🎓 Poznaj Panda Genius – Twojego edukacyjnego superbohatera! https://panda.pandagenius.com/

Asperger

Nazwa zespół Aspergera wywodzi się od nazwiska doktora H. Aspergera, który zaburzenie to określił jako psychopatię autystyczną. U badanych pacjentów stwierdził problemy w relacjach społecznych, upośledzenie interakcji społecznych, problemy z komunikowaniem się oraz niezwykłe, ponadprzeciętne zainteresowania.

Odmiana przez przypadki
M. zespół Aspergera
D. zespołu Aspergera
C. zespołowi Aspergera
B. zespół Aspergera
N. zespołem Aspergera
Msc. zespole Aspergera
W. zespole Aspergera

Synonimy: Asperger, syndrom Aspergera, zaburzenie

Zespół Aspergera został zakwalifikowany jako jednostka chorobowa w czwartej edycji DSM – IV. Uznano wówczas, iż zespół Aspergera stanowi łagodniejszą formę autyzmu i wiąże się przede wszystkim z zaburzeniami dotyczącymi funkcjonowania. W Europie, a zatem i w Polsce obowiązuje klasyfikacja ICD. Zgodnie z ICD – 10 autyzm jest oznaczony numerem F84.0 i został zaliczony do całościowych zaburzeń rozwoju oznaczonych symbolem F84.
Zespół Aspergera dotyczy funkcji społecznych, a do jego charakterystycznych cech należy przede wszystkim brak umiejętności nawiązywania kontaktu wzrokowego z rówieśnikami, brak chęci do nawiązywania kontraktów społecznych, niewielka znajomość kodów społecznych oraz niewłaściwe reakcje społeczne i emocjonalne. Osoby z zespołem Aspergera cechują się także ograniczoną aktywnością i zainteresowaniami. Często skupiają się na jednej rzeczy i poświęcają jej całą swoją uwagę. Są przywiązane do powtarzalności, łatwiej przychodzi im zapamiętywanie niż zrozumienie. Kolejną typową cechą osób z zespołem Aspergera jest wykonywanie pewnych powtarzających się rytuałów, które mogą być narzucane zarówno sobie, jak i innym.

Dzieci cierpiące na zespół Aspergera cechują się specyficzną wrażliwością emocjonalną, swoistymi problemami związanymi z edukacją. Przejawiają także problemy w koordynacji ruchowej, mogą mieć problemy z koncentracją, a ich zainteresowania są ograniczone. W kontaktach z rówieśnikami często pozostają bierne lub wycofują się. Nie lubią zmian, nie odnajdują się w grupie. Trudno adaptują się do otoczenia, w większej grupie przeżywają duży stres. Mają niską samoocenę i wysoki poziom samokrytycyzmu. Szybko się zniechęcają, zwłaszcza jeśli wykonanie jakiegoś zadania, nie przynosi oczekiwanych efektów. Kolejnym problemem w funkcjonowaniu dziecka z zespołem Aspergera są problemy w nauce. Ich cechą charakterystyczną jest przeciętny lub ponadprzeciętny poziom inteligencji, przede wszystkim werbalnej. Mają problemy z myśleniem abstrakcyjnym – wszystkie kierowane do nich słowa rozumieją w sposób dosłowny.
Istnieje wiele metod terapeutycznych stosowanych w przypadku ZA. Wśród najpopularniejszych znajduje się metoda behawioralna, która opiera się na warunkowaniu zachowań dziecka za pomocą nagród i kar. Zachowania niepożądane są eliminowane za pomocą nieprzyjemnych doznań, a zachowania pozytywne są wzmacniane poprzez nagradzanie. Takie postępowanie ma na celu kształtowanie zachowań adaptacyjnych. Jest to jednak metoda niewystarczająca. Uczenie się za pomocą nieskomplikowanych mechanizmów nie jest wystarczające do zbudowania trwałych połączeń nerwowych. Istotną rolę w terapii pełni budowanie języka oraz komunikacji, dzięki którym dziecko będzie mogło odnaleźć się w społeczeństwie i w miarę normalnie w nim funkcjonować.
Polecaną formą pracy odnoszącą się do deficytów ZA jest edukacja emocjonalna, która wywodzi się z terapii poznawczo – behawioralnej. Ważnym etapem terapii jest kształcenie umiejętności reagowania na przeżywane stany emocjonalne. Prowadzi się także naukę kojarzenia wpływu wydarzeń, wypowiedzi, zachowań innych na przeżywane stany emocjonalne. Ważne jest też, aby poznać specjalne określenia, których pacjenci używają do określania doświadczanych stanów emocjonalnych. Ważnym obszarem oddziaływań terapeutycznych jest także modyfikacja obrazu własnej osoby oraz korygowanie zachowań impulsywnych, niekontrolowanych wybuchów złości będących wynikiem frustracji.

Przykłady użycia:
Osoby z zespołem Aspergera mają wyjątkowe talenty.
Dzieci z zespołem Aspergera uczą się w ogólnodostępnych szkołach.
Zespół Aspergera to często występujące zaburzenie.

Sprawdź również:

Dodaj komentarz jako pierwszy!