Mechanizm
Zamień czytanie na oglądanie!
Znaczenie słowa „mechanizm”:
– Mechanizm to zespół połączonych ze sobą części składowych maszyny albo przyrządu, które współpracując spełniają określone zadanie. Takim zadaniem może być przenoszenie ruchu, sił albo sygnału.
– Rodzaje mechanizmów:
1. Mechanizm jarzmowy – ruch obrotowy korby przekształcany jest na ruch posuwisto–zwrotny, który napędza dany element. Ramieniem tego mechanizmu jest jarzmo z prowadnicą. W niej posuwa się kamień połączony przegubowo z korbą. Jej ruch wprawia w ruch jarzmo, a on zamienia się w ruch posuwisto–zwrotny. Stosowany głównie do napędu obrabiarek.
2. Mechanizm korbowy – opiera się na pracy trzech współpracujących elementów: korby, korbowodu i wodzika (najczęściej jest to tłok). Korba porusza się ruchem obrotowym, a wodzik posuwisto–zwrotnym. W mechanizmie tym napędzana może być albo korba, albo wodzik. Stosuje się go do maszyn tłokowych takich jak: nożny napęd maszyny do szycia.3. Mechanizm zębatkowo–zapadkowy – budują go koła zębate albo zębatki o niesymetrycznych zębach. Niektóre maszyny posiadają także blokadę (zapadkę), która uniemożliwia ruch w danym kierunku. Obrócenie się koła zębatego w danym kierunku jest przyczyną uniesienia zapadki i upadek i następny ząb.
3. Mechanizm krzywkowy – mechanizmu tego używa się najczęściej w procesach sterowania, na przykład w układzie rozrządu. Mechanizm składa się z krzywki oraz popychacza. Ten pierwszy porusza się ruchem obrotowym, a ten drugi posuwisto–zwrotnym.
4. Mechanizm korbowo–wahaczowy – ruch obrotowy korby, powoduje ruch wahadłowy wahacza. To jest powodem, dla którego musi być spełniony warunek: suma długości najkrótszego i najdłuższego członu musi być mniejsza on sumy reszty członów. Stosowane najczęściej w mieszalnikach.
5. Mechanizm różnicowy (przekładnia różnicowa; dyferencjał) – jest to zębata, mechaniczna przekładnia. W pojazdach jego zadaniem jest
W tej chwili widzisz tylko 50% opracowania
by czytać dalej, podaj adres e-mail!Sprawdź również:
Dodaj komentarz jako pierwszy!