Inteligencja
Inteligencja:
Inteligencja płynna to umiejętność dostrzegania złożonych relacji między symbolami i wykonywania manipulacji.
Najlepszymi zadaniami mierzącymi inteligencję płynną są, niezależne od doświadczenia, abstrakcyjne zadania wymagające uzupełnienia serii, klasyfikowania obiektów oraz dostrzegania analogii. Mogą to być zadania werbalne, figuralne. Inteligencja płynna ujawnia się przede wszystkim w rozwiązywaniu zdań, które polegają na ujmowaniu stosunków między rzeczami w testach niewerbalnych.Testy inteligencji płynnej mierzą to, co pomaga spełnić wymagania szkolne: […] szybkość przetwarzania informacji, łatwość dostrzegania abstrakcyjnych relacji, szybkość uczenia się i skuteczność radzenia się w sytuacjach nowych, czyli podstawowe wyznaczniki inteligencji płynnej to sprawności, których się oczekuje od ucznia w znacznie mniejszym stopniu. Mimo to inteligencja płynna stanowi ważną przesłankę sukcesu szkolnego i akademickiego”.
Testy inteligencji płynnej wymagają na ogół sporego wysiłku i są podatne na działanie wszystkich rodzajów dystraktorów. Inteligencja płynna określana jest często jako coś w rodzaju zadatku, wyposażenia biologicznego, które krystalizuje się w postaci określonych umiejętności.
Mierzą niewyuczoną zdolność rozumowania. Do pomiaru inteligencji płynnej służy test matryc Ravena. Ocenia on możliwości i sprawność intelektualną, zdolność spostrzegania i poprawnego myślenia.
Inteligencja skrystalizowana jest efektem uczenia się. W przeciwieństwie do inteligencji płynnej, inteligencja skrystalizowana rozwija się w ciągu całego życia człowieka pod warunkiem, że będzie on prowadził aktywne życie umysłowe.
Testy inteligencji skrystalizowanej pozwalają na dobre oszacowanie poziomu inteligencji płynnej.
Rozwój tej inteligencji jest uwarunkowany kulturowo. Na podstawie testów inteligencji skrystalizowanej można przewidzieć oceny szkolne. Testy inteligencji skrystalizowanej mierzą niemal wprost to, czego wymaga szkoła. „Od ucznia oczekuje się przede wszystkim opanowania wiedzy z przedmiotów szkolnych, co najłatwiej sprawdzić na podstawie testów wiadomości, a nie inteligencji. Oczekuje się również dobrego rozumienia testu, poprawnego różnicowania znaczeń pojęć bliskoznacznych, dużego zasobu słownictwa i łatwości wysławiania się, co można stwierdzić na podstawie testów inteligencji skrystalizowanej”.
Do badania inteligencji skrystalizowanej wykorzystuje się test inteligencji ogólnej Apis. Mierzy on możliwości ukształtowane pod wpływem doświadczeń. Bada cztery typy zdolności: abstrakcyjno-logiczne, werbalne, wzrokowo-przestrzenne i społeczne. Wyniki dają podstawy do prognozowania efektywności funkcjonowania danej osoby w określonych sferach.
Inteligencja płynna i inteligencja skrystalizowana są ze sobą skorelowane. Stwierdzono także, że inteligencja płynna maleje z wiekiem, natomiast inteligencja skrystalizowana nabiera coraz większego znaczenia w trakcie rozwoju intelektualnego. Korelacja między dwoma rodzajami inteligencji jest przyczyną sporów.
Synonimy:
zdolność, mądrość
Antonimy:
brak rozumu, głupota
Odmiana przez przypadki:
M. inteligencja
B. inteligencji
C. inteligencji
B. inteligencję
N. inteligencją
Ms. inteligencji
W. inteligencjo
Przykłady:
1. Ten uczeń cechuje się wybitną inteligencją.
2. Inteligencja ułatwia budowanie kariery zawodowej.
3. Mój syn jest wyjątkowo inteligentny.
Sprawdź również:
Dodaj komentarz jako pierwszy!