagatelizowanie czegoś: abstrahowanie, bagatelizowanie, lekceważenie, minimalizowanie, redukowanie, spłycanie, ujmowanie
Rozumiane jako osłabienie czegoś: osłabienie, tłumienie.

W znaczeniu ekonomicznym amortyzacja odzwierciedla systematyczne zużycie danych składników majątkowych, czyli środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, przez wykorzystanie ich dla celów działalności gospodarczej.

Aby składnik trwały mógł być amortyzowany musi być on: własnością albo współwłasnością podatnika, był wytworzony we własnym zakresie, nabyty, nie może być wybrakowany, musi być zdolny do eksploatowania, przewidywany okres użytkowania powinien być dłuższy niż rok kalendarzowy oraz może być wykorzystywany przez podatnika na rzecz prowadzonej działalności gospodarczej.

Środkami trwałymi mogą być:
• Budynki, budowle, lokale, które są inną własnością albo są oddane do użytku poprzez umowę najmu
• Urządzenia, maszyny
• Środki transportu
• Inne przedmioty

Odpisy amortyzacyjne wykonywane są od początkowej wartości środków trwałych i wartości niematerialnych, prawnych. Dokonywane są pierwszego dnia następnego miesiąca, w którym środki te zostały przyjęte do użytku.
Istnieją różne stawki amortyzacyjne, np. na budynki mieszkalne stawka roczna to 2,5%, w przypadku samochodów osobowych jest to 20%, a samochodów ciężarowych 30%. Stawki te mogą się podwyższać, przykładowo wtedy, gdy budynki używane są w złych warunkach. Mnoży się wtedy podstawową stawkę przez podwyższony współczynnik. Ale stawki mogą się też obniżać, kiedy istnieje zmniejszony okres używania danych środków.

W znaczeniu technicznym amortyzacja służy w pojazdach samochodowych do podnoszenia komfortu jazdy, tłumią nierówności drogi, poprawy bezpieczeństwa na drodze, stabilizacja toru jazdy oraz utrzymanie w odpowiedniej pozycji sprężyny zawieszenia. Jest to możliwe poprzez układ tłumiący, w którym znajdują się amortyzatory. Odpowiednia ich praca pozwala na utrzymanie przyczepności opon z podłożem. Jeśli układ tłumienia jest zużyty i nadaje się do wymiany, to koła będą odbijać się od asfaltu.

Amortyzator poprzez odpowiednie tłumienia rozkłada ciężar masy samochodu na wszystkie opony, tak równomiernie jak to tylko możliwe.

Układ tłumiący w jakimś stopni wypływa też na przeciwblokujący układ hamulcowy (ABS) oraz elektronicznego programu stabilizacji jazdy (ESP).

Istnieją dwa główne rodzaje amortyzatorów:
• Olejowe, komora kompensacyjna jest otwarta
• Olejowo–gazowe, komora kompensacyjna jest zamknięta
Podczas jazdy układ tłumiący jest raz ściskany, a raz rozciągany (ściskanie i odbicie), w związku z tym istnieją dwa rodzaje budowy amortyzatorów:
• Jednorurowy (olejowo–gazowy) – nie ma tutaj zasobnika kompensacyjnego, gdyż takowy nie jest potrzebny przez zmienną objętość komory roboczej. Do dobrego funkcjonowania układu amortyzator nie jest do końca wypełniony olejem, a w dolnej części dodatkowo stosowany jest skompresowany gaz.
• Dwururowy (olejowy) – posiada dwa etapy. Pierwszym z nich jest ściskanie, zmniejsza on ilość miejsca dostępnego w cylindrze dla oleju. Oporu przepływu oleju powodują tłumienie podczas ściskania amortyzatora. Drugi to odbicie, które polega na wyciąganiu tłoczyska z cylindra. Przez to zwiększa się ciśnienie oleju.

Można wyróżnić także dwa rodzaje ze względu na stopień twardości:
• Miękkie, fabryczne – pochłaniają więcej energii oraz przenoszą drgania tak, aby komfort podróżowania był podwyższony.
• Twarde, sportowe – posiadają wyższe siły tłumienia, poprawiają przyczepność kół z podłożem przez co zmniejsza się komfort podróży

Przykłady:
Pamiętasz może jak amortyzowało się firmowe samochody ciężarowe?
Dzień dobry, chciałbym zakupić amortyzatory do mojego samochodu.
Niech Pan pamięta, amortyzatory wymienia się osiami!

Sprawdź również:

Dodaj komentarz jako pierwszy!