Public relations
W ostatnich latach do naszego języka na stałe weszło określenie „public relations”. Nie zawsze jednak wiadomo co te słowa oznaczają. Dlatego też konieczne jest ich wyjaśnienie. Dla terminu public relations nie ma powszechnie przyjętego polskiego odpowiednika. Można spotkać się jedynie z określeniem „promocja reputacji”. Choć przyjmuje się, że powinny być to działania pozytywne, opierające się na informacjach prawdziwych, można się spotkać również z takimi jak ta, że public relations to „potężna technika używana w biznesie i polityce do kontrolowania wydarzeń przez kłamstwa i półprawdy.
Działania związane z public relations obejmują w praktyce, oprócz rutynowej działalności prasowej, próby włączenia dziennikarzy w kampanie promocyjne, kampanie ogłoszeniowe, troskę o należytą kontrolę informacji. Celem każdych działań publicznych jest wykreowanie i utrzymanie godnego zaufania wizerunku bądź skorygowanie negatywnego.
Precyzując można powiedzieć, że:
• PR to wszelkie działania, których efektem jest kreowanie, wzmacnianie lub osłabianie wizerunku. PR więc dzieje się często samoistnie, bez udziału agencji czy specjalistów. Ważny jest skutek, a nie intencja. Gdyby było inaczej, wizerunek mieliby tylko ci, którzy mają agencje lub działy własne PR. A wizerunek ma przecież każdy, z tym, że nie każdy o tym wie. Można to określić jako „PR nieświadome”.
• Kreowany jest taki wizerunek, który pomaga organizacji osiągnąć jej podstawowe cele. Oczywiście mówimy o „PR świadomym”, bo szereg działań kreujących wizerunek dzieje się bez żadnej kontroli i refleksji nad wizerunkowymi skutkami dla firmy.
Definicje te nie precyzują jednak czym zajmuje się PR, jakie są jego cele
i założenia. Aby dokładniej poznać zakres obowiązków PR, można prześledzić listę obowiązków pracowników public relations w przedsiębiorstwie przemysłowym. Należy do nich przede wszystkim informowanie pracowników o wszelkich istotnych dla zakładu sprawach za pomocą gazetek, radiowęzła, zebrania. Specjaliści PR mają obowiązek dbania o kontakty z prasą, udzielają wywiadów i tworzą wizerunek zakładu w mediach. Ich zadania to także: koordynacja współdziałania ze społecznością lokalną, układanie stosunków z inwestorami, badanie opinii publicznej, koordynowanie imprez zakładowych, wystaw, spotkań towarzyskich oraz doradztwo kierownicze.
Public relations traktuje się jako część systemu zarządzania przedsiębiorstwem. James Grunig i Todd Hunt są przekonani, iż menadżerowie public relations to ludzie, którzy muszą być doskonale zorientowani zarówno we wszystkim, co dzieje się w zakładzie, jak i tym, co dzieje się poza nim. Ich zadaniem jest ponosić odpowiedzialność zarówno za to co dzieje się wewnątrz firmy, jak i poza nią.
Do zadań menadżerów public relations należy także planowanie, ustalanie celów i formułowanie strategii. Jest to niezbędne, aby zaplanować budżet, przeprowadzić niezbędne badania i kryteria oceny programu. Praktycy PR muszą być także przygotowani na rozmaite, mogące się zdarzyć w zakładzie wypadki lub kryzysy. Muszą wiedzieć, jak reagować w przypadku strajku, co zrobić, gdy zakład poniesie duże straty, lub gdy reklamy danego przedsiębiorstwa wywołują oburzenie społeczeństwa.
Bardzo ważne w działalności PR jest ustalenie celów. Muszą one być ukierunkowane na wyniki, a nie na metody i sposoby działania. Specjaliści public relations powinni odpowiedzieć sobie na pytania: jaki jest cel
i oczekiwany rezultat działań, czy cele są zrozumiałe dla wszystkich i czy są wspólne z celami dyrekcji. Aby sprawdzić, czy dane programy są efektywne, stosuje się następujące typy ocen: monitorowanie otoczenia, kwerenda PR, kwerenda komunikacyjna, zarządzanie przez cele.
synonimy: agitacja, szerzenie
Odmiana przez przypadki:
M. public relations
D. public relations
C. public relations
B. public relations
N. public relations
Msc. public relations
W public relations
Przykłady użycia:
Działania public relations muszą mieć oparcie w budzicie przeznaczonym na ten cel.
Niezwykle ważnym problemem jest ustalenie roli i celów public relations.
Public relations wpływa na kształtowanie wizerunku firmy.
Sprawdź również:
Dodaj komentarz jako pierwszy!