Kampania społeczna
Kampania społeczna to forma działań prowadzonych przez organizacje, grupy społeczne, która ma na celu dążenie do rozwiązania jakiegoś problemu społecznego, promowania określonych wartości, wpływ na zmianę postaw, rozwiązanie jakiegoś problemu. Kampania społeczna wiąże się na ogół z intensywną promocją.
Kampania społeczna to także zbiór działań, które są ściśle zaplanowane i przeznaczone do realizacji w określonym czasie, a Take skierowane do pewnej grupy docelowej. Kampania ma na celu przyczynienie się na zwiększenie wiedzy, zmiany myślenia, poglądów, zachowania, a także rozwiązanie problemu. Kampanie społeczne pełnia kilka istotnych funkcji. Zalicza się do nich funkcję informacyjną, przypominającą oraz perswazyjno – przekonującą.
Podstawowym celem kampanii społecznej jest rozwiązanie określonego problemu, zmiana postępowania grupy społecznej lub ogółu społeczeństwa, reakcja na pewne sytuacje, zmiana poglądów. W kampaniach społecznych istotną rolę odgrywa osiągnięcie efektu edukacyjnego poprzez przekazywanie informacji.
Wyróżnia się kilka modeli kampanii społecznych. Należą do nich kampania informacyjne, która ma na celu pozyskanie opinii publicznej dzięki informowaniu. Szczególne znaczenie ma w tym przypadku zwrócenie uwagi na istnienie problemu. Kampania odpowiadania interesariuszom to taka kampania, która ma na celu przekonanie odbiorców do przyjęcia punktu widzenia twórcy kampanii. Trzeci rodzaj kampanii to kampania społeczna, która opiera się na zaangażowaniu interesariuszy i ma na celu przyczynienie się do zmian, które będą korzystne dla wszystkich osób w nią zaangażowanych.
Nadawcami kampanii społecznych są instytucje rządowe, organizacje społeczne, przedsiębiorstwa, fundacje charytatywne, kościoły, a przede wszystkim organizacje pozarządowe. Odbiorcami kampanii społecznych są wszyscy obywatele, jak i określone grupy społeczne, na przykład młodzież, kobiety, lekarze.
Skuteczność kampanii społecznych jest uzależniona w dużym stopniu od adresatów i ich postaw w stosunku do przekazu. Wyłącznie aktywna postawa może przynosić nadzieję, że efekt zostanie osiągnięty. Bierność odbiorców jest jednoznaczna z porażką kampanii społecznej. Dlatego tez przed rozpoczęciem każdej z nich konieczne jest dokonanie analizy, która z zastosowanych metod może przynieść najlepsze rezultaty. Reklamy społeczne najczęściej opierają się na przekazie emocjonalnym. Dość często są to emocje negatywne. Choć budzi to wiele kontrowersji, to panuje powszechne przekonanie, że mocny przekaz w reklamie społecznej jest niezbędny. Odwołanie się do negatywnych emocji ma na celu skłonienie odbiorcy do prospołecznych postaw, do zmiany zachowania niepożądanego na społecznie oczekiwane. Dobre efekty przynosi także stosowanie przekazów opartych na lęku. Lęki jest uczuciem nieprzyjemnym i zakłada się, że osoby, które go doznają, będą chciały zmienić ten stan. Silny przekaz emocjonalny skutecznie oddziałuje na odbiorcę i skłania do zmiany postępowania, do zaangażowania, zmiany poglądów.
W celu wzmocnienia przesłania zawartego w reklamach społecznych stosuje się element kary lub nagrody, typowy także dla tradycyjnych reklam. Twórcy komunikatu obiecują, że jeśli postąpimy w określony sposób spotka nas kara lub nagroda. Dzięki wykorzystaniu motywu nagrody lub kary odbiorca podejmie działania mające na celu uzyskanie przyjemności lub unikniecie przykrych doznań.
Kampanie społeczne stanowią element, który ma znaczący wpływ na zmianę sposobu myślenia, poglądów i zachowań ludzkich. Stanowią skuteczne narzędzie, za pomocą którego można dotrzeć do szerokiego grona odbiorców. W Polsce kampanie społeczne są coraz popularniejszą formą oddziaływań na społeczeństwo.
Synonimy: reklama, akcja, działanie, przedsięwzięcie
Odmiana przez przypadki:
M. kampania społeczne
D. kampanii społecznej
C. kampanii społecznej
B. kampanię społeczną
N. kampanią społeczną
Msc. kampanii społecznej
W. kampanio społeczna
Przykłady użycia:
Kampania społeczna przyczyniła się do ograniczenia spożycia alkoholu.
W kampanii społecznej wzięli udział sławni aktorzy.
Poprowadź tę kampanię społeczną
Sprawdź również:
Dodaj komentarz jako pierwszy!