🎓 Poznaj Panda Genius – Twojego edukacyjnego superbohatera! https://panda.pandagenius.com/

Analityka

Analityka jest nauką o zbiorze pojęć oraz myśli. Osoba, która zajmuje się analityką, nazywana jest analitykiem.

Odmiana rzeczownika:

Liczba pojedyncza
Mianownik (Kto? Co? Jest) analityka
Dopełniacz (Kogo? Czego? Nie ma) analityki
Celownik (Komu? Czemu? Się przyglądam) analityce
Biernik (Kogo? Co? Widzę) analitykę
Narzędnik (Z kim? Z czym? Idę) z analityką
Miejscownik (O kim? O czym? Mówię) o analityce
Wołacz (O!… witaj!) analityko

Liczba mnoga
Mianownik (Kto? Co? Jest) analityki
Dopełniacz (Kogo? Czego? Nie ma) analityk
Celownik (Komu? Czemu? Się przyglądam) analitykom
Biernik (Kogo? Co? Widzę) analityki
Narzędnik (Z kim? Z czym? Idę) z analitykami
Miejscownik (O kim? O czym? Mówię) o analitykach
Wołacz (O!… witajcie!) analityki

Synonimy dla słowa osoby zajmującej się analityką – analityk:
Finansista, finansowiec, badacz, laborant, naukowiec, psycholog, psychoanalityk, psychoterapeuta.

Historia analityki zaczyna się dawno temu. Porównywanie statystyk oraz analizowanie danych miało miejsce już w czasach poprzedzających historię pisaną. W 1785 roku William Playfair wymyślił wykres słupkowy. Stał on się jednym z podstawowych i obecnie stosowanych narzędzi do wizualizacji danych. W 1812 Charles Joseph Minard, twórca map, przedstawił straty poniesione przez wojska Napoleona podczas marszu na Moskwę. Stworzył liniową mapę, która pokazywała związek ponoszonych strat z mroźną zimą, a czasem, w którym armia znajdowała się z dala od linii dostaw. W 1890 Herman Hollerith wynalazł maszynę licząco–analityczną. Zapisywała ona dane na kartach dziurkowanych, pozwoliło to na szybszą analizę i skróciło czas przetwarzania danych.

Analityka biznesowa jest procesem, podczas którego odkrywa się, interpretuje istotne wzorce w danych i stosuje się narzędzia, które pozwalają wszystkim pracownikom na zadawanie dowolnych pytań odnoście tych danych.
Współcześnie większość przedsiębiorstw pragnie w jeszcze większym stopniu wykorzystywać analitykę. Po to zasilają narzędzia analityczne z większą ilością danych, by szybciej uzyskać dokładne dane i informacje dla większej liczby osób. A w dodatku przy tym wszystkich chcą płacić mniej. Aby osiągnąć ten cel potrzeba zaawansowanych platform, które obsługują cały proces analityczny w bezpieczny, niezawodny i elastyczny sposób. Platforma ta musi być zdolna do udostępniania użytkownikom samoobsługowych narzędzi analitycznych bez uszczerbku.

W podstawach analityki dane same w sobie nie mają znaczenia. Ich analiza jest po prostu bezcelowa, jeżeli nie będzie ona prowadzić do podjęcia określonych działań. Zakupiona technologia musi być wykorzystywana, aby się zwróciła. Obecnie skutecznie potrafi się: uzyskiwać prognozy z danych, odpowiedzi na pytania i sprawiać, by uczyły się nowych wzorców. Co oznacza, że w danych tkwi bardzo duży potencjał.

Korzyści biznesowe, które wynikają z analityki:
• Nowy sposób pracy;
• Nowe możliwości;
• Wizualizacja danych.

Powoli zaczęły rozwijać się narzędzia analityczne, kiedy obecne były już niewystarczające. Pierwsze z nich bazowały na modelach semantycznych, opartych na oprogramowaniu do analizy biznesowej. To właśnie one pomogły zapewnić silny nadzór nad danymi i pozwoliły na analizę danych, odpowiednie dostosowanie w ramach niektórych funkcji. Wadą było, pojawienie się nieterminowości raportów.
Później rozwój narzędzi samoobsługowych sprawił, że analityka trafiła do większej liczby odbiorców. Co pozwoliło na intensywniejsze korzystnie z narzędzi analitycznych, gdyż nie wymagały wielkich umiejętności. Zyskały one na popularności głównie przez możliwość korzystania w chmurze.
Niedawno narzędzia analityczne zapewniają jeszcze dokładniejsze dane biznesowe. Wszystko to poprzez zastosowanie mechanizmów automatycznej aktualizacji i automatyzacji wykrywania, czyszczenia, publikowania danych. Użytkownicy mogą współpracować na dowolnych urządzeniach, wykorzystywać informacje i poprawiać wyniki.
Współcześnie, mimo że automatyzacja jest coraz bardziej powszechna, to i tak ludzie wykonują większość pracy. Dane z dostępnych źródeł łatwo można łączyć ze sobą. Użytkownik zadaje pytania i dostaje na nie odpowiedzi w formie zwizualizowanych reprezentacji danych. Te modele zarządzane są przez ludzi.

Przykłady:
Analityka dotyczy każdego aspektu życia i pomaga podejmować świadome decyzje.
Analityk analizuje dane, wyciąga wnioski i na ich podstawie, prognozuje jakie skutki przyniesie dana strategia biznesowa.
Analityka przynosi trzy główne korzyści biznesowe: nowy sposób pracy, nowe możliwości, wizualizacja danych.

Sprawdź również:

Dodaj komentarz jako pierwszy!