Współczesne czasy wymagają od firm, aby były dostosowane do potrzeb i życzeń klientów. Jak zatem zbadać te potrzeby? Czy będzie to jedyne możliwe dzięki temu, że właściciele firm wiele zjawisk są w stanie przewidzieć? Otóż nie. Na pomoc przychodzą firmy oraz organizacje badające opinię społeczną. Sama firma, bez udziału takiej organizacji, również może przeprowadzić takie badanie. Może ono być przeprowadzone na przykład poprzez ankietę.Czym jest ankieta i kiedy na przykład się ją przeprowadza?Chyba każdy z nas przynajmniej kilka razy w życiu brał udział w ankiecie. Ankietą był na przykład wywiad przed jakimś zabiegiem medycznym. Ankiety przeprowadza się także na tematy społeczne, takie jak chociażby rewitalizacja miasta. Ankietą jest również udział w Narodowym Spisie Powszechnym Ludności i Mieszkań.Ankieta jest inaczej nazywana badaniem ankietowym. Ankieta to jedna z technik stosowanych w naukach społecznych, wykorzystująca narzędzie, jakim jest kwestionariusz ankietowy. To wyjątkowa, pisemna forma wywiadu, która zalicza się do typu badań skategoryzowanych. To oznacza, że ankieta jest specyficznym narzędziem, którego reguły i zasady są ściśle wypunktowane w każdym pojedynczym, określonym badaniu. Celem przeprowadzenia ankiety jest zebranie wystarczająco dużej ilości informacji o zjawiskach czy procesach społecznych. Jest to możliwe przy stosunkowo niskim nakładzie sił i niskim nakładzie pieniężnym. Zazwyczaj kwestionariusz ankietowy jest wydrukowanym dokumentem z napisanymi pytaniami oraz wolnymi miejscami, gdzie należy wpisać swoje odpowiedzi. W ankiecie mogą być także już gotowe odpowiedzi i spośród nich należy wybrać te, które ankietowani uważają za właściwe.AnkieterBadanie ankietowe przeprowadzane jest zazwyczaj przy obecności ankieterów. Ankieter to osoba, która prowadzi wywiad ankietowy z respondentem w sondażach ilościowych. Ankieter musi być zaznajomiony z kwestionariuszem ankietowym. Dzieje się to zazwyczaj poprzez szkolenie. Następnie ankieter ma za zadanie dobrać próbę respondentów, która będzie właściw
W tej chwili widzisz tylko 50% opracowania
by czytać dalej, podaj adres e-mail!
Wystąpił błąd, spróbuj ponownie :(
Udało się! :) Na Twojej skrzynce mailowej znajduje się kod do aktywacji konta
";
a dla celów badania. Potem ankieter musi zaaranżować wywiad oraz przeprowadzić samo badanie poprzez zadawanie pytań oraz odnotowywanie odpowiedzi na nie. Po zakończeniu ankiety ankieter zbiera wszystkie niezbędne dane, który są następnie eksponowane jako wyniki badania ankietowego. Rodzaje ankiet1) Ankieta może być podzielona na szereg różnych rodzajów ze względu na wiele kwestii. Po pierwsze, ze względu na informacje o osobie ankietowanej ankiety dzielimy na jawne oraz anonimowe. Ankiety jawne polegają na tym, że za ich pomocą istnieje możliwość zidentyfikowania respondenta, który bierze udział w badaniu, odpowiadając na zawarte w nim pytania. Ankieta anonimowa, jak sama nazwa wskazuje, nie zawiera pytań na podstawie, których respondent mógłby być zidentyfikowany.2) Z kolei ze względu na częstotliwość badań wyróżniamy ankiety jednorazowe oraz ankiety okresowe. Badanie ankietowe jednorazowe jest prowadzone tylko jeden raz, zaś badanie okresowe przeprowadza się parokrotnie na podstawie te samej grupy ankietowanych osób w danym, z góry określonym, odstępie czasowym. 3) Wiele rodzajów ankiety istnieje ze względu na sposób przekazywania kwestionariusza ankiety. Wyróżnia się tu ankietę pocztową, która polega na tym, że kwestionariusze ankietowe są dostarczane do ankietowanych drogą pocztową i tak samo są od nich odbierane.Drugi rodzaj to ankieta prasowa, która polega na tym, że kwestionariusz drukowany jest w prasie i w ten sposób dociera do przypadkowej grupy respondentów. Kolejny typ to ankieta rozdawana – to znaczy taka, która jest rozdawania respondentom w określonych miejscach. Respondent potem odsyła taką ankietę do ankietera lub wrzuca do określonego pojemnika. Następny rodzaj to ankieta telefoniczna, radiowa lub telewizyjna, gdzie kwestionariusz ankietowy przekazywany jest przy pomocy mediów społecznościowych. Rozwiązanie ankiety przesyłane jest drogą pocztową lub elektroniczną. Innym rodzajem jest również ankieta audytoryjna. Polega ona na tym, że badanie ankietowe przeprowadzanie jest przez ankieterów w jednym, określonym miejscu.
Dodaj komentarz jako pierwszy!